Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


Citerar Saigon:
Jag har ett minne av att ni flera gånger har propagerat för fria vikter gentemot maskiner.
Nu har min polare sagt att maskiner är bättre. Exakt vad var det som gjorde fria vikter bättre? har för mig att någon skrev något om att man anstränger musklerna mer. What say thee?


När du kör fritt så spänner du musklerna lite mer eftersom det blir att man "balanserar med vikterna". Sen kan jag tycka att det är negativt med en maskin som gör att man alltid tränar på exakt samma sätt hela tiden. Med fria vikter blir det lättare att isolera på lite olika ställen enligt mig.

Själv kör jag alltid mina basövningar med fria vikter (marklyft, bänkpress, knäböj osv.) och kompletterar ibland med en extra maskin.
Video games is not just away of fun, it's a way of life.
  • 0
  • 348
  • 348
Citerar Saigon:
Jag har ett minne av att ni flera gånger har propagerat för fria vikter gentemot maskiner.
Nu har min polare sagt att maskiner är bättre. Exakt vad var det som gjorde fria vikter bättre? har för mig att någon skrev något om att man anstränger musklerna mer. What say thee?


Fria vikter tränar också balansen i övningarna. Sen blir det en naturlig rörelse och risken för skador mindre.
  • 0
  • Missing Avatar
  • Gixy
Jag har knappt kunnat träna på över en månad för att jag är allergisk mot pollen. Som tur var har jag börjat medicinera mig och kan därför börja igen, skall bli hur härligt som helst.

Någon som vet om det är bättre att springa innan eller efter jag kör med maskinerna? Eller om jag skall köra dagar då jag bara springer? Vad jag har hört är det inte bra att blanda.
  • 0
Jag har funderat på en sak: Finns det någon mer här som är sugen att sätta fart på träningen ordentligt? Själv behöver jag komma igång igen på riktigt och jag tänkte föreslå en lite "tävling" för alla som är intresserade. Tanken är att det ska ge oss själva en liten extra push. Någon som är intresserad?
Video games is not just away of fun, it's a way of life.
  • 0
Citerar Gixy:
Någon som vet om det är bättre att springa innan eller efter jag kör med maskinerna? Eller om jag skall köra dagar då jag bara springer? Vad jag har hört är det inte bra att blanda.


Jag springer före för att värma upp. Jäkla skönt. Men vet inte hur långt du springer och sånt så.

Citerar Rayman84:
Jag har funderat på en sak: Finns det någon mer här som är sugen att sätta fart på träningen ordentligt? Själv behöver jag komma igång igen på riktigt och jag tänkte föreslå en lite "tävling" för alla som är intresserade. Tanken är att det ska ge oss själva en liten extra push. Någon som är intresserad?


Why not.
  • 0
Min tanke är att vi drar igång en tävling där alla tävlar mot vara fast ändå inte. Alla tar ett förekort för att man ska kunna se sin utveckling, sen så kör vi stenhårt under en förbestämd tid. Den som lyckats bäst med att ändra sin kropp vinner (detta bedöms av alla andra forumiter).

Tanken med detta är att vi alla tävlar utifrån våra egna förutsättningar. Är man väldigt egagerad och verkligen lägger ner tid på detta, har man givetvis större chans att nå bra resultat.

Det som gör det lite roligt kan ju vara att vi hela tiden kan snacka om vad vi tycker funkar bra eller mindre bra här. På så vis blir det en liten morot eftersom vi inte borde blir själv i våran träning.

Om vi skulle sätta ett startdatum i framtiden, säg 1-2 veckor, så skulle vi fram tills dess kunna hjälpa varandra lägga upp träningsprogram osv.

Vad tycker ni om detta?
Video games is not just away of fun, it's a way of life.
  • 0
Citerar Rayman84:
När du kör fritt så spänner du musklerna lite mer eftersom det blir att man "balanserar med vikterna". Sen kan jag tycka att det är negativt med en maskin som gör att man alltid tränar på exakt samma sätt hela tiden. Med fria vikter blir det lättare att isolera på lite olika ställen enligt mig.

Själv kör jag alltid mina basövningar med fria vikter (marklyft, bänkpress, knäböj osv.) och kompletterar ibland med en extra maskin.


Citerar 348:
Fria vikter tränar också balansen i övningarna. Sen blir det en naturlig rörelse och risken för skador mindre.


Tackar. Ska berätta för honom.

Citerar Rayman84:
Jag har funderat på en sak: Finns det någon mer här som är sugen att sätta fart på träningen ordentligt? Själv behöver jag komma igång igen på riktigt och jag tänkte föreslå en lite "tävling" för alla som är intresserade. Tanken är att det ska ge oss själva en liten extra push. Någon som är intresserad?


Count me in!

-------------

Vad är bäst, att bara köra styrka ett tag och sen skifta över till volym efter ett tag eller att man kör varannan vecka styrka, varannan volym?

Citerar Rayman84:
Om vi skulle sätta ett startdatum i framtiden, säg 1-2 veckor, så skulle vi fram tills dess kunna hjälpa varandra lägga upp träningsprogram osv.


Som sagt, I´m in.
  • 0
Citerar Rayman84:
Vad tycker ni om detta?


Jag drar till baka, har just tagit sönder axeln mer och har konstant ont i den, inge mer träning före läkarbesök.
  • 0
Hmm.. träning ja det är ju bra har man hört.. Haha men jag har försökt komma igång. men inte lyckas riktigt endå. Har ni några tips på hur man kommer igång med att träna och få en bra start? Skulle gärna börja träna då jag inte är nöjd med min kropp.
Japp.
  • 0
Citerar Heroif:
Citerar Rayman84:Vad tycker ni om detta?

Jag drar till baka, har just tagit sönder axeln mer och har konstant ont i den, inge mer träning före läkarbesök.


Vi väntar med att sätta ett datum till du varit där så kan vi kolla.

Citerar Dajvid4:
Hmm.. träning ja det är ju bra har man hört.. Haha men jag har försökt komma igång. men inte lyckas riktigt endå. Har ni några tips på hur man kommer igång med att träna och få en bra start? Skulle gärna börja träna då jag inte är nöjd med min kropp.


Du ska inte vara med på våran lilla "tävling" då?
Video games is not just away of fun, it's a way of life.
  • 0
Hmm, Vadå för tävling?
Japp.
  • 0
Läs lite högre upp.
Playstation Network ID: Sakkarias
  • 0
Haha jag vet inte riktigt om det
Jag vill nog köra lite mer "Casual" tror jag.
Japp.
  • 0
Jag är iaf i behov av tävlingen! Har lagt på mig ett par kilo för mycket och orkar inte längre att övertala mig själv att det är minsan "vilande magmuskler" så jag kan säkerligen lägga upp ett bild på mig...i bara speedos för bättre bedömning

Citerar Gixy:
Någon som vet om det är bättre att springa innan eller efter jag kör med maskinerna? Eller om jag skall köra dagar då jag bara springer? Vad jag har hört är det inte bra att blanda.


Styrketräning (iaf volymbyggande) är inte optimalt tillsammans med konditionsträning. Men man har mer att vinna på en allround kropp (samtidigt som uthållighetsträning förbättrar syreupptagningsförmågan) så det är en kompromiss man gärna kan ta.

Däremot är det smartare att enbart värma upp innan gymmet så att du har mer energi till passet. Bäst att dela upp olika träningstyper på olika dagar, så du kan prestera maximalt vid varje träning
Rökning förkortar dit liv och skratt förlänger det. Men vad händer om du är en skrattande rökare?
  • 0
Citerar Rayman84:
Vi väntar med att sätta ett datum till du varit där så kan vi kolla.


Tack!
  • 0
Kommer inte styrketräning dö ut nu när WiiFit har kommit ut?!

Finns det förresten någon som har tips på bra övningar korsryggen? Trännar hemma i mitt källargym så jag har hantlar, skivstång och även en pilatesboll som används för crunches med vikter men har problem med övningar för just korsryggen. Alldeles för dålig balans för ryggresningar med vikt på bollen (kanske borde träna upp det) och stela marklyft där man böjer överkroppen/skjuter bak höfterna ger lite smärta i korsryggen men vet inte om det är normal träningsverk, det svider och känns mer som påfrästning på ett ställe än vanlig träningsverk i hela erector spinae. Kan även testa bryggan/lyfta upp höften när man ligger på golvet men svårt att få mer vikt vilket ger svårare att ballansera då jag utför magövningar med tyngre vikter. Några tips
Rökning förkortar dit liv och skratt förlänger det. Men vad händer om du är en skrattande rökare?
  • 0
Citerar Singing_Scorpion:
korsryggen?

Good mornings och marklyft är ju bra övningar för korsryggen. Speciellt Good mornings attackerar korsryggen väldigt direkt
With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know.
  • 0
Citerar RobbaSBK:
Good mornings och marklyft är ju bra övningar för korsryggen. Speciellt Good mornings attackerar korsryggen väldigt direkt

Kör ju redan stelbenta marklyft vilket blir som en blandning mellan dessa två: http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStraightLegDe
adlift.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStrBackStrLeg
Deadlift.html

Men som sagt så svider det i korsryggen, känns mer i just mellan ryggen och höften på en punkt än i hela nedre ryggmuskulaturen. Antar att jag kanske gör fel så därför vet jag inte om good morrnings kommer göra så stor skillnad men ska självklart testa. Vanliga marklyft räcker dessvärre inte vikterna till som jag har hemma, gör den då jag är på gymmet.
Rökning förkortar dit liv och skratt förlänger det. Men vad händer om du är en skrattande rökare?
  • 0
Här kommer en övning du kan göra som är väldigt svår men galet bra om du får till den:

Lägg dig på magen på din piletes boll.
Försök lyfta upp ben och armar samtidigt så du ligger helt rakt åt båda hållen på bollen.
Håll statiskt så länge du klarar.

Som jag skrev så är övningen väldigt svår och i början känns det hopplöst. Men du kommer märka resultat ganska snabb och du kommer garanterat få upp din balans så du kan lägga till ryggresningar.

Tillagt 2008-04-24 13:38:
Citerar Heroif:
Citerar Rayman84:Vi väntar med att sätta ett datum till du varit där så kan vi kolla.

Tack!


Har du kollat hur det går för dig?
Video games is not just away of fun, it's a way of life.
  • 0
Rayman84: intressant övning, men kan man lyfta ett ben och en arm i taget för att vänja kroppen i början eller ska alla mina lemmar upp?
Rökning förkortar dit liv och skratt förlänger det. Men vad händer om du är en skrattande rökare?
  • 0
Citerar Saigon:
Vad är bäst, att bara köra styrka ett tag och sen skifta över till volym efter ett tag eller att man kör varannan vecka styrka, varannan volym?



--------------

Sååååå, ang. tävlingen. Ska vi börja sätta upp ett schema som vi ska följa?
  • 0
  • ps2
  • ps2
Jag är gärna med i tävlingen, men hur ska den gå till?
  • 0
Citerar Saigon:
Citerar Saigon:
Vad är bäst, att bara köra styrka ett tag och sen skifta över till volym efter ett tag eller att man kör varannan vecka styrka, varannan volym?


Kör på perioder, några veckor volym, sedan styrka sen uthållighet osv. Försök även variera övningar; ena perioden kör du mer fokus på basövningar (passar bäst till styrka) och andra försöker du isolera musklerna i maskiner. Glöm inte att lägga in kondition och även bål/core pass då och då.
Rökning förkortar dit liv och skratt förlänger det. Men vad händer om du är en skrattande rökare?
  • 0
Citerar Singing_Scorpion:
Rayman84: intressant övning, men kan man lyfta ett ben och en arm i taget för att vänja kroppen i början eller ska alla mina lemmar upp?


Tanken är att du ska leka Superman helt men jag har märkt att det funkar med att köra den klassiska korslyften som du syftar på.

Citerar Saigon:
Sååååå, ang. tävlingen. Ska vi börja sätta upp ett schema som vi ska följa?


Absolut! Jag har redan börjat skissa på mitt. Postar det här snart men jag kan redan nu säga att jag siktar på att mestadels med olika former av kropssviktsövningar.

Till alla som är intresserade så posta förslag på program så kan vi alla disskutera för och nackdelar.
Video games is not just away of fun, it's a way of life.
  • 0
Citerar Singing_Scorpion:
Kör på perioder, några veckor volym, sedan styrka sen uthållighet osv. Försök även variera övningar; ena perioden kör du mer fokus på basövningar (passar bäst till styrka) och andra försöker du isolera musklerna i maskiner. Glöm inte att lägga in kondition och även bål/core pass då och då.

Muskler växer av överbelastning och bäst överbelastning får du av basövningarna, not isolationsövningar.

De jag tkr du ska göra är att hålla dig till basövningarna men typ var 4:e vecka byta ordning på dem bara, tex:

Vecka 1-4 - måndag- bicepspass
Skivstångscurl, Hantelcurl, Hammercurl

Vecks 5-6 - tisdag - bicepspass
Hantelcurl, Hammercurl, Skivstångscurl
With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!