Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Officiella datortråden


Någon kär forumit som är haj på det här med att lappa ihop screen tearing?

Sitter med mitt Gigabyte GTX970 och lider av konstant screen tearing, vilket sabbar det ljuvliga i att kunna plöja runt i 60 FPS när 30% av bilden sackar efter. Detta är dock inte exklusivt när jag spelar, utan är nästan mer frekvent när jag bara glor på Netflix eller Youtube eller någonting annat fjäderlätt. Börjar ana att det är min LCD-monitor - HP 2159m - som börjar åberopa pension. Har slagit på och av och prövat alla varianter av V-sync i Nvidias kontrollpanel utan resultat.

Det märkliga är att monitorns kontrollpanel enbart låter mig välja 60Hz i refresh rate, men specsen på HP:s hemsida skvallrar om att den ska kunna plöja på i 75Hz. Läser om folk som överklockar sina monitorer för att bli kvitt det här problemet, men det verkar småläbbigt. Någon idé vad som kan lösa det här för min del?. Drivers på kortet är up-to-speed och monitorn är ansluten via DVI-kabel (HDMI kanske?).
  • 0
Att du har tearing medan du har V-sync aktiverat OCH i filmer, så låter det som om det är din monitor som är trasig. Testa att låna en annan monitor och se ifall du har samma problem, det KAN ju vara grafikkortet, monitorkabeln eller någon mjukvara som krånglar, men jag tror som sagt att det framförallt är din skärm.

Hela poängen med V-sync är just att den tar bort all tearing till priset av lite högre imput lag och att när den kommer under 60 bilder i sekunden tvingas gå ner direkt till 30 (och klarar den inte 30, halveras det).
  • 0
Citerar Akahz:
Att du har tearing medan du har V-sync aktiverat OCH i filmer, så låter det som om det är din monitor som är trasig.

Hela poängen med V-sync är just att den tar bort all tearing till priset av lite högre imput lag och att när den kommer under 60 bilder i sekunden tvingas gå ner direkt till 30 (och klarar den inte 30, halveras det).


Menar det. Ska dra bilden via TV:n och se om det blir någon skillnad. V-syncen gör ju varken från eller till, som det är nu. Ska dock sägas att det sista jag gjorde innan jag slog skallen i kudden - strax efter jag skrev inlägget - var att ändra temat i Windows 7 till "Aero-theme" efter att jag hittade någon forumtråd. Detta eliminerade all märkbar screen tearing i Windows, men jag har inte dragit igång något spel och provat ännu.
  • 0
Jag är konsol spelare men har funderat på att skaffa en monitor istället för TV. Ni kan det här bra, så ja... Hade inte tänkt att lägga ut för mycket pengar. Men finns det någon speciell tillverkare, modell som är bra? Eller om den bör kosta åtminstone x antal kr? Hur många Hz den bör ha med mera?
Eller gör det enkelt och förklara vad som är viktigt hos en bra monitor (eller bara det viktigaste)
  • 0
Du skriver att max är 7000 kronor, men två av tre datorer du länkar till kostar 8000 kronor.

Av dom du länkar till tycker jag själv att Acer Predator G3-605 för 7000kr ser bäst ut med en bra processor och ett 760-grafikkort.

ASUS GR8-R020R Core i7-4510U är ett dumt köp för dig. Du behöver verkigen inte en i7 processor just nu och grafikkortet är sämre än den i Acer-datorn för 1000kr mindre.

Även ASUS G20AJ-NR022S från MediaMarkt är sämre med sin 750 som grafikkort.


Så min rekommendation är den billigaste av de du länkade till, Acer Predator G3-605 i5-4460, då den har en processor som passar dig och det bästa grafikkortet. Det är en helt ok dator för spel, dock inget monster då grafikkortet är flaskhalsen där. Men det kan du byta ut själv när det passar dig.

Att gå till nästa nivå skulle dra iväg priset till 9500 kronor eller mer med ett 970-grafikkort (och kanske även en SSD som hårddisk), men får uppfattningen att du inte kräver de högsta inställningarna från de senaste spelen.
  • 0
Citerar Akahz:
Du skriver att max är 7000 kronor, men två av tre datorer du länkar till kostar 8000 kronor.

Av dom du länkar till tycker jag själv att Acer Predator G3-605 för 7000kr ser bäst ut med en bra processor och ett 760-grafikkort.

ASUS GR8-R020R Core i7-4510U är ett dumt köp för dig. Du behöver verkigen inte en i7 processor just nu och grafikkortet är sämre än den i Acer-datorn för 1000kr mindre.

Även ASUS G20AJ-NR022S från MediaMarkt är sämre med sin 750 som grafikkort.


Så min rekommendation är den billigaste av de du länkade till, Acer Predator G3-605 i5-4460, då den har en processor som passar dig och det bästa grafikkortet. Det är en helt ok dator för spel, dock inget monster då grafikkortet är flaskhalsen där. Men det kan du byta ut själv när det passar dig.

Att gå till nästa nivå skulle dra iväg priset till 9500 kronor eller mer med ett 970-grafikkort (och kanske även en SSD som hårddisk), men får uppfattningen att du inte kräver de högsta inställningarna från de senaste spelen.


Oj skrev fel 8000 skulle de va

Låter bra och det är precis så som du tolka det.
  • 0
Såg just den här på Komplett:
https://www.komplett.se/komplett-gamer-i15-gtx-960-edition/1098
9


Är ännu bättre med en SSD på 240 Gigabyte och ett GTX 960 som grafikkort.

Samma pris, bättre prestanda.
(Om du redan äger en licens på Windows 7 eller 8 så kan du spara 1000 kronor på att ta bort det. Har du dock bara XP eller Vista är Windows 8.1 ett måste)

Det jag dock vill säga är att ifall du är redo att lägga ut så mycket pengar så är 1900 kronor till inte så mycket för att ända grafikkortet i den datorn till ett GTX 970. Du kommer få en enorm prestandaboost och du kommer inte behöva byta ut grafikkortet på ett bra tag.

Men är din budget verkligen låst vid 8000 så är standardutförandet på den datorn ett bra val.
  • 0
Är det någon annan här som har ett GTX 980? Jag skaffade ett i veckan och hur vissa spel benchar för er i 1080p. Tycker att Crysis 1 inte riktigt rullar på ordentligt då det ibland droppar under 60 (det är iofs från 2007 och inte helt optimerat för moderna datorkomponenter, men ändå).

Min rigg är just nu:
i5 3570k
Gigabyte GTX 980 G1
16GB DDR3 RAM

http://i.imgur.com/TG1xuKP.jpg
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Tycker att Crysis 1 inte riktigt rullar på ordentligt då det ibland droppar under 60 (det är iofs från 2007 och inte helt optimerat för moderna datorkomponenter, men ändå).


Det här tangerar mitt bekymmer och jag misstänker att vi kan strypas av samma anledning; försöker ta mig an Crysis 3 med GTX970, 8GB ram och en i5-processor och jag rullar på i 60 följsamma bilder när jag blåser på med alla grafikinställningar på det högsta (dvs. "very high") men så fort jag kliver ut i post-apokalypsens ymnigt grönskande central park så kajkar det ihop och halveras ungefär. Detta kan ske lite överallt inuti spelet dessutom - även om jag inte blickar ut över mastiga miljöer och det kan fortfarande rulla på i 60 fps när jag springer igenom ett högexplosivt minfält med skott som viner över skallen.

Efter att ha googlat lite lätt så verkar Crysis 3 lida av våldsamma problem att optimera processoranvändningen på ett bra sätt - någonting som även drabbar folk som har smällt i dubbla monster till grafikkort - och därmed blir den en sjujävla flaskhals. De flesta lösningar för C3 handlar om att överklocka processorn på något vis men det verkar läbbigt; någon som sitter på någon husmorslösning för att få Crysis 3 att flyta bättre? I bästa fall, Humanisten, så kan även du benefit:a från en eventuell lösning.
  • 0
Ni får ursäkta min inkompetens (kan dessvärre inget om datorer och datorkomponenter).

Men ifall jag har en budget på ca. 19,000kr för att bygga ihop en dator (endast datorn, exkludera skärm osv), är det nog för att kunna lira dessa spel på absolut maxade inställningar:

GTA V
CoD: AW
Battlefield 4
Far Cry 4
Mafia II

Datorn skulle endast använda till att spela och möjligtvis som någon slags media-station. Har en Mac för allt annat. Men är jag då garanterad att kunna spela dessa spel på maxade inställningar med 60+ FPS? Vill även att den är lite framtidssäker också, kommer vela spela spel som Battlefront 3 och The Division i framtiden utan att behöva oroa mig att köpa nya delar. Känns som en dum fråga men vill endast veta om det är möjligt. Ska bygga ihop datorn i höst.
Bring your drink, leave my knife.
  • 0
Kort svar: Ja!

Längre svar: 19.000 kronor räcker gott och väl även efter senaste månadernas prisökningar på grund av högre dollar. Just orden "maxade inställningar" är lite svår att svara på direkt, då det för vissa även betyder att spela i 4K, inte bara full HD och en del grafiska val som finns är extremt krävande och mest där för att kunna utnyttjas när någon spelar spelet om ett år eller två.

Jag kan slänga ihop en grunddator senare idag eller imorgon. Bygger du den i höst så går det antagligen att få ännu kraftigare dator till samma pris.
  • 0
Citerar Akahz:
Kort svar: Ja!

Längre svar: 19.000 kronor räcker gott och väl även efter senaste månadernas prisökningar på grund av högre dollar. Just orden "maxade inställningar" är lite svår att svara på direkt, då det för vissa även betyder att spela i 4K, inte bara full HD och en del grafiska val som finns är extremt krävande och mest där för att kunna utnyttjas när någon spelar spelet om ett år eller två.

Jag kan slänga ihop en grunddator senare idag eller imorgon. Bygger du den i höst så går det antagligen att få ännu kraftigare dator till samma pris.


Jo så klart glömde nämna det: tänker inte spela på en 4k-skärm. Vanligt 1080p blir det för mig, planerar att köpa Asus 24" LED VG248QE.

En kompis slängde ihop denna build för mig (inkluderat mus & tangentbord) för ca 19k. Hur bra är den skulle du påstå? "Maxade inställningar" för mig är väl då 1080p-gaming med texturer och sånt jag vill ha maxat. Skuggor mm. är väl inte superviktigt för mig.
Bring your drink, leave my knife.
  • 0
Nope, den datorn fungerar inte ens!

Minnestypen är av den helt nya DDR4 typen medan moderkortet är för DDR3 minnen. Fysiskt omöjligt att få minnesmodulerna att passa i kontakterna.

Moderkortet måste vara av typen X99, inte 87 eller 97.

Sedan valde din kompis minnen på 3000MHz. Helt onödigt när du nästan bara ska spela på den. Det är dock ett väldigt vanligt misstag som även erfarna datorbyggare gör. Ju snabbare MHz ett minne har, ju mer "lagg" har den för att läsa in ny information. Detta visas i minnets så kallade CL-världen. Ju högre CL, ju mer "lagg" har den. Ju snabbare MHz, ju långsammare (högre) CL-nummer. Dessa världen neutraliserar till stor del varandra, så för spel är det slöseri med pengar att satsa på detta.

Högre klockfrekvens på minnet är dock ingen bluff, utan är mycket nyttigt till datorer som används till krävande beräkningar som avancerad CAD, videoredigering, grafiska renderingar och så vidare, men som sagt, tillför nästan inget för spel.


99-kretsen med stöd för DDR4 är den senaste på marknaden, men är så ny att den just nu inte ger några direkta fördelar. DDR3 är likvärdigt i prestanda men kostar mindre och kommer vara den dominerade minnestypen ett bra tag till. Så det går att spara några tusen där utan att direkt förlora något på det.

Saker kan dock förändrar fram till hösten då vi dels har två nya grafikkort som slås topstatus, GeForce GTX 980Ti från Nvidia och Radeon 380X från AMD. Den kommer förhoppningsvis sänka priset på de nuvarande korten i den klassen.


Jag tycker att vi sätter ihop en dator med Z97 / DDR3 nu och använder pengarna vi sparar på en äkta 144Hz gaming monitor med G-Sync. Det tror jag du skulle få ut absolut mest av, sedan kan vi ändra saker lagom till att det är dags att bygga den om några månader.

Predator serien av monitorer från Acer är bland det bästa som du kan köpa inom skärmar just nu, men kostar 5000-8000 kronor baserat på modellen. men använder du mellanskillnaden på vad vi sparar på en sådan monitor kommer du inte ångra dig:
Test av en modell: https://www.youtube.com/watch?v=_LTHr96NueA
  • 0
Citerar Akahz:
(Om du redan äger en licens på Windows 7 eller 8 så kan du spara 1000 kronor på att ta bort det. Har du dock bara XP eller Vista är Windows 8.1 ett måste)


Min bror har en windows 8 licens. Men hur funkar det kan man ha samma licens på 2 olika datorer samtidigt?
  • 0
Citerar williamcool:
Citerar Akahz Om du redan äger en licens på Windows 7 eller 8 så kan du spara 1000 kronor på att ta bort det. Har du dock bara XP eller Vista är Windows 8.1 ett måste)

Min bror har en Windows 8 licens. Men hur funkar det kan man ha samma licens på 2 olika datorer samtidigt?


Det tillåter inte Microsoft. En licens, en dator i grunden. Det går att kontakta Microsoft och betala för att kunna använda den på fler datorer, men jag har ingen aning om hur mycket det kostar och ifall man tjänar pengar på det jämfört med att köpa en helt ny licens. Men gå in på Microsofts Windowsbutik och kolla runt, kan säkert stå inom uppdateringar.

Kolla annars in marknaden på SweClockers. Brukar finnas någon där som har en kopia av Windows som de inte behöver och säljer till bra pris.
  • 0
Citerar Akahz:
Citerar williamcool:Citerar Akahz Om du redan äger en licens på Windows 7 eller 8 så kan du spara 1000 kronor på att ta bort det. Har du dock bara XP eller Vista är Windows 8.1 ett måste)

Min bror har en Windows 8 licens. Men hur funkar det kan man ha samma licens på 2 olika datorer samtidigt?

Det tillåter inte Microsoft. En licens, en dator i grunden. Det går att kontakta Microsoft och betala för att kunna använda den på fler datorer, men jag har ingen aning om hur mycket det kostar och ifall man tjänar pengar på det jämfört med att köpa en helt ny licens. Men gå in på Microsofts Windowsbutik och kolla runt, kan säkert stå inom uppdateringar.

Kolla annars in marknaden på SweClockers. Brukar finnas någon där som har en kopia av Windows som de inte behöver och säljer till bra pris.


Okej tack för svaret!
  • 0
Det kan även hända att Microsoft kommer sälja Windows 10 väldigt billigt när det släpps, precis som de gjorde med Windows 8 när det kom ut. Dock vet vi inte ifall detta stämmer eller när Win 10 kommer (antagligen under sommarn innan skolan börjar)
  • 0
Citerar Akahz:
Jag tycker att vi sätter ihop en dator med Z97 / DDR3 nu och använder pengarna vi sparar på en äkta 144Hz gaming monitor med G-Sync. Det tror jag du skulle få ut absolut mest av, sedan kan vi ändra saker lagom till att det är dags att bygga den om några månader.

Predator serien av monitorer från Acer är bland det bästa som du kan köpa inom skärmar just nu, men kostar 5000-8000 kronor baserat på modellen. men använder du mellanskillnaden på vad vi sparar på en sådan monitor kommer du inte ångra dig:
Test av en modell: https://www.youtube.com/watch?v=_LTHr96NueA


Schysst av dig att ge mig ett sånt genomarbetat svar, haha, tack! Uppskattas enormt.

Och för den delen så håller jag med dig, kanske är smartast att spara på datorn om resultatet ändå blir det jag är ute efter. Sen lägga skillnaden på en bättre skärm, som den du pratar om. Jag kommer nog främst spela FPS-spel (som Battlefield och Call of Duty) och då är det ganska viktigt (har jag förstått) med hög uppdateringsfrekvens och allt det där.

Jag ska se till att återkomma till höst och hoppas på att du är fortfarande omkring! Jag ska spara över sommaren/hösten och planen är att bygga ihop/köpa datorn den 23 Oktober.
Bring your drink, leave my knife.
  • 0
Citerar Akahz:
Det kan även hända att Microsoft kommer sälja Windows 10 väldigt billigt när det släpps, precis som de gjorde med Windows 8 när det kom ut. Dock vet vi inte ifall detta stämmer eller när Win 10 kommer (antagligen under sommarn innan skolan börjar)


Hittade Windows 8.1 Pro Student, som kostar 550kr. Blir nog det
  • 0
Här är en dator jag satte ihop väldigt snabbt, har inte optimerat delar och priser, men den är mycket kraftig i alla fall:

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=153998
9&su=7EA8A87F-AF3B-4494-9C4C-54BB86471021


Större SSD-hårddisk än den du länkade till tidigare, utrymmet tar slut snabbt när man har ett antal spel installerade.

La till en mycket bra och tyst fläkt. Gör processorn svarare och datorn tystare, plus ger möjlighet till bra överklockning som gör datorn snabbare.

Antar att du vill ha ett ljudkort då det var med i förra bygget. Vet dock inte alls hur bra det är, så tog samma kort.

Valde en i7-processor. Är nog första gången jag haft det i en av mina listor då en i5 är nästan precis lika kraftig men billigare. Det en i7-processor kan köra till skillnad från en i5 är att köra Hyperthreading, vilket utnyttjad alla processorns kärnor bättre. Beräkningskraften fördelas helt enkelt. Mycket användbart i en arbetsdator, men väldigt få spel utnyttjar den funktionen och det ger bara några procent bättre prestanda.

Så varför lägger jag in den i den här datorn? Svaret är DirectX 12 som kommer med Windows 10. Med DirectX 12 blir det mycket lättare för utvecklare att jobba nära processorn och utnyttja alla kärnorna, så det verkar som om Hyperthreading kommer bli bättre om ett år eller två, och du har inte bytt processor under den tiden.
Därför är det antagligen bra att ha i framtiden ifall det utnyttjas mer, just nu är den dock inte allt för viktig. Går att spara en tusenlapp på en i5, men med dig budget känns det som om vi ska maxa hårdvaran.


Det går att välja en annan låda, finns både billigare och dyrare, även annat märke på RAM-minnet och så vidare för att spara pengar. Men då det är långt kvar till bygget är det här mer en grundläggande guide.
  • 0
Citerar Akahz:
Här är en dator jag satte ihop väldigt snabbt, har inte optimerat delar och priser, men den är mycket kraftig i alla fall:

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=153998
9&su=7EA8A87F-AF3B-4494-9C4C-54BB86471021

Större SSD-hårddisk än den du länkade till tidigare, utrymmet tar slut snabbt när man har ett antal spel installerade.

La till en mycket bra och tyst fläkt. Gör processorn svarare och datorn tystare, plus ger möjlighet till bra överklockning som gör datorn snabbare.

Antar att du vill ha ett ljudkort då det var med i förra bygget. Vet dock inte alls hur bra det är, så tog samma kort.

Valde en i7-processor. Är nog första gången jag haft det i en av mina listor då en i5 är nästan precis lika kraftig men billigare. Det en i7-processor kan köra till skillnad från en i5 är att köra Hyperthreading, vilket utnyttjad alla processorns kärnor bättre. Beräkningskraften fördelas helt enkelt. Mycket användbart i en arbetsdator, men väldigt få spel utnyttjar den funktionen och det ger bara några procent bättre prestanda.

Så varför lägger jag in den i den här datorn? Svaret är DirectX 12 som kommer med Windows 10. Med DirectX 12 blir det mycket lättare för utvecklare att jobba nära processorn och utnyttja alla kärnorna, så det verkar som om Hyperthreading kommer bli bättre om ett år eller två, och du har inte bytt processor under den tiden.
Därför är det antagligen bra att ha i framtiden ifall det utnyttjas mer, just nu är den dock inte allt för viktig. Går att spara en tusenlapp på en i5, men med dig budget känns det som om vi ska maxa hårdvaran.


Det går att välja en annan låda, finns både billigare och dyrare, även annat märke på RAM-minnet och så vidare för att spara pengar. Men då det är långt kvar till bygget är det här mer en grundläggande guide.


Jösses, tack! Uppskattar verkligen din hjälp. Väldigt snällt!

Men det du byggde ihop är väl det jag satsar på, ungefär. Något i den prisklassen hade varit perfekt för mig. För jag måste också köpa skärm, tangentbord, mus och två/tre spel. Så jag vill gärna att priset sammanlagt inte hamnar över 24000kr.
Bring your drink, leave my knife.
  • 0
Satte ihop ett alternativ till Akahz dator, dock denna på Prisjakt. Den går att köpa på NetOnNet och Webhallen, eventuellt fler affärer.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2819711

Tillagt 2015-04-18 19:49:
Den går att sätta två GTX 980 i den datorn (grafikkort) senare om du vill ha lite bättre prestanda, dock kan du göra det senare.
be together, not the same
  • 0
Citerar Newbie13:
Satte ihop ett alternativ till Akahz dator, dock denna på Prisjakt. Den går att köpa på NetOnNet och Webhallen, eventuellt fler affärer.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2819711

Tillagt 2015-04-18 19:49:
Den går att sätta två GTX 980 i den datorn (grafikkort) senare om du vill ha lite bättre prestanda, dock kan du göra det senare.


Ah schysst! Skulle 8GB RAM verkligen räcka dock?
Bring your drink, leave my knife.
  • 0
Citerar original:
Skulle 8GB RAM verkligen räcka dock?


8 Gigabyte RAM räcker just nu. När du tycker att du behöver mer är det bara att köpa minnen av samma typ och hastighet som de tidigare 8 GB och sätta in i datorn. Det är därför helt riskfritt att starta med 8 GB, du slänger inte bort dom när du installerar mer utan bara utökar antalet.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!