Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Tråden om het mat! Scoville 4 life!


  • Ree
  • Ree
Finns det någon på forumet som fattat intresse för het mat? Vad har ni i så fall för erfarenheter och rekommendationer?

Blev själv fast i träsket förra året då jag fick testa en sås jag tyvärr glömt namnet på, men nu gör mitt bästa för att hitta. Hamburgare åts, och någon hade med sig en Blair's Death... nånting, som alla fick testa, och även om det var starkt som tusan så var det ändå en njutbar upplevelse.

Efter det köpte jag Louisville Hot Sauce, som räckte några veckor, sen testade man Tabasco, Tabasco Chipoltle (ni kommer väl ihåg South Park-avsnittet med "Chipoltle-away"?) och till sist Tabasco Habañero, som jag fastnat för.

Även några chipssorter har man testat. Blair's Death Rain: Cheddar och Habañero. Cheddar passar mig utmärkt, och har köpt den många gånger. Lagom stark. Habañero var dock lite för stark. Måste bygga upp toleransen först. Jag satt och kämpade mig igenom en halv sån 60-gramspåse över 2 dagar innan jag gav upp, och för första gången i mitt liv slängde bort chips.

Hur hett något smakar mäter man i skalan "Scoville", även förkortat SCU (Scoville Units), eller SHU (Scoville Heat Units). Skalan går upp till 16 miljoner, och vill ni se hur en människa reagerar på saker så heta är det bara att söka på Youtube. Tabasco Habañero som bränner rätt okej i munnen ligger t.ex. "bara" på 7000 Scoville.

Någon som testat lite hetare saker?
  • 0
Jag kan inte käka stark mat. Det har blivit så att jag finner maten extremt god men, jag får jävligt ont i magen av att käka sådant.
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
Citerar Ree:
Även några chipssorter har man testat. Blair's Death Rain: Cheddar och Habañero. Cheddar passar mig utmärkt, och har köpt den många gånger. Lagom stark. Habañero var dock lite för stark. Måste bygga upp toleransen först. Jag satt och kämpade mig igenom en halv sån 60-gramspåse över 2 dagar innan jag gav upp, och för första gången i mitt liv slängde bort chips.


Var får du tag i dem? Jag tycker ofta att chips är alldeles för smaklösa.

Citerar Ree:
Någon som testat lite hetare saker?


Jag brukar inte ha några problem med stark mat, alls, mennär jag var i Thailand åt jag en soppa som personalen varnade mig för att beställa. Det är nog enda gången jag inte kunnat äta något för att det var för starkt.
Vik hädan, troll.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Williamo:
Det har blivit så att jag finner maten extremt god men, jag får jävligt ont i magen av att käka sådant.

Då har du förmodligen bara gått tillväga på fel sätt. Det ska gå att äta het mat utan att få ont i magen. Testa köpa lite Louisiana Hot Sauce och droppa några droppar på en hamburgare eller så. Det är en av de mildare såserna där ute, så några problem med magen kommer du nog inte få. Finns på ICA, bland annat.

Citerar Lotus:
Var får du tag i dem? Jag tycker ofta att chips är alldeles för smaklösa.

ICA Maxi har båda varianter, och även "Hot Wings" och "Chipoltle" (båda var rätt tama). Även en lokal ICA har åtminstone haft båda varianter. Vet inte varför de bara finns där lite spontant.

Annars finns Habañero-varianten på: http://www.grillhouse.se/snacks/

Sverige är dock lite kasst på het mat. Såg idag en ICA Kvantum hade "Da Bomb Ghost Pepper", som alltså ligger på 1 miljon Scoville. o_o Jag menar, vem köper sånt? De har ingen som helst "trappa" för att komma upp i dom nivåerna heller. Som om folk går från Tabasco till det, liksom.
  • 0
Citerar Ree:
Någon som testat lite hetare saker?


Har testat Blairs Ultra Death, tror den ligger på 800.000 scoville.
Inte att leka med, den var rätt stark ärligt talat.
Jag gillar inte ens (jätte)stark mat.
:3
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Zebaroth:
Har testat Blairs Ultra Death, tror den ligger på 800.000 scoville.
Inte att leka med, den var rätt stark ärligt talat.

Berätta, vad hände?

Är sugen på Blair's Death Sauce, som alltså är den första "Death"-såsen de gjorde. Ska inte vara allt för stark och faktisk gå att äta normalt.
  • 0
Citerar Ree:
Berätta, vad hände?


Smakade först utspätt i en sås, det var starkt.
Smakade sedan en liiiten klick outspätt på handen, det var ännu starkare.
Sedan drack jag enorma mängder mjölk. Kan tilläggas att jag var rätt packad vid tillfället så hade nog varit ännu värre i nyktert tillstånd.
Den är så stark att jag inte ens skulle använda den för att jävlas med folk, kan nog framkalla panik om inte personen förväntar sig styrkan.
:3
  • 0
Åt en halv jalapeño för några år sedan. Smakade en liten bit först och tyckte inte det var speciellt starkt. Åt sedan halva, i ett svep, då blev det lite värre...

Dock inte i närheten av ren habanero. Det överlägset starkaste jag testat. Kanske är det jag som är mesig, men det gick verkligen inte att äta.
  • 0
Den där korven? Någon som testat den? Den där jättestarka korven?
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Just ja, har även gjort hemmagjord chilivodka. Var först tänkt att göras med habanero, men jag hade ingen tillgänglig så det fick bli vanliga chilifrukter. Helt klart att rekommendera.
Vik hädan, troll.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Sideshow95:
Den där korven? Någon som testat den? Den där jättestarka korven?

Harakiri heter den. 600.000 Scoville. Inte testat.
  • 0
Mitt första närmande med het mat var i lågstadiet då jag fick piri piri i ögonen. Väldigt behagligt...
  • 0
Citerar Aaandy:
Mitt första närmande med het mat var i lågstadiet då jag fick piri piri i ögonen. Väldigt behagligt...


Kan tänka mig att det pirrade lite i ögonen då.

Förövrigt har jag inget emot stark mat, fast det som diskuteras här i tråden är nog lite hardcore för mig!
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Väldigt förtjust i heta maträtter. Varje gång jag gör spagetti & köttfärssås, så krossar jag 4-5 piri-piri frukter och blandar ner i den hackade löken. Tyvärr så funkar det inget vidare när den varma säsongen kommer, då svetten börjar rinna som vatten nerför pannan innan jag ätit färdigt.

Jag brukar även göra i stort sett samma sak med fläskfilé och burk med "Uncle Ben´s Oriental Chili". Då såsen direkt från burken inte är tillräckligt kryddig för min smak.

Däremot så är jag lustigt nog inte alls förtjust i "hot snacks". Chips, nötter och liknande vill jag inte alls ha "hård kryddade".
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
  • Ree
  • Ree
Köpte "Ass Kickin' Cashews" idag på ICA Maxi, och... mjah. Inget vidare. Blair's chips har med "kick" än dom här, och då kostar dom här 55kr för 170gram också. =/
  • 0
Har två rätt starka såser hemma. Blairs Ultra Death och en lite svagare sås Mad Dog 357. Den sist nämnda ligger på 357 000 scoville. Provat ta direkt ur flaskan och det är bara sjukt starkt och inte särskilt behagligt. Så nu blandar jag i såserna i sambaolek eller annan svagare sås för att piffa till dem lite så de går att använda.

Gillar stark mat men det går lite i vågor.

En annan favorit sås som inte är särskilt starkt är ju Louisiana Hot Sauce. Perfekt att stänka på den såsen på chips.
You are what you love, not what loves you.
  • 0
Citerar Fauve:
Blairs Ultra Death


Kom över en flaska av den igår, det starkaste jag någonsin smakat. Dum som jag var nöjde jag mig inte med att ha smakat en droppe utan lite senare strök jag lite på läpparna. Behöver väl inte säga mer än att jag ser ut att ha injicerat en rejäl mängd botox i läpparna idag.
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
  • Ree
  • Ree
Sitter och äter Peanuts from hell nu. Ångrar mig djupt när jag är inne på tionde nöten. Svettas och kippar efter andan. Smaken från läsken jag hade för att skölja ner det har försvunnit, men kan fortfarande känna en viss nötsmak (vanliga nötter med habañero).

*Phew* ...Kommer ta ett tag att komma igenom den här burken. 200 gram, och jag har knappt skrapat på ytan. Helt röda är dom också.

http://www.scorchio.co.uk/habanero-peanuts-from-hell-p-1496.htm
l


Edit: Och nu mår jag illa, haha.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Uppdatering: Går mycket bättre idag. Tror jag ökade toleransen igår. Sitter och äter dom "nästan" som vanliga nötter nu. Tar man för många varar hettan en minut eller två, men efter det kan man käka några till igen.

Rätt intressant upplevelse. Gör inte ont i munnen direkt, men det är självklart en konstant hetta. Småsvettas också, men det är naturligt. Dags att ta några till. ^^

PS. Hittade dom på ICA Kvantum. Heta saker verkar finnas på ICA/Kvantum/Maxi numera.
  • 0
käkade just Blairs habanero chips, fruktansvärt goda den sk death rain kryddan har bra sting.
Har även en flaska Blairs original death i hyllan som ska användas vid morgondagens grillning.
Til things are brighter, Im the man in black...
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar dukedoom72:
käkade just Blairs habanero chips, fruktansvärt goda den sk death rain kryddan har bra sting.

Ah, den. Första gången jag testade den tror jag jag fick någon väldigt överkryddad påse, för jag kunde inte göra slut på den. Gjorde för ont. =/

Testade en till nu ett halvår senare ungefär, och det gick bra. Skön hetta, men lite för små påsar.

Hittar inga bra såser lokalt dock. Vill ju ha original death som du testade (hur var den?), men allt som finns här är extrema saker. =/
  • 0
Orignal death såsen kan jag tänka mig är rätt lagom. Man kan ändå ha i ett par droppar och maten blir stark. Slinter man med en för stark flaska är det ju bara att kasta maten och börja om.


Men jag är sugen på att köpa med mig något riktigt extremt ifrån USA senare i sommar. Tittat på "The Source" på 7.1 miljoner scoville. Samt det blir säkert några bara för att de har roliga flaskor.
You are what you love, not what loves you.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Inte testat så mycket nytt sen Peanuts from hell (som jag fortfarande älskar), så jag skickade iväg en beställning till grillhouse nyss.

http://i.imgur.com/IFTgu.png

Återkommer med intryck.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!