Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Det här är tråden om böcker


Har för tillfället inget att läsa.

Om ni fick rekomendera en bok som man måste ha läst, vilken skulle det då vara?
Världsherravälde
  • 0
Citerar Viktor:
Så, har beställt min Kindle! Utbudet av gratis-böcker är ju enormt, så det kommer bli mycket läsande nu.


Bra val. Och jo, det finns hur många gratis klassiker som helst, och resten av böckerna (även helt nya) är ju löjligt billiga.
  • 0
Citerar SputniQ94:
Om ni fick rekomendera en bok som man måste ha läst, vilken skulle det då vara?

Främlingen - Camus

Kort och väldigt bra.
  • 0
Citerar Viktor:
Citerar SputniQ94 m ni fick rekomendera en bok som man måste ha läst, vilken skulle det då vara?
Främlingen - Camus

Kort och väldigt bra.

Djurfarmen (Animal Farm) av George Orwell. Håller även med Viktor om Främlingen.

Håller på att läsa igenom Moment 22 just nu. Hur bra som helst än så länge.
SHUT YOUR MOUF!
  • 0
Vi ses på Place de la Sorbonne av Justine Lévy var den senaste boken jag läste. Oavsett graden terapi var det en... angenäm bok. Jag tvivlar dock på att jag kommer ägna den många tankar.

Nu ska jag börja läsa The Hobbit för första gången. Jag är tjugo år, tihi.

Imorse beställde jag tre av böckerna som ingår i Gene Wolfes "Book of the New Sun" ifrån ett antikvariat (!) i Malmö (!!) med en hemsida som doftade 1994 och utan bilder på böckerna. Jag får tro deras egen kvalitetsmärkning på böckerna ("Näst intill nyskick, mycket små nötningar kan förekomma"), och 35 kr boken för pocket anno 1981-4 i bra skick känns överkomligt. Men jag kan inte låta bli att tro att jag har köpt grisen i säcken, men 35 kr/st. Ja, jag kan leva med ett dåligt köp då.
electronic monolith throw a jam upon the disc
  • 0
Citerar mygga_med_stil:
Djurfarmen (Animal Farm) av George Orwell.


Har starka funderingar på att skaffa den, något tips på en bra inbunden version?
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar SputniQ94:
Har för tillfället inget att läsa.

Om ni fick rekomendera en bok som man måste ha läst, vilken skulle det då vara?


Jag röstar också på Animal Farm, men se till att läsa den på engelska (den är dessutom skriven på enkel engelska).
  • 0
Fick min Kindle idag, och den är helt underbar att använda.
Laddade ner några gratis-böcker, och förutom att vissa saknar uppdelning i kapitel, vilket kan göra det svårt att navigera om man vill gå tillbaka och kolla en viss passage har jag inte hittat några fel. Betalar man för sig antar jag att dessa sista små problem utrotas.
Nu ska jag bara läsa sista halvan av Lolita i pappersform så kan jag hårdtesta min nya leksak!

I'm Jules Verne, and I approve this message!
  • 0
Citerar Viktor:
Fick min Kindle idag, och den är helt underbar att använda.
Laddade ner några gratis-böcker, och förutom att vissa saknar uppdelning i kapitel, vilket kan göra det svårt att navigera om man vill gå tillbaka och kolla en viss passage har jag inte hittat några fel. Betalar man för sig antar jag att dessa sista små problem utrotas.
Nu ska jag bara läsa sista halvan av Lolita i pappersform så kan jag hårdtesta min nya leksak!

I'm Jules Verne, and I approve this message!


Trevligt, vilken modell är det?
  • 0
Citerar Fakil:
Trevligt, vilken modell är det?

Den med externt tangentbord, som du ser i bilden.
Ville ha 3G, och då var det den eller touch som gällde.
  • 0
Alltså, är det egentligen inte lite onödigt att betala 1000 kronor för en Kindle? Tycker det känns så konstigt att läsa böcker på skärmar överhuvudtaget även om jag förstår att andra kanske tycker annorlunda. Varför köper man inte bara en vanlig bok istället? Använder man Kindle för att det ser mer High-tech ut att sitta och läsa på en skärm, eller vad? Förstår verkligen inte grejen med det.
No means yes.
  • 0
Citerar Viktor:
Den med externt tangentbord, som du ser i bilden.
Ville ha 3G, och då var det den eller touch som gällde.


Tja, såg att det var den med tangentbord, men funderade på om den hade touch också med tanke på texten på skärmen, "slide and release". Men det kanske är en hårdvaruknapp?

Citerar Grainmunch:
Alltså, är det egentligen inte lite onödigt att betala 1000 kronor för en Kindle? Tycker det känns så konstigt att läsa böcker på skärmar överhuvudtaget även om jag förstår att andra kanske tycker annorlunda. Varför köper man inte bara en vanlig bok istället? Använder man Kindle för att det ser mer High-tech ut att sitta och läsa på en skärm, eller vad? Förstår verkligen inte grejen med det.


Det är verkligen en helt annan sak än att läsa på en "vanlig" skärm, tack vare E-ink så är det nästan exakt som att läsa en vanlig bok. Jag har den personligen för att den är så mycket enklare att ta med sig än flera tunga böcker, dessutom är det sjukt smidigt att kunna slå upp ett engelsk ord på någon sekund.
  • 0
Citerar Fakil:
Men det kanske är en hårdvaruknapp?

Precis, en knapp på undersidan.

Citerar Grainmunch:
Förstår verkligen inte grejen med det.

Du har en e-ink skärm i stället för LCD, vilket är mycket snällare för ögonen. För mig är det en platsfråga. Jag har inte plats för fler böcker, och priset på böcker är lägre än pappersböcker, eller gratis.
  • 0
Läser Game Of Thrones just nu. Har kommit ungefär halvvägs in och är fast.
Have you ever tried to eat a clock? It's very time consuming.
  • 0
Fick precis hem Perdido Street Station och Iron Council av China Miéville. Ser fram emot att läsa dessa böcker, de är fristående delar i hans Bas-Lag universum där jag tidigare läst The Scar, som var suberb.
  • 0
Läste klart Fear and Loathing in Las Vegas. Skulle blivit besviken om boken hade varit mindre än fantastisk. Det var den inte. Grymt.

Fick ett enormt sug att läsa alla Sherlock Holmes-böckerna. Tror jag ska göra det snart. Någon som läst dem?
  • 0
Ska äntligen läsa "To Kill A Mockingbird"
Och så hittade jag en trevlig bok cid namn "Marley Och Jag" Kom en film på den nyligen tror jag?

Tips på andra böcker man måste läst ^^''
"I'm not crazy. My reality is just different than yours."
  • 0
Citerar Psycho_JJ:
Tips på andra böcker man måste läst ^^''


Åh, ja!
Brott och straff, Flugornas herre, Dorian Grays porträtt och Den gamle och havet är bara några exempel.
Inhemska hemskheter födda i vildmarken?
  • 0
Citerar cawialm:
Åh, ja!
Brott och straff, Flugornas herre, Dorian Grays porträtt och Den gamle och havet är bara några exempel.


Fenomenala böcker det där! Den gamle och havet har jag dock inte läst. Av Hemingway har jag endast läst Ett farväl till vapen, samt en-två noveller.

Jag vill även lägga till Dvärgen av Pär Lagerkvist på listan. Fullständigt briljant bok. Antagligen det bästa man kan läsa som har svenska som originalspråk.
Citerar Daniel L:
Raskolnikov känner man igen sig en del i.




För övrigt köpte jag nyss nyöversättningen av Ulysses,. Länge sedan jag fascinerats så av en bok, och då har jag endast läst ett kapitel. Älskar språket... och hur konstig boken har varit hittills.
  • 0
Har läst ca 230 sid. av Haruki Murakamis första bok om IQ84. Känner igen hans berättarstil, men tempot är betydligt långsammare (fast möjligen kan det vara med att 1Q84 är en så pass stor berättelse). Än så länge har inga jättestora mystiska händelser, men är fortfarande oerhört välskriven.

Citerar Lurkman:
Jag vill även lägga till Dvärgen av Pär Lagerkvist på listan. Fullständigt briljant bok. Antagligen det bästa man kan läsa som har svenska som originalspråk.


Ett av det svenska klassikerna.
Skolbetyg är som att bedöma folk efter utseendet.
  • 0
Ska iväg på semester på lördag och behöve något att läsa. Några bra tips? Helst inte någon sorglig eller liknande, semester är till för att ha roligt på

Läste förövrigt Boktjuven av Markus Zusak i somras, fruktansvärt bra. Funderar på att läsa om den.
Världsherravälde
  • 0
Citerar SputniQ94:
Ska iväg på semester på lördag och behöve något att läsa. Några bra tips? Helst inte någon sorglig eller liknande, semester är till för att ha roligt på


Läs Liftarens guide till galaxen, ifall du inte har läst den. Läste den under en turkiet-semester, skrattade tills jag storknade.

Naiv super är riktigt bra också, lite kort möjligen.
  • 0
Citerar Fakil:
Läste klart Fear and Loathing in Las Vegas. Skulle blivit besviken om boken hade varit mindre än fantastisk. Det var den inte. Grymt.

Funderar fortfarande på om jag tycker om boken eller filmen mer. Perfektion, båda två. Ska försöka läsa (och se) The Rum Diary snart också.

Citerar Psycho_JJ:
Tips på andra böcker man måste läst

All Quiet On the Western Front.
SHUT YOUR MOUF!
  • 0
Citerar Lurkman:
Läs Liftarens guide till galaxen, ifall du inte har läst den.


Ah, bra tips! Är ju faktiskt en sådan bok man bör ha läst innan någon viss ålder
Världsherravälde
  • 0
Citerar Psycho_JJ:
Tips på andra böcker man måste läst ^^''

1984

Skulle själv vilja ha tips på lite lyrik! Läste Poes fantastiska The Raven och vill ha mer av detta ordsmideri. Det får gärna vara på samma tema; det mörka och uppgivna.

Citerar Lurkman:
För övrigt köpte jag nyss nyöversättningen av Ulysses,.

Har den engelska varianten stående i bokhyllan, och jag längtar efter att ta mig an den.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!