Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Den stora gitarrtråden!


Du kan ju inte dra ut den mitt i en låt. Det han menar är när du inte har "klickat" igång den.
Make war, not love
  • 0
Citerar robokoppen:
Du kan ju inte dra ut den mitt i en låt. Det han menar är när du inte har "klickat" igång den.

Nej det fattar jag ...
Men stjäl ton... förstår inte... Blir tonen sämre när den är inkopplad men ej används ?
At the end of the rainbow there's no gold. Kill yourself.
  • 0
Citerar TSL Luke117:
Citerar robokoppen:
Du kan ju inte dra ut den mitt i en låt. Det han menar är när du inte har "klickat" igång den.

Nej det fattar jag ...
Men stjäl ton... förstår inte... Blir tonen sämre när den är inkopplad men ej används ?


Yes, as you said. Även om du inte använder den så påverkar den tonen (till det sämre). Har för mig att diskanten brukar bli "sämre".
"- Berlusconi kan få hur många kvinnor han vill gratis."
  • 0
Citerar The_Metalhead92:
Yes, as you said. Även om du inte använder den så påverkar den tonen (till det sämre). Har för mig att diskanten brukar bli "sämre".

Too bad ... För det är den jag kommer köpa då jag inte har råd med nått annat om jag ska ha lite skivor också.
At the end of the rainbow there's no gold. Kill yourself.
  • 0
Citerar TSL Luke117:
Too bad ... För det är den jag kommer köpa då jag inte har råd med nått annat om jag ska ha lite skivor också.


Det är bortkastade pengar isåfall, ifall du nu inte kan modifiera den själv.
  • 0
Citerar Homer S:
Det är bortkastade pengar isåfall, ifall du nu inte kan modifiera den själv.

Hur skulle man kunna göra det ?
Vore intressant!
At the end of the rainbow there's no gold. Kill yourself.
  • 0
Citerar TSL Luke117:
Hur skulle man kunna göra det ?
Vore intressant!


Har inte någon erfarenhet av det själv, men jag vet att det går. Googla och du lär förmodligen hitta en bra beskrivning.
  • 0
Citerar Homer S:
Köp inte den billigare versionen bara, utan se till att köpa den med true bypass - annars så stjäl den ton även när den är "avstängd".


Citerar TSL Luke117:
Förklara... Om jag drar ut den när jagi nte använder den då ?


Jag har en Cry Baby utan true bypass och jag lider inte alls av att det "stjäl ton". Den stjäl minimalt med ton, i alla fall i mitt fall. Så jag säger att du ska köra på. Det där med true bypass är i mitt tycke bara en finess till för att sälja mer. För SÅ mycket ton själ den inte.
"En kompromiss är konsten att dela en kaka så att alla tror de har fått den största biten."
  • 0
Citerar Colonel:
Jag har en Cry Baby utan true bypass och jag lider inte alls av att det "stjäl ton". Den stjäl minimalt med ton, i alla fall i mitt fall. Så jag säger att du ska köra på. Det där med true bypass är i mitt tycke bara en finess till för att sälja mer. För SÅ mycket ton själ den inte.

*lättnads suck* Kändes skönt att läsa det där ...
Då går jag nog för det
At the end of the rainbow there's no gold. Kill yourself.
  • 0
http://www.youtube.com/watch?v=xkcPpnqd-ls

Favorit i repris, Paul Gilbert drar till med ett riktigt fint solo på While my guitar gently weeps, Portnoy på världens minsta trumset.
:3
  • 0
Jag har ett litet problem. När jag trycker igång min BOSS DS-1 så sänks volymen. Jag har det som jag har fattat det som är volym-reglaget på max. Min pedalkedja ser ut såhär:

Gitarr-BOSS DS-1 (Dist)-Small Clone (Chorus)-BOSS DD-7 (Delay)-Förstärkare.

Någon som kan komma på något som kan lösa problemet.
I'll see you on the dark side of the moon.
  • 0
Någon som har tips på fingerplocklåtar?

Spelar mycket folk/singer-songwriter grejor och vill bli bättre på det, mycket Tallest Man on Earth och skulle gärna ha lite tips på låtar/artister!
  • 0
Citerar Åke Jävel:
Jag har ett litet problem. När jag trycker igång min BOSS DS-1 så sänks volymen. Jag har det som jag har fattat det som är volym-reglaget på max. Min pedalkedja ser ut såhär:

Gitarr-BOSS DS-1 (Dist)-Small Clone (Chorus)-BOSS DD-7 (Delay)-Förstärkare.

Någon som kan komma på något som kan lösa problemet.

Hur mycket gain/dist har du på? Både volume/level och gain/dist påverkar ju hur stark signalen ut blir.
We don't see things as they are, we see them as we are - Agathodaimon
  • 0
Citerar Heracles:
Någon som har tips på fingerplocklåtar?



Spelar mycket folk/singer-songwriter grejor och vill bli bättre på det, mycket Tallest Man on Earth och skulle gärna ha lite tips på låtar/artister!


Dust in the wind med Kansas är sätt bra för att fingerplockning, även house of the risisng sun är att rekommendera.
"I will get what i do, what i did, so I got what I did" - Ibrahim Jeilan
  • 0
  • Penn
  • Penn
Citerar Heracles:
Någon som har tips på fingerplocklåtar?

Spelar mycket folk/singer-songwriter grejor och vill bli bättre på det, mycket Tallest Man on Earth och skulle gärna ha lite tips på låtar/artister!

Jag rekommenderar klassisk musik och country. Det hela beror på vilken nivå du är på.

En av mina favoriter är What Kind of Nation med Buckethead. Enkla mönster, men svårt tempo.
  • 0
Funderar på att köpa en elgitarr. Har ni några tips på en bra gitarr och lätt att använda för nybörjare?
Antag att du är en idiot. Och antag att du är med i regeringen. Nej, nu upprepade jag mig.
  • 0
Citerar Spelfjanten:
Funderar på att köpa en elgitarr. Har ni några tips på en bra gitarr och lätt att använda för nybörjare?


Yamaha Pacifica 112. Squier Classic Vibe-serien.
  • 0
Beställde en Fender Sonoran SCE igår, can't wait!
"We live in a rainbow of chaos." - Paul Cezanne
  • 0
Citerar Visualdarkness:
Hur mycket gain/dist har du på? Både volume/level och gain/dist påverkar ju hur stark signalen ut blir.


Jag har disten på klockan tolv och level på max. Jag tror jag dock hittade vad felet var. Batteriet höll på att ta slut, stoppade in strömsladden i pedalen och lampan sken då cirka tio gånger så mycket.
I'll see you on the dark side of the moon.
  • 0
Citerar Heracles:
Någon som har tips på fingerplocklåtar?

Spelar mycket folk/singer-songwriter grejor och vill bli bättre på det, mycket Tallest Man on Earth och skulle gärna ha lite tips på låtar/artister!

Steve Hacketts solomaterial är guld, men är oftast helt omöjligt att spela.
  • 0
Om någon vill höra på när jag spelar så ligger det lite låtar och blandat uppe på UG. Inspelningen av "For my Father" är ganska ny.
http://profile.ultimate-guitar.com/Zox/
:3
  • 0
Fundera på att byta pickups i min HH telecaster då originalen låter lite väl låter mörkt och grötigt. Är inställd på en Seymour Duncan JB SH-4 i stallet och en Jazz SH-2 i halspositionmen har inte riktigt bestämt mig än.

Om någon har förslag på andra pickups så välkomnas dem hjärtligt!
Jag spelar allt från RHCP till Thin Lizzy till Dream Theater.
"I will get what i do, what i did, so I got what I did" - Ibrahim Jeilan
  • 0
Citerar Orbital:
Fundera på att byta pickups i min HH telecaster då originalen låter lite väl låter mörkt och grötigt. Är inställd på en Seymour Duncan JB SH-4 i stallet och en Jazz SH-2 i halspositionmen har inte riktigt bestämt mig än.

Om någon har förslag på andra pickups så välkomnas dem hjärtligt!
Jag spelar allt från RHCP till Thin Lizzy till Dream Theater.


Klassisk combo. JB:n är dock en älska/hata-grej, antingen älskar man dess diskantiga och övertonsrika underbarhet, eller så hatar man den. Har den fullstora varianten i min Charvel San Dimas (Strata-typ) och Jackson RR5 (med Jazz i halsposition) och en JB Jr i min Fender Am. Standard Strata - jag älskar den i alla gitarrerna. Jazz SH2 kompletterar den väldigt bra, även om jag sällan spelar på halsmicken.

Det beror alltså helt på vad du söker, JB är allt annat än grötig och mörk i tonen - men det kanske inte är en så enormt radikal förändring du söker? Jag vet inte.
  • 0
  • Penn
  • Penn
Testade en Blackstar 20-ht idag, supertrevligt ljud, är mycket sugen på att sälja min 65-wattare och köpa den.

För 500 mer så får jag dock 40w, men fan, jag behöver ju egentligen inte det, om jag inte ska gigga utan PA... För grejen är ju att jag vill byta till en tystare men mer välljudande stärkare.
  • 0
  • Penn
  • Penn
Har en Marshall Valvestate 65 w, stereo chorus. Tillverkad runt 98 förmodligen, köpt av mig 07, jag har aldrig servat den, slitet skinn, men inget major. Vad borde jag ta för den?

Ser att ett vanligt pris är 300USD på ebay, för lillebrorsvarianten...
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!