Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Alkohol!


Citerar bajen13:
så jag får köpa när jag är arton

Glöm det snorunge du får lugnt vänta till du minst är tjugo. Alkohol är inte att leka med trots att den är laglig.
Jag har sett baksidan med denna drog och den är fan inte fin. Här i Sverige är det tjugo som gäller oavsett hur du får tag i din alkohol. och kom ihåg att den EJ får drickas på allmän plats. För det värsta jag vet är när små snorungar irrar omkring på allmän plats med sprit eller öl på sig. Var fan är deras föräldrar?
Metal is my religion, Judas is my Priest
  • 0
Citerar Romper:
För det värsta jag vet är när små snorungar irrar omkring på allmän plats med sprit eller öl på sig. Var fan är deras föräldrar?


Ta't lugnt, vi chillar bara.
Det man inte minns tar man ingen skada av.
  • 0
Citerar Romper:
Glöm det snorunge du får lugnt vänta till du minst är tjugo. Alkohol är inte att leka med trots att den är laglig.
Jag har sett baksidan med denna drog och den är fan inte fin. Här i Sverige är det tjugo som gäller oavsett hur du får tag i din alkohol. och kom ihåg att den EJ får drickas på allmän plats. För det värsta jag vet är när små snorungar irrar omkring på allmän plats med sprit eller öl på sig. Var fan är deras föräldrar?


Här har vi uppenbarligen en snubbe med livserfarenhet.

Glöm för övrigt inte heller bort att endast gå vid grönt, betala TV-licensen och aldrig skjutsa någon på cykeln.
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar Romper:
Glöm det snorunge du får lugnt vänta till du minst är tjugo. Alkohol är inte att leka med trots att den är laglig.
Jag har sett baksidan med denna drog och den är fan inte fin. Här i Sverige är det tjugo som gäller oavsett hur du får tag i din alkohol. och kom ihåg att den EJ får drickas på allmän plats. För det värsta jag vet är när små snorungar irrar omkring på allmän plats med sprit eller öl på sig. Var fan är deras föräldrar?


Okej, och vad fan är ditt problem? Jag är 17 just nu och jag är mest bara intresserad vilka lagar och regler som gäller inget annat.
Some people believe in god, I believe in Hammarby!
  • 0
Citerar Romper:
Glöm det snorunge du får lugnt vänta till du minst är tjugo. Alkohol är inte att leka med trots att den är laglig.
Jag har sett baksidan med denna drog och den är fan inte fin. Här i Sverige är det tjugo som gäller oavsett hur du får tag i din alkohol. och kom ihåg att den EJ får drickas på allmän plats. För det värsta jag vet är när små snorungar irrar omkring på allmän plats med sprit eller öl på sig. Var fan är deras föräldrar?


Okej, och vad fan är ditt problem? Jag är 17 just nu och jag är mest bara intresserad vilka lagar och regler som gäller inget annat.
Some people believe in god, I believe in Hammarby!
  • 0
Kände att nu började White Russian-säsongen. Fick bli en liten minimalisk, men fan vad perfekt den är.
Stay out of my shed
  • 0
Citerar Chrillen:
Såna kommentarer kommer alltför ofta från lillgamla pojkar som vill verka vuxna genom att bara dricka Guinness och Whiskey. Inget fel med blaskig lager på sommaren, en shysst Sol på en stekig sommardag är ruskigt najs.

Ingen med någorlunda vett i skallen sitter och suger på en ale eller IPA på stranden.


Kan ju tyckas, om man är inskränkt.
Är du vuxen då du dricker en ale eller stout då menar du?
Själv föredrar jag sådant, även på stranden.
En iskall Wee Heavy eller Newcastle läskar likaväl som en Carlsberg, som också kan vara gott men det handlar ju bara om smak och tycke.
Jamaicansk rom och en rökig ost till är ju att föredra framför en cosmopolitan och gurkskivor.
En Whisky sour framför Mojito.
Man väljer ju själv vad man dricker, jag dricker väldigt mycket Guinness som går ner lika lätt om vilken öl som hellst. Spelar på en del irländska pubar och har smakat mycket öl, är man ute efter stora och djupa smaker dricker man inte blaskig lager.
"The noblest pleasure is the joy of understanding."
  • 0
Citerar Natalius:
Kan ju tyckas, om man är inskränkt.
Är du vuxen då du dricker en ale eller stout då menar du?
Själv föredrar jag sådant, även på stranden.
En iskall Wee Heavy eller Newcastle läskar likaväl som en Carlsberg, som också kan vara gott men det handlar ju bara om smak och tycke.
Jamaicansk rom och en rökig ost till är ju att föredra framför en cosmopolitan och gurkskivor.
En Whisky sour framför Mojito.
Man väljer ju själv vad man dricker, jag dricker väldigt mycket Guinness som går ner lika lätt om vilken öl som hellst. Spelar på en del irländska pubar och har smakat mycket öl, är man ute efter stora och djupa smaker dricker man inte blaskig lager.


Jobbar på en pub med ett av Sveriges största öl- och whiskey-utbud, vad på öl- och whiskey-mässan härom veckorna. Inskränkt skulle jag inte kalla mig, mina favorit-öl är en bunt cream ales. Men det är erfarenhet som talar när jag säger som jag gör, de flesta som ska sitta och döma ut lagers för att det är till för folk "utan smaklökar" brukar oftast vara lillgamla pojkar.

Och visst, sitter du på stranden och suger på en Wee Heavy och uppskattar det så för all del, fortsätt. Man behöver inte sitta och döma ut lager för det!

Och för att vi är på ett spelforum så kan man ju dra paralleller, man kanske inte alltid orkar sätta sig ner och lira en djup FPS som Deus Ex utan ibland kanske man bara vill lira lite Serious Sam? Ska man behöva skämmas för det?
  • 0
Haha nej, folk får dricka precis vad dem vill. Kanske missuppfattade dig lite. Men snarare så är det folk som pratar om att dem dricker Guinness och whisky men tycker inte att det är gott, tror nog det är vanligare, ser lite mer raffinerat ut kan jag tänka mig.
Om man nu dricker av den orsaken.
"The noblest pleasure is the joy of understanding."
  • 0
Citerar bajen13:
så jag får köpa när jag är arton?

Det finns inga kryphål. Kommer polisen på dig med alkohol om du är under 20 så blir du av med den. Finns inget lagligt sätt förutom på krogen.
You are what you love, not what loves you.
  • 0
  • Penn
  • Penn
Citerar Fauve:
Det finns inga kryphål. Kommer polisen på dig med alkohol om du är under 20 så blir du av med den. Finns inget lagligt sätt förutom på krogen.

Föräldrar/vårdnadshavare får bjuda sina barn på alkohol i "kontrollerad miljö". Jätteluddigt, och märkligt suddigt om man ställer det mot langning.

Öl får lämnas som "gåva eller lån" till den som har fyllt 18.

Allt detta om jag inte missminner mig.
  • 0
Citerar Penn:
Öl får lämnas som "gåva eller lån" till den som har fyllt 18.

Allt detta om jag inte missminner mig.


Alkohollagen:

3 kap.

9 § Det är förbjudet att som ombud eller på därmed jämförbart sätt anskaffa alkoholdrycker till den som enligt 7 eller 8 § inte har rätt att få sådan vara utlämnad till sig. Det är också förbjudet att i annat fall än som avses i 4 kap. 4 § andra stycket 1, 2 och 4-7 i större omfattning tillhandagå annan med att anskaffa alkoholdrycker.

Alkoholdrycker får inte lämnas som gåva eller lån till eller bjudas den som inte har fyllt 20 år. I fråga om folköl gäller dock motsvarande den som inte har fyllt 18 år.

Det är dock tillåtet att bjuda den som inte har uppnått föreskriven ålder på en mindre mängd alkoholdryck under förutsättning att förtäring sker på platsen och under ordnade förhållanden samt det med hänsyn till den unges ålder och utveckling och omständigheterna i övrigt framstår som försvarligt. På serveringsställe gäller dock den åldersgräns som anges i 7 § andra stycket.


Tror du tänker på sista stycket som är annorlunda.
"MOO" Because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Citerar Romper:
För det värsta jag vet är när små snorungar irrar omkring på allmän plats med sprit eller öl på sig. Var fan är deras föräldrar?


Låter som du är bitter över att du aldrig själv gjorde så när du hade chansen. Låt ungdomarna ha kul.

Ikväll ska jag dricka lite Visby klosteröl med några polare på 2112. Hoppas dom uppskattar den.
Fierce is the spirit of her waters - She creates us - Flows in us - The fool who dare enslave her beware, she wash his life away // -Native Grubb Proverb-
  • 0
Om lite mindre än åtta månader får jag handla på systemet. Fan, vad skönt det kommer att bli att slippa all jävla langning (för eget bruk, då). Man kan bara gå in och handla, sen komma ut med påsen utan att oroa sig ett dugg för polisen. Underbart...

På tal om langning, brukar ni langa? Om ni är under 20, vem brukar langa åt er? Har ni åkt fast någon gång?
"Who the hell wants to hear actors talk?" - H. M. Warner, Warner Brothers, 1927.
  • 0
  • Penn
  • Penn
Citerar Jailbird:
Det är dock tillåtet att bjuda den som inte har uppnått föreskriven ålder på en mindre mängd alkoholdryck under förutsättning att förtäring sker på platsen och under ordnade förhållanden samt det med hänsyn till den unges ålder och utveckling och omständigheterna i övrigt framstår som försvarligt. På serveringsställe gäller dock den åldersgräns som anges i 7 § andra stycket.

Yeah, that's the one. Sen det där med ölgåvan verkar jag ha missförstått.
  • 0
Citerar Kundvagnen:
På tal om langning, brukar ni langa? Om ni är under 20, vem brukar langa åt er? Har ni åkt fast någon gång?


Eftersom jag är 18 (19 nästa månad) så är det enda jag köpt ut till yngre cigaretter och snus. Jag har flera äldre kompisar som både har, köper och tar svängar till Tyskland för att köpa sprit, så det är inga problem att få tag på det. Dessutom har jag flera vänner på min nya utbildning som är villiga att köpa ut, och Systembolaget ligger bara några minuter bort. Sweet.

Förr var det polares brorsor eller systrar som köpte ut, och ibland till och med föräldrarna.
Fierce is the spirit of her waters - She creates us - Flows in us - The fool who dare enslave her beware, she wash his life away // -Native Grubb Proverb-
  • 0
Citerar Kundvagnen:
På tal om langning, brukar ni langa? Om ni är under 20, vem brukar langa åt er? Har ni åkt fast någon gång?


Eftersom langning är olagligt så diskuterar vi inte eller uppmuntrar till langning.
electronic monolith throw a jam upon the disc
  • 0
Ikväll blir det självbryggd öl i bastun med några kompisar.
Det här kan bli en ganska lugn kväll, men det känns istället som en trevlig spårar-kväll.
Inhemska hemskheter födda i vildmarken?
  • 0
Citerar Fauve:
Det finns inga kryphål. Kommer polisen på dig med alkohol om du är under 20 så blir du av med den. Finns inget lagligt sätt förutom på krogen.


Oki, då fick jag det helt klart för mig! Tack för svaret!
Some people believe in god, I believe in Hammarby!
  • 0
Citerar Chrillen:
Men det är erfarenhet som talar när jag säger som jag gör, de flesta som ska sitta och döma ut lagers för att det är till för folk "utan smaklökar" brukar oftast vara lillgamla pojkar.


Eftersom det känns något riktat mot mig, så måste jag svara. Jag uttryckte enbart min åsikt om Budweiser och menade inget annat.
Det man inte minns tar man ingen skada av.
  • 0
någon som tycker om vilsna fantaflaskor i skogen med diverse godsaker inuti, som man testar bara efter man har druckit massor av annat sådant?

"Good Times"
Peace from Summersetisle!
  • 0
Gin, sprite och en passionsfrukt är nice.

Sen gillar jag Sort Svin (dansk = Svart Svin) som i stort sett bara är Turkisk Peppar och vodka. Har ett kärt barndomsminne av min mor som mixade ihop vodka och turkisk peppar i hennes foodprocessor.

Välkommen till Danmark.
11.11.11: My 23rd birthday!
  • 0
Lite roligt är det ändå att man öppet får snacka om både alkohol och tobak, två av de mest dödligaste drogerna som finns. Men så fort något annat än dessa två nämns så är det direkt in i finkan för dig utan att passera gå. Där har vi ironi på högsta nivå!

Inte ute efter att starta en diskussion nu, men något måste man väl få häva ur sig utan att straffas. Yttrandefriheten gäller oss alla.

Nej nu skulle det allt sitta fint med lite bärs pöjks! Har någar fulburkar av pripps blå 3,5 hemma. Bättre än ingenting alls iaf...
om du nu är så bekymrad över kvinnorna, vaarför vill du försämra löntagarnas ställning på arbetsmarknaden? haduuinteföljtmetuudebatten ? ? ?
  • 0
  • Penn
  • Penn
Citerar Matt Brewston:
Lite roligt är det ändå att man öppet får snacka om både alkohol och tobak, två av de mest dödligaste drogerna som finns. Men så fort något annat än dessa två nämns så är det direkt in i finkan för dig utan att passera gå. Där har vi ironi på högsta nivå!

Du borde läsa upp på vad ironi är innan du slänger dig med det uttrycket.
  • 0
Säga vad man vill om diskussion av lagliga vs. olagliga droger, men ironi passar inte riktigt in. Det är inte tillåtet att diskutera narkotika på Gamereactor annat än i väldigt få fall (nu senast när de röstade om marijuana i Kalifornien). Vill du göra det ändå finns det andra hemsidor.

Ett mer alkohol-relaterat ämne. En tjock, krämig stout och mörk choklad kan vara den bästa kombinationen sedan... fruktig och robust whisky med mörk choklad. Vilket gårdagen visade. ^^
electronic monolith throw a jam upon the disc
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!