Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

HDTV Officiell tråd


Citerar Szreaper:
Citerar Asbest:
Angående ny TV, vilken av dessa tycker ni ser bäst ut?

http://www.dustinhome.se/sony-kdl-40ex520-40-led-bravia-full-hd-
/product/5010550459?intcmp=searchProvider_dacsa

http://www.dustinhome.se/samsung-ue-40d5000-40-led-full-hd/pro
duct/5010610618


Tycker Samsungen ser plastigare ut.


Haha, uttryckte mig kanske lite konstigt. Menade såklart vilken som ni tror ser bäst ut prestandamässigt.
"They say their fans are ghosts. You don't see or hear them." Almunia about Chelsea
  • 0
Köpte mig en 50" Panasonic VT20 som har stått i butik sedan i somras till ett pris som gjorde det hela självklart. Visst har VT30 kommit nu, men skillnaderna ska inte vara så stora och jag hade fått lägga ut omkring 10 000 kronor extra för att få en sådan, oanvänd.

Bilden från Blu-ray är helt fantastisk, Panasonic övertygar mig än en gång!
  • 0
Tja. Jag behöver lite hjälp med köp av projektor. Kan verkligen ingenting om det och undrar först av allt om det är värt att köpa projektorer mellan 7000-10000 kr. Kanske bättre att köpa en ny tv för samma pris, vad vet jag. Hur som helst har jag spanat in de här tre:

BenQ W1060

Optoma HD20

Optoma DH1010

Om någon vet, är de här bra? Är det något att ha? Hur är bilden på såna här lite billigare projektorer jämfört med tv-apparater i samma prisklass?

Jag skulle kunna vänta och spara ihop till något bättre men jag vill verkligen uppgradera mig nu. 37" platt-tv går inte längre, jag vill ha riktigt stor (och självklart bra) bild för att verkligen göra upplevelsen bättre. Det samt ett nytt ljudsystem, men det är redan bestämt.

Om någon kan hjälpa mig och har några andra tips så skulle det verkligen uppskattas.
  • 0
Jag är verkligen ingen expert men av det man snappat upp verkar ofta Optoma HD20 rekommenderas friskt.
Tänk dock på att det är en DLP-projektor och billigare sådana lider en del av den så kallade regnbågseffekten. En del användare upplever den effekten som väldigt irriterande - andra märker den inte ens. Kolla vilken "grupp" du tillhör.

En annan projektor som ofta rekommenderas är Epson EH-TW3200, kanske i dyrast laget om du även ska ha en vettig duk. Det är dock en LCD-projektor så den kommer inte lida av någon regnbågseffekt.

Överkurs (eller bara intressant fakta...)
Regnbågseffekten är ett fenomen som uppkommer pga billigare DLP-projektorers ("En chips DLP") roterande färghjul. Rör man tex på huvudet kan man se ett färgspektra blinka förbi framför bilden - framförallt om bilden innehåller vita element mot svart bakgrund (tex undertexter). Det här blir dock bättre för varje år som går då nyare projektors färghjul snurrar betydligt snabbare än dem i äldre modeller.
Färghjulet fungerar alltså som ett filter för färgerna. När ljuset skickas igenom färghjulet skapas då en av dem tre grundfärgerna (rött, blått och grönt - även hel del orena färger också skapas med den här tekniken) och ljusstrålen fortsätter sedan tills den studsar emot DLP chippet och sedan vidare till linsen där bilden skapas.
Dyrare DLP-projektorer ("Tre chips DLP") lider dock inte av det här då dem inte behöver ett färghjul utan där delas ljusstrålen upp i i tre då den skickas genom en prisma. Prisman ser verkligen till att det bara är dem tre riktiga grundfärgerna som filtreras ut - alltså ingen cyan eller gul magenta osv. Därefter studsar vardera grundfärg på varsitt DLP-chip för att sedan samman-strålas i linsen. Den här tekniken liknar en hel del den som utnyttjas i LCD-projektorerna, men den ger en betydligt bättre bild (till ett betydligt större pris visserligen).
Hard work has a future payoff. Laziness pays off now.
  • 0
Citerar Motch:
Jag rekommenderar även till dig Sony KDL-40EX720. Helt klart en av dem bästa (om inte den bästa) LCD-tv att spela på, detta året. Enda svagheten är egentligen 3D-prestandan som kanske inte riktigt levererar på den nivå den borde.

Hackar inte den ganska rejält vid snabba rörelser? Har för mig att det är den som jag har sett. Annars gillar jag Sonys färger.
  • 0
Kommer få hem en Panasonic VT30 nästa vecka. Som jag har längtat, kommer bli sjukt nice.
  • 0
Citerar ApeWithSniper:
Hackar inte den ganska rejält vid snabba rörelser? Har för mig att det är den som jag har sett. Annars gillar jag Sonys färger.


Inte vad jag vet om. Den är utrustad med 100Hz-teknik så för film/tv/sport bör det flyta på utan några nämnvärda problem.
Ska man spela är det den bästa LCD:n modellår 2011. Otroligt låg input lag med bra flyt osv.

Du kanske kollade på EX520? Den är bara en vanlig 50/60Hz tv, där kan man ju uppleva ett visst hackande i snabba sekvenser.
Hard work has a future payoff. Laziness pays off now.
  • 0
Citerar Motch:
Jag är verkligen ingen expert men av det man snappat upp verkar ofta Optoma HD20 rekommenderas friskt.
Tänk dock på att det är en DLP-projektor och billigare sådana lider en del av den så kallade regnbågseffekten. En del användare upplever den effekten som väldigt irriterande - andra märker den inte ens. Kolla vilken "grupp" du tillhör.

Det fick bli BenQ W1060. Även om den också har en regnbågseffekt så stör det mig inte alls (övriga i familjen märker det ens inte). Väldigt bra projektor ändå; att kolla på film är en helt annan upplevelse nu. Väldigt imponerad av bildkvalitén. Spel är den tyvärr inte lika bra på men den stora bilden gör det ändå mäktigt. Hur som helst väldigt nöjd även om jag hade hoppats på lite bättre svärta, konstrast och "starkare" bild.
  • 0
Sådär då har jag precis beställt min tv, känns riktigt bra detta!
  • 0
Citerar Motch:
Du kanske kollade på EX520? Den är bara en vanlig 50/60Hz tv, där kan man ju uppleva ett visst hackande i snabba sekvenser.

Sony har en del riktigt risiga modeller, tur att den är bra.
  • 0
Fy satan vilken grym tv. Helt underbart bra, och stor!
  • 0
  • ps2
  • ps2
någon som har någon erfarenhet av sonys led modeller, tänkte främtst på nx720? kör på en 3 år gammal samsung a656 nu. Det känns som det är dags för en uppgradering med bildkvalitet.
  • 0
Är det värd de extra pengarna att köpa en 3D TV eller inte?

Tänker på att nästan alla nya filmer kommer i både Blue Ray och Blue Ray 3D. Samt att många ps3 spel nu stödjer 3D.

Och nästa generation kanske man känner sig dum om man står där ensam utan en 3D TV när alla spel och filmer finns i 3D.

Jag slår vad om att Youtube 3D snart finns och om du inte tror på den här trenden eller att det är för dyrt ja då får du vässa dina argument nu.

Vad kommer du spela nästa generations spel på en 480p, 720p, HD (1080p) eller en Stereoscopic 3D TV (1080p 3D)?

HD vs 3D
Fight!
PUNK IS NOT DEAD - Suda51
  • 0
Citerar Nizyo:
Fy satan vilken grym tv. Helt underbart bra, och stor!

Om jag inte hade en VT20 så hade jag varit rejält avundsjuk. Du har den bästa tvn på marknaden.
  • 0
Citerar ApeWithSniper:
Citerar Nizyo:Fy satan vilken grym tv. Helt underbart bra, och stor!
Om jag inte hade en VT20 så hade jag varit rejält avundsjuk. Du har den bästa tvn på marknaden.


Hur använder du din tv? Spelar du mycket? Är försiktig nu första 100-150 typ med statiska bilder i.e huds och sådant på spel (spelar inte nu i början) smat black bars som är på många filmer.

Läst så mycket om problem som folk kan få (oftast bara dem med problem som skriver på forum ang tv, ofc men det har gjort mig lite vaksam) och är lite extra försiktig nu i början, Plasma trots allt.

3D är helt fantastiskt dock, helt sjukt underbart häftigt. Sammys adventure va riktigt SJUK att se i 3D. Ska bli spännande att testa Crysis 2 och AC:Revelations i 3D med.
  • 0
någon som har någon erfarenhet av sonys led modeller, tänkte främtst på nx720? kör på en 3 år gammal samsung a656 nu. Det känns som det är dags för en uppgradering med bildkvalitet.

Jag har en NX725. Mycket bra tv. Är det något speciellt du funderar över?
Hard work has a future payoff. Laziness pays off now.
  • 0
Citerar Nizyo:
Hur använder du din tv? Spelar du mycket? Är försiktig nu första 100-150 typ med statiska bilder i.e huds och sådant på spel (spelar inte nu i början) smat black bars som är på många filmer.

Så länge du använder tvn på ett normalt vis (inte spelar 12 timmar i streck) så behöver du inte vara rädd.

Jag köpte ett demo-ex så min har varit i gång många, många timmar. Men Panasonic hävdar att de ska klarar upp emot 100 timmar så jag är inte så rädd av den anledningen.
  • 0
Du köpte alltså ett demo ex från butik? Inga burn-ins? Främst det jag är orolig för, inte burn-ins utan IR=image retention. IR är naturligt på plasma men det finns många fall på nätet där dem är väldigt envisa och inte försvinner förrens efter ett stort antal timmar.

Lutar åt att jag kommer behålla min tv, men hade trots allt varit skönt att inte behöva oroa sig med en LCD, även om man får sämre bild kvalitet ( i de flesta fall, jämfört med VT30 och Samsung D8000)
  • 0
Plasma har väl knappt problem med burn in? Har en samsung plasma, några år gamal. Inga problem med burn in, kanske att en logga fastnar i 5min men har inte sett att någon HUD fastnar och kan köra i 5h sträck innan iaf. Skulle inte vara något som man ojjar sig över.
PS3 320GB, PSN: Asseroth / Win7 på gamingdautan
  • 0
Nej precis, inbränningar är i det närmaste omöjligt att få idag vid normalt bruk. Du kan vara lugn, Nizyo.
Hard work has a future payoff. Laziness pays off now.
  • 0
Ja, jo jag vet. Sen finns det trådar som denna http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1331665

Ett av de större forumen när de kommer till A/V på internet. Såklart att det oftast är dem med problem som skriver i trådarna då dem behöver hjälp, men still. Kan inte behandla min Plasma som min gamla LCD, dvs låta den stå på för evigt. Något jag måste vänja mig vid helt enkelt.

Pratar för övrigt om image retention dvs IR och inte specifikt inbränningar. För att få inbränning krävs brutalt missbruk, men IR finns i högsta grad. Är försiktig nu första 100+ timmarna iaf.

thx för svar
  • 0
Du oroar dig i onödan.
  • 0
Tror ni att den här TV:n är ett bra köp? http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/148119-samsung_
40_lcd-tv_le40d504.
Hittar tyvärr inga tekniska specifikationer och den verkar ju legit men man undrar ju ändå hur det kan komma sig att den är så billig. Någon som vet mer om den än vad jag gör?
Mac, your dad is a thief and a murderer who eats people. So, he's not really trustworthy.
  • 0
Har en LG 42-Tums T. Fin bild faktiskt. Blu-Ray är fantastiskt, Saving Private Ryan på 42 tum är inte fel. Även DVD-filmer får mycket finare bild på en större TV. Rekommenderar den.
  • 0
Funderar på att köpa en ny TV framöver. Har tittat lite i affärer och läst "lite" på nätet. Har fastnat för Samsung 8-serien. De släppte ju en uppdaterad version för inte så länge sedan. Av det lilla jag sett på demofilmerna i affären så är bilden fantastiskt klar, krispig och underbara färger. Mycket trevligt djup i bilden också.

Någon som har erfarenhet av denna TV, typ sett Bluray eller spelat spel på den. Rekommendationer, avråd osv. uppskattas.

Sen var det ju priset ca. 25 000:- är ju inte så sköj, så finns det någon liknande apparat för 5 000 - 10 000:- mindre som inte är betydligt sämre?

Tack på förhand
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!