Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Officiella datortråden


Jag skulle behöva köpa en bärbar dator då de jag har hemma inte fungerar så bra längre. Har inte så höga krav, den är mest till för att slösurfa och kolla på Youtube/Netflix. Vill inte lägga ut för mycket pengar heller.

Funderar lite på denna:
http://www.siba.se/product/12238876/hp-14-b100eo?ref=section&s
ec=9283871928386310682866


Jag gillar att den är lite mindre och smidigare, men ändå inte för liten. Och det känns som man får relativt mycket för pengarna. Är den något att ha?
  • 0
Har en snabb fråga. Jag har hört massvis med gånger att skaffa en dator för över 20 tkr är helt onödigt. Även för den som har råd med det. Hörde något om att man inte får bättre prestanda eller något...

Kan någon förklara detta?
"Who the hell wants to hear actors talk?" - H. M. Warner, Warner Brothers, 1927.
  • 0
Citerar Kundvagnen:
Har en snabb fråga. Jag har hört massvis med gånger att skaffa en dator för över 20 tkr är helt onödigt. Även för den som har råd med det. Hörde något om att man inte får bättre prestanda eller något...

Kan någon förklara detta?


Jag kan inte precisera någon specifik summa, men till slut så når man en punkt då oavsett hur bra komponenter man köper så kommer man inte vinna något mer på det i spel och liknande.

Allting beror på vad man ska använda datorn till. Exempelvis om man renderar mycket och tunga saker kan man knappt köpa en för dyr processor. Beroende på vad man spelar och med vilken upplösning man använder kan man köpa ett för dyrt grafikkort för ens behov.

Avslutningsvis kan jag personligen säga att den gränsen inte går vid 20000 kronor, då två stycken GTX Titan tillsammans går på 17000 kronor från Inet.

Citerar ifongard:
Jag gillar att den är lite mindre och smidigare, men ändå inte för liten. Och det känns som man får relativt mycket för pengarna. Är den något att ha?


I min mening är den aningen för klen, men om man bara ska surfa räcker det.
  • 0
Citerar Kundvagnen:
Har en snabb fråga. Jag har hört massvis med gånger att skaffa en dator för över 20 tkr är helt onödigt. Även för den som har råd med det. Hörde något om att man inte får bättre prestanda eller något...

Kan någon förklara detta?


Som Aaandy sa finns där ju definitivt en gräns, men 20k är verkligen inte den gränsen. Både min laptop och stationära gick för +20k och de båda levererar ju på en helt annan nivå än ett billigare bygge. Speciellt när det gäller laptop måste man vara beredd att casha upp lite extra om man vill ha det senaste. Det kostar att ligga på topp. Sen beror det ju å ena sidan helt på vad man har för krav och vad man spelar. Sitter man bara och spelar battlefield eller lol så är det ju helt onödigt att ha en dator för 20k.
Min musik https://youtu.be/rULvgOTHRVU
  • 0
Byggde nyss en dator med så dyra delar som möjligt. Denna är väl ändå "onödig" även om man är rik som satan?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3583543/monsterdator

4 stycken Titan...

But alright, om man renderar jättemycket film, program och sånt där kan datorn kosta runt 50 lakan...
"Who the hell wants to hear actors talk?" - H. M. Warner, Warner Brothers, 1927.
  • 0
Citerar Kundvagnen:
Byggde nyss en dator med så dyra delar som möjligt. Denna är väl ändå "onödig" även om man är rik som satan?


Det beror på. Men gemene man skulle inte dra nytta av det.

Undrar dock varför du inte valt Intels hyperentusiast-processor med tillhörande moderkort!

http://www.inet.se/produkt/5310034/intel-core-i7-3970x-3-5ghz
http://www.inet.se/produkt/1902248/asrock-x79-extreme11
  • 0
Citerar Aaandy:
Undrar dock varför du inte valt Intels hyperentusiast-processor med tillhörande moderkort!


Haha, fattade inte vad SSI CEB var så.

Avundas dem på Inet.se som kanske får bygga 100.000 kronors datorer. Fan vad kul liksom
"Who the hell wants to hear actors talk?" - H. M. Warner, Warner Brothers, 1927.
  • 0
Citerar Kundvagnen:
Haha, fattade inte vad SSI CEB var så.


http://en.wikipedia.org/wiki/SSI_CEB

En formstandard för moderkort likt ATX.

Citerar Kundvagnen:
Avundas dem på Inet.se som kanske får bygga 100.000 kronors datorer. Fan vad kul liksom


Inte för att jag skulle ha nytta av en dator för 100000 kronor, men det hade varit spännande att sätta ihop en.
  • 0
Någon som har erfarenhet gällande kylplattor? Min laptop överhettas på tok för ofta, det hjälper inte längre att bara höja upp den. Tips?
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Tänkte det kunde vara kul om vi delade med oss av lite bilder på våra fina datorbyggen! Det här är min skapelse "The Black Beast"!

http://www.flickr.com/photos/98851311@N03/sets/7215763463579
2578/


GA-990FXA-UD3
AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 3.3 ghz (överklockad till 4.0 ghz)
Corsair H100i-vattenkylning
Corsair 16GB 4x4096M8 CL9 1600Mhz VENGEANCE
Sapphire Radeon HD7950 3GB Vapor-X
Samsung 830 Series MZ-7PC128 128GB SSD
+ ytterligare två mekaniska hårddiskar på 500gb/1TB

Allting sitter i det eminenta chassit SilverStone Raven RV01

Tänkte ta kort på datorn när den är igång, men LED-lyset på vattenkylningen har gått sönder , så för tillfället lyser bara LED-lampan där fram och Sapphire-kortet.

Dessutom är jag inte i min lägenhet för tillfället, så bilder på hela riggen med skärm och tillbehör får vänta tills jag kan ta en bild i dess tänkta miljö!
The Cole Train runs on whole grain baby! WHOOO
  • 0
Citerar Aaandy:
Kul också att Inet gillar vårt jobb!


Kan gott och glatt säga att jag i detta nu sitter på den nya burken. Är ny stolt datorägare!
I bajs växer det bäst
  • 0
Sitter på en laptop och nu på senaste tiden så börjar den bli riktigt jäkla varm när jag spelar, stänger ibland av sig. Vad kan man göra åt detta?
"Lyssna inte på vad jag säger utan vad jag menar istället"
  • 0
Citerar Perluck:
Kan gott och glatt säga att jag i detta nu sitter på den nya burken. Är ny stolt datorägare!


Fantastiskt kul att höra! Välkommen till klubben också. Har du hårdtestat den med något krävande spel än?

Citerar Lancelot:
Sitter på en laptop och nu på senaste tiden så börjar den bli riktigt jäkla varm när jag spelar, stänger ibland av sig. Vad kan man göra åt detta?


Sätt på dig ett ESD-band, öppna upp datorn och blås rent på damm med tryckluft.

Citerar baathen:
Dessutom är jag inte i min lägenhet för tillfället, så bilder på hela riggen med skärm och tillbehör får vänta tills jag kan ta en bild i dess tänkta miljö!


Wow. Är det RV01? Jag sitter på RV02-E, och det ser betydligt mer plastigt ut än ettan.

Riktigt fint bygge annars! Jag kan posta ett album på min dator när jag bytt ut till mina nya komponenter.
  • 0
Citerar Aaandy:
Sätt på dig ett ESD-band, öppna upp den och blås rent på damm med tryckluft.


ESD band?

Men det är säkert att bara öppna upp sådär? Jag är helt okunnig nämligen.
"Lyssna inte på vad jag säger utan vad jag menar istället"
  • 0
Citerar baathen:
Tänkte det kunde vara kul om vi delade med oss av lite bilder på våra fina datorbyggen! Det här är min skapelse "The Black Beast"


Bra initiativ! Alltid roligt att veta vad andra sitter och spelar på.

Så här ser min burk ut.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/89363791/2013-06-18%2014.
20.33.jpg


ASUS Crosshair V Formula-Z
AMD FX-8350
Cooler Master Seidon 120M
Kingston DDR3 HyperX Predator 16GB 2133Mhz ( 2x8GB )
2x XFX Radeon HD 7970 Ghz 3GB
Corsair SSD Force Series GS 480GB 2.5"
WD Desktop Green 2TB
Min musik https://youtu.be/rULvgOTHRVU
  • 0
Citerar properskillz:
Så här ser min burk ut.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/89363791/2013-06-18%2014.
20.33.jpg

ASUS Crosshair V Formula-Z
AMD FX-8350
Cooler Master Seidon 120M
Kingston DDR3 HyperX Predator 16GB 2133Mhz (2x8G
2x XFX Radeon HD 7970 Ghz 3GB
Corsair SSD Force Series GS 480GB 2.5"
WD Desktop Green 2TB


Jag måste vara trög alltså. Vid en första anblick så förstorade jag upp din dator rätt så rejält. Tänkte att det var i formaten typ 4x3m
"Lyssna inte på vad jag säger utan vad jag menar istället"
  • 0
Citerar Lancelot:
Tänkte att det var i formaten typ 4x3m


Haha. Det hade varit nåt. Montera bygget i en skjutdörrsgarderob
Min musik https://youtu.be/rULvgOTHRVU
  • 0
Efter att ha lirat N64, ps2 och 360 så känns det nu som om det är lagom dags att ge PC en ärlig chans. Tyvärr så är jag ungefär lika teknisk som en ekstubbe och väljer då att vända mig till communityn för hjälp. Min budget ligger på runt 10000 och mitt slutmål är att bygga mig den ultimata speldatorn då jag har en fullt fungerande laptop för surfande och porr.

Första frågan är dock om det är värt att bygga en dator i nuläget då en ny generation står för dörren. Tekniken kanske skenar iväg om en 2-3 år och lämnar mig med en förtidspensionerad dator?

Så ja, överös mig med eder visdom, datanördar. Då detta är första gången jag bygger en egen dator så behöver jag all hjälp jag kan få angående vilka delar jag bör köpa och varifrån jag bör köpa dessa.

Med tack på förhand!
A government big enough to supply everything you need is big enough to take everything you have
  • 0
Citerar properskillz:
Så här ser min burk ut.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/89363791/2013-06-18%2014.
20.33.jpg


Riktigt snygg! Gillar kombinationen vitt och svart. Och din hybridkylare var väldigt cool. Inte sett den förut.

Citerar Swedssman:
Första frågan är dock om det är värt att bygga en dator i nuläget då en ny generation står för dörren. Tekniken kanske skenar iväg om en 2-3 år och lämnar mig med en förtidspensionerad dator?


Så som jag ser det så är åtminstone processorerna väldigt långt före sin tid, och de krossar både nuvarande och kommande generationens konsoler rent prestandamässigt, trots allt prat om fler mängd kärnor hit och dit. Det jag tror kommer i framtiden, med en ny generation, är spel som kan utnyttja datorernas prestanda på ett bättre sätt. Multiplattformsspel kommer utnyttja fler kärnor, fler trådar, och helt enkelt flyta bättre på bättre processorer. I dagsläget är det knappt någon skillnad i spel mellan Intels två bästa prestandaprocessorer, 4670K och 4770K, trots att den sistnämnda har HT (hyper-threading) som ger dubbelt så många logiska kärnor (åtta mot fyra).

Med andra ord, skulle du köpa en av topprocessorerna från Intel eller AMD i dagsläget, tror jag den kommer hålla tillräckligt jämna steg i flera år framöver.

Detsamma gäller egentligen också för grafikkorten om man spelar i upplösningen 1080p, då man kan få väldigt bra grafikkort rimliga för en dator med budgeten 10000 kronor, som med största sannolikhet kommer hålla flera år framöver.

En negativ sak med en speldator är att om man vill ligga i framkant hela tiden, och alltid kunna maxa de senaste spelen, behöver man uppgradera den var och vartannat år. Jag personligen har dock ett grafikkort som är två år gammalt, och en tre år gammal processor, vilket räcker för att spel ska flyta på bra. Dock har mina användningsområden ändrats, vilket innebar att jag nu förra veckan var tvingad att skaffa en ny processor!
  • 0
Aandy: Cooler Master Seidon 120M är både cool och väldigt billig. Har tänkt köpa en sådan kylning till mitt kommande MATX-bygge, då jag inte känner för att ha en 240 mm radiator i den men jag vill fortfarande köra på vattenkylning.
The Cole Train runs on whole grain baby! WHOOO
  • 0
Citerar baathen:
Aandy: Cooler Master Seidon 120M är både cool och väldigt billig. Har tänkt köpa en sådan kylning till mitt kommande MATX-bygge, då jag inte känner för att ha en 240 mm radiator i den men jag vill fortfarande köra på vattenkylning.


Mm. Bra tips. Jag använder själv en Antec Kühler H2O 620!
  • 0
Tjena!
Eftersom jag inte är en data-expert så tänkte jag fråga efter hjälp.
Mitt skrivbord är inzoomat alldeles för mycket och spenderat för mycket tid på att försöka ändra tillbaka. Jag antar att jag klickat fel någonstans, någon som vet hur jag ändrar tillbaka till standard storlek?
  • 0
Citerar Troubadour:
Tjena!
Eftersom jag inte är en data-expert så tänkte jag fråga efter hjälp.
Mitt skrivbord är inzoomat alldeles för mycket och spenderat för mycket tid på att försöka ändra tillbaka. Jag antar att jag klickat fel någonstans, någon som vet hur jag ändrar tillbaka till standard storlek?

Är det bara ikonerna på skrivbordet som är förstorat så kan du prova att hålla inne ctrl och scrolla. Annars kan du gå in på Control Panel -> Appearance and personalization -> Display och se hur mycket inzooming du har där.
  • 0
Citerar Aaandy:
Fantastiskt kul att höra! Välkommen till klubben också. Har du hårdtestat den med något krävande spel än?


Inte ännu faktiskt, det nyaste spel som ankommer snart är Infinite kanske den placerar sig där? Inväntar även BF4 i oktober.

Just nu har jag bara spelat HoN som dock inte är i samma grafikklass men inga problem iallafall, vilket det inte ska va! Inhandlade även Bioshock 1-2 på steamrean!
I bajs växer det bäst
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!