Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Officiella datortråden


Citerar Aaandy:
Inget operativsystem?


Han specificerade inte det.

Citerar Aaandy:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3504677/2013-06-22 (om man vill ha en dator som är beställningsbar direkt, bortsett från tre dagars väntan på chassit)


Tycker din kundvagn känns lite obalanserad. Varför en åttakärnig processor? Som vi var inne på tidigare ger det ingen förbättring i spel och när budgeten är så liten så bör pengarna läggas på annat. Tycker inte man ska snåla på nätdelen. Sen så känns 4GB minne lite med tanke på att för 150 kr extra får du 8. Och så bör man väl köra två stickor snarare än en?
Hallowed Be Thy Name
  • 0
Citerar baathen:
Någon som har några tankar kring den processorn?


Bra för sitt pris. Har du dessutom redan ett moderkort med socket AM3+ är det kalas.
  • 0
Citerar baathen:
Nu funderar jag bara på att köpa en ny processor så att det inte blir några flaskhalsar i systemet . Sitter för tillfället på en AMD Phenom X6 1100T 3.3 ghz överklockad till 3.8ghz, och funderar på http://www.inet.se/produkt/5308711/amd-fx-8350-8-4-0ghz-black-
edition Någon som har några tankar kring den processorn?


Du har väl ett AM3+ moderkort va? Sedan så tror jag inte att en Phenom X6 1100T kommer flaska ett 7950.
Hallowed Be Thy Name
  • 0
Haha, glömde nämna det! Yes, har GA-990FXA-UD3, fullt kompatibelt med AM3+ ! Hade jag behövt köpa nytt moderkort hade det inte varit värt det för tillfället!

Hallowed: Nej, du har nog rätt i det. Dock arbetar jag mycket med program som Photoshop, Indesign, Illustrator och även en del videoredigering när jag får tid över, så en processorn känns som en prisvärd uppgradering av den anledningen med. Slå två flugor i en smäll, som det heter ;).

EDIT: Angående ovanstående kundvagn skulle jag också köra på lite mer minne, de flesta spel kräver MINST 4GB nuförtiden och det finns ingen anledning att snåla in på just det avseendet. Jag kör på http://www.inet.se/produkt/5315063/corsair-16gb-4x4096mb-cl9-1
600mhz-vengeance,
men det kanske är över budget?
The Cole Train runs on whole grain baby! WHOOO
  • 0
Citerar baathen:
Hallowed: Nej, du har nog rätt i det. Dock arbetar jag mycket med program som Photoshop, Indesign, Illustrator och även en del videoredigering när jag får tid över, så en processorn känns som en prisvärd uppgradering av den anledningen med. Slå två flugor i en smäll, som det heter ;).


Här har du en jämförelse mellan de två processorerna oklockade:
http://www.anandtech.com/bench/Product/697?vs=203

Vet inte om du tycker det är värt 1600 kr, men ska du klocka den till 4,6 så blir det nog en bra prestandaökning.
Hallowed Be Thy Name
  • 0
Citerar Hallowed:
Här har du en jämförelse mellan de två processorerna oklockade:
http://www.anandtech.com/bench/Product/697?vs=203

Vet inte om du tycker det är värt 1600 kr, men ska du klocka den till 4,6 så blir det nog en bra prestandaökning.


Eftersom det är en Black Edition är den ju väldigt lätt att överklocka, och jag lär inte ens behöva röra volten för att få upp den stabilt i 4.6. Med lite trixande kan jag antagligen gå högre ändå. Lär vara värt 1600 i det fallet ;).
The Cole Train runs on whole grain baby! WHOOO
  • 0
Citerar baathen:
Eftersom det är en Black Edition är den ju väldigt lätt att överklocka, och jag lär inte ens behöva röra volten för att få upp den stabilt i 4.6. Med lite trixande kan jag antagligen gå högre ändå. Lär vara värt 1600 i det fallet ;).


Ja, jag håller inte på med redigering så jag vet inte hur högt man värdesätter några sekunders förbättring i arbetet

Men det är ju alltid kul med uppgradering.
Hallowed Be Thy Name
  • 0
Citerar Hallowed:
Tycker din kundvagn känns lite obalanserad. Varför en åttakärnig processor? Som vi var inne på tidigare ger det ingen förbättring i spel och när budgeten är så liten så bör pengarna läggas på annat. Tycker inte man ska snåla på nätdelen. Sen så känns 4GB minne lite med tanke på att för 150 kr extra får du 8. Och så bör man väl köra två stickor snarare än en?


Minnesstickorna har jag valt fel, bara. Nätdelen förstår jag inte varför man ska köpa större, 550 watt drar det systemet gott och väl. Onödigt att lägga pengar på att köpa ett med mer kapacitet om man nu har en budget. Jag kände att det var bättre att köpa en någorlunda framtidssäker processor, så att han senare kan byta ut sitt grafikkort, och ändå få bra prestanda i spel.
  • 0
Citerar Aaandy:
Minnesstickorna har jag valt fel, bara. Nätdelen förstår jag inte varför man ska köpa större, 550 watt drar det systemet gott och väl. Onödigt att lägga pengar på att köpa ett med mer kapacitet om man nu har en budget. Jag kände att det var bättre att köpa en någorlunda framtidssäker processor, så att han senare kan byta ut sitt grafikkort, och ändå få bra prestanda i spel.


Men om man planerar att uppgradera sitt bygge med tiden så bör man från första början lägga mer pengar på en kvalitativ nätdel (80+ certifiering och modulärt för lättare kabeldragning. Watt spelar mindre roll). En nätdel vill man ju ska hålla länge. Jag har haft min i två och ett halvt år och jag kommer behålla den när jag uppgraderar till hösten.
Hallowed Be Thy Name
  • 0
Citerar Hallowed:
Men om man planerar att uppgradera sitt bygge med tiden så bör man från första början lägga mer pengar på en kvalitativ nätdel (80+ certifiering och modulärt för lättare kabeldragning. Watt spelar mindre roll). En nätdel vill man ju ska hålla länge. Jag har haft min i två och ett halvt år och jag kommer behålla den när jag uppgraderar till hösten.


Sant, det är en bra tanke, och rätt att ta en annan sämre processor av den anledningen. Jag har dock mitt nätaggregat som hållit hur många år som helst (peppar, peppar, ta i trä) och det har faktiskt inget certifikat alls. Dock är det snarare en förlust för mig och borde byta, för bättre effektivitet. ^^
  • 0
CM Storm Stryker Gaming Big Tower
Silver Power SP-S750 750W PSU
Intel Core i7-4770K Processor
Gigabyte G1.Sniper M5, Socket-1150
Cooler Master Seidon 120M Kylare BULK
Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB
ZOTAC GeForce GTX 770 4GB PhysX CUDA
Kingston HyperX 3K SSD 120GB 2.5"
WD Desktop Blue 1TB
Samsung DVD Writer, SH-224DB
MS ROYALTY Win 8 Nordic
MS COA Win 8 Nordic

det här är vad jag har kommit fram till. vad tycks? fördelar, nackderlar? behöver jag byta ut något?
  • 0
Vad ska du använda den till?
  • 0
att spela på främst
  • 0
Nu på senare dagar har jag inte spelat så mycket som innan, inte haft tid. Men så har jag fått tillbaka suget lite efter FC3, efter bara några minuter inne i spelandet susar grafikkorten upp i hela 90-95 grader, vilket jag tycker är på tok för högt, fläktarna går lite olika eftersom det verkar vara ett grafikkort som är det "primära" och den snurrar då i 100%
Jag använder mig utav x2 Gigabyte radeon HD 7970Ghz.

Min "första genomspelning" minns jag inte var så farlig, hade dock inte köpt mitt andra grafikkort då. Jag bara undrar mest, är det något man ska oroa sig över? Är det normalt att grafikkorten drar upp i en sån temperatur? Nu vet jag ju att FC3 är ett väldigt krävande spel på max, men tycker ändå att Crossfire inte ska behöva överarbeta så? är det något som är fel eller kan det bara vara sommarvärmen?
Nu precis när jag spelade kom det upp i 97 grader sedan stängde jag av det efter cirka 30 minuter... Tacksam för hjälp!
  • 0
Citerar xnwarrior:
att spela på främst


Okej! Då hade jag valt en lite sämre processor, 4670K räcker gott och väl för spelande. Ett billigare moderkort skulle därför också kunna vara nödvändigt. Ett bättre nätaggregat med certifikat är att föredra då det är en komponent som ska kunna hålla länge och för många uppgraderingar. Tillverkaren av grafikkortet, Zotac, har jag inte överdrivet bra erfarenheter av och skulle därför valt en annan.

Utöver det ser det bra ut. Vad innebär "royalty" och "coa" vid Windows 8?
  • 0
Citerar Santayo:
efter bara några minuter inne i spelandet susar grafikkorten upp i hela 90-95 grader, vilket jag tycker är på tok för högt, fläktarna går lite olika eftersom det verkar vara ett grafikkort som är det "primära" och den snurrar då i 100%
Jag använder mig utav x2 Gigabyte radeon HD 7970Ghz.


Det är väldigt högt. 7970Ghz kommer upp i 77 grader i full belastning i Sweclockers test. Jag antar att dina kort har eftermarknadskylare? I så fall blåser nog ena kortet varmluft på det andra. Grafikkort med referensdesign blåser ju ut varmluften ur chassit.
Hallowed Be Thy Name
  • 0
Hejsan. Skulle behöva tips på hur jag ska gå tillväga med att felsöka min dator. Det är så att den crashar när jag spelar flera olika spel. Och med crash, så menar jag att jag måste använda resetknappen och starta om datorn. The Witcher 2 är till exempel ospelbart, datorn låser sig helt efter 5 minuters spelande och efter några sekunder så hänger sig ljudet också. Samma sak har hänt i Saints Row: The third och t.ex Trine 2 och ARMA2. Någon gång när det hänt har jag lyckats ctrl+alt+del precis när det inträffat och har hunnit se "Grafikdrivrutinen har återställts".

Någon som har tips på hur jag kan se att det säkert är grafikkortet som det är fel på?(jag antar att det är kortet det är fel på)

Grafikkortet är ett Powercolor 6970 2gb och det är fabriksöverklockat.
  • 0
Citerar v_i_k_t_o_r:
Någon som har tips på hur jag kan se att det säkert är grafikkortet som det är fel på?(jag antar att det är kortet det är fel på)

Grafikkortet är ett Powercolor 6970 2gb och det är fabriksöverklockat.


Har problemen nyligen börjat? Det kanske bara är damm. Jag har fått krascher då grafikkortet blivit lite för dammigt.

Har du testat olika drivrutiner?
Prova klocka ned kortet. När Far Cry 3 släpptes kraschade jämnt för mig, men funkade efter jag klockat ned kortet.
Hallowed Be Thy Name
  • 0
Citerar Aaandy:
Citerar xnwarrior:att spela på främst



Utöver det ser det bra ut. Vad innebär "royalty" och "coa" vid Windows 8?


det vet jag faktiskt inte
  • 0
Citerar Hallowed:
Har du testat olika drivrutiner?
Prova klocka ned kortet.


Har testat med original drivrutiner som jag fick till kortet och sen nyaste. Tyvärr ingen skillnad där.

Har också testat att klocka ner kortet, och det ledde till väldigt dålig framerate. Spelade dock inte så pass länge att det hann krasha, så jag vet inte om det löste den biten :/
  • 0
Citerar xnwarrior:
det vet jag faktiskt inte


Varifrån ska du köpa datorn?
  • 0
Citerar v_i_k_t_o_r:
Har också testat att klocka ner kortet, och det ledde till väldigt dålig framerate. Spelade dock inte så pass länge att det hann krasha, så jag vet inte om det löste den biten :/


Hur länge har du haft problemen? Hur länge har du haft kortet? För om du haft det länge och problemen nyligen börjat kanske det bara är damm som spökar. Ta en omgång med lite tryckluft.

Det låter inte som något fel på själva kortet om "Grafikdrivrutinen har återställts" dyker upp.
Hallowed Be Thy Name
  • 0
Citerar Hallowed:
Hur länge har du haft problemen? Hur länge har du haft kortet?


Första gången jag märkte av det var för länge sedan, förra sommaren när jag spelade Dead Island. Trodde att det var något fel på spelet bara och tänkte inte mer på det. Funkade efter att jag gjorde ändringar i shadersen i spelet eller något. Sen hände det nu i våras i Witcher 2... Och har sen hänt i andra spel också... Kommer också upp att "Grafikdrivrutinen har slutat fungerar och har återställts" när jag spelar spel som t.ex. WoW, men då laggar det bara i några sekunder och sen fungerar det som vanlig efter ett tag...

Glömde nämna att jag haft kortet i ca 1.5 år, spelat mest wow, diablo3 och skyrim.
  • 0
Citerar Hallowed:
Det är väldigt högt. 7970Ghz kommer upp i 77 grader i full belastning i Sweclockers test. Jag antar att dina kort har eftermarknadskylare? I så fall blåser nog ena kortet varmluft på det andra. Grafikkort med referensdesign blåser ju ut varmluften ur chassit.


Jag antar att dom är i full belastning när jag spelar spel som crysis 3 och FC3. Eftermarknadskylare?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760919 jag har dessa, och ett av dom sitter ju "precis under det andra, eller precis över" Vilket jag kan tänka mig bidrar lite till temperaturen pga fläktarna.
Det är bara ett av grafikkorten som blir riktigt varmt, det andra ligger runt 70, knappt det.
  • 0
Citerar Santayo:
Jag antar att dom är i full belastning när jag spelar spel som crysis 3 och FC3. Eftermarknadskylare?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760919 jag har dessa, och ett av dom sitter ju "precis under det andra, eller precis över" Vilket jag kan tänka mig bidrar lite till temperaturen pga fläktarna.
Det är bara ett av grafikkorten som blir riktigt varmt, det andra ligger runt 70, knappt det.


Ja, där har du problemet. Prova flytta ned ena kortet en plats om du har möjlighet till det. Annars finns inte så mycket att göra är jag rädd. CF och SLI funkar bäst med referensdesign. Det går med eftermarknadskylare såklart men då bör man se till att ha utrymme mellan korten och bra luftflöde i chassit.
Hallowed Be Thy Name
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!