Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Den stora gitarrtråden!


Citerar Szreaper:
Det är väll bara att prova på närmaste 4sound eller nåt?
Den här ksa va bra: http://www.thomann.de/se/boss_ns2_noise_suppressor.htm

Annars kan det vara förstärkaren, det blir ofta rundgång när man krämar upp en liten transistorförstärkare, med en större rörföstärkare blir det inte alls lika mycket rundgång av egna erfarenheter. Spelade med en Peavey Bandit på hög volym och det var rundgång som in i helvete, provade sedan en Peavey Classic 50 och Peavey 6505 och hade ingen rundgång alls typ på minst lika hög volym


Mjo, fast bor ganska långt ifrån närmsta seriösa musikaffär och det blir inte samma effekt om man prövar i butiken liksom. Kan kolla blocket eller något efter någon begagnad, eller se om man kan låna av någon.

Förstärkaren är någon gammal Peavey-topp, vet inte exakt vilken modell, men det borde inte vara den som är problemet.
I encourage you to propel yourself towards my general direction, sibling.
  • 0
Citerar Axxorz:
Mjo, fast bor ganska långt ifrån närmsta seriösa musikaffär och det blir inte samma effekt om man prövar i butiken liksom. Kan kolla blocket eller något efter någon begagnad, eller se om man kan låna av någon.

Förstärkaren är någon gammal Peavey-topp, vet inte exakt vilken modell, men det borde inte vara den som är problemet.


Isolera tomrummet (och bakom mickarna) i gitarren med metallfolie och skum. Hjälper mycket med rundgångsproblem.
Såhär (dålig bild dock)
http://i527.photobucket.com/albums/cc356/keennay/dkmgt_cavity
_02.png
:3
  • 0
Citerar Zebaroth:
Citerar Axxorz:
Mjo, fast bor ganska långt ifrån närmsta seriösa musikaffär och det blir inte samma effekt om man prövar i butiken liksom. Kan kolla blocket eller något efter någon begagnad, eller se om man kan låna av någon.

Förstärkaren är någon gammal Peavey-topp, vet inte exakt vilken modell, men det borde inte vara den som är problemet.


Isolera tomrummet (och bakom mickarna) i gitarren med metallfolie och skum. Hjälper mycket med rundgångsproblem.
Såhär (dålig bild dock)
http://i527.photobucket.com/albums/cc356/keennay/dkmgt_cavity
_02.png


Det bästa är dock att använda ledande färg. Dock så är det lite av en process (du måste bl a ta ur all elektronik ur gitarren, så läs på först.

Kolla på den här videon så kanske du får lite idéer:

http://www.youtube.com/watch?v=V4ohqmX6WvM

Sedan kan du sätta en bit skumgummi under micken. Det bör göra att den sitter mer stilla inuti gitarren, vilket förhindrar rundgång.
"- Berlusconi kan få hur många kvinnor han vill gratis."
  • 0
Skruva isär och hålla på kommer jag inte orka med och jag kommer säkerligen bara förstöra något om jag försöker.
I encourage you to propel yourself towards my general direction, sibling.
  • 0
Citerar Axxorz:
Skruva isär och hålla på kommer jag inte orka med och jag kommer säkerligen bara förstöra något om jag försöker.


Prova bara att sätta skumgummi under micken då.

Du kan kolla om mickarna är mikrofoniska (vilket kan orsaka rundgång) genom att "knacka" på mickarnas. Om mickarna låter "ihåligt" (inkopplad i förstärkare) så kan det vara mickarna.
"- Berlusconi kan få hur många kvinnor han vill gratis."
  • 0
"En kompromiss är konsten att dela en kaka så att alla tror de har fått den största biten."
  • 0
Citerar Colonel:
Så, vilka ska på Fuzz guitar show?


Funderar allvarligt på det. Lite synd att det är i Götet bara: för mig är det närmare att åka till Stockholm.
"- Berlusconi kan få hur många kvinnor han vill gratis."
  • 0
Citerar The_Metalhead92:
Funderar allvarligt på det. Lite synd att det är i Götet bara: för mig är det närmare att åka till Stockholm.


Jasså? Segt. Jag bor en halvtimme ifrån, så det är ganska gött! Blir min första också, ska bli nice.
"En kompromiss är konsten att dela en kaka så att alla tror de har fått den största biten."
  • 0
Häpp, ropade hem en Epiphone SG Junior på en pantauktion (på nätet) idag för totalt 560 spänn . Blir spännande att se om det är nått å ha. Den ser cool ut i alla fall.
"- Berlusconi kan få hur många kvinnor han vill gratis."
  • 0
Här var det tyst!

Bara jag som har en fetish för vita gitarrer? http://www.forevercaptive.com/blog/white_chicken/3.jpg
It is better to have a lion at the head of an army of sheep, than a sheep at the head of an army of lions.
  • 0
Inte min dag idag. Gjorde ett märke i toppen på min Yamaha SG, hade inte låst spännena på caset och den tippade ur när jag skulle flytta på det. Märket känns inte ens, men det är det första på ett pedantiskt skött exemplar som är stoltheten i hela gitarrsamlingen, och den överlägset bästa gitarr jag någonsin spelat på - alla kategorier. Sådant som händer, men det var så extremt onödigt. Men ja, det var väl dags nu när jag snart haft den i ett år...

Citerar Supreme:
Här hände inte mycket!


Jag har varit väldigt upptagen med plugg de senaste veckorna, och har knappt spelat någon gitarr överhuvudtaget.
  • 0
Citerar Homer S:
Jag har varit väldigt upptagen med plugg de senaste veckorna, och har knappt spelat någon gitarr överhuvudtaget.


Riktigt trist att höra, både med tidsbristen och din Yamaha. Personligen gillar jag lite knicks och repor på gitarrerna, ger dem en viss personlighet, men jag antar att om man har en gitarr man vill ska hålla sig i toppskick så är det kanske inte lika kul.
It is better to have a lion at the head of an army of sheep, than a sheep at the head of an army of lions.
  • 0
Funderar på att byta mickar på min Ibanez AS73, någon som har några fina tips?
  • 0
Citerar The Guitarist:
Funderar på att byta mickar på min Ibanez AS73, någon som har några fina tips?


Se upp för hög output.
  • 0
Citerar Homer S:
Se upp för hög output.


Hur tar jag reda på outputen i en omonterad mick då?
  • 0
Mina polare lirade en nyskriven låt igår och jag filmade, HEMSKT ljud men kolla ändå

http://www.youtube.com/watch?v=7nURu7hmJcE
It is the mind that really creates the body. It is the mind that makes you work out those 4-5 hours a day. It is the mind that visualises what the body want to look like as the finished product. - Arnold Schwarzenegger
  • 0
Citerar The Guitarist:
Citerar Homer S e upp för hög output.

Hur tar jag reda på outputen i en omonterad mick då?


Tillverkarens specifikationer.
  • 0
Citerar Danny 217:
Mina polare lirade en nyskriven sång igår och jag filmade, HEMSKT ljud men kolla ändå


Nja, var väl inget speciellt. Var säkert bara ljudet men jag såg en annan video du lagt upp vid namn 'YELLOW'. Den var mycket bättre!
It is better to have a lion at the head of an army of sheep, than a sheep at the head of an army of lions.
  • 0
Citerar The Guitarist:
Citerar Homer S:
Se upp för hög output.


Hur tar jag reda på outputen i en omonterad mick då?


Outputen i mV (millivolt).
"- Berlusconi kan få hur många kvinnor han vill gratis."
  • 0
Funderar på att byta antingen stallmicken eller båda två i min LTD MH-1000.

EMG 81 är billiga på thomann: http://www.thomann.de/se/emg_81.htm
Tror ni det blir bra om man bara byter stall-micken? Gillar soundet man får av SD 59' när man kör clean och EMG 81 när man kör distat så borde bli en riktigt nice combo. Kanske blir konstigt dock med tanke på hur mycket mer output EMG har?
  • 0
Citerar Szreaper:
Tror ni det blir bra om man bara byter stall-micken? Gillar soundet man får av SD 59' när man kör clean och EMG 81 när man kör distat så borde bli en riktigt nice combo. Kanske blir konstigt dock med tanke på hur mycket mer output EMG har?


Blir nog lätt problematiskt med att ha både passivt och aktivt system installerat. Inte bara outputmässigt. De fungerar på helt olika sätt, så jag vet inte ens om det är möjligt utan att ha dem helt åtskilda med 2 output-jack. EMG-setet innehåller ju förutom själva pickuperna, ett special output-jack och nya pottar, och de ska ju till skillnad från ett passivt system inte jordas.
  • 0
Citerar Homer S:
Blir nog lätt problematiskt med att ha både passivt och aktivt system installerat. Inte bara outputmässigt. De fungerar på helt olika sätt, så jag vet inte ens om det är möjligt utan att ha dem helt åtskilda med 2 output-jack. EMG-setet innehåller ju förutom själva pickuperna, ett special output-jack och nya pottar, och de ska ju till skillnad från ett passivt system inte jordas.


Aha, låter krångligt. Kan ju iof bara köra med stallmicken men då blir ljudet inget vidare mångsidigt. Funderar på o köpa detta set isf: http://www.thomann.de/se/emg_zakk_wylde_pro.htm
  • 0
Citerar Szreaper:
Aha, låter krångligt. Kan ju iof bara köra med stallmicken men då blir ljudet inget vidare mångsidigt. Funderar på o köpa detta set isf: http://www.thomann.de/se/emg_zakk_wylde_pro.htm


Det är ju bra pickuper, men känn efter noga om det är din grej. Det kommer ju att bli en enorm skillnad, och som alltid är det lätt att man tycker att något låter fantastiskt från början för att sedan tröttna. Hur känner du för SD-setet du har nu?
  • 0
Jag känner att min strata är lite tråkig, det blir liksom aldrig något riktigt tryck i tonen. Men vill kanske inte lägga 8000 kronor på en PRS (och då ändå budgetmodellen). Vilket dröm det vore dock, att skifta till detta vackra monster.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!