Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Lucida drömmar


Citerar nuppen94:
Har börjat med lucid dreaming, men jag svårt att komma ihåg mina drömmar.

Se bara till att skriva upp allt så kommer ditt minnet bli bättre.


Hatar verkligen att jag inte kan hålla på med detta längre. För lite och för irreguljär sömn gör LDing i princip omöjligt.
Krax.
  • 0
Sjukt intressant tråd. Ska försöka mig på detta. Några nybörjar-tips?
"En kompromiss är konsten att dela en kaka så att alla tror de har fått den största biten."
  • 0
Citerar Colonel:
Några nybörjar-tips?

Jag skrev ordet "dröm" på högerhanden. Första gången jag "vaknade" i drömmen var tack vare just detta. Ordet lär nämligen inte stå på handen i drömmen, vilket sätter igång hjärnverksamheten.
Lider inte längre för konsten, jag bara lider
  • 0
Citerar Colonel:
Sjukt intressant tråd. Ska försöka mig på detta. Några nybörjar-tips?

-Skriv ner alla dina drömmar, väldigt bra för minnet.

-Kontrollera ifall du drömmer eller ej. Finns flera sätt. Prova att andas genom stängd mun och näsa.

-99% av alla gånger jag halkar i isiga backar är när jag drömmer. Hitta något som återkommer ofta i dina drömmar och utnyttja det.

-Titta på dina händer, dem ser kanske lite lustiga ut men det fungerar bra för att "ankra" dig i drömmen.

-Det första du ALLTID ska göra när du vaknar: kontrollera ifall du drömmer. När du tror att du precis har vaknat från en klardröm så är chansen stor att du fortfarande drömmer. Jag har vid ett tillfälle vaknat i en ny dröm (och varit fullt medveten om detta) fyra gånger i rad.
Föreställ dig att du vaknar mitt i natten, hoppar ut genom fönstret, sjunger "trololololol" och flyger iväg. (försäkra dig om att det är en dröm först, annars dör du kanske. oops.)

-Din dröm är spelmotorn, i en klardröm har du fri tillgång till alla modtools. Lite buggig dock: om du försöker kontrollera för mycket så tenderar det att krascha. Motorn har en sjukt cool miljö- och eventgenerering, utforska.
Krax.
  • 0
Citerar Colonel:
Sjukt intressant tråd. Ska försöka mig på detta. Några nybörjar-tips?


Det viktigaste till att börja med är att minnas dina drömmar. Han en drömdagbok liggandes jämte sängen, och så fort du vaknar skriver du ner allt du minns, varje morgon. Att dricka ett halvt glas vatten innan du somnar och andra halvan precis när du vaknar kan göra att drömmar du glömt bort kommer strömmandes tillbaka. När du har klara minnen av minst en dröm per natt kan du börja fokusera på att faktiskt klardrömma.
Vik hädan, troll.
  • 0
Jag fick höra benämningen "Lucida drömmar" för ca 2 år sedan, och fick då reda på att jag alltid haft dem (självlärd), men jag trodde mer eller mindre att alla kunde drömma som jag.

Saker som sker:
Jag kan alltid vakna när jag vill genom en hård blinkning.

Flyger och svävar ofta, och häver tyngdlagen även genom att gå på väggar och tak.

Om jag drömmer en mardröm så brukar jag kunna vända på scenariot, tex: om jag blir jagad av ett monster så vänder jag på det så att det är jag som jagar monstret och det är jag som blir mardrömmen för allt som står i min väg.

Jag brukar utnyttja drömmarna till fullo, eftersom jag vet att det är en dröm så kan jag göra precis vad jag vill utan att någon kan sätta dit mig för vad jag gjort, tex: råna en bank.

Om det är så att jag håller på att vakna så gnuggar jag bara samman händerna ett par gånger tills jag lugnat ner mig (brukar göras när jag blir exalterad, tex. i en sexdröm).

En dröm i en dröm (dubbeldrömmar) har jag varit med om massvis med gånger, ofta mer än en dröm i en dröm. Det värsta jag varit med om var för ca 3 år sedan då jag hade 5st drömmar i en dröm, alltså att jag vaknade upp 5 falska gånger och varje gång var allting som vanligt, förutom en liten detalj som sedan blev något fruktansvärt. När jag slutligen vaknade på riktigt den gången gick min hjärna på högvarv, jag var helt utmattad rent psykiskt.

Och jag minns oftast hela mina drömmar en lång tid efteråt.

En reality-check som jag brukar använda mig av (så som totem från filmen Inception) är att innan jag går in i ett rum fullständigt så testar jag att tända lampan, om jag nu gör detta utan att lampan tänds så vet jag att det är dags att vakna, för om jag nu skulle gå in i rummet som ej går att tända så kommer något hemskt att hända.

Det finns säkert fler saker och moment som förekommer och som jag kan åstadkomma i min drömmar, men har hjärnsläpp och skrivkramp för tillfället.
  • 0
Det här är verkligen intressant! Måste prova på detta!
"Ta i då äckelunge!"
  • 0
Ett litet tips för att få klarare lucida drömmar.
Det var för någon månad sedan då jag vaknade upp i min dröm i min egen säng. Insåg dock direkt att det var en dröm (har ganska lätt att märka det), självklart ska allt bli så jäkla ofokuserat när man fått en fin chans till att LD:a lite. Hursom, jag insåg att jag skulle vakna upp riktigt fort då varken gnugga händerna eller spinna runt fungerade för att få tillbaka fokus.
Kände dock att jag ville att det inte skulle gå helt till spillo så tänkte att jag kunde hoppa ut genom fönstret för att få en såndär "jag faller till döds" - mysig rush hehe.

Sagt och gjort, jag ställer mig på fönsterbrädet och ska precis hoppa när jag inser hur jävla rädd jag är (hatar höjder något otroligt), och helt plötsligt blir min dröm knivskarp.
Jag ser hur klart som helst, känner lukter bättre än någonsin förut samt kan känna vinden blåsa mot mig när Jag står där.
Anyways, det slutar med att jag hoppar ändå.
Men poängen med den lilla anekdoten är att det kanske går att motverka oskarpa drömmar samt att vakna upp genom att ställa sig inför t.ex fobier.

Reserverar mig för ev stavfel, skriver från mobilen.
He got that ambition baby look in his eyes This week he mopping floors next week it's the fries
  • 0
Citerar out-now:
Anyways, det slutar med att jag hoppar ändå.


Oops, ingen dröm.
Världsherravälde
  • 0
Citerar SputniQ94:
Oops, ingen dröm.


?
He got that ambition baby look in his eyes This week he mopping floors next week it's the fries
  • 0
?

Om det inte vore en dröm så vore det verklighet. Och hoppasr man ut genom ett fönster (som jag antar är ganska högt upp) så.. ja.
Världsherravälde
  • 0
Läste om det här för några månader sedan visste inte om det var sant eller om det var till för lättlurade människor att göra bort sig.

Men inatt drömde jag en väldigt skum dröm. Fast jag fattade inte att det var en dröm förens jag plockade upp min syster med bilen. Anledningen var att jag körde som en kratta, i Varje kurva körde jag av vägen viket min syster klagade på.

Det var då det slog mig att det var en dröm, för enda gången jag kört bil på det sättet har varit i en dröm. Så nu skulle jag kontrollera att det var en dröm, bilen och min syster försvann och jag gick bredvid mig själv(borde vara tecken nog) så jag gjorde som dom gör på film så jag vänder mig mot mig själv som jag gick bredvid och nyper honom, kände inget. Då kom jag på att jag kanske ska nypa mig själv, gör det och jag känner att jag nyper mig, så det är på riktigt tänkte jag ganska besviken. Tills jag kom på att man kan känna av saker i drömmar, så jag försöker koma på vad jag läste om sånt här och kommer på att man kan titta på sin hand för att se om den ser konstig ut. Jag lyfter min höger hand och tittar, den saknar halva pekfingret och lillfingret hade krympt till halva sin storlek.

Jag blev glad, jag skulle kunna göra vad jag vill, vad ska man prova först, jag tar ungefär tre steg sen hör jag lite ljud från mamma på nedervåningen hon väsnas så jag vaknar...
Jag har aldrig varit med om att veta att jag drömmer och väl när man vet det så vaknar man av mamma. Nu vet jag i alla fall att det är på riktigt så nu ska jag försöka att göra det istället för att vänta på slumpen.
  • 0
Citerar Kimmo1992:
Jag har aldrig varit med om att veta att jag drömmer och väl när man vet det så vaknar man av mamma.


Vad jag har förstått av tidigare läsning inom detta så kan man bli väldigt uppspelt när man inser att man drömmer och kan göra vad man vill, som leder till att man vaknar.
"En kompromiss är konsten att dela en kaka så att alla tror de har fått den största biten."
  • 0
Citerar Colonel:
Vad jag har förstått av tidigare läsning inom detta så kan man bli väldigt uppspelt när man inser att man drömmer och kan göra vad man vill, som leder till att man vaknar.


Ja, det är ganska vanligt och det hände ofta för mig när jag började med lucid dreaming. Som nybörjare hade jag även problem med att hålla mig lucid under längre stunder, då det är lätt hänt att man glider tillbaka till att allt känns fullkomligt normalt och man är tillbaka på ruta ett.

Numera så klardrömmer jag inte så mycket, för även om jag fortfarande får sömnförlamning ofta så somnar jag istället bara om snarare än att glida in i en klardröm. Antar att man sover och drömmer för att avbelasta sitt undermedvetna på sätt och vis, för jag blir aldrig det minsta utvilad av att ha klardrömt en hel natt. Känns snarare som att jag inte fått någon sömn alls.

En annan intressant grej är att mina dröm-karaktärer alltid blir aggressiva om jag på något sätt påpekar att dom befinner sig i en dröm eller frågar dom om drömmen. För jag såg nämligen om Inception nyligen och där blir dröm-karaktäerna väldigt aggressiva mot "inkräktare", så istället för att mina aggressiva dröm-karaktärer var ett tecken på att jag inte var tillräckligt lucid så antar jag att det är något relativt vanligt. Varje gång jag tagit kontakt med en dröm-karaktär och förstört "deras verklighet" så har det kommit folk från alla håll och kanter och gjort hemska saker mot mig, vilket ofta leder till att jag tappar min klarhet.
  • 0
Hade en lucid dröm om att jag jobbade på en skivbutik och fick plocka åt mig vilka skivor jag ville. Jag visste att jag drömde och kunde styra drömmen. Det roliga var också när jag vaknade så kändes det så verkligt att jag gick och kollade i min skivsamling.
Läste tidigare inlägg nu. Det där med WILD. När jag var på väg att somna så såg jag precis som det stod "hemska hallucinationer". Jag så alla dessa skräckfigurer. De flesta kända jag igen från skräckfilmer jag sett tex Jason Voorhees och Freddy Krueger.
Jag finner det ganska intressant då jag inte hade någon aning om vad en lucid dröm var innan jag läste allt i den här tråden. Jag försökte inte ens drömma en klardröm. Det bara hände.
At the end of the rainbow there's no gold. Kill yourself.
  • 0
Hur lång tid det tog det innan ni kunde få lucida drömmar och vilka metoder använder ni?

Håller på att lära mig, men har bara försökt i två dagar än så länge. Jag har inte bråttom, är bara nyfiken.
I encourage you to propel yourself towards my general direction, sibling.
  • 0
Jag har jag aldrig avsiktligt försökt. Men de gånger jag fått lucida drömmar så har jag helt enkelt vänt mig vid ljus och sen släckt totalt. Och sen så ser jag alltså dessa skräckfigurer och efter det så brukar drömmen starta. Venne om det funkar.
At the end of the rainbow there's no gold. Kill yourself.
  • 0
Citerar TSL Luke117:
Jag har jag aldrig avsiktligt försökt. Men de gånger jag fått lucida drömmar så har jag helt enkelt vänt mig vid ljus och sen släckt totalt. Och sen så ser jag alltså dessa skräckfigurer och efter det så brukar drömmen starta. Venne om det funkar.


Låter inte direkt som något konkret, men om det funkar för dig så är väl det bra.

Jag tänkte mer på dem mer förklarade metoderna såsom WILD, MILD, WBTB osv...
I encourage you to propel yourself towards my general direction, sibling.
  • 0
Citerar Axxorz:
Jag tänkte mer på dem mer förklarade metoderna såsom WILD, MILD, WBTB osv...

Det var någon WILD liknande jag upplevde.
At the end of the rainbow there's no gold. Kill yourself.
  • 0
Citerar Axxorz:
Hur lång tid det tog det innan ni kunde få lucida drömmar och vilka metoder använder ni?


Jag började med MILD-metoden men insåg senare att WILD-metoden fungerar bäst.
Dock så började jag klardrömma ordentligt och regelbundet när jag utnyttjade min sömnförlamning som jag upplevde nästan varje natt. Istället för att försöka vakna när man känner av förlamningen så slappar man bara av och man känner fysiskt hur man t.ex börjar levitera genom rummet och vidare medans fler och fler surrealiska objekt framhävs. Sedan landar man nästan alltid på fötterna någonstans och då vet man att man är i drömmen. Helt klart en busenkel metod (dvs att ignorera den instinktiva paniken som inträffar under sömnförlamningen) om man får sömnförlamning ofta. Blev nästan lite bortskämd av min sömnförlamning, för numera när jag sällan upplever sömnförlamning så orkar jag inte initiera en klardröm på vanligt sätt, dock så får jag spontana klardrömmar rätt så regelbundet vilket är skönt.
  • 0
Buhu, kan inte minnas att jag någonsin har upplevt en sömnförlamning. Skulle most likely freaka ut ganska dramatiskt om jag fick det.
I encourage you to propel yourself towards my general direction, sibling.
  • 0
Citerar Axxorz:
Buhu, kan inte minnas att jag någonsin har upplevt en sömnförlamning. Skulle most likely freaka ut ganska dramatiskt om jag fick det.


Är du ledsen över det? Det är ren terror!

För mig brukar det brusa eller tjuta i öronen i början. Då vet jag att jag är förlamad, och får panik. Försöker skrika men antingen så kan jag inte öppna munnen eller så kommer det inget ljud. Medan detta pågår får jag en allt starkare förnimmelse av att någon rör sig närmare och närmare, och jag tycker mig även kunna höra det. Sedan vaknar jag, faller in i en dröm, eller känner hur något rör vid mig.

Kan få flera paralyser samma natt. I en natt i somras hade jag tre stycken, den första var råhemsk, den andra minns jag inget särskilt om, men den tredje var liksom väldigt kort och svag, nästan lite behaglig till och med. Såg starka, klara färger och hörde ett lätt brusande.

Intressant hur det blir värre ju mer man kämpar emot. Dock så är det väldigt svårt att hålla tillbaka paniken, kommer nästan instinktivt.
  • 0
Första gångerna var sömnförlamning ett helvete, speciellt eftersom jag inte ens visste vad det var. Minns tydligt hur jag vaknade upp ur en mardröm helt oförmögen att röra en muskel, samtidigt som jag ser en svart skepnad sitta hukad över mitt bröst. Helt osannolik panik, man försöker förgäves skrika men det går inte, till slut släpper det.

Men när jag väl fick reda på vad det var och läste på lite om sömnförlamning så blev jag väldigt intresserad utav det. När man väl vet vad som sker, dvs att kroppen helt enkelt är för snabb eller för långsam med att somna/vakna så finns det ju inget att vara rädd för, även om obehaget av att vara paralyserad kommer väldigt instinktivt.

Bortsett från de första gångerna man upplever sömnförlamning (som är hemska) så tycker jag man ska vara glad för det, åtminstone om man vill klardrömma då det alltid resulterat i de lättaste och bästa klardrömmarna jag haft.
Nuförtiden uttnyttjar jag dock inte min sömnförlamning så ofta, brukar bara ignorera det och somna in. För nackdelen med klardrömmar är ju att man inte blir utvilad alls, då ens undermedvetna inte får chans att lasta av så är man lika trött som när man gick och la sig.
  • 0
Jag har aldrig gått in i en klardröm via paralys. Inte hundra på hur man "gör", har försökt meditera men så vitt jag minns har det inte gett något förväntat resultat. Klardrömmer extremt lite öht.
  • 0
Citerar Lurkman:
Jag har aldrig gått in i en klardröm via paralys. Inte hundra på hur man "gör"


Som jag skrev på förra sidan så är det bara att ignorera obehagskänslorna och slappna av. I mitt fall har det alltid varit så att jag börjat sväva upp från sängen och vidare genom rummet och igenom väggar tills jag till slut landat på min fötter någonstans = jag är i drömmen med ett fullt vaket medvetande. Busenkelt, just därför är det skönt med sömnförlamning om man vill klardrömma. : )
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!