Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Longboard!


Citerar Geisterfahrer:
Någon?


Den är säkert okej, men jag hellre lagt ut en femhundring extra och fått en med kända truckar (typ Paris eller Randal) och ett par hjul som man faktiskt hört talas om. :3 Det lönar sig i längden att inte snåla med första brädan.

1900:- är ändå en del pengar för många men bara genom att lägga till ett par 4-5 hundringar extra så får man grejjorna som de flesta använder, även de som åkt länge, sådana grejjor som man vet håller måttet.
Så på sätt och vis är ju de där extra hundralapparna lite av en försäkring, så att man vet vad man köper istället för att kanske behöva chansa lite med truckar och hjul som kostar bara lite mindre.
Om du senare skulle bestämma dig för att sälja brädan (hemska tanke) så får du förstås mer för utrustning som är erkänt bra. :3

Man skulle kunna likna det med att köpa handkontroller till konsol.
Billigare tredjepartstillverkade handkontroller är i många fall säkert lika bra som de "officiella", men ofta är det förmodligen inte så, så man får chansa lite om man tycker det är värt att spara in en hundralapp eller så.
Heinz Ketchup
  • 0
  • V
  • V
Semi-impulsköpte en Tan Tien igår, yay!
YAWP!
  • 0
Citerar V:
Semi-impulsköpte en Tan Tien igår, yay!

Inte helt fel! Se till att posta intryck här i tråden!
Heinz Ketchup
  • 0
  • V
  • V
Citerar Zenith_J_Coke:
Inte helt fel! Se till att posta intryck här i tråden!


Inte direkt, skulle blivit en Dervish om de inte var tvungna att släppa en ny och skapa en hemsk beslutsångest inom mig. ^^
YAWP!
  • 0
Citerar V:
Citerar Zenith_J_Coke:
Inte helt fel! Se till att posta intryck här i tråden!


Inte direkt, skulle blivit en Dervish om de inte var tvungna att släppa en ny och skapa en hemsk beslutsångest inom mig. ^^


xD vet hur det är med ångesten.
Jag själv var riktigt kluven först över huruvida jag skulle köpa Vanguard eller Dervish. Turligt nog hade jag över en månad på mig att fundera över saken innan jag hade råd. Blev en Dervish och såhär med facit i hand valde jag helt rätt.

Fast det vore ju inte helt fel att ha en Vanguard också, att pumpa på.
Heinz Ketchup
  • 0
Provade en Loaded Tan Tien för några dagar sen. Väldigt rolig bräda, sanslöst lätt att göra shuvits och andra nose och tail-trick på.

Skillnaden från min Loaded Dervish var betydligt större än jag väntat mig.
  • 0
Tjenare!

Är sjukt intresserad över att köpa en Longboard. Men på grund av besparingar till hösten vill jag snåla så mycket som möjligt. Jag tänkte då köpa en longboard så billigt som möjligt och använda i sommar och nästa år storsatsa och köpa en riktigt fin Loaded. Min fråga är då om man ska köpa en på Stadium för 800kr, jag har hört att Warp inte är särskilt bra men jag planerar bara att åka på den i sommar. Bra taktik?
I'm epic, you're Not
  • 0
Funderar på att köpa en Alva board och lära mig några feta old-school tricks.
  • 0
Citerar TheDeJey:
Min fråga är då om man ska köpa en på Stadium för 800kr,

Nej.
Nej, nej nej.
Nej.
Heinz Ketchup
  • 0
  • V
  • V
Det känns som om att longboard har blivit någon statusgrej i år, fast det är kanske bara där jag bor. Förra sommaren såg jag kanske tio pers som åkte, under hela sommaren. Nu har jag sett över femtio stycken, och det är inte ens fint väder än. Fast det är väl bra på ett sätt.
YAWP!
  • 0
Det är nog inte bara där du bor. :3
Här i Visby såg jag en tjej med typ den här looken som hade en longboard.

Och för att göra det ännu värre så hade hon sådana här "skor".



Jag kommer ihåg när jag gick skola i sthlm också hur populärt det var med longboard. Men inte som färdmedel, utan bara som assessoar att gå och bära på. Fast nu vet ju vi som åker "på riktigt" att det inte är coolt att gå och bära på en Warp-bräda.. Men man får se det positiva i det hela; av alla som åker för att det är "inne" kanske några tycker om det och fortsätter åka även nästa år, fast p.g.a. att det är kul. :3
Heinz Ketchup
  • 0
  • V
  • V
Citerar Zenith_J_Coke:
Men man får se det positiva i det hela; av alla som åker för att det är "inne" kanske några tycker om det och fortsätter åka även nästa år, fast p.g.a. att det är kul. :3


Jo, det är väl ungefär så jag ser på det med.
YAWP!
  • 0
haha samma i Halmstad. Såg en snubbe som hade en sketlång longboard på över 1m. Men åka kunde han inte... han åkte som en pajas
I'm epic, you're Not
  • 0
Funderar på att köpa en bräda, är nybörjare och har därför två frågor:

• Lång/kort bräda? Tror jag har fattat det mest grundläggande, lång = bättre balans samt högre fart, kort = kvickare svängar samt smidigare. Är väl mest inne på en relativt kort bräda, men alla tips är välkomna.

• Märke/pris? Har läst oändligt många svar i stil med "Men lägg till 1500kr så får du en bräda som är många gånger bättre!!" överallt på internet. Jag vill helst inte lägga mer än 1500kr på en longboard just nu, däremot kan jag tänka mig att uppgradera om 1-2 år om det visar sig att jag tycker det är kul. Sector 9 verkar vara djävulens påfund enligt många "experter" på nätet, men duger de alltså inte ens som instegsmodell?
Den som tar från den som spar, han har!
  • 0
Citerar TheDeJey:
sketlång longboard på över 1m.

1m är'la inte så lång för en longboard.
Min Dervish är 105cm och då är den väl mediumstorlek vad gäller longboards.

Tillagt 2010-06-16 17:02:
Citerar XboxMania:
men duger de alltså inte ens som instegsmodell?


Jag har själv inte åkt på en Sector 9, men det stämmer ju att de flesta insatta tycker att de gör lite sämre/billigare brädor.
Däremot tror jag absolut att de är tillräckligt bra om man inte vill eller har råd att lägga ut mer pengar än så. Sector 9 är ju ändå ett "riktigt" longboardmärke eller vad man vill kalla det, till skillnad från Warp eller Layback och liknande som säljs på många ställen. Däremot tror jag inte att du hittar en Sector 9 ens för 1500:-, de kostar åtminstone 2200:- och uppåt vad jag sett. Och är man uppe i de priserna så kan man lika gärna lägga till bara några hundralappar och köpa ett "finare" märke.
Men som sagt, om du vill komma undan så billigt som möjligt så kan du satsa på Sector 9, minst, men inte billigare än så.

Med det sagt, jag har själv inte åkt Sector 9-bräda och kan därför varken säga bu eller bä egentligen.
Heinz Ketchup
  • 0
Tycker det är riktigt kul att folk börjat fatta att det är grymt med longboard och att det är mycket roligare än att tex. cykla eller dylikt.

Funderar på att köpa in en Fibreflex eller en Dervish när ekonomin tillåter mig och när jag flyttar till en hyfsad stad att åka i.


Citerar XboxMania:
Funderar på att köpa en bräda, är nybörjare och har därför två frågor:

• Lång/kort bräda? Tror jag har fattat det mest grundläggande, lång = bättre balans samt högre fart, kort = kvickare svängar samt smidigare. Är väl mest inne på en relativt kort bräda, men alla tips är välkomna


Ta och köp en Arbor eller Dregs bräda om du inte vill köpa en sector 9. Dom gör riktigt bra mindre brädor.
Strange becomes mundane
  • 0
Citerar Dempzor:
Funderar på att köpa in en Fibreflex eller en Dervish när ekonomin tillåter mig och när jag flyttar till en hyfsad stad att åka i.

Ha, skoj! Jag har nämligen en Dervish, medans min sambo (PollyPepper här på forumet) har en Fibreflex (och en Kahalani).

Citerar Dempzor:
Tycker det är riktigt kul att folk börjat fatta att det är grymt med longboard och att det är mycket roligare än att tex. cykla eller dylikt.

Som jag brukar säga; Longboard, snabbare än att gå, roligare än att cykla.

Jag flyttade för övrigt från Visby till Gävle för 3 dagar sedan, och wow! Här finns det ju backar!
Heinz Ketchup
  • 0
Citerar Zenith_J_Coke:
Jag flyttade för övrigt från Visby till Gävle för 3 dagar sedan, och wow! Här finns det ju backar!


Har läst mycket om att det ska vara bra backar där. Här i Sundsvall är det ganska så dött, blir att vänta tills man flyttar och börjar plugga på annan ort så man kan ta longboarden till universitetet.

Citerar Zenith_J_Coke:
Ha, skoj! Jag har nämligen en Dervish, medans min sambo (PollyPepper här på forumet) har en Fibreflex (och en Kahalani).


Blir lite avundsjuk på dig som åker en loaded bräda. Har du jämfört de båda brädorna och märker du någon markant skillnad förutom flexet i brädorna?

Kör du mycket "dansande" på brädan, slides, tricks eller liknande?
Strange becomes mundane
  • 0
Citerar Dempzor:
Har du jämfört de båda brädorna och märker du någon markant skillnad förutom flexet i brädorna?


Har åkt en del på Fibreflexen, men inte så mycket. De största skillnaderna utöver flexet är att Dervishen är lägre eftersom det är en drop-through. Så efter att ha åkt en massa på min bräda så känns Fibreflexen jättehög och inte lika stabil, men det är nog mer än vanesak/smaksak. Det är ju ändå inte Fibreflexen som är hög egentligen, utan Dervishen som är låg och det finns väl fördelar med båda varianterna. Sen är det längre mellan truckarna på Fibreflexen eftersom den är så lång, så den svänger inte lika tvärt. Åter igen, det är en smaksak vad man föredrar, men kortare brädor är väl lite mer lekfulla medans långa är stabilare i fart men svänger trögare. Provade Kahalani-brädan en snabbis igår, den är kortare än min Dervish och hon har mjukare bushings på den än jag har på min bräda så man kan göra riktigt små och tighta svängar.

Tillagt 2010-06-17 13:30:
Citerar Dempzor:
Kör du mycket "dansande" på brädan, slides, tricks eller liknande?


Jag cruisar mest, men kör cross-stepping när andan faller på också.
Men har tänkt börja med slides och så också, fast det blir till att köpa skydd och hårdare hjul först.
Heinz Ketchup
  • 0
Citerar Zenith_J_Coke:
Har åkt en del på Fibreflexen, men inte så mycket. De största skillnaderna utöver flexet är att Dervishen är lägre eftersom det är en drop-through. Så efter att ha åkt en massa på min bräda så känns Fibreflexen jättehög och inte lika stabil, men det är nog mer än vanesak/smaksak. Det är ju ändå inte Fibreflexen som är hög egentligen, utan Dervishen som är låg och det finns väl fördelar med båda varianterna. Sen är det längre mellan truckarna på Fibreflexen eftersom den är så lång, så den svänger inte lika tvärt. Åter igen, det är en smaksak vad man föredrar, men kortare brädor är väl lite mer lekfulla medans långa är stabilare i fart men svänger trögare. Provade Kahalani-brädan en snabbis igår, den är kortare än min Dervish och hon har mjukare bushings på den än jag har på min bräda så man kan göra riktigt små och tighta svängar.


Intressant, dervishen ser onekligen grymt rolig ut om man går efter youtube videos. Du får ta och skaffa dig hårdare hjul och snickra ihop ett par sliding vantar, jag lovar dig, det är värt det.
Strange becomes mundane
  • 0
Jag har tummen mitt i handen, så jag köper Loaded-handskarna istället.
Heinz Ketchup
  • 0
Citerar Zenith_J_Coke:
Jag har tummen mitt i handen, så jag köper Loaded-handskarna istället.


Äsch, skärbräda är det som gäller, inge fin lir här inte
Strange becomes mundane
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!