Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Playstation 4 - Officiell tråd


Citerar Humanisten:
Har än då länge bara hittat den här. Inte världens bästa bildkvalité dock
http://youtu.be/OtZ-rK349aY


Vilka minnen! Fasen vad hemskt Resistance såg ut där dock.
Visade de inte upp kontrollen 2005? Hoppade lite fram och tillbaka i videon men hittade inte kontrollen. Jag menar då den första designen på kontrollen.
www.youtube.com/TheClanIQ
  • 0
Citerar oskwish:
Vilka minnen! Fasen vad hemskt Resistance såg ut där dock.
Visade de inte upp kontrollen 2005? Hoppade lite fram och tillbaka i videon men hittade inte kontrollen. Jag menar då den första designen på kontrollen.


Jag tror att rymdbananen visades ett tag senare
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Jag tror att rymdbananen visades ett tag senare


Var det inte 2006?
  • 0
Citerar Baxter:
Citerar Humanisten:Jag tror att rymdbananen visades ett tag senare

Var det inte 2006?


Enligt Wikipedia visade Sony upp kontrollen under E3 2005. http://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_3

"Sony officially unveiled the PlayStation 3 (then marketed as PLAYSTATION 3) to the public on May 16, 2005, at the E3 2005 conference, along with a 'boomerang' shaped prototype design of the Sixaxis controller."
www.youtube.com/TheClanIQ
  • 0
Citerar metroid_prime:
inga för självklara som bättre grafik


Jag oroar mig över att för många har, av någon anledning, fått alldeles för höga förväntningar på den punkten.
  • 0
Citerar Aaandy:
Jag oroar mig över att för många har, av någon anledning, fått alldeles för höga förväntningar på den punkten.


Jag förväntar mig egentligen inte mycket när det kommer till grafik, att jämföra det med skillnaden mellan SD och HD konsoler är bland det idiotiska man kan göra i situationen. Det är för svårt att uttala sig om hur stor förbättring vi kan hoppas på utan att veta pris och liknande.
  • 0
Citerar metroid_prime:
Jag förväntar mig egentligen inte mycket när det kommer till grafik, att jämföra det med skillnaden mellan SD och HD konsoler är bland det idiotiska man kan göra i situationen. Det är för svårt att uttala sig om hur stor förbättring vi kan hoppas på utan att veta pris och liknande.


Precis. Samtidigt ser jag inte grafik som det största hindret för konsoler i dagsläget, även om jag tror att uppdaterade komponenter kommer ge en liten skjuts i jämförelse med de nuvarande. Lite skarpare texturer, lite längre drawing distance och så vidare. Tror dock att snacket om konstant 60 fps är lite av en drömvärld.

Priset känns för mig också aningen lågt för att Sony ska kunna släppa en till prestandakung.
  • 0
Citerar Aaandy:
Precis. Samtidigt ser jag inte grafik som det största hindret för konsoler i dagsläget, även om jag tror att uppdaterade komponenter kommer ge en liten skjuts i jämförelse med de nuvarande. Lite skarpare texturer, lite längre drawing distance och så vidare. Tror dock att snacket om konstant 60 fps är lite av en drömvärld.

Priset känns för mig också aningen lågt för att Sony ska kunna släppa en till prestandakung.


Grafik i all ära men såhär spontant har inget spel som kommit ut de senaste 4 åren varit speciellt roliga alls trots att de är snyggare än någonsin.

Hoppas på nya och häftiga spelserier helt enkelt. Och helst inget "Move 2" med en massa dyra gimmickar som tvingas in i annars bra spel.
  • 0
Citerar Aaandy:
Precis. Samtidigt ser jag inte grafik som det största hindret för konsoler i dagsläget, även om jag tror att uppdaterade komponenter kommer ge en liten skjuts i jämförelse med de nuvarande. Lite skarpare texturer, lite längre drawing distance och så vidare. Tror dock att snacket om konstant 60 fps är lite av en drömvärld.


60 FPS kommer nog aldrig att bli standard för konsol spel, så länga man kan skära ner på det i förmån för något spelarna faktiskt uppfattar så gör man det. Än idag är det inte alltid enkelt för mig att avgöra om vissa spel körs i 30 eller 60.

Citerar Aaandy:
Priset känns för mig också aningen lågt för att Sony ska kunna släppa en till prestandakung.


Verkligen, jag vill hellre ha en konsol med lite sämre prestanda men där Sony kan tjäna pengar på spelet istället för en alldeles för dyr men mäktig konsol. Jag kommer inte köpa nästa Playstation för prestanda, det är spelen jag vill ha. Annars hade det varit coolt om man fick möjlighet att själv byta RAM och kanske några andra delar.
  • 0
Citerar Baxter:
Grafik i all ära men såhär spontant har inget spel som kommit ut de senaste 4 åren varit speciellt roliga alls trots att de är snyggare än någonsin.

Hoppas på nya och häftiga spelserier helt enkelt. Och helst inget "Move 2" med en massa dyra gimmickar som tvingas in i annars bra spel.


Jag väljer nästan att hålla med dig till viss del. Det har släppts många bra spel, som jag avnjutit. Men nya spelserier är alltid roligast, och det är något jag hoppas Sony tagit på vara inför ikväll och framtiden. Får vi se uppföljare till Uncharted, Killzone, God Of War och alla andra spelserier kommer jag må illa.

Citerar metroid_prime:
60 FPS kommer nog aldrig att bli standard för konsol spel, så länga man kan skära ner på det i förmån för något spelarna faktiskt uppfattar så gör man det. Än idag är det inte alltid enkelt för mig att avgöra om vissa spel körs i 30 eller 60.


Oj, det kanske är jag som har ett tränat öga, men för mig är skillnaden 60 till 30 enormt stor. Det är fortfarande spelbart runt lägre fps, men jag kan ändå se en skillnad.

Citerar metroid_prime:
Verkligen, jag vill hellre ha en konsol med lite sämre prestanda men där Sony kan tjäna pengar på spelet istället för en alldeles för dyr men mäktig konsol. Jag kommer inte köpa nästa Playstation för prestanda, det är spelen jag vill ha. Annars hade det varit coolt om man fick möjlighet att själv byta RAM och kanske några andra delar.


Med tanke på hur det gick för Playstation 3 måste Sony insett nu att lagom är bäst. Inget prestandamonster säljer bättre, utan det gäller att släppa konsolen med så pass bra komponenter att de kan hålla generationen ut och inte ge en alltför hög kostnad.

Att konfigurera sin konsol skulle nog kosta Sony som företag alldeles för mycket.
  • 0
My body is ready
  • 0
  • Trog
  • Trog
Sony hade med uttrycket "My body is ready" i någon (minns inte vilken) video om deras äldre konsoler (PS-PS3). Trots att det var Reggie som först sade det, och det har blivit en meme och catchphrase av det hela. Sony, ska ni även sno det av Nintendo?
I just dont know what went wrong
  • 0
Citerar Aaandy:
Oj, det kanske är jag som har ett tränat öga, men för mig är skillnaden 60 till 30 enormt stor. Det är fortfarande spelbart runt lägre fps, men jag kan ändå se en skillnad.


I vissa spel har jag väldigt svårt att avgöra. Till exempel Forza spelen som körs i 30 brukar kännas som 60 för mig. I andra spel är det mer noterbart, det kan jag erkänna. Sedan tror jag som du säger att det handlar om hur tränad man är, majoriteten av spelen jag har spelat har körts i 30 så jag har nog svårt att märka skillnaden.

Citerar Aaandy:
Att konfigurera sin konsol skulle nog kosta Sony som företag alldeles för mycket.


På vilket sätt?
  • 0
Citerar metroid_prime:
I vissa spel har jag väldigt svårt att avgöra. Till exempel Forza spelen som körs i 30 brukar kännas som 60 för mig. I andra spel är det mer noterbart, det kan jag erkänna. Sedan tror jag som du säger att det handlar om hur tränad man är, majoriteten av spelen jag har spelat har körts i 30 så jag har nog svårt att märka skillnaden.


Det är säkerligen så. Har spelat mycket på PC själv, så det kanske bidrar till att jag ser det lite lättare.

Citerar metroid_prime:
På vilket sätt?


Sony måste tillgodose konsumenterna med komponenterna, skulle en konsol skadas vid egenmontering kommer det slå tillbaka på Sony väldigt ekonomiskt.
  • 0
Citerar Aaandy:
Sony måste tillgodose konsumenterna med komponenterna, skulle en konsol skadas vid egenmontering kommer det slå tillbaka på Sony väldigt ekonomiskt.


Kan inte man idag med ny teknologi göra enkla och lätta utbytbara delar? Mac Minis har till exempel det där man på en minut kan byta ut RAM minnet och det är relativt lätt.

Angående produktionen så finns det väl ändå en hel del pengar att tjäna på det. Om man till exempel släpper nya delar en gång vartannat år så skulle det väl ändå finnas en marknad för människor som är intresserade av att köpa. Det skulle framförallt vara ett sätt för dom att tjäna pengar på spelare som redan köpt konsolen. Speciellt nu när allting verkar göras med AMD så finns det nog en liten möjlighet.
  • 0
Citerar Aaandy:
Grafik i all ära men såhär spontant har inget spel som kommit ut de senaste 4 åren varit speciellt roliga alls trots att de är snyggare än någonsin.

Hoppas på nya och häftiga spelserier helt enkelt. Och helst inget "Move 2" med en massa dyra gimmickar som tvingas in i annars bra spel.


Jag väljer nästan att hålla med dig till viss del. Det har släppts många bra spel, som jag avnjutit. Men nya spelserier är alltid roligast, och det är något jag hoppas Sony tagit på vara inför ikväll och framtiden. Får vi se uppföljare till Uncharted, Killzone, God Of War och alla andra spelserier kommer jag må illa.


Nåja, visst har det varit bra spel, men inget som att säga har satt sina spår. Inget man minns.

Citerar Aaandy:
Citerar metroid_prime:
60 FPS kommer nog aldrig att bli standard för konsol spel, så länga man kan skära ner på det i förmån för något spelarna faktiskt uppfattar så gör man det. Än idag är det inte alltid enkelt för mig att avgöra om vissa spel körs i 30 eller 60.


Oj, det kanske är jag som har ett tränat öga, men för mig är skillnaden 60 till 30 enormt stor. Det är fortfarande spelbart runt lägre fps, men jag kan ändå se en skillnad.


Är man van pc spelare märker man det ganska fort. Mycket för att man med en mus tittar runt 10x snabbare än med en analog spak. Med det sagt, får jag direkt huvudvärk om jag kör med 30fps på pc, men det går ann på konsol med viss smärta.
  • 0
Hur säkert är det att det faktiskt är Playstation 4 det gäller?
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar metroid_prime:
Kan inte man idag med ny teknologi göra enkla och lätta utbytbara delar? Mac Minis har till exempel det där man på en minut kan byta ut RAM minnet och det är relativt lätt.

Angående produktionen så finns det väl ändå en hel del pengar att tjäna på det. Om man till exempel släpper nya delar en gång vartannat år så skulle det väl ändå finnas en marknad för människor som är intresserade av att köpa. Det skulle framförallt vara ett sätt för dom att tjäna pengar på spelare som redan köpt konsolen. Speciellt nu när allting verkar göras med AMD så finns det nog en liten möjlighet.


Enda problemet med en uppgraderbar konsol är väl att utvecklarna antagligen måste göra flera versioner av spelet och det skulle bli rörigt och komplicerat för konsumenten.
De allra flesta köper en konsol för enkelheten, man slipper allt klödd (nåja, numera är det ju en del jobb med online, dmr, installationer och dylikt).

Vill man ha uppgraderbar hårdvara, köp en pc istället. Simple as that.
  • 0
Citerar Sideshow95:
Hur säkert är det att det faktiskt är Playstation 4 det gäller?


99%

Ifall det inte vore PS4 hade Sony redan varit ute och avfärdat "ryktet" då man inte vill få negativ press när folk senare blir besvikna på att man fick se en PSV GO istället. Att göra så mycket reklam för allt annat än en konsol utannonsering är omöjligt.

Tillagt 2013-02-20 19:14:
Citerar Baxter:
Enda problemet med en uppgraderbar konsol är väl att utvecklarna antagligen måste göra flera versioner av spelet och det skulle bli rörigt och komplicerat för konsumenten.


Måste dom verkligen göra fler versioner? Jag tror att det här var ett problem förra generationen men att det har blivit bättre nu. Utvecklarna kommer nog från och med nu ändå alltid göra mer kraftigare versioner då PC marknaden är för stor samtidigt som man måste göra en konsol version som blir svagare. Jag tror att supporten redan finns där. Angående det att det blir rörigt för konsumenten har du helt rätt och det här är en av dom största grejerna som talar mot detta.
  • 0
sony har ju en förmåga att inte ge oss konsumenter vad vi egentligen vill ha så här listar jag några saker jag vill ha och några jag inte vill ha:

-Den ska heta playstation 4, inget jävla löjligt namn som "Vita" eller likande.

-Fixa kontrollen för ini helvete så det går att spela FPS (joo, dom verkar ju ha gjort nåt åt dem, återstår att se hur bra de blir. kan ändå inte bli påpekat nog många gånger..)

-Gör inget konstigt, krångligt DRM som fuckar upp begagnade spel osv..

-Om sony är smarta och kan inse hotet från enklare spelplattformar som android ios osv, där nya "konsoller" är på väg att rullas ut kan man hoppas att de för utvecklare gör det superenkelt att släppa små billiga spel som kan köpas online. risken är annars väldigt stor att man tappar mark till konkurrenter som släpper billiga konsoller som på sikt kan bli ett stort hot, tex Ouya.

-Skippa alla onödiga funktioner, fokusera på att spela och släpp eventuella ytterligare funktioner vid ett senare tillfälle med mjukvaruuppdateringar.

-Rimlig prissättning, det är lite do or die med denna konsollgeneration känns det som.

har jag missat nåt?!
  • 0
Citerar metroid_prime:
99%

Ifall det inte vore PS4 hade Sony redan varit ute och avfärdat "ryktet" då man inte vill få negativ press när folk senare blir besvikna på att man fick se en PSV GO istället. Att göra så mycket reklam för allt annat än en konsol utannonsering är omöjligt.


Ah. Jag hade aldrig klarat av att leda ett storföretag, den komiska effekten av att visa upp Move 2 eller nåt, när miljontals människor förväntar sig PS4 hade varit alldeles för lockande.

Hur som helst, om det nu verkligen blir PS4, tror ni inte det är möjligt att det bara blir någon form av tech-demo? Jag tänker E3 2005. Typ.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Sideshow95:
Hur som helst, om det nu verkligen blir PS4, tror ni inte det är möjligt att det bara blir någon form av tech-demo? Jag tänker E3 2005. Typ.


Vissa verkar förvänta sig att vi kommer att få alla detaljer idag plus gameplay från alla spel som ska släppas. Det kan man bara glömma. Vi kommer nog inte få någon pris eller gameplay alls förutom någon tech demo som med ankorna till PS3. Förmodligen också se några utvecklare prata om konsolen och så. Ingenting vi kommer se ikväll kommer att vara fastställt och detaljerat.
  • 0
Citerar klajdo1:
-Fixa kontrollen för ini helvete så det går att spela FPS (joo, dom verkar ju ha gjort nåt åt dem, återstår att se hur bra de blir. kan ändå inte bli påpekat nog många gånger..)


Håller inte alls med här. En allt för omdesignad kontroll skulle kunna vara en av grejerna som får mig att inte köpa den. Om de kör med diagonala analogspakar så tror jag nästan att jag står över. Klarar inte av det.

Tillagt 2013-02-20 19:25:
Citerar metroid_prime:
Vissa verkar förvänta sig att vi kommer att få alla detaljer idag plus gameplay från alla spel som ska släppas. Det kan man bara glömma. Vi kommer nog inte få någon pris eller gameplay alls förutom någon tech demo som med ankorna till PS3. Förmodligen också se några utvecklare prata om konsolen och så. Ingenting vi kommer se ikväll kommer att vara fastställt och detaljerat.


Tror du själva konsolen samt handkontroll kommer visas upp?
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Sideshow95:
Tror du själva konsolen samt handkontroll kommer visas upp?


Kontrollen helt klart, kanske även själva konsolen men vi kommer alla ihåg vad som hände med första PS3 kontrollen, ingenting som visas ikväll är som sagt fastställt så det kan helt klart komma att förändras.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!