LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska
      nyaste
      Atrás

      Spel

      Här inne pratar vi bara om spel.

      Xbox One - Officiell tråd


      • Andy
      • Andy
      Citerar Kenneth74:
      PS4= 1.du äger spelet du köper 2. Spela offline hur mycket du vill 3. spela online kräver PS Pluss 4.Regionsfri 5.Billigare än xbox one 6. kommer fungera när denna konsollgeneration är slut.

      Xbox one= 1.du äger inte spelet, du hyr det för en fast summa skivan spelet ligger på kan du kasta, instaleras ändå på hårdisken 2.Vi skiter i dig som inte har internet eller vill spela offline köp en xbox360. 3. när denna blir gammal och microsoft kopplar bort den från servrarna blir lådan en skolåda som bäst. 4. Microsoft säger till oss spelare skit på dig vi bestämmer hur du ska spela, vi vill ha dina pengar MOOOOONEY MOOOOONEY

      Måste du rättfärdiga ditt val genom att övertyga alla andra?
      • 0
      Only the truth, don´t be a bitch.
      • 0
      Citerar Andy:
      Vi skiter i dig som inte har internet eller vill spela offline köp en xbox360. 3. när denna blir gammal och microsoft kopplar bort den från servrarna blir lådan en skolåda som bäst.


      Fast det finns ingen anledning att det skulle bli på det sättet, så sluta vifta med det som om det vore den ultimata sanningen.


      Edit: Citerade Kenneth74
      • 0
      • Andy
      • Andy
      Citerar Kenneth74:
      Only the truth, don´t be a bitch.

      Ingen som tvingar dig att köpa X1, så varför gnälla så förbaskat?
      • 0
      En sak som är lite underligt är att de flesta jag känner gillar Steam. Nu när man bygger en konsol som fungerar på samma sätt då hatar man den istället. Kan någon förklara det? Är det för att Gabe Newell ser så tjock och snäll ut. För jag är helt säker på att det finns folk som klankar ner på Xbox nu men som skulle kunna köpa en Steambox utan att tänka på att den har betydligt mer restriktioner.
      • 0
      Citerar ulphen:
      En sak som är lite underligt är att de flesta jag känner gillar Steam. Nu när man bygger en konsol som fungerar på samma sätt då hatar man den istället. Kan någon förklara det? Är det för att Gabe Newell ser så tjock och snäll ut. För jag är helt säker på att det finns folk som klankar ner på Xbox nu men som skulle kunna köpa en Steambox utan att tänka på att den har betydligt mer restriktioner.

      Jag vet inte riktigt alla detaljer kring detta, så någon annan kan fylla på med saker jag missat, men hursomhelst:

      -Man behöver endast vara online då man installerar spelet, då det är gjort är det fritt fram att spela det offline hur länge man vill
      - sjukt bra reor, ett par gånger om året går en massa spel att få för upp till 75% mindre
      -Obegränsat antal datorer som man kan vara inloggad och ladda ned/spela köpta spel på så länge som man avaktiverar sin användare på den förra datorn (vet inte hur det är med Xbox angående detta)
      -Deras DRM (om man nu kan kalla det så) stör inte användare, utan gör det bara enklare att köpa och använda sina spel på än ifall man köpte dem utan DRM från många olika andra sidor istället
      -Lyssnar och respekterar sina användare, lägger till funktioner som communityt vill ha och tar tillbaka ändringar ifall det får negativ respons
      -Stödjer moddare, och belönar dem (delade under E3 ut över 10 miljoner dollar till moddare inom TF2 för intäkter som de hjälpt steam att få (troligen mestadels genom hattförsäljning))
      - Valve har mycket bra arbetsförhållanden för sina anställda om man jämför med andra spelutvecklare

      Finns troligen mera punkter, och kan hända att jag förvrängt något, så fritt fram att korrigera mina fel
      • 0
      Citerar camicazi:
      Citerar ulphen:En sak som är lite underligt är att de flesta jag känner gillar Steam. Nu när man bygger en konsol som fungerar på samma sätt då hatar man den istället. Kan någon förklara det? Är det för att Gabe Newell ser så tjock och snäll ut. För jag är helt säker på att det finns folk som klankar ner på Xbox nu men som skulle kunna köpa en Steambox utan att tänka på att den har betydligt mer restriktioner.
      Jag vet inte riktigt alla detaljer kring detta, så någon annan kan fylla på med saker jag missat, men hursomhelst:

      -Man behöver endast vara online då man installerar spelet, då det är gjort är det fritt fram att spela det offline hur länge man vill
      - sjukt bra reor, ett par gånger om året går en massa spel att få för upp till 75% mindre
      -Obegränsat antal datorer som man kan vara inloggad och ladda ned/spela köpta spel på så länge som man avaktiverar sin användare på den förra datorn (vet inte hur det är med Xbox angående detta)
      -Deras DRM (om man nu kan kalla det så) stör inte användare, utan gör det bara enklare att köpa och använda sina spel på än ifall man köpte dem utan DRM från många olika andra sidor istället
      -Lyssnar och respekterar sina användare, lägger till funktioner som communityt vill ha och tar tillbaka ändringar ifall det får negativ respons
      -Stödjer moddare, och belönar dem (delade under E3 ut över 10 miljoner dollar till moddare inom TF2 för intäkter som de hjälpt steam att få (troligen mestadels genom hattförsäljning))
      - Valve har mycket bra arbetsförhållanden för sina anställda om man jämför med andra spelutvecklare

      Finns troligen mera punkter, och kan hända att jag förvrängt något, så fritt fram att korrigera mina fel


      exakt
      • 0
      Vill bara påpeka först att jag gillar och använder Steam dagligen vilket jag tror är en av de stora anledningarna att nya boxen inte skrämmer mig lika mycket som den verkar göra vissa andra. Så jag svarar bara på det här för att visa på att om man gillar Steam så borde man kunna gilla xboxen också.

      Citerar camicazi:
      Man behöver endast vara online då man installerar spelet, då det är gjort är det fritt fram att spela det offline hur länge man vill


      Jo fast och andra sidan kan man inte sälja vidare spel (fysiska eller digitala) så det är ju inte samma problem som för xboxen. Den måste ju kunna kontrollera att man fortfarande äger spelet.

      Citerar camicazi:
      - sjukt bra reor, ett par gånger om året går en massa spel att få för upp till 75% mindre


      Xbox live har rätt bra reor också. Inte lika bra och omfattande som Steam dock.

      Citerar camicazi:
      Deras DRM (om man nu kan kalla det så) stör inte användare, utan gör det bara enklare att köpa och använda sina spel på än ifall man köpte dem utan DRM från många olika andra sidor istället


      Saken är ju den att man kan köpa fysiska steamspel också. Då stör ju DRM:et det till den grad att man inte kan sälja vidare det fast att man har skivan samt att man måste ha internet för att starta det första gången.

      Dom andra punkterna är ju lite svårare att jämföra med. Men de skulle ju kunna stödja min teori om att Gabe Newell är tjock och snäll
      • 0
      Citerar ulphen:
      Citerar camicazi:Man behöver endast vara online då man installerar spelet, då det är gjort är det fritt fram att spela det offline hur länge man vill

      Jo fast och andra sidan kan man inte sälja vidare spel (fysiska eller digitala) så det är ju inte samma problem som för xboxen. Den måste ju kunna kontrollera att man fortfarande äger spelet.

      Tro det eller ej, men steam jobbar faktiskt på en lösning till detta om jag minns rätt. De ville på något sätt få begagnathandel att funka online, vilket skulle lösa en del problem de haft med vissa länders lagar, men jag vet inte hur långt de är på den fronten just nu.

      Men jo, jag måste verkligen hålla med om att Gabe är tjock och snäll, för ett tag sedan hjälpte han bland annat en av sina anställda ekonomiskt då personen i fråga hamnade på sjukhus (vilket är sjukt dyrt i USA), och har bland annat ordnat en resa till hawaii för alla anställda samt deras familjer. Han är dessutom en av få såpass kända personer som man kan kontakta, och han besvarar en massa fan-brev samt -emails som han får och verkar i det stora hela som en riktig nice person
      • 0
      Citerar ulphen:
      Saken är ju den att man kan köpa fysiska steamspel också. Då stör ju DRM:et det till den grad att man inte kan sälja vidare det fast att man har skivan samt att man måste ha internet för att starta det första gången.

      Dom andra punkterna är ju lite svårare att jämföra med. Men de skulle ju kunna stödja min teori om att Gabe Newell är tjock och snäll



      Du förklarar precis här problemet.
      Du likställer Steam och Xbox, där Steam är bättre än Xbox.
      Samtidigt har du rätt att Steam har DRM-skydd i form att återförsäljningsmöjligheten av köpta produkter är låg.

      MEN, om Xbox One är som en PC med en sämre version av Steam varför ska då jag eller någon annan köpa Xbox One?
      Jag kan lika gärna då köpa en PC, installera Steam och få bättre priser, bättre DRM samt möjlighet att ha 5 datorer inkopplade samtidigt på mitt konto och ha ett LAN igång med kompisar.

      Alla beslut Microsoft gjort visar på en sak, de vill tjäna pengar på allt som det går att tjäna pengar på.
      Är det konstigt?
      Nej, det är inte konstigt att ett företag tänker på vinstmarginalen(det är vad alla privata företag gör, pengarna som räknas)

      Men konsumenten är också som ett litet företag. Vi måste tänka på våra intressen. Det finns inget med Microsofts nuvarande policy som är bra för konsumenten. Att du försöker likna det med Steam låter mer som att "fel+fel=rätt"-resonemang.

      Xbox One tvingar dig att
      -Koppla upp dig en gång på 24 h varje dag
      - Köpa konsolen i din region(Ett exempel här är Polen som inte får konsolen vid release. Dvs skaparna, polacker, av Witcher 3 kommer inte kunna spela sitt eget spel i Polen)
      - Spel är regionslåsta
      - Hårddisken i konsolen är låst, kan aldrig bytas ut(kan göras i ps4)
      - Inskrivet i sitt avtal med konsumenten att om något händer, som att servrarna skulle ligga nere i en månad(=du kan inte spela alls), får du inte ta rättsliga åtgärder. Detta måste du acceptera för att spela.
      - Spel du köper är låsta till ditt konto, du får ge bort spelet till EN person EN gång. Med andra ord hyr du dina spel.
      - Kinect 2.0 kan aldrig stängas av(undantag om du drar ut sladden på konsolen)

      Listan bara fortsätter...

      Xbox One inför restriktion efter restriktion, utan att visa vad fördelarna med det skulle vara.
      Du får inget ut av dessa restriktioner.
      Jag förstår många känner en lojalitet mot Xbox, men varför?
      De är inte lojala mot dig/er och visar väldigt tydligt det.
      Ingen förändring har gjorts i policyn.

      För mig är detta skandal, det slår Sonys arrogans 2006 när de sa att spelare vara beredda betala dyrt för deras konsol.
      Everything dies, even stars//GRs Summer Awards 2011
      • 0
      Citerar Chrysis_ignita:
      MEN, om Xbox One är som en PC med en sämre version av Steam varför ska då jag eller någon annan köpa Xbox One?


      Hade alla spel kommit till PC så hade jag nog själv inte köpt någon konsol överhuvudtaget.

      Citerar Chrysis_ignita:
      Att du försöker likna det med Steam låter mer som att "fel+fel=rätt"-resoneman


      Egentligen vill jag inte visa på att något är rätt mer bara på att vi konsumenter sväljer det ena men inte det andra trots att det inte är så stor skillnad.

      Citerar Chrysis_ignita:
      - Köpa konsolen i din region(Ett exempel här är Polen som inte får konsolen vid release. Dvs skaparna, polacker, av Witcher 3 kommer inte kunna spela sitt eget spel i Polen)


      Min förhoppning är här att pga att de inte lanserar i så många länder samtidigt att de inte behöver bli så att vi i Sverige får en konsol som har 10% av innehållet jämför med den amerikanska. Det är ju faktiskt helt galet att vi t ex aldrig fick röststyrning i Kinecten.

      Citerar Chrysis_ignita:
      - Hårddisken i konsolen är låst, kan aldrig bytas ut(kan göras i ps4)


      Är det så? Inte ens så man byta till en xbox-certifierad som på 360:n

      Citerar Chrysis_ignita:
      - Inskrivet i sitt avtal med konsumenten att om något händer, som att servrarna skulle ligga nere i en månad(=du kan inte spela alls), får du inte ta rättsliga åtgärder. Detta måste du acceptera för att spela.


      Finns det avtalet redan? Men givetvis kommer det vara så. Alla företag skriver försöker ju friskriva sig från allt i sina avtal. Inte så sällan de bryter mot lagar och regler heller men men...

      Citerar Chrysis_ignita:
      - Spel du köper är låsta till ditt konto, du får ge bort spelet till EN person EN gång. Med andra ord hyr du dina spel.


      Fast å andra sidan om inte så har Microsoft en lösning för att man ska kunna sälja begagnat (Nu går det att stoppas av spelproducenterna men troligtsvis kommer nog det inte att hända. Kanske under en tidsperiod dock). Det har inte Steam.

      Citerar Chrysis_ignita:
      - Kinect 2.0 kan aldrig stängas av(undantag om du drar ut sladden på konsolen)


      Jo man kan stänga av den så den inte är på och lyssnar efter "xbox on" i stand by läge. Major Nelson har en bloggpost med hur den fungerar. Jag har dock inte själv tillräckligt stor "foliehatt" för att bli oroad över detta. För om de skulle göra det, vad är det som säger att inte alla miljoners-miljoner windowsdatorer redan gör det?

      Citerar Chrysis_ignita:
      Xbox One inför restriktion efter restriktion, utan att visa vad fördelarna med det skulle vara.


      Jag har kommit på en fördel och det är ju att man skulle kunna dela sina konton med sina kompisar. Det får man ju givetvis inte göra men hur skulle de stoppa det med policyn de har nu. Man får ju logga in hos en kompis och spela sina spel från dennes konsol. Så om man bara inte spelar samtidigt så borde man ju kunna utnyttja det och slippa köpa en massa spel. Kanske därför kinecten måste vara på? Men man får väl ha en mask på sig när man spelar bara
      • 0
      Vet inte om det har nämnts. Men det verkar som att Xbox One ej kommer ha någon form av on/off knapp. Iofs är det säkert ingen big deal för de flesta, men det kan ju vara jobbigt om man vill vara tyst och inte väcka folk, eller om man nu råkar vara stum.

      http://oi40.tinypic.com/34gwupj.jpg
      • 0
      Citerar Assaults:
      Vet inte om det har nämnts. Men det verkar som att Xbox One ej kommer ha någon form av on/off knapp. Iofs är det säkert ingen big deal för de flesta, men det kan ju vara jobbigt om man vill vara tyst och inte väcka folk, eller om man nu råkar vara stum


      Antar att du kan stänga av den med kontrollern som nu. Vem stänger av sin 360 med powerknappen? Annars så tror jag det fungerar med att dra ur kontakten också
      • 0
      Citerar ulphen:
      Antar att du kan stänga av den med kontrollern som nu. Vem stänger av sin 360 med powerknappen? Annars så tror jag det fungerar med att dra ur kontakten också


      Det är iofs sant. När jag tänker efter var det inte ofta jag faktiskt tryckte på knappen på konsolen.
      • 0
      Citerar ulphen:
      Citerar Chrysis_ignita:Att du försöker likna det med Steam låter mer som att "fel+fel=rätt"-resoneman

      Egentligen vill jag inte visa på att något är rätt mer bara på att vi konsumenter sväljer det ena men inte det andra trots att det inte är så stor skillnad.


      Det är stora skillnader som jag redan poängterat. En tydlig skillnad är att Steam har ett offlinemode.

      Citerar ulphen:
      Min förhoppning är här att pga att de inte lanserar i så många länder samtidigt att de inte behöver bli så att vi i Sverige får en konsol som har 10% av innehållet jämför med den amerikanska. Det är ju faktiskt helt galet att vi t ex aldrig fick röststyrning i Kinecten.


      Dina förhoppningar är inget vi som konsumenter kan satsa våra pengar på.
      Microsoft har sagt att just nu kommer USA få all de funktionerna gällande TV, that is it. Kanske det kommer ändras med framtiden, kanske inte men just nu får du inte i närheten av vad amerikanerna kommer få. När du köper konsolen kommer du visa att du är helt okej med det.


      Citerar ulphen:
      Citerar Chrysis_ignita:
      - Hårddisken i konsolen är låst, kan aldrig bytas ut(kan göras i ps4)

      Är det så? Inte ens så man byta till en xbox-certifierad som på 360:n

      One thing we were quick to ask about was the integrated storage. 500GB sounds like a lot today -- but so did the 20GB unit in the original Xbox 360. The HDD there was, at least, replaceable. Can you do the same with its successor? Sadly, no. Hard drives in the Xbox One are non-user-serviceable, but Penello confirmed that the USB 3.0 port is there for external storage, which can be used for everything the internal storage can be used for.
      http://www.engadget.com/2013/05/21/xbox-one-hard-drive/


      Citerar ulphen:
      Citerar Chrysis_ignita:- Inskrivet i sitt avtal med konsumenten att om något händer, som att servrarna skulle ligga nere i en månad(=du kan inte spela alls), får du inte ta rättsliga åtgärder. Detta måste du acceptera för att spela.

      Finns det avtalet redan? Men givetvis kommer det vara så. Alla företag skriver försöker ju friskriva sig från allt i sina avtal. Inte så sällan de bryter mot lagar och regler heller men men...

      Delar av det har släppts redan. Här kommer kickern, deras avtal är lagligt i USA men strider mot lagarna för EU. Ändå går Xbox vidare med det i EU också, tänker på konsumenterna indeed.

      Citerar ulphen:
      Citerar Chrysis_ignita:- Spel du köper är låsta till ditt konto, du får ge bort spelet till EN person EN gång. Med andra ord hyr du dina spel.

      Fast å andra sidan om inte så har Microsoft en lösning för att man ska kunna sälja begagnat (Nu går det att stoppas av spelproducenterna men troligtsvis kommer nog det inte att hända. Kanske under en tidsperiod dock). Det har inte Steam.

      Vad pratar du om?
      Det jag pratar om ÄR Microsofts lösning på begagnathandeln. DU får ge ditt spel till EN person EN gång. Detta är deras lösning, EA(en av världens största utgivare) dementerar att de velat ha denna lösning. Detta är Microsoft, inte spelproducenterna som pushar för denna lösning.

      Citerar ulphen:
      Citerar Chrysis_ignita:- Kinect 2.0 kan aldrig stängas av(undantag om du drar ut sladden på konsolen)

      Jo man kan stänga av den så den inte är på och lyssnar efter "xbox on" i stand by läge. Major Nelson har en bloggpost med hur den fungerar. Jag har dock inte själv tillräckligt stor "foliehatt" för att bli oroad över detta. För om de skulle göra det, vad är det som säger att inte alla miljoners-miljoner windowsdatorer redan gör det?


      Länk på kinect?

      Du borde ta av foliehatten och se verkligheten.
      För det första är inte hårdvaran tillverkad av Microsoft i datorer.
      För det andra kan kameran stängas av på alla datorer.
      För det tredje kan en dator alltid användas i offlineläge, förhindrar all form av datasändning från datorn.
      För det fjärde när de blev påkomna(vilket någon av alla miljoner användare skulle göra) skulle det vara skäl för åtal, det skulle ge dålig PR och skada företaget.
      För det femte ger du tillåtelse att Kinect filmar dig, en sådan tillåtelse är inte obligatorisk att ge för datorer.


      Citerar ulphen:
      Jag har kommit på en fördel och det är ju att man skulle kunna dela sina konton med sina kompisar. Det får man ju givetvis inte göra men hur skulle de stoppa det med policyn de har nu. Man får ju logga in hos en kompis och spela sina spel från dennes konsol. Så om man bara inte spelar samtidigt så borde man ju kunna utnyttja det och slippa köpa en massa spel. Kanske därför kinecten måste vara på? Men man får väl ha en mask på sig när man spelar bara


      Igen något vi inte vet något om, för Microsoft har inte berättat(vill de inte berätta?).
      Du har ingen aning om vilka och hur du får dela. Det du vet är att du får dela med 10 familjemedlemmar, vad nu det innebär.
      Du får logga in hos din kompis och spela, så trevligt att Microsoft ger dig lov att spela spel du betalt för eller hur?
      Du får spela i en timme, sedan ska du kontrolleras så du inte har något fuffens för dig. Förlåt mig, kontrolleras för att "förhöja din spelupplevelse".


      "Man får ha en mask på sig när man spelar bara"
      Wow, du är beredd att sitta med en mask för att göra Microsoft glada?



      Du kan inte dementera något av vad jag skrivit(kanske det om Kinect), utan hoppas och gissar hur saker kommer bli.

      Xbox One är bara restriktioner och de kommer inte få en krona mer av mig tills de ändrar sig. Då får någon annan helt enkelt få mina pengar.
      Kul för Witcher 3-utvecklarna att de inte kan spela Witcher 3 på en Xbox i sitt eget land.
      Everything dies, even stars//GRs Summer Awards 2011
      • 0
      Tänkte dra en combobreaker här och fråga om någon vet vad de två start och back knapparna gör?
      • 0
      Citerar Assaults:
      Det är stora skillnader som jag redan poängterat. En tydlig skillnad är att Steam har ett offlinemode.


      Citerar Chrysis_ignita:
      Vad pratar du om?
      Det jag pratar om ÄR Microsofts lösning på begagnathandeln. DU får ge ditt spel till EN person EN gång. Detta är deras lösning, EA(en av världens största utgivare) dementerar att de velat ha denna lösning. Detta är Microsoft, inte spelproducenterna som pushar för denna lösning.


      Saxat från http://news.xbox.com/2013/06/license:
      "Trade-in and resell your disc-based games: Today, some gamers choose to sell their old disc-based games back for cash and credit. We designed Xbox One so game publishers can enable you to trade in your games at participating retailers. Microsoft does not charge a platform fee to retailers, publishers, or consumers for enabling transfer of these games"

      Dvs spelproducenter kan välja om deras spel ska kunna bytas in på butiker som Game osv. Så det är upp till dem där. Vilket också gör att man inte kan ha ett offline läge på boxen på samma sätt. Boxen behöver kunna försäkra sig av att du inte sålt vidare eller gett bort spelet. Man installerar ju spelen på hårdisk och behöver ingen skiva för att spela dem men det kanske du redan vet.

      Citerar Chrysis_ignita:
      Dina förhoppningar är inget vi som konsumenter kan satsa våra pengar på.
      Microsoft har sagt att just nu kommer USA få all de funktionerna gällande TV, that is it. Kanske det kommer ändras med framtiden, kanske inte men just nu får du inte i närheten av vad amerikanerna kommer få. När du köper konsolen kommer du visa att du är helt okej med det.


      Som sagt är det bara förhoppningar och att vi skulle få 100% av vad amerikanerna får är nog en utopi. Men med 360:n känns det som man fått 10% så allt över är ju en förbättring. Sen behöver man ju inte förboka den och då behöver man inte satsa några pengar alls. Man kan ju faktiskt vänta tills den kommer, test den då och dra slutsatsen om den är bra eller inte.

      Citerar Chrysis_ignita:
      One thing we were quick to ask about was the integrated storage. 500GB sounds like a lot today -- but so did the 20GB unit in the original Xbox 360. The HDD there was, at least, replaceable. Can you do the same with its successor? Sadly, no. Hard drives in the Xbox One are non-user-serviceable, but Penello confirmed that the USB 3.0 port is there for external storage, which can be used for everything the internal storage can be used for.


      Surt visst men positivt dock att externa hårdiskar fungerar precis som den interna. Köpte en PS3:a förra helgen. Måste kunna spela Last of us Dum nog köpte jag 12gb varianten och skaffade PS+. Gick ju inte att ladda hem något knappt och så kan man inte lägga in spel på externa (som jag redan har ett gäng av) så nu måste jag köpa en ny hårddisk.

      Citerar Chrysis_ignita:
      Länk på kinect?


      Saxat från http://news.xbox.com/2013/06/privacy:

      "You are in control of when Kinect sensing is On, Off or Paused: If you don't want the Kinect sensor on while playing games or enjoying your entertainment, you can pause Kinect. To turn off your Xbox One, just say "Xbox Off." When the system is off, it's only listening for the single voice command -- "Xbox On," and you can even turn that feature off too. Some apps and games may require Kinect functionality to operate, so you'll need to turn it back on for these experiences."

      Citerar Chrysis_ignita:
      För det första är inte hårdvaran tillverkad av Microsoft i datorer.
      För det andra kan kameran stängas av på alla datorer.
      För det tredje kan en dator alltid användas i offlineläge, förhindrar all form av datasändning från datorn.
      För det fjärde när de blev påkomna(vilket någon av alla miljoner användare skulle göra) skulle det vara skäl för åtal, det skulle ge dålig PR och skada företaget.
      För det femte ger du tillåtelse att Kinect filmar dig, en sådan tillåtelse är inte obligatorisk att ge för datorer.


      1. Jodå i en Surface Pro
      2. Rätt säker på att operativsystemet har kontroll över detta så om det inte är en regelrätt switch på moderkortet. Så microsoft kan nog redan se dig om de vill om du kör Windows
      3. Svår att hitta någon replik på
      4. Jo men det skulle nog gälla xboxen också i allra högsta grad.
      5. Har inte läst avtalen men borde ju stämma eftersom den inte skulle fylla någon funktion annars.

      Citerar Chrysis_ignita:
      Igen något vi inte vet något om, för Microsoft har inte berättat(vill de inte berätta?).
      Du har ingen aning om vilka och hur du får dela. Det du vet är att du får dela med 10 familjemedlemmar, vad nu det innebär.
      Du får logga in hos din kompis och spela, så trevligt att Microsoft ger dig lov att spela spel du betalt för eller hur?
      Du får spela i en timme, sedan ska du kontrolleras så du inte har något fuffens för dig. Förlåt mig, kontrolleras för att "förhöja din spelupplevelse".


      Här hänger jag inte med vad du menar att de inte har berättat eftersom du radar upp allt som behövs för att man ska kunna fiffla på mitt vis. Det jag menar att t ex du och jag ger varandra våra uppgifter. Så att du loggar in med min användare och jag med din och så kan vi spela varandras spel. Givetvis mot licenser och avtal. Men hur ska de veta att jag inte är hos dig eller inte så länge man inte spelar samtidigt.


      Tyckte jag hittade rätt bra svar ändå Nu kan jag dock inte sitta här och babbla. Måste fortsätta med The Last of Us
      • 0
      Citerar ulphen:
      Saxat från http://news.xbox.com/2013/06/license:
      "Trade-in and resell your disc-based games: Today, some gamers choose to sell their old disc-based games back for cash and credit. We designed Xbox One so game publishers can enable you to trade in your games at participating retailers. Microsoft does not charge a platform fee to retailers, publishers, or consumers for enabling transfer of these games"

      Dvs spelproducenter kan välja om deras spel ska kunna bytas in på butiker som Game osv. Så det är upp till dem där. Vilket också gör att man inte kan ha ett offline läge på boxen på samma sätt. Boxen behöver kunna försäkra sig av att du inte sålt vidare eller gett bort spelet. Man installerar ju spelen på hårdisk och behöver ingen skiva för att spela dem men det kanske du redan vet.


      Och nyckelorder i din text är "participating retailers". Med andra ord kan du inte ge spelet till dina två kompisar längre....jätteskön restriktion.
      Och vilka är dessa "participating retailers"? Det blir färre återförsäljare av spel, vilket ger mindre konkurrens och sämre priser för konsumenter. Igen jätteskön restriktion.
      Fler restriktioner du vill länka till?



      Citerar ulphen:
      Som sagt är det bara förhoppningar och att vi skulle få 100% av vad amerikanerna får är nog en utopi. Men med 360:n känns det som man fått 10% så allt över är ju en förbättring. Sen behöver man ju inte förboka den och då behöver man inte satsa några pengar alls. Man kan ju faktiskt vänta tills den kommer, test den då och dra slutsatsen om den är bra eller inte.


      Och här är nyckelordet "förhoppningar".
      Jag går på vad Microsoft säger som företag att de kommer erbjuda mig som konsument vid köp av konsolen dag ett. Just nu innebär det att betala för många funktioner jag inte kan använda. Om du sedan hoppas att om Sverige åtminstone får 10 % av amerikanska funktioner innebär det jag betalat 90 % för mycket för funktioner som är irrelevanta.
      När du menar testa konsolen, menar du då i en spelbutik?
      För du kommer inte kunna test konsolen annars utan att köpa den och köper du konsolen med dessa restriktioner stödjer du policyn.

      Citerar ulphen:
      Surt visst men positivt dock att externa hårdiskar fungerar precis som den interna. Köpte en PS3:a förra helgen. Måste kunna spela Last of us Dum nog köpte jag 12gb varianten och skaffade PS+. Gick ju inte att ladda hem något knappt och så kan man inte lägga in spel på externa (som jag redan har ett gäng av) så nu måste jag köpa en ny hårddisk.


      Och du kan nu söka en ny hårddisk från vilken leverantör som helst från hela världen för att hitta det billigaste priset på en HDD med 1 Tb. Med nya Xbox One kommer du inte kunna göra det överhuvudtaget. Jätteskönt ännu mer restriktioner.

      Citerar ulphen:
      Citerar Chrysis_ignita:Länk på kinect?

      Saxat från http://news.xbox.com/2013/06/privacy:

      "You are in control of when Kinect sensing is On, Off or Paused: If you don't want the Kinect sensor on while playing games or enjoying your entertainment, you can pause Kinect. To turn off your Xbox One, just say "Xbox Off." When the system is off, it's only listening for the single voice command -- "Xbox On," and you can even turn that feature off too. Some apps and games may require Kinect functionality to operate, so you'll need to turn it back on for these experiences."


      Detta säger inte att Kinect är helt avstängt. Närmsta jag kan hitta är "Xbox On," and you can even turn that feature off too.. Om Kinect startar konsolen på röstaktivering, innebär det att Kinect alltid är på.
      Som de själva säger behövs samtidigt Kinect för att det är integrerat med operativsystemet.
      Och om Kinect kan verkligen stängas av helt och hållet och konsolen inte behöver den, varför då göra det till en obligatorisk komponent?

      Citerar ulphen:
      Citerar Chrysis_ignita:För det första är inte hårdvaran tillverkad av Microsoft i datorer.
      För det andra kan kameran stängas av på alla datorer.
      För det tredje kan en dator alltid användas i offlineläge, förhindrar all form av datasändning från datorn.
      För det fjärde när de blev påkomna(vilket någon av alla miljoner användare skulle göra) skulle det vara skäl för åtal, det skulle ge dålig PR och skada företaget.
      För det femte ger du tillåtelse att Kinect filmar dig, en sådan tillåtelse är inte obligatorisk att ge för datorer.

      1. Jodå i en Surface Pro
      2. Rätt säker på att operativsystemet har kontroll över detta så om det inte är en regelrätt switch på moderkortet. Så microsoft kan nog redan se dig om de vill om du kör Windows
      3. Svår att hitta någon replik på
      4. Jo men det skulle nog gälla xboxen också i allra högsta grad.
      5. Har inte läst avtalen men borde ju stämma eftersom den inte skulle fylla någon funktion annars.

      1. Wow en Surface Pro. Så Surface Pro är ansvarig för 90 % av all hårdvaruförsäljning till datorer?
      Toshiba, Sony, Acer, Asus, Apple, Samsung för att nämna några täcker en cirka 5 % av marknaden?
      2. Svar nej. Operativsystemet (fram till Windows 7 såvitt jag vet) låter dig ha funktionen att kameran kan aktiveras om du ger tillåtelse. Köper du exempelvis bärbar dator finns det även mjukvaruprogram från tillverkaren som innefattar kamerafunktioner bland annat. Dessutom är det olagligt att samla information på det sättet utan konsumentens tillåtelse. Inte ens Microsoft står så högt ovanför Europeisk domstol.
      3. En onlinerestriktion Xbone One har, jätteskönt restriktion.
      4. Svar nej, det skulle ge dålig PR. Men som jag skrev när du godkänner användaravtalet godkänner du också vissa restriktioner från Microsoft. Helt enkelt om det står att Microsoft inhämtar information via Kinect och genom att du godkänner det i ett avtal har du ingått ett avtal. Dålig PR, olagligt beror på utformning av text, lagar i landet och vilken kontinent. Igen ett användaravtal som begränsar konsumenten, jätteskön restriktion.
      5. Igen, Xbox One ger en jätteskön restriktion.

      Glöm inte, på en stationär dator kan du alltid bara koppla ur kameran från datorn(om du köpt den till).

      Citerar ulphen:
      Här hänger jag inte med vad du menar att de inte har berättat eftersom du radar upp allt som behövs för att man ska kunna fiffla på mitt vis. Det jag menar att t ex du och jag ger varandra våra uppgifter. Så att du loggar in med min användare och jag med din och så kan vi spela varandras spel. Givetvis mot licenser och avtal. Men hur ska de veta att jag inte är hos dig eller inte så länge man inte spelar samtidigt.


      Vad du skriver här kan enkelt sammanfattas med krångel och mer krångel.
      Ni kan spela varandras spel, men alla framsteg han gör sparas på din profil och alla framsteg du gör sparas på hans profil. Att jämföra med dagens konsoler då du kan få spelet i handen av mig, ta hem det få alla achievements och lämna tillbaka spelet imorgon.
      Xbox One slår till igen och levererar mer jättesköna restriktioner.

      Citerar ulphen:
      Tyckte jag hittade rätt bra svar ändå Nu kan jag dock inte sitta här och babbla. Måste fortsätta med The Last of Us


      Förlåt, men du har visat att Xbox One kanske kommer ha ett offlineläge för Kinect. Annars har du inte sagt något emot vad jag skriver.

      Xbox One ger mig restriktioner utan att kompensera med värde.
      Det är ologiskt, vilket är varför deras aktie sjunkit i samband med alla konvent.
      Det är därför ansedda tidningar som Forbes skriver att Microsoft skjuter sig själva i foten med dessa restriktioner och priser.

      De hade kunnat ändra allt detta, men vägrar lyssna på konsumenter.
      No listening, no money.
      Everything dies, even stars//GRs Summer Awards 2011
      • 0
      Citerar Chrysis_ignita:
      Och nyckelorder i din text är "participating retailers". Med andra ord kan du inte ge spelet till dina två kompisar längre....jätteskön restriktion.
      Och vilka är dessa "participating retailers"? Det blir färre återförsäljare av spel, vilket ger mindre konkurrens och sämre priser för konsumenter. Igen jätteskön restriktion.
      Fler restriktioner du vill länka till?


      Det här börjar att spåra ut lite nu tycker jag. Jag har aldrig hävdat att Xboxen inte har några restriktioner. Disskussionen från början handlade om xbox och steam och att många lättare sväljer steams restriktioner än xboxens. På den här punkten är ju Xboxens restriktioner ändå mindre hur man än ser på saken.

      Citerar Chrysis_ignita:
      Och här är nyckelordet "förhoppningar".
      Jag går på vad Microsoft säger som företag att de kommer erbjuda mig som konsument vid köp av konsolen dag ett. Just nu innebär det att betala för många funktioner jag inte kan använda. Om du sedan hoppas att om Sverige åtminstone får 10 % av amerikanska funktioner innebär det jag betalat 90 % för mycket för funktioner som är irrelevanta.
      När du menar testa konsolen, menar du då i en spelbutik?
      För du kommer inte kunna test konsolen annars utan att köpa den och köper du konsolen med dessa restriktioner stödjer du policyn.


      Man har inte betalt 90% för mycket för funktioner som irrelevanta utan man har betalt 90% för mycket för funktioner som inte finns Om jag väntar ett år med att köpa den så kan det ju vara så att det finns någon i min bekantskaptskrets som skaffat den och då kan jag ju testa den hur grundligt jag vill och efter det bestämma mig.

      Citerar Chrysis_ignita:
      Detta säger inte att Kinect är helt avstängt. Närmsta jag kan hitta är "Xbox On," and you can even turn that feature off too.. Om Kinect startar konsolen på röstaktivering, innebär det att Kinect alltid är på.
      Som de själva säger behövs samtidigt Kinect för att det är integrerat med operativsystemet.
      Och om Kinect kan verkligen stängas av helt och hållet och konsolen inte behöver den, varför då göra det till en obligatorisk komponent?


      Den här raden räcker för mig: You are in control of when Kinect sensing is On, Off or Paused.

      Citerar Chrysis_ignita:
      1. Wow en Surface Pro. Så Surface Pro är ansvarig för 90 % av all hårdvaruförsäljning till datorer?
      Toshiba, Sony, Acer, Asus, Apple, Samsung för att nämna några täcker en cirka 5 % av marknaden?
      2. Svar nej. Operativsystemet (fram till Windows 7 såvitt jag vet) låter dig ha funktionen att kameran kan aktiveras om du ger tillåtelse. Köper du exempelvis bärbar dator finns det även mjukvaruprogram från tillverkaren som innefattar kamerafunktioner bland annat. Dessutom är det olagligt att samla information på det sättet utan konsumentens tillåtelse. Inte ens Microsoft står så högt ovanför Europeisk domstol.
      3. En onlinerestriktion Xbone One har, jätteskönt restriktion.
      4. Svar nej, det skulle ge dålig PR. Men som jag skrev när du godkänner användaravtalet godkänner du också vissa restriktioner från Microsoft. Helt enkelt om det står att Microsoft inhämtar information via Kinect och genom att du godkänner det i ett avtal har du ingått ett avtal. Dålig PR, olagligt beror på utformning av text, lagar i landet och vilken kontinent. Igen ett användaravtal som begränsar konsumenten, jätteskön restriktion.
      5. Igen, Xbox One ger en jätteskön restriktion.


      1. Helt orelevant hur stor andel de har. Du skrev att de inte tillverkade datorer.
      2. http://www.techradar.com/news/software/internet/hacker-tool-can-
      watch-you-through-webcam-468792.
      Mjukvara kan slå på kameran.
      4. Frågan är om man går med på att de får utnyttja och spara videon hos dem. Det tror jag knappast. Källa please
      5. Hur kan det vara en restriktion att ge Kinect tillåtelse att filma mig.

      Så till sist vill jag bara återupprepa mig att diskussionen inte handlar om att inte Xboxen har restriktioner utan att det finns andra tjänster som Steam med liknande restriktioner där vi köper det. Jag skulle kunna tom sträcka mig så långt att jag inte tror det hade blivit lika stort ramaskri om det t ex hade varit Sony och inte Microsoft som kommit med allt detta.
      • 0
      Citerar ulphen:
      Så till sist vill jag bara återupprepa mig att diskussionen inte handlar om att inte Xboxen har restriktioner utan att det finns andra tjänster som Steam med liknande restriktioner där vi köper det. Jag skulle kunna tom sträcka mig så långt att jag inte tror det hade blivit lika stort ramaskri om det t ex hade varit Sony och inte Microsoft som kommit med allt detta.


      Handlar inte det hela lite om hur informationen förmedlats? Alla kommande "funktioner" för Xbox One kanske inte är pest och kolera, men problemet som jag ser det är sättet som Microsoft valt att hantera situationen. Det hade kunnat gjorts snyggare, om man säger så.

      Tillagt 2013-06-14 18:12:
      Istället för wall of silence och "köp en 360 om du inte är nöjd" så hade de gynnats av att kommunicera med sina kunder/press.
      It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
      • 0
      Citerar torbli79:
      Handlar inte det hela lite om hur informationen förmedlats? Alla kommande "funktioner" för Xbox One kanske inte är pest och kolera, men problemet som jag ser det är sättet som Microsoft valt att hantera situationen. Det hade kunnat gjorts snyggare, om man säger så.

      Tillagt 2013-06-14 18:12:
      Istället för wall of silence och "köp en 360 om du inte är nöjd" så hade de gynnats av att kommunicera med sina kunder/press.


      Jo visst är det så. De har helt tappat kontrollen över hur deras information har förmedlats. Att de inte tog chansen att rätta till det på konferensen är faktiskt oförståeligt.

      För nu byggs det ju bara på. Det där citatet (tror inte han sa exakt så men) du refererar till kommer från en videointervju på Gametrailers med Don Matrick. I sitt sammanhang i intervjun så reagerade i alla fall inte jag på att han skulle ha någon intention att vara dryg. Han menade nog bara att om man inte hade internet så var 360:n det han ville att man skulle köpa och inte en PS4.
      • 0
      Citerar ulphen:
      Det här börjar att spåra ut lite nu tycker jag. Jag har aldrig hävdat att Xboxen inte har några restriktioner. Disskussionen från början handlade om xbox och steam och att många lättare sväljer steams restriktioner än xboxens. På den här punkten är ju Xboxens restriktioner ändå mindre hur man än ser på saken.


      Xbox restriktioner är hårdare hur du än ser på saken. Vilket jag nu tre gånger förklarat för dig med ett ord, offlinemode. Steam tillåter offlinemode och bara det gör att deras restriktioner är lättare. Missförstå mig inte, jag tycker det är sorgligt att Microsoft sänkt ribban så lågt att det räcker för att Steam ska vara bättre men Microsoft tycker det är skönt med restriktioner.



      Citerar ulphen:
      Man har inte betalt 90% för mycket för funktioner som irrelevanta utan man har betalt 90% för mycket för funktioner som inte finns Om jag väntar ett år med att köpa den så kan det ju vara så att det finns någon i min bekantskaptskrets som skaffat den och då kan jag ju testa den hur grundligt jag vill och efter det bestämma mig.


      Din mening låter ju ännu värre än vad jag skrev. DU säger man har betalat 90 % för mycket för funktioner som inte finns, hur är det bättre?


      Citerar ulphen:
      Den här raden räcker för mig: You are in control of when Kinect sensing is On, Off or Paused.


      Så de säger att du har kontrollen och därför har du kontrollen?


      Citerar ulphen:
      1. Helt orelevant hur stor andel de har. Du skrev att de inte tillverkade datorer.
      2. http://www.techradar.com/news/software/internet/hacker-tool-can-
      watch-you-through-webcam-468792. Mjukvara kan slå på kameran.
      4. Frågan är om man går med på att de får utnyttja och spara videon hos dem. Det tror jag knappast. Källa please
      5. Hur kan det vara en restriktion att ge Kinect tillåtelse att filma mig.


      1. Det är en korsning mellan surfplatta och en pc. Om du definierar det som en dator som kan jämföras med en Xbox One, så ska vi vara rent tekniska är alla smartphones också datorer. Ska vi jämföra Xbox One med iphone och android då alltså?
      Isåfall har Xbox One ett riktigt pangpris då senaste iPhone ligger på 6000 kr.
      2. Och du länkar till illegal mjukvara som tar sig in i mjukvarusystemet.
      Likställer du alltså Microsft med illegala hackers, att om jag säger nej till kameran så säger de ja och hackar sin egna mjukvara genom nätfiske?
      3. Perhaps the most worrying statement to be found in the Xbox One disclaimer, surrounds consumer rights after the mandatory Terms Of Use has been signed upon switching on your new console.

      "You must accept Xbox Terms of Use (including Xbox software terms and game license terms), Microsoft Services Agreement, and Xbox One 1-year limited warranty. Some games have additional license terms."

      "Terms include binding arbitration with class action waiver to resolve disputes."


      While it is likely to only be a defensive maneuver on the part of Microsoft, it does mean that you are restricted from taking out a class action lawsuit against the company should you find dissatisfaction with the services provided.

      With Microsoft requiring the console to "phone home" every 24 hours to keep the system active, this would protect the company in the event of the Xbox Live servers going offline - rendering your console inactive - or if a network hacking scandal arose like we saw with the Sony PSN in 2011, where the network was down for an entire month.

      http://www.nowgamer.com/news/1961910/xbox_one_requires_ter
      ms_of_use_class_action_waiver.htmlhttp://www.nowgamer.com/ne
      ws/1961910/xbox_one_requires_terms_of_use_class_action_waive
      r.html


      Igen du godkänner deras policy innan du slår på konsolen. Enda med ovan är att såna här avtal kan eventuellt bestridas enligt europeisk lagstiftning.
      Vad de exakta terms of use egentligen innebär vet vi inte, för det har inte släppts(såvitt jag kunnat se på deras hemsida).
      http://www.xbox.com/en-US/xbox-one/pre-order-xbox-one/disclai
      mer

      Men du blir informerad att du måste godkänna dessa "terms of use" vid användning av konsol, när du ska förhandsboka.
      Restriktioner igen.

      Om du inte har något emot att Microsoft skulle spara vad du gör i ditt vardagsrum är det din frihet att som konsument ge dem det.
      Det är vad detta handlar om, valmöjligheten vilket du fråntas på alla punkter.

      Citerar ulphen:
      Så till sist vill jag bara återupprepa mig att diskussionen inte handlar om att inte Xboxen har restriktioner utan att det finns andra tjänster som Steam med liknande restriktioner där vi köper det. Jag skulle kunna tom sträcka mig så långt att jag inte tror det hade blivit lika stort ramaskri om det t ex hade varit Sony och inte Microsoft som kommit med allt detta.


      1. Betoning på tjänster med liknande restriktioner, INTE SAMMA.
      2. Det hade blivit exakt samma ramaskri. Titta på major nelsons blogg, många xboxspelare som är arga och besvikna(de skriver sina gamertags för att kunna identifieras om Microsoft så vill). Sony har en konsol(ps3) som dragit med sina skandaler, som hackning av nätverket, högt initalpris, sämre konverteringar av tredjepartsspel, onlinepass på vissa förstapartsspel osv.

      Detta handlar inte upher om ett fanboykrig mellan konsoler. Detta handlar om konsolernas framtid och vilka rättigheter och skyldigheter vi som konsumenter ska ha. Istället för att nya konsolgenerationen handlar om läckra spel, ny IP och vilken konsol som har skönast handkontroller handlar det om dina juridiska rättigheter som konsument.

      Microsoft har nu gång på gång sagt fel, gjort fel och ignorerat kritik. Som när Don Mattrick går ut och säger att om du har problem med ständigt online, skaffa en Xbox 360.
      Är det så konsumenter, deras vandrande pengapåsar ska behandlas?


      (Jag förstår att Microsoft ville testa något nytt, men detta är fel väg att gå. Om de tar bort kraven kommer alla deras fans springa tillbaka och slänga pengar över dem. No listening, no money. )
      Everything dies, even stars//GRs Summer Awards 2011
      • 0
      Nu orkar jag inte fortsätta med den här diskussionen. Vi kommer ändå aldrig att komma överens

      Eller föresten så gjorde vi det en gång fast du inte insåg det.

      Citerar Chrysis_ignita:
      Din mening låter ju ännu värre än vad jag skrev. DU säger man har betalat 90 % för mycket för funktioner som inte finns, hur är det bättre?


      Där menade jag att det inte alls var bättre eftersom det saknas en massa funktionalitet, appar osv i 360:n i Sverige jämfört med i USA.

      Avslutar med en intressant länk som tar upp lite av det vi diskuterat och som visar på lite positiva saker med nya xboxen. Rekommenderar att alla som är lite osäkra på allt nytt att läsa den.

      http://www.reddit.com/r/xboxone/comments/1g8t5e/lets_clear_up_
      the_issues_used_games_kinect/
      • 0
      http://www.dailygame.net/videogames/microsoft/xbox-one-news/c
      onfirmed-xbox-one-games-to-cost-59-99-whether-disc-based-or-di
      gital-xbone


      Vafan... okej att de kostar $59.99 på skiva, men digitalt ska banne mig spel vara billigare!
      Panophobia: Fear of everything. - Might as well commit suicide then... No wait, I'm afraid of death!
      • 0
      Citerar Playarn:
      Vafan... okej att de kostar $59.99 på skiva, men digitalt ska banne mig spel vara billigare!


      Jag trodde det var halva grejen, med att det skulle bli billigare för företagen och därmed för kunderna. Vad vet jag...
      It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
      • 0

      För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!