Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

The Legend Of Zelda: Skyward Sword


  • Trog
  • Trog
http://gonintendo.com/?mode=viewstory&id=168679

I den nya infoboken om allt som har med Zelda att göra kommer historien att tas upp. Vi kommer nog inte få veta allt, eller vilken kronologisk ordning spelen kommer i. Men vi kommer definitivt att få veta mer.
I just dont know what went wrong
  • 0
Hoppas den översätts till engelska
  • 0
  • Trog
  • Trog
Citerar lucas_J:
Hoppas den översätts till engelska


Det som står skrivet i den kommer säkerligen få en fan-översättning.
I just dont know what went wrong
  • 0
Spelat några timmar nu och är hittills nöjd Väldigt mysig design. Kontrollen är bra men känns lite väl... krånglig ibland.
Indecent exposure is fun.
  • 0
Efter att ha klarat spelet två gånger (varav en på hero mode) och påbörjat mitt tredje äventyr, så tror jag att jag har kommit fram till ett vettigt beslut om mina åsikter till detta spel.

Av de fyra Zeldaspel jag faktisk spelat igenom helt, så landar detta spel antagligen på tredje plats och jag tycker inte det är den bästa i serien som så många hyllat den att vara. Helt klart ett underbart spel och värt att spela flera gånger om till och med... Men saknar en del bitar jämfört med andra spel i serien som jag tycker gett mig större intryck och präglats in i minnet.

Musiken i spelet är en av de positiva sakerna och framförallt då att den är inspelad av en orkester. För själva musiken i sig tycker jag inte håller samma klass som i tidigare spel. Ärligt talat så tror jag inte att jag kan nynna en enda låt förutom Ballad of the goddess. Medan musiken från t ex WW och TP är fenomenalt bra skriven, där man känner igen och kommer ihåg nästan varje liten not

Jag gillar Links rörlighet, att man kan dasha, springa upp på väggar och jäklar vad jag saknat att man kan klättra i klätterväxter/stegar snabbare. De här är funktioner och bitar som jag tycker man kan förbättra mer och hitta nya utmaningar i framtida spel.

Och så var det här med kontrollen som jag har delade meningar om. Ibland tycker jag det funkar bra och ibland värdelöst. I början tog det tid att lära sig och under de första 20 timmarna var det jättespännande att använda sig av motionplus. Men sedan när man stöter på alla småproblem här och var och som man till slut börjar störa sig på då är det inte lika spännande längre. T ex som när man använder föremål som (framförallt) pilbågen och hookshoten där man skall sikta, ett bra exempel är ett spel där man skall skjuta pumpor. Till slut så kommer siktet att ha kommit ur position och det kommer smygande hela tiden, då måste man centrera för när du siktar i mitten vill du ju gärna inte peka på sidan av TV'n. Samma sak gäller när man använder "blåsmaskinen" ett längre tag och siktat åt sidorna. Svärdet fungerar helt okej, dock kan samma problem med fokuset inträffa när man dowsar. Vid enstaka tillfällen har svärdet fastnat i en position när jag tagit upp skölden och z-targetat en fiende så jag inte kan svinga svärdet och då har jag varit tvungen att ta ner svärdet och skölden och ta upp de igen "som någon slags kalibrering". Vet inte var det beror på, men kan vara rätt störande.

Sedan har vi skölden som används på ett lite annorlunda sett, och det tog mig evigheter innan jag förstod att skölden faktiskt har en större roll än tidigare. Var sur för varje gång jag trodde fiender/bosser var konstigt programmerade men har nu insett att med lite hjälp av skölden så underlättar dessa moment. I TP fick man ju faktiskt lära sig att använda skölden, vilket inte är en självklarhet här. Antar att detta inte är något minus utan grundar sig på personlig inkompetens :p men var fortfarande ett störande moment i början.

Jag gillar att man har höjt svårigheten (med viss modifikation) i spelet. Visst ibland måste man verkligen tänka igenom när man skall döda vissa fiender och bossar men och andra sidan så bjyssar Nintendo på ett helt bibliotek där man får lösning på sitt problem om man fastnat, "och jag ser inte riktigt meningen med det". Och sedan finns Fi alltid till hands. Så samtidigt som man försökt göra spelet svårare så har man också lagt ner mycket energi för att göra spelet så lätt som möjligt för de som inte är vana spelare. Däremot tycker jag att man programmerat vissa fiender så in i €()%∞@[]±≈ jäkla konstigt. Ta de röda och blåa orcherna som exempel (vet inte vad de heter) du kan i princip bara döda dem på ett sett med svärdet och de är om du hugger dem precis innan de hugger dig, och vips så skoj blev det med motionplusen. Eftersom de blockar till 100% där du hugger så kan du aldrig döda dem förrän de är offguard, så jäkla löjligt. Så man får fint vänta på den där luckan som är 0,5 sek lång. Givetvis finns en liten bugg så att man kan döda dem när de springer mot än och man hugger dem innan de "nått fram". Varför programmerade de inte dessa fiender så som man gjord med skletten som har två svärd? De är ett perfekt exempel på hur motionplusen skall användas. Samma princip gäller för de gula köttätande växterna som är otroligt knepiga att ha ihjäl med bara svärdet då de byter skepnad snabbt.

Små missar som att när man flyttat en låda och skall upp på den så måste du gå tillbaka om du skall dasha upp för den för annars tror den att du skall flytta på den, otroligt störande men vet inte om man kunde löst det på annat sätt. Eller när man trillar ner i skyloft av misstag och får höra för 111:e gången att man skall vara mer försiktig fast du vet att du har en loftwing bara att du måste hoppa från specifika ställen, otroligt störande men kanske inte finns någon lätt lösning på det? Och som i alla Zeldaspel så har jag alltid stört mig på att när du får ett föremål (i detta fall insekter osv som ex) så vill man inte ha en förklaring på vad det är för 111:e gången. Tycker att man vid detta laget borde skapat en inställning som tar bort detta, t ex lagt till det i PRO-interfacet.

Japp, sedan har vi Fi som är som en liten finne där bak. Hon pratar alldeles för mycket och alldeles för mycket strunt. Då var Midna mycket bättre, för vill jag veta något så vill jag också fråga om det själv. Och om det är något som man inte kanske tänker på så skall det vara viktigt när hon påpekar något och inte att det är 99,999% chans att templet är framöver när jag ser det framför mig (skämtsam). Jag vill heller inte höra att mina batterier håller på att ta slut vareviga gång jag går genom en dörr, när jag har batteristatusen på skärmen plus att jag vet om det själv. Hade hon haft koll på att maten i micron var tillräckligt varm då hade jag varit imponerad, ni förstår poängen.

Sedan kan man ju inte låta bli att vara lite besviken på storleken av världen som iförsig inte är liten så sett, men att den inte innehåller så mycket och är relativt tom. I skyloft finns det massa öar men de är inget annat än bara sten. Här kunde man kryddat på för lite mer sidquests osv. Ta WW som exempel som hade minst 49 öar av olika karaktär där ett äventyr väntade på ett eller annat sett. Skyword Sword har en bråkdel av detta.

Detta kanske ses som en del spottkastning, men icke... Det var bara de uppenbara moment som jag stört mig på (kan ha missat något). För jag tycker spelet i övrigt är bra och innehåller de bitar som ett klassikt Zelda ska och just därför har jag inte kommenterat så många bra saker då den just innehåller det som är bra med Zeldaspelen. Tänker inte ge det något betyg direkt, men med de referensramar GR har och med de betyg som de satt på tidigare Zelda spelen så bör detta spel landa på en 8-9 enligt mig då de varken är bättre än WW eller TP, men kan inte låta bli att tycka att en 8 skulle vara bra snålt för ett sådant här bra spel.
  • 0
Har väl spelat runt 20 timmar och tycker Skyward Sword är ett ruskigt bra spel, men jisses vad trist själva världen är. Att flyga omkring i himlen är inte särskilt underhållande då det inte blir mycket till utforskning med 95% av ingenting och 5% öar som är markerade på kartan. Och att endast få återvända till samma tre områden när man väl landar på marken är direkt uruselt. Vill ha en stor värld som i de andra spelen, som jag kan spendera timmar i med att bara springa(/rida) omkring.
Indecent exposure is fun.
  • 0
Kanske inte rätt tråd direkt (?) men ni som har koll på hela det här med Zeldas tidslinje, är det så att OOT Link (Hero of Time) besegras av Ganondorf som leder till AlttP eller är det att när han drar ut Master Sword så lämnar han helt den världen vilket gör att det saknas en hjälte vilket leder senare till AlttP?

Som jag har förstått det är det att att Hero of Time misslyckas var en missuppfattning och att han egentligen bara "försvann" in till en framtida parallell tidslinje (den som leder sedan till WW). Men borde inte då Triforce of Courage ha försvunnit då från den tidslinjen han lämnar, vilket skulle förhindra Ganondorf att ta hela makten vilket sedan leder till Alttp?

Förvirrande...
  • 0
Patchen är ute på Wii Shop Channel nu
  • 0
Citerar dinskugga:
Patchen är ute på Wii Shop Channel nu


Bra! Då kan man börja spela SS igen då...
  • 0
Tycker det är så extreeemt coolt att Nintendo faktiskt avslöjat hela tidslinjen och av det jag sett så verkar allt mer logiskt just nu! Frågan är nu om nästa Zelda kommer ta användning av tidslinjen på ett bra sätt? För just nu väntar vi oss två nya Zeldaspel, ett till 3DS och ett till Wii U, troligtvis under beloppet på fyra år!

Edit: Enligt den nya japanska mangan av Skyward Sword, där handligen är skriven av skaparna av Zeldaserien, så är den Skyward-spelets Link den första reinkarnationen, inte den första Link överhuvudtaget.
Guden Hylia (som sedan blev de framtida generationernas Zelda) insåg potentialen hos en ung krigare vid namn Link i desperationens tid mot Demise, vilket alltså betyder att spelets Link alltså föddes planerat som den planerade hjälten!

Helt seriöst, jag älskar tidslinjen!
Art is not ink on paper, characters made of stone nor visions of a calm world. No, Art is nothing less than ONE HELL OF AN EXPLOSION!
  • 0
Förstår inte hur man kan tycka att detta spelet är bra?

Alldeles för enkelt, ingen svårighetsgrad alls vare sig när det gäller motstånd från fiender eller story då Fi berättar allt... sedan alla dessa fetch quests... usch! Kontrollen är inte heller hundra utan gör lite som den vill med jämna mellanrum.

Fortsätter Nintendo på denna linje är detta det sista Zelda-spelet jag någonsin köper.
  • 0
Citerar Retr0:
Förstår inte hur man kan tycka att detta spelet är bra?
Alldeles för enkelt, ingen svårighetsgrad alls vare sig när det gäller motstånd från fiender eller story då Fi berättar allt... sedan alla dessa fetch quests... usch! Kontrollen är inte heller hundra utan gör lite som den vill med jämna mellanrum.


Nånsin tänkt på att nintendo är anpassat till barn och familjer?
Ne dåså shut-up om du inte vill spela denna genren hitta något annat spel istället.

Förövrigt blev jag överraskad att det var så bra
"I'm not crazy. My reality is just different than yours."
  • 0
Jag tyckte Skyward Sword var bland det svåraste jag spelat på länge, speciellt på "Hard-Mode", eller vad de nu kallade det. Det enda jag egentligen kan säga att jag är besviken på är att det kändes lite för litet.
...that sometimes the hand of faith must be forced!
  • 0
Citerar jimbuktu:
Efter att ha klarat spelet två gånger (varav en på hero mode) och påbörjat mitt tredje äventyr, så tror jag att jag har kommit fram till ett vettigt beslut om mina åsikter till detta spel...osv


Jag läste faktiskt allt men jag vet inte vad jag ska säga riktigt.

Tillägg: Spelet är utan tvivel bra, men precis som du säger så bråkar Wii-motion plusen med en liten grann.

Sedan håller jag helt med dig om att jag tyckte himmelsvärlden var lite väl torftig. Det borde funnits mer områden att utforska med fågeln (som för övrigt borde varit mer lättkontrollerad). Skyloft känns ju nästintill tom. Området borde varit större och med fler öar.

Tråkigt också att det inte fanns mer unika områden i spelet huvudtaget. Det var lite väl billigt att bara ha tre faktiskt. Trots att det är en ny del av samma område så gör det att spelet känns lite väl litet/smal. Känns väldigt trist att behöva återvända till samma område två gånger vardera.

Musiken har jag faktiskt inte funderat över, men det är väl precis som du säger. Skulle det varit bra musik så skulle man kommit ihåg den men det gör man inte.

Jag har inte klarat sista bossen ännu men har spelat 55 timmar och har hela tiden väntat på att spelat "ska komma igång". Lite väl mycket antiklimax faktiskt.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Citerar Rahelon:
Helt seriöst, jag älskar tidslinjen!


Jag med! Hoppas bara Nintendo översätter Hyrule History till engelska (svenska skulle inte heller vara dumt) och skickar hit den till Europa så man kan få ännu mer kunskap om denna fantastiska serie!!!
  • 0
Citerar Danne92e:
Skyward Sword måste nog ha det bästa soundtracket av alla Zelda-spel. Så jävla bra!

Ancient Cistern

Lanayru Mining Facility (Past)

Lanayru Desert (2)


Det kan jag faktiskt inte hålla med om. Musiken är otroligt bra framfört och allt, men tycker faktiskt de äldre spelen har låtar med mer karaktär i sig.

Som på bonusskivan, medleyna från twilight princess och wind waker är helt underbara.

TP: http://www.youtube.com/watch?v=nKhLkgqEFZM&feature=related

WW: http://www.youtube.com/watch?v=J7yZ-jAj7Zk&feature=related
  • 0
Citerar Danne92e:
Skyward Sword måste nog ha det bästa soundtracket av alla Zelda-spel. Så jävla bra!

Ancient Cistern

Lanayru Mining Facility (Past)

Lanayru Desert (2)


Musiken är väldigt bra! Men att det är den bästa kan jag väl inte påstå...
  • 0
  • Trog
  • Trog
Citerar Krysslåda:
Jag har inte klarat sista bossen ännu men har spelat 55 timmar och har hela tiden väntat på att spelat "ska komma igång". Lite väl mycket antiklimax faktiskt.


Vet vad du menar. Det är inte förren i slutet som man får ta del av någon story.
I just dont know what went wrong
  • 0
Utan kontrollen så hade spelet varit kanon, men kontroll-jäveln förstör ju något så fruktansvärt. Håller på med sista bossen och Link vägrar som vanligt att höja sitt svärd till skyarna.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
  • Trog
  • Trog
Citerar Krysslåda:
Håller på med sista bossen och Link vägrar som vanligt att höja sitt svärd till skyarna.


Och det är just därför man dog om och om igen.

Men på tal om sista bossen, gillar hur Smosh lyckades, innan ens SS var släppt, få ihop följade textrad: "I've saved the world like fifteen times and and saved the princess from demise". Snacka om slump.

http://www.youtube.com/watch?v=mO1QBTG6EXs
I just dont know what went wrong
  • 0
Citerar Krysslåda:
Utan kontrollen så hade spelet varit kanon, men kontroll-jäveln förstör ju något så fruktansvärt. Håller på med sista bossen och Link vägrar som vanligt att höja sitt svärd till skyarna.

Har en helt annan upplevelse av kontrollen. Tycker Wii MotionPlus lyfter ett redan oerhört fantastiskt spel till något ännu bättre! Och har absolut inga problem att ta upp svärdet och har framför allt aldrig dött pga kontrollen.

Tycker denna visar min upplevelse med kontrollen riktigt bra. Inga problem alls, alltså.

Tillagt 2012-01-18 14:36:
Citerar jimbuktu:
Det kan jag faktiskt inte hålla med om. Musiken är otroligt bra framfört och allt, men tycker faktiskt de äldre spelen har låtar med mer karaktär i sig.

Tycker absolut att de äldre spelen har fantastiskt musik, verkligen. Men tempel-musiken i nästan alla de äldre spelen är rätt... tråkig. I de äldre spelen är det nästan bara musiken utanför alla tempel som verkligen är fantastiska, men i Skyward Sword är all musik fantastisk, även musiken i templen.

Jämför tex Tower of the Gods (WW) med Ancient Cistern (SS). Tycker Ancient Cistern är totalt överlägsen.
  • 0
Citerar Danne92e:
Har en helt annan upplevelse av kontrollen. Tycker Wii MotionPlus lyfter ett redan oerhört fantastiskt spel till något ännu bättre! Och har absolut inga problem att ta upp svärdet och har framför allt aldrig dött pga kontrollen.


Då är det väl fel på min kontroll då...

Angående musiken i de äldre spelen (Ocarina of Time, Wind Waker osv.) så har de en lite bitterljuv ton. Det är både bra och dåligt. Vissa av templen i Ocarina of Time var ju nästan outhärdeliga eftersom det var en sån mörk stämning över dem. I Skyward Sword så känns det å andra sidan mer som om Link är i Happy land hela tiden. Känns inte som om det blir något riktigt allvar i spelet förrän på slutet. Jag väntade hela tiden på att spelet skulle "sätta igång".

Citerar Danne92e:
Tycker denna visar min upplevelse med kontrollen riktigt bra. Inga problem alls, alltså.
Jo, har sett den där. (Måste han posera varenda gång han ska göra en rörelse med kontrollen?) Stämmer säkert.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Citerar Krysslåda:
Utan kontrollen så hade spelet varit kanon, men kontroll-jäveln förstör ju något så fruktansvärt. Håller på med sista bossen och Link vägrar som vanligt att höja sitt svärd till skyarna.


Exakt! Kontrollen vägrar lyda när man lyfter svärdet...
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!