Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Islam, en religion fylld av hat?


Citerar Liquid Lion:
Chrillen: Jesus är fortförande ett monster moraliskt sett. Han säger trots allt att det enda sättet att komma till himmelen är genom honom. Vilket innebär att han i princip tvingar oss att acceptera honom som vår diktator i all evighet. Det vill säga om vi tror på honom ...


Jag ser inte den moraliska tvisten som du ser, han är guds son och det enda sättet att nå gud är genom honom. Det är inga konstigheter i min åsikt, det är inte heller så att man får lida i helvetet utan att vara kristen heller utan de 7 cirklarna i helvetet är ju bara ett påhitt av en Italiensk munk på 400-talet utan är man inte troende och dör så hamnar man på en plats utan gud. Det är den enda beskrivningen som finns.

Citerar Costae Cavea:
Var i bibeln är Jesus emot slaveri t.ex.?


Jadu, han går ju inte vad jag kan minnas någonsin ordagrant mot just slaveri, men slaveri går ju emot att man ska göra mot andra som man skulle vilja ha gjort mot sig själv, samt att det inte är ok att plåga eller skada en människa vilket det skulle gå emot hela vända andra kinden till.
  • 0
Citerar Chrillen:
utan är man inte troende och dör så hamnar man på en plats utan gud.


Är det inte så att det är just det som brukar kallas helvetet? Gud är kärlek, och om man dör utan att tro på Gud så hamnar man på ett ställe där han inte finns, det vill säga ett ställe helt utan kärlek och vänskap, och det är detta som kallas helvetet.
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar Black_prod:
Jag tycker att frågan är fel ställd. Frågan borde vara följande: Alla Religioner, fyllda av hat ?


Jag vågar påstå att Buddhism inte är en hatfull religion... Har du någonsin hört talas om en buddhistisk terrorist?
flying monkeys stole my signature. damn them.
  • 0
Citerar Dr Muu:
ag vågar påstå att Buddhism inte är en hatfull religion..

Alla som inte följer reglerna straffas med sämre liv i nästa liv.
Arrrrrgggggg me fellow mateys, go now and seed ye plunder, for we shall never sink.
  • 0
Citerar The_gunners:
Alla som inte följer reglerna straffas med sämre liv i nästa liv.


Med den logiken är det alltså hatfullt att straffa kriminella...
flying monkeys stole my signature. damn them.
  • 0
Citerar Dr Muu:
Citerar The_gunners:
Alla som inte följer reglerna straffas med sämre liv i nästa liv.


Med den logiken är det alltså hatfullt att straffa kriminella...

Buddha kanske anser det? Vad vet jag.
Arrrrrgggggg me fellow mateys, go now and seed ye plunder, for we shall never sink.
  • 0
Citerar The_gunners:
Buddha kanske anser det? Vad vet jag.


...
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar Chrillen:
Jag ser inte den moraliska tvisten som du ser, han är guds son och det enda sättet att nå gud är genom honom. Det är inga konstigheter i min åsikt, det är inte heller så att man får lida i helvetet utan att vara kristen heller utan de 7 cirklarna i helvetet är ju bara ett påhitt av en Italiensk munk på 400-talet utan är man inte troende och dör så hamnar man på en plats utan gud. Det är den enda beskrivningen som finns.

Fast nu lever jag ej efter Jesus lära utan är vad han skulle kalla en syndare. Ska vi följa NT förtjänar jag alltså en plats i helvetet eviga eldar, ingen talar trots allt om detta mer än Jesus.

For God so loved the world, that He gave His only begotten Son, that whosoever believeth in Him should not perish, but have everlasting life.

- John 3:16


Jag är otroligt glad att detta med största sannolikhet bara är en dålig saga.

Edit: Jesus säger till och med att de flesta kommer till helvetet.

Because strait is the gate, and narrow is the way, which leadeth unto life, and few there be that find it.

- Matthew 7:14


Och du som påstår att Jesus budskap handlar om fred.

Think not that I am come to send peace on earth: I came not to send peace, but a sword.

- Matthew 10:34
  • 0
Citerar Liquid Lion:
Fast nu lever jag ej efter Jesus lära utan är vad han skulle kalla en syndare. Ska vi följa NT förtjänar jag alltså en plats i helvetet eviga eldar, ingen talar trots allt om detta mer än Jesus.




Helvetet existerar inte. Vid Jesus ankomst så kommer alla människor att återuppväckas, då så kommer ateister m.m. Att få en ny chans till evigt liv, men de som avböjer Guds erbjudande om evigt liv kommer att kastas i Gehenna.
  • 0
Citerar Limma:
Helvetet existerar inte. Vid Jesus ankomst så kommer alla människor att återuppväckas, då så kommer ateister m.m. Att få en ny chans till evigt liv, men de som avböjer Guds erbjudande om evigt liv kommer att kastas i Gehenna.

Och alla Jesus hänvisningar till helvetet?

Edit: Dock så håller jag såklart med dig. Helvetet, precis som den bibliska Jesus, existerar nog inte.
  • 0
Citerar Dr Muu:
Citerar The_gunners:
Alla som inte följer reglerna straffas med sämre liv i nästa liv.


Med den logiken är det alltså hatfullt att straffa kriminella...

Nämen allvarligt tycker jag att det inte är samma sak och inte bör jämföras.
Arrrrrgggggg me fellow mateys, go now and seed ye plunder, for we shall never sink.
  • 0
Citerar Dr Muu:
Jag vågar påstå att Buddhism inte är en hatfull religion... Har du någonsin hört talas om en buddhistisk terrorist?


Jag blev rättad och rättade mig själv också om du läser igenom tråden.
Peace out booooiiiiiis! And girls..
  • 0
Citerar Liquid Lion:
Och alla Jesus hänvisningar till helvetet?




*Gehenna*. Jesus talade om vad som skulle hända vid hans amkomst, men det står mycket om det i uppenbarelseboken också.
  • 0
Citerar Limma:
men de som avböjer Guds erbjudande om evigt liv kommer att kastas i Gehenna.

Det gäller alltså fortförande att man måste acceptera Gud som enväldig diktator?
  • 0
Men snacket om Jesus är väldigt irrelevant, det finns flera tolkningar av bibeln och man kan träta hur länge som helst om vem som har rätt och fel om det. Men faktumet är att kristendomen i många avseenden en väldigt destruktiv religion. Där folk kan tolka hur de vill och får en anledning till att exp. hata homosexuella. Bara en sådan sak som mission kan ifråga sättas, att man åker ner till fattiga människor och ger dem mat och kläder bara de säger att de tror på gud och går i kyrkan. Kristendom hur man än tolkar den har destruktiva krafter inom sig och samhället borde klara sig bättre utan kristendomen än med den, enligt mig.
Peace out booooiiiiiis! And girls..
  • 0
Citerar Liquid Lion:
Det gäller alltså fortförande att man måste acceptera Gud som enväldig diktator?


Tro är ingenting man väljer. Vid Jesu ankomst så kommer de som inte har KUNNAT tro få en ny chans till evigt liv.
  • 0
Citerar Limma:
*Gehenna*. Jesus talade om vad som skulle hända vid hans amkomst, men det står mycket om det i uppenbarelseboken också.


Säker källa snacka om att du kan tolka lite som du vill i uppenbarelseboken. De pratar bland annat om drakar i uppenbarelseboken.
Peace out booooiiiiiis! And girls..
  • 0
Citerar Limma:
Tro är ingenting man väljer.

Jag är väl medveten om detta.

Citerar Limma:
Vid Jesu ankomst så kommer de som inte har KUNNAT tro få en ny chans till evigt liv.

Kan du hänvisa? Och det handlar väl fortförande om att acceptera Jesus som frälsare? Vilket är ett finare sätt att säga acceptera honom som diktator. Hela idén med himmelen äcklar verkligen mig.
  • 0
Islam, en religion fylld av hat?

Ni alla har fel syn på islam , och vet inte vad det är samt ordet terrorister kan vara lika gärna som du eller jag ni bara syftar på saker som låter troligt vilket är icke sant denna tråd borde raderas ,detta är diskriminering
  • 0
Citerar IonNeo:
Islam, en religion fylld av hat?

Ni alla har fel syn på islam , och vet inte vad det är samt ordet terrorister kan vara lika gärna som du eller jag ni bara syftar på saker som låter troligt vilket är icke sant denna tråd borde raderas ,detta är diskriminering


Nej kritisera inte religion, nej gör inte det. Det är den heligaste of heligaste pk reglen i världen.
Peace out booooiiiiiis! And girls..
  • 0
Citerar IonNeo:
Islam, en religion fylld av hat?

Ni alla har fel syn på islam , och vet inte vad det är samt ordet terrorister kan vara lika gärna som du eller jag ni bara syftar på saker som låter troligt vilket är icke sant denna tråd borde raderas ,detta är diskriminering

Kom ihåg att vi skiljer på islam och dess följare. Och religionen är sannerligen fylld av hat.

Edit: Precis som kristendom och judendom.
  • 0
Citerar Black_prod:
De pratar bland annat om drakar i uppenbarelseboken



Satan [Draken].



Citerar Liquid Lion:
Och det handlar väl fortförande om att acceptera Jesus som frälsare?



Japp.
  • 0
Citerar Limma:
Satan [Draken].


100% din tolkning ! Satan som figur nämns inte ens i bibeln så ofta, utan tolkas in som de negativa krafterna. Som ormen i paradiset, det står aldrig i bibeln att detta är satan, det är folk som har tolkat in att det är han. Satan finns knappt i bibeln överhuvudtaget.
Peace out booooiiiiiis! And girls..
  • 0
Citerar Limma:
Japp.

Och det är just det här jag inte gillar. Jag ser inte vad som ger Jesus moralisk rätt att agera diktator.

Edit: Ett annat exempel är Guds förmåga att läsa våra tankar som jag inte anser att han har moralisk rätt att utnyttja.
  • 0
Citerar Black_prod:
Citerar Limma:
Satan [Draken].


100% din tolkning ! Satan som figur nämns inte ens i bibeln så ofta, utan tolkas in som de negativa krafterna. Som ormen i paradiset, det står aldrig i bibeln att detta är satan, det är folk som har tolkat in att det är han.


?

(Matt 4:1-11)

Jobs bok.


Uppenbarelseboken.

Och även på många fler ställen...
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!