Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Officiella datortråden


Citerar Ridley:
Har problem med att datorn inte vill stängas av. Den bara startar om istället. Någon som kan hjälpa?

Well, mer exakt vad händer. Du klickar på "stäng av" i Windows och Windows stänger ner, för att datorn sen startar upp automatiskt igen?
Innan du frågar om nån vet en bra dator, specificera budget, vad du ska ha den till, om det ska vara laptop eller stationärt. Sen kommer någom i Officiella Datortråden att länka ett bra paket.
  • 0
Citerar TB the gr8 n3rd:
Well, mer exakt vad händer. Du klickar på "stäng av" i Windows och Windows stänger ner, för att datorn sen startar upp automatiskt igen?

Precis så. Den stänger av, allt blir svart. Sen sätts den på igen direkt. Märker inget problem förutom detta. För att få av den om natten måste jag hålla in knappen för att tvinga den att stängas av, men det känns inte bra.
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
hmm, i dunno rly... Sry
Innan du frågar om nån vet en bra dator, specificera budget, vad du ska ha den till, om det ska vara laptop eller stationärt. Sen kommer någom i Officiella Datortråden att länka ett bra paket.
  • 0
Citerar TB the gr8 n3rd:
hmm, i dunno rly... Sry

Googlade lite och en teori var att nätverkskortet kunda ha med saken att göra. Nån slags uppvakningsfunktion. Tror det kanske började efter någon form av systemuppdatering. Senaste uppdateringen var dock en säkerhetsuppdatering, inget med nätverkskortet, så jag vet inte.
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
Citerar Ridley:
Citerar TB the gr8 n3rd:hmm, i dunno rly... Sry
Googlade lite och en teori var att nätverkskortet kunda ha med saken att göra. Nån slags uppvakningsfunktion. Tror det kanske började efter någon form av systemuppdatering. Senaste uppdateringen var dock en säkerhetsuppdatering, inget med nätverkskortet, så jag vet inte.

Well, in that case... Dra in i BIOS och leta upp nått som heter "Wake on LAN". Brukar finnas en lista på saker datorn får vakna av... Nätverkskort, tangentbord and the like. Stäng av allt som heter nått med "Wake on" osv.
Innan du frågar om nån vet en bra dator, specificera budget, vad du ska ha den till, om det ska vara laptop eller stationärt. Sen kommer någom i Officiella Datortråden att länka ett bra paket.
  • 0
Citerar TB the gr8 n3rd:
Dra in i BIOS

Vill du förklara närmare eller ska jag googla? Är det nåt med att trycka en tangent när datorn startar?
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
Citerar TB the gr8 n3rd:
Dra in i BIOS och leta upp nått som heter "Wake on LAN".

Kom in i BIOS nu iaf, men hittade inget sånt? Letade kanske för dåligt.
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
Citerar Ridley:
Kom in i BIOS nu iaf, men hittade inget sånt? Letade kanske för dåligt.

Well, nästa gång du har en "tech-wiz" i huset kanske denne kan hjälpa dig... Svårt att ge mer exakta instruktioner då alla BIOS ser olika ut från olika tillverkare...

Tillagt 2013-03-29 17:23:
Citerar swemarzipan:
och undrar om han kan sedan lägga till ett eller två 670 till senare.

Räkna antal PCI-E x16 bara... (Spoilers: Det där mobot har plats för 2st grafikkort)

Inte för att man verkligen behöver mer än ett 670 om man inte ska köra något icke-optimerat spel på 3st 27" skärmar liksom...
Innan du frågar om nån vet en bra dator, specificera budget, vad du ska ha den till, om det ska vara laptop eller stationärt. Sen kommer någom i Officiella Datortråden att länka ett bra paket.
  • 0
Citerar TB the gr8 n3rd:
Räkna antal PCI-E x16 bara... (Spoilers: Det där mobot har plats för 2st grafikkort)

Inte för att man verkligen behöver mer än ett 670 om man inte ska köra något icke-optimerat spel på 3st 27" skärmar liksom...


Tackar. Man lär sig något nytt varje dag
  • 0
Nu börjar det brännas. Är i princip färdig med min setup:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3153338/2013-03-26-jakkal-v5-
0


Noterade att Komplett.se är billigare på grafikkortet inkl. frakt än vad inet är.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760919

Är dock lite fundersam kring huruvida det grafikkortet är värt den dryga 500-lappen över följande kort:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744678

Det enda som skiljer är en något högre klock i Ghz-edition. 100Mhz extra för 500 kronor? "Effektiv klockhastighet 6 GHz" kontra "Effektiv klockhastighet 5,5 Ghz". Är det en rimlig femhundring, eller vad säger ni som är insatta i decimalerna?

Om man tänker långsiktigt, hur mycket längre kommer Ghz-edition hålla kontra det som är något lägre klockat? Jag misstänker ju att båda korten blir omsprungna ungefär samtidigt (det är de ju redan om man så vill, men ni fattar).
http://psnprofiles.com/Jakkal_SWE
  • 0
Det enda jag reagerar på i din kundvagn är varför du lagt dit ett adapterkit?

Citerar Jakkal:
Det enda som skiljer är en något högre klock i Ghz-edition. 100Mhz extra för 500 kronor? "Effektiv klockhastighet 6 GHz" kontra "Effektiv klockhastighet 5,5 Ghz". Är det en rimlig femhundring, eller vad säger ni som är insatta i decimalerna?


I detta fallet behöver man inte stirra sig blind på ren prestanda enligt specifikationerna, utan titta istället på lite tester.

http://www.sweclockers.com/recension/15564-amd-radeon-hd-797
0-gigahertz-edition/1


Här har du Sweclockers test av HD 7970 GHz, vilket påvisar att det är betydligt snabbare än vanliga HD 7970. Så pass att jag skulle köpt GHz Edition om jag nu ändå skulle uppgradera eller köpa nytt.

Citerar Jakkal:
Om man tänker långsiktigt, hur mycket längre kommer Ghz-edition hålla kontra det som är något lägre klockat?


Inte överdrivet egentligen. Sedan kan du alltid själv klocka ditt standardkort till samma prestanda som ett GHz Edition.
  • 0
Citerar Jakkal:
Nu börjar det brännas. Är i princip färdig med min setup:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3153338/2013-03-26-jakkal-v5-
0


Ska du ha den som speldator? Eller ska du 3d redigera o grejer? Om du bara ska ha den som speldator duger en i5 CPU alldeles utmärkt. Skillnaden är minimal och absolut inte värd en extra tusenlapp.. Om du frågar mig då. Annars såg det finfint ut!
Don't criticize what you don't understand, son. You never walked in that man's shoes.
  • 0
Citerar Aaandy:
Det enda jag reagerar på i din kundvagn är varför du lagt dit ett adapterkit?


Tänkte eventuellt montera en hårddisk där. Och ja, jag framstår ju som ett fullständigt blockmongo med tanke på att jag har 8 platser i chassit.

Grejen är den att jag har tre diskar i min nuvarande dator, planerar att flytta två av dem (den ena är på 1TB och den andra är en Velociraptor på 150GB, 10.000RPM).

Då monterar jag dem, samt den på 2TB, där har vi tre hårddiskplatser upptagna. Alltså vad som ryms i den nedre HDD-buren i chassit (5 + 3 platser, övre/nedre). Båda burarna går att ta bort eller rotera lite hur man vill. Grafikkortet har 5mm att spela på när det är monterat och krockar nästan med den övre buren, så den måste eventuellt bort.

Sen har jag ju en SSD också, men den går att montera på baksidan av moderkortsplåten i chassit om man känner för det. Adaptern är mest en "utifall att"-lösning om saker blir för tajta.

Citerar Aaandy:
Här har du Sweclockers test av HD 7970 GHz, vilket påvisar att det är betydligt snabbare än vanliga HD 7970. Så pass att jag skulle köpt GHz Edition om jag nu ändå skulle uppgradera eller köpa nytt.


Ja det var ju en del skillnad. I spelen var det kanske inga extrema övertag, 5-6 rutor i snitt kanske. Men det kan det ju vara värt.

Tillagt 2013-03-30 12:19:
Citerar hockey_robban_:
Ska du ha den som speldator? Eller ska du 3d redigera o grejer? Om du bara ska ha den som speldator duger en i5 CPU alldeles utmärkt. Skillnaden är minimal och absolut inte värd en extra tusenlapp.. Om du frågar mig då. Annars såg det finfint ut!


Ja det blir väl mest spel, men även lite videoredigering och filmkonvertering.
Är medveten om att många propagerar för i5, "bang-for-buck", men när jag ändå är i tagen att bygga en ny så känner jag att jag lika gärna kan lägga den extra pengen och få ett bygge som håller längre och presterar lite bredare.
http://psnprofiles.com/Jakkal_SWE
  • 0
Citerar Jakkal:
Ja det blir väl mest spel, men även lite videoredigering och filmkonvertering.
Är medveten om att många propagerar för i5, "bang-for-buck", men när jag ändå är i tagen att bygga en ny så känner jag att jag lika gärna kan lägga den extra pengen och få ett bygge som håller längre och presterar lite bredare.


Ja men dåså Ja ända skillnaden är ju egentligen hyperthreading vilket man egentligen bara får användning för i redigering. För i spel märker man ingen skillnad överhuvudtaget =)
Don't criticize what you don't understand, son. You never walked in that man's shoes.
  • 0
Hur spelar man upp bluray via datorn. Hade program som hette Asusdvd men jag skulle ominstallera det och nu kan jag inte var man ska ladda ner det. Finns det något annat program man kan använda?
If you choose not to decide, you still have made a choice. ~ Neil Peart
  • 0
Citerar Jakkal:
Sen har jag ju en SSD också, men den går att montera på baksidan av moderkortsplåten i chassit om man känner för det. Adaptern är mest en "utifall att"-lösning om saker blir för tajta.


Okej! 49 kronor är faktiskt inte hela världen.

Citerar Jakkal:
Ja det var ju en del skillnad. I spelen var det kanske inga extrema övertag, 5-6 rutor i snitt kanske. Men det kan det ju vara värt.


Vill man inte överklocka själv skulle jag satsa på GHz Edition. Då får man bästa möjliga variant direkt ur boxen.
  • 0
Citerar bjooo:
Hur spelar man upp bluray via datorn. Hade program som hette Asusdvd men jag skulle ominstallera det och nu kan jag inte var man ska ladda ner det. Finns det något annat program man kan använda?


Menar du från skiva, eller som fil på datorn? Skiva måste du givetvis ha en Blu-Ray läsare, men är filmen på datorn kan du använda VLC. Klarar allt.
"I refuse to answer that on the grounds that I don't want to."
  • 0
Alternativa Asus Xonar ljudkorts drivrutiner:

http://brainbit.wordpress.com/2010/07/19/asus-xonar-unified-drive
rs/


Tillagt 2013-03-30 16:25:
Citerar Ridley:
Precis så. Den stänger av, allt blir svart. Sen sätts den på igen direkt. Märker inget problem förutom detta. För att få av den om natten måste jag hålla in knappen för att tvinga den att stängas av, men det känns inte bra.


Samma här, fast med viloläget, vilket satte mig i en riktgi kass situation en gång.

Hade efter en ganska blöt kväll, med runt 20 samtal hem och en massa annat, legat och chattat via facebook med en kompis om vad som hände. Sekunden innan vi började hade jag ringt till päronen och sagt det var lugnt. När jag sedan är påväg hem får min för sig att starta och facebook står öppet med en chattruta...

Men detta problemet kommer i vågor för mig, en vecka startar den hela tiden, ibland kan det ta flera månader.

Tillagt 2013-03-30 16:25:
Citerar Chuckyflash:
Menar du från skiva, eller som fil på datorn? Skiva måste du givetvis ha en Blu-Ray läsare, men är filmen på datorn kan du använda VLC. Klarar allt.


Rekommenderar KMPlayer dock, mycket bättre bild än VLC.

________________-

Kan väl ställa in så att vissa program startar senare än andra vid uppstart? Skulle vilja prospona MSI afterburner starten med 30 sek ungefär.
  • 0
Citerar Baxter:
Rekommenderar KMPlayer dock, mycket bättre bild än VLC.


Är det verkligen skillnad? Märkbart?

Citerar Baxter:
Kan väl ställa in så att vissa program startar senare än andra vid uppstart? Skulle vilja prospona MSI afterburner starten med 30 sek ungefär.


Jag är ganska övertygad om att det går. Inte säker på hur dock.
"I refuse to answer that on the grounds that I don't want to."
  • 0
Citerar Chuckyflash:
Är det verkligen skillnad? Märkbart?


Ja jag tycker det, är ju inte så mycket jobb att ladda hem och testa själv.
Lågupplöst material vet jag inte, tittar bara på blu ray, men anser att det är stor skillnad. Dessutom stödjer KMPlayer de allra flesta codecsen nu och om man nu mot all förmodan saknar något är det bara att ladda ned. Dessutom finns det massvis med filter, och inställnings möjligheter i programmet.

Citerar Chuckyflash:
Jag är ganska övertygad om att det går. Inte säker på hur dock.


Jag med, kör Windows 8 btw. LAddade hem något "delay" program men det hjälpte inte. Problemet är att varje gång jag cold bootar datorn så startar Afterburner innan CCC och drar igång fläkten på 50%. Då måste man öppna programmet, stänga av och på auto, för att få den till min fläktkurva. Lagom irriterande.
  • 0
Citerar Baxter:
Samma här, fast med viloläget, vilket satte mig i en riktgi kass situation en gång.

Hade efter en ganska blöt kväll, med runt 20 samtal hem och en massa annat, legat och chattat via facebook med en kompis om vad som hände. Sekunden innan vi började hade jag ringt till päronen och sagt det var lugnt. När jag sedan är påväg hem får min för sig att starta och facebook står öppet med en chattruta...

Men detta problemet kommer i vågor för mig, en vecka startar den hela tiden, ibland kan det ta flera månader.

Haha, jobbigt, sjukt skumt.
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
Citerar Ridley:
Haha, jobbigt, sjukt skumt.


Använder du Windows 7?
  • 0
Citerar Aaandy:
Använder du Windows 7?


Nej, kör med åttan.
  • 0
jag ska köpa en ny dator men jag behöver en cpu kylare som inte blir mycket dyrare en den jag hade ursprungligen. jag behöver en annan eftersom jag behöver datorn snart och den skulle inte komma på länge så vad ska jag ta i stället för:http://www.inet.se/produkt/5331075/scythe-mugen-iii-rev-b-pc
gh-edition
?
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!