Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


Najs, bra jobbat!

Funderar själv på att köpa en mountainbike. Tycker det verkar vara en kul träningsform men cyklarna är ju så jäkla dyra. Har läst lite artiklar från personer som ska vara kunniga och de menar på att man bör lägga iaf 5000 kr men helst kring 10000 kr för att få en bra MTB. Jag har sett ut två modeller kring 10 000 kr, men ska fundera för det är mycket pengar.

Testade ett nytt gym nu i tisdags, nu när mitt kort gått ut. Har köpt ett klippkort där för att träna i sommar. Jag kanske köper årskort till hösten om jag gillar det.

Spontant så tycker jag det verkar bra. Bra hantlar med behändigare storlek på de tunga hantlarna. Förra gymmets var helt otympliga när jag skulle köra hantelpress på 50 kg men dessa var riktigt kompakta och lätthanterliga. Bra dipsställ också med möjlighet till bredare greppvidd. Bra kabelrodd och latsdrag med ordentligt tilltaget magasin (300 lbs). Har tränat på samma kedja förrut men aldrig på just det där gymmet.

Tränade hantelpress, dips, chins och kabelrodd samt benpress. Gjorde en 9:a på 50 kgs-hantlarna i hantelbänkpress, dips och chins lite högreps samt i kabelrodden en 10:a på 265 lbs (ca 120 kg). Benpress några 10:or på bl a. 275 kg som högst.

Idag testade jag samma kedja men ett annat gym i stan, som nyligen byggts ut och renoverats. Körde latsdrag, bänkpress och maskinrodd samt även denna gång dips och benpress. Satte nytt rekord i latsdrag med en strikt 10:a på 115 kg. I bänkpress gjorde jag en 10:a på 105 kg som tyngst. Hade nog kunnat köra tyngre men har inte kört bänk så mycket på sista tiden så kände mig ringrostig.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Håller annars på att testa greppvidden på dipsen. Vet att dips är känd som en axeldödare så kanske önsketänker, men tänker att det kan vara greppbredden som spökar lite också för jag har hållit ganska smalt tidigare så det kniper liksom åt kring axlarna. Har även testat att träna omvänt så att handtagen löper utåt för att se hur det känns. Tycker spontant att bredare grepp, pik på benen samt handtagen utåt känns iaf lite bättre. Ska känna efter hur det känns framöver för jag gillar ju dips annars.

Har även läst mig till att en svag trapezius kan bidra till att axlarna roterar framåt och att bicepssenan får ta en del av tyngden. För det är just den som gör ont. Så högreps kan nog vara en bra idé framöver för att få till tekniken ordentligt, så kör jag lägre reps i bänkpress eller militärpress istället. Annars får jag skrota dipsen!

(Sorry för textväggarna)

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Äsch be inte om ursäkt för textväggar. Jag läser men hinner inte alltid skriva. 

  • 0

Körde chins och dips även denna gång. Högreps med målet att köra med bra teknik. Gick bra.

Testade en annan gym-kedja den här gången. Ska köra hantelpress, benpress och kabelmaskiner nästa träningstillfälle, på samma gym.
Imorgon ska jag kanske provcykla min brorsas MTB om vädret tillåter.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Jag ska nu börja en omgång russian squat routine. Jag har bänkat 130 lätt och failade på 135 så jag ligger där nånstans. Siktar på 140 om drygt 6 veckor. Väger nu rätt mycket men ser ut att vara i bra form och gör ändå 17 chins så jag är nöjd. Jag ska bara inte bli så mycket tyngre.

Gjorde ett rygg och biceps-pass i början av veckan som jag fortfarande har mycket träningsvärk ifrån. Rätt skönt ändå. 

  • 0

Låter som en bra plan. Väger också lite för mycket men inget allvarligt. Tror jag ligger någonstans 103-104 kg.

Jag körde samma gym men maskiner och hantlar denna gång. Bra utbud med bl.a. tre stycken latsdragsmaskiner, två kabelroddmaskiner och hantlar upp till minst 70 kg av vad jag kunde se. Dock mycket folk vilket gör att jag blir lite stressad.

Körde hantelpress, hantelrodd, roman chair och latsdrag samt en stående vadmaskin. Hantelpress en 9:a på 50 kg, hantelrodd en 9:a på 70 kg och latsdrag en 10:a på 110 kg som tyngst. Roman chair lite högreps med viktsäck på axlarna och vader lite högreps på någon vikt.

Bra pass!

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Körde ett pass ikväll på hotellgymmet. De hade dipsställning och chinsställning så körde lite högreps. Tycker det faktiskt känns bättre i bicepssenan nu när jag sett över tekniken. Tror det främst är att jag drar upp skulderbladen som gör att trapezius får ta vikten istället för bicepssenan. Är försiktigt optimistisk.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Har överlevt en vecka i fjällen. Gick typ upp i vikt, vi åt så bra.

Inne på andra veckan russian squat routine. Fick ont i axeln förra passet men det gick över.

Klättrat nån sväng med och så badat några gånger. Går framåt! 

  • 0

Fjällvandring antar jag? Vår familj brukade fjällvandra en del när vi var små. Trevligt faktiskt.

Jag har kört ytterligare ett pass med chins och dips och jag tror jag kastar in handduken med dipsen, för gott. Visst, det gör inte lika ont som förrut men har fått mer eller mindre känningar i bicepssenan efter varje pass, men har hela tiden intalat mig själv att det blir bättre snart. Och det känns tyvärr fortfarande inte bra. Har testat alla möjliga tekniker och grepp men det går inte, så hur gärna jag än vill kunna köra dips så kan jag inte.

Chins kommer jag såklart fortsätta med, men kör precis som nu även latsdrag också som jag tycker är smidigare att träna.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Yes, fjällvandring. Tre nätter i tält! 

Fått nackspärr efter ett riktigt bra pass bänk. Gör riktigt ont, i värsta fall nåt med diskarna. Hoppas att det snart går över av sig självt. 

  • 0

Trevligt, skönt med motion och fjällatmosfär.

Angående nackspärren så kanske bara att vila ifrån träningen i någon vecka och se om det blir bättre.

Körde ett pass på nya gymmet. Tränade på deras största gym i stan. Bra utbud och luftiga lokaler. Det blev hantelpress, kabelrodd och pull ups samt roman chair-extensioner. Gjorde bl a 17 reps på 103-104 kg kroppsvikt i pull ups med händerna från mig. De hade en bra pull up-ställning som är tillräckligt hög för att jag, som är 192 cm, ska kunna hänga fritt med benen. Tycker många pull up-ställningar är för låga för mig vilket gör att jag måste böja mina ben så mycket. Stången var också lagom tjock och greppvänlig att hålla i.

Gjorde även en 7:a på 55 kgs-hantlarna i hantelpress samt en 10:a på 120 kg i kabelrodd.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

6*6 avklarat och nu mot tyngre vikter. Är lite oroad om jag kommer att fixa det, men jag gör mitt bästa. Fick en nackspärr som höll i sig lite väl länge förra veckan. Kroppen börjar bli gammal. Börjat nytt jobb där de har crossfit på tisdagar så testade och fick en del träningsvärk. 

  • 0

Skadade axeln lite sist så har vilat i veckan. Har kört lite slagsäck på gymmet bara. De har en bra säck, som dessutom är stor, på gymmet där jag tränar. Slog mycket på säck för fem år sedan men sedan flickvännen/sambon och jag flyttade ihop så har jag inte haft någonstans att ha den. Har dock kollat på en bra ställning som är ihopfällbar och tål 60 kg säck, så kanske köper en sådan och har i gästrummet och bankar lite. Har även kollat på en säck i läder som verkar bra.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Tränade axelpress, skivstångsrodd och hantel-pullover ikväll. Gjorde en 10:a på 30 kg i stående hantelpress med en hand, skivstångsrodd en 10:a på 117.5 kg och i hantelpullover en 10:a på 52,5 kg.

Slog även lite på gymmets säck igen. Den är riktigt stor och stabil att slå på. Ska nog köpa den där ställningen jag nämnde i förra inlägget. Fick mersmak.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Körde samma pass ikväll med skillnaden att jag tränade med skivstång istället för hantel i militärpressen. Gjorde en 10:a på 67,5 kg i clean and press, en 10:a som bäst på 120 kg i pendlay-rodd och en 10:a på 52,5 kg i pullover. 
 

Har köpt det där stället till slagsäcken nu så ska bli kul att stå och slå lite hemma.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!

Skador om vartannat. Nacken, handleden, axeln. Segervittring mao.

Skämt å sido känns 140 i bänk jäkligt avlägset. På nuvarande kroppsvikt. 

  • 0

Äsch då!

Du får ta en viloperiod och komma tillbaka lite fräschare.

Själv är jag förkyld så jobbar hemifrån just nu pga. att restriktionerna fortfarande gäller. Inget allvarligt men håller mig hemma.

Har fått stället och monterat upp det nu. Faktiskt förvånansvärt bra kvalitet för priset (1200 kr). Går att använda som pull up-ställning också och är ihopfällbar. 

https://www.vevor.com/heavy-bag-stand-c_11544/folding-boxing-bag-stand-with-pull-up-bar-2in1-set-height-adjustable-push-ups-p_010860995519

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Körde kabelrodd, latsdrag, benpress och hantelpress igår. Gjorde en 10:a på 127 kg i kabelrodd vilket är nytt rekord, latsdrag en 10:a på 113 kg och benpress en 10:a på 275 kg. Hantelpress en 10:a på 50 kgs-hantlarna.

Ikväll ska jag slå på slagsäck ca 30 minuter.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Kul med bra grejer hemma! 

Jag körde treor på 125 i bänk. Den första gick okej. Fail på andra set just i slutet. Kom väl fel eller något. Sänkte till 120 och gjorde fyra istället. Måste äta mer, och ta i mer. Och träna mer eventuellt. Känns dumt att skada mig men. Jag är hyfsat stark nu åtminstone. 

  • 0

Tränade kabelrodd, latsdrag, hantelpress och benpress igårkväll. Gjorde en 10:a på 127 kg i kabelrodd, en 10:a på 113 kg i latsdrag och en 10:a på 50 kg i hantelpress. Benpress en 10:a på 275 kg. Idag slår jag på säck igen.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Tvåa på 130, nytt repsPB. Ska bara äta som en gris i en vecka då så ser vi vad som händer nästa helg. 

  • 0

Nice 👍🏻 

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!

140 ✔️

  • 0

Najs! Bra jobbat! 🏋️‍♀️

Hur lätt eller svårt var det?

Körde själv chins och dips igår. Första gången på någon månad jag körde dips och jag testade att träna med equalizer bars dvs. rakt grepp och som man dessutom kan bestämma greppvidden själv på. Får väl känna om någon dag hur det känns för värken i bicepssenan brukar komma en eller två dagar efter.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

In reply to: @Krysslåda

Najs! Bra jobbat! 🏋️‍♀️ Hur lätt eller svårt var det?

Tack! Jag fick ta i, nära fail. Så det var ingen snygg rep men det gick.

Så nu tar jag lite deload från bänk och kör annat i ett par veckor. Byggning på schemat!

  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!