Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Mass Effect 3 [Spoilerfri]


Folk över på Gaf gillar demot någorlunda
Vad tycker ni som kört det?

@Humanisten
Angående "kasta sig" etc: hur känns det att styra karaktären? Lite mer tankar om det vore nice
"Look kid: We don't get to choose how we start in this life. Real greatness... is what you do with the hand you're dealt."
  • 0
Citerar Peddi93:
Angående "kasta sig" etc: hur känns det att styra karaktären? Lite mer tankar om det vore nice


Siktet är lite mer "snappy" än tidigare. Snabbare och tajtare enligt mig. Utöver att vi nu kan kasta oss, kan klicka på en av spakarna för att fokusera på särskilda händelser som passerande skepp eller liknande, D-pad mapping av squad-attacker och några minimala tweaks (jag kan ha fel men jag känner mig långsammare) så är det precis som ME2.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
PS3-versionen har inte dykt upp ännu, till min stora förtret. Jag antar att den kommer i samband med PSN-uppdateringen imorgon. Hoppas kan man väl alltid, antar jag...
André Lamartine / Gamereactor
  • 0
Varför säger dom att demot ska släppas idag när man sen läser att i europa släpps det imorgon.
Men vissa som har 360 har kunnat tanka ner det, helt förvirrad nu...
Mmm, Melody...
  • 0
Om du bläddrar mellan demos'en så hittar du mass effect 3 demot,

jag själv blev besviken på demot, kan tänka mig att det inte blir dag 1 köp tack vare det..
It's time for PS VITA!!!
  • 0
Citerar daniel_1995:
jag själv blev besviken på demot, kan tänka mig att det inte blir dag 1 köp tack vare det..


Vad var du besviken på? Jag var nöjd men i och för sig så var mina förväntningar körda i botten innan
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar daniel_1995:
Om du bläddrar mellan demos'en så hittar du mass effect 3 demot,

jag själv blev besviken på demot, kan tänka mig att det inte blir dag 1 köp tack vare det..

Utveckla gärna
"Look kid: We don't get to choose how we start in this life. Real greatness... is what you do with the hand you're dealt."
  • 0
Jag testade demot idag och är faktiskt nöjd med det jag körde, vilket är väldigt bra då mina förväntningar är skyhöga! Jag förväntar mig inte bara att det ska vara så kvalitetsrikt så möjligt, utan också att det ska hamna på toppen av min lista över mina favoritspel. Har testat massvis med spel under mitt liv men just nu ligger faktiskt Mass Effect 2 i toppen så jag hoppas trean slår det!

Intryck av demot (helt spoilerfri): Det började väldigt bra enligt mig. Ur det perspektiv om vad detta spel handlar om så känns allt mer som en högbudgetfilm och väldigt mycket kändes mer "Cinematic" under de aktiva scenerna, istället för den långsamma känslan från de tidigare spelen!

Det är värt att nämna att de som körde Xbox 360 versionen av Mass Effect 2 kommer uppmärksamma att grafiken är väldigt mycket mer skarp än innan. Det känns såklart mycket bättre än tvåan men det som verkligen Bioware har lyckats uppgradera är den mer händelserika miljön. Inte endast mitt under en fight, utan även när olika scener äger rum så förekommer mer mänskliga rörelser och alla cutscenes är grymt snygga. Självklart är det inte riktigt Gears of War 3 men ur det perspektiv att det inte alls är lika linjärt och att spelet kommer vara gigantiskt så är grafiken mer än mycket väl godkänd. Man måste vara realistisk också såklart!

Är nöjd över kontrollen vi fick uppleva. Rörelserna Shepard nu kan genomföra är mycket bättre än i tvåan och mer actionbetonat på endast ett positivt sätt. Vapnen var extremt mycket mer "pumpade" och ljudet kändes mer futuristiskt och kraftfullt. Man är mycket mer kraftfull i detta spel, utan tvekan. Skillnaden märks också på alla skilltrees och liknande, där allt känns mer RPG än tvåan och ettan.

Känns även som löftet att karaktärerna kommer spela av varandra är uppfyllt, vilket jag applåderar åt!
Visst, just demot saknade lite när det gällde konversationer och mycket var självspelat, men av det vi fick se så var demot utvalt för att visa actionbiten... Det lockar spelare som inte kört de tidigare Mass Effect-spelen.

Detta är även en väldigt trevlig teaser om en längre trailer som kommer snart!
Helt spoilerfri och har inget med spelet att göra egentligen!
http://xbox360.ign.com/articles/121/1218658p1.html
Art is not ink on paper, characters made of stone nor visions of a calm world. No, Art is nothing less than ONE HELL OF AN EXPLOSION!
  • 0
Jag känner precis som Rahelon. Mass Effect 2 är utan tvekan mitt favorit spel och jag hoppas att trean lyckas slå det. Sen angående den teaser tailern så trodde jag först det var en Pixar film eller något liknande. Ska bli trevligt att se hela trailern på Söndag.
"Go out there and give them hell. You were born to this." - Garrus Vakarian
  • 0
Slutet av första uppdraget man fick köra var magisk. Påminde mig om hur mäktigt Mass Effect är.
Indecent exposure is fun.
  • 0
På PC, hur hot-keyar man sina powers? I tvåan var det ju bara dra upp dom, men det verkar inte funka nu.
  • 0
Citerar Mr Smiley:
Slutet av första uppdraget man fick köra var magisk. Påminde mig om hur mäktigt Mass Effect är.


Nope. (Derp)

Jag tyckte dock om att Bioware Spoiler: vågade döda barn, även om barnet var i ett skepp.
electronic monolith throw a jam upon the disc
  • 0
Citerar Livlig:
Nope.


Det var nog inte anpassat för tråkmånsar
Indecent exposure is fun.
  • 0
Äntligen är demot uppe på "olaglig" väg (hur nu det blir olagligt att ladda ned något som är gratis), mycket snabbare download där än via Origin.
  • 0
Citerar Baxter:
Äntligen är demot uppe på "olaglig" väg


Cool, du.

Citerar DigiteX:
Ska bli trevligt att se hela trailern på Söndag.


Potentiell Opening Cinematic?
http://i.imgur.com/LhzFKUp.gif
  • 0
Finns det någon här som skulle kunna vara snäll och pröva om mitt xbox konverterade save funkar i pc versionen av Mass 2?:

http://dl.dropbox.com/u/24392447/SaveExportJoe.pcsav

Äh vafan, köper både ettan och tvåan på nätet istället, får båda för 150 spänn, funkar xboxhandkontrollen till pc versionen?

Aktiverar man dem på Steam eller Origin?
  • 0
Citerar Mr Smiley:
Det var nog inte anpassat för tråkmånsar


Det blev lite för mycket när mullvadsfolket gjorde entré.

Jag var både positivt överraskad av demot, och fick även några negativa förväntningar infriade. Striderna kändes som en mix av ettan och tvåan. I Mass Effect 2 blev aldrig striderna riktigt, riktigt välgjorda men det kan jag se dem bli i det här spelet. Speciellt som Adept/Vanguard då de olika biotiska krafterna verkligen är roliga att kombinera.

Nu börjar det jag blev besviken på. Dialogerna är få. Nu har en blåfärgad Mathias Holmberg påpekat att detta är ett demo och att jag inte kan bedömma hur spelet kommer att vara utifrån det, men jag är ändå lite rädd. Bioware har skrytit ofta och mycket om hur många rader text dialog som Mass Effect 3 har.

En snabb sökning på Wikipedia säger "The game will have 40,000 lines of recorded dialog; twice as much as the first game and almost twice as much as the second game."

Det låter ju heltrevligt på förhand. Mitt problem här, och det kanske endast beror på demots utformning, är att antalet dialogval i själva introduktionen och även i uppdraget längre in i spelet är få. Väldigt få. Det känns mer som skriptade mellansekvenser många gånger, än ett spel där jag har valfriheten att ändra hur olika situationer hanteras genom att prata. Nu är jag av åsikten att dialogerna i Mass Effect 1 och 2 var långt ifrån perfekta, men detta är hur som helst ett stort steg bakåt. Introt till tvåan bestod av mycket fler tillfällen då Shepard fick babla, och då fick hon babla otaliga gånger i varje konversation, ställa följdfrågor, etc.

Nu verkar det vara två dialogval per konversation, där det ena är snällare och det andra elakare. Jag hoppas och tror att resten av spelet är en bättre uppvisning än demot, men även om demot inte är representativt så kan det vara en indikation på att antalet val i dialogerna är färre än i föregångarna. Och det gillar jag inte. Jag vill kunna bestämma hur Jennifer Hales härliga stämma används. Om hon ska vara en ängel, eller en satmara, eller helt enkelt bara fråga sig hur, var, varför, ska du ha stryk?!

Jag kan dock nämna någonting positivt kring allt detta, och det är att de röstskådespelare som är med och de som står för animeringarna samspelar riktigt bra. Det låter och ser bättre ut än i föregående spel, helt klart. Fast det väger inte upp färre dialogval, no sir.

Nu kommer vi till mitt föregångde inlägg (Derp:et). Åååh så klämkäckt och påtvingat emotionellt.

Spoiler: Tydligen måste ett barn vara inblandat för vi ska känna någonting. Att flera soldater, med egna familjer och liv, befann sig i farkosterna var tydligen inte nog åt Bioware. Nej, vi slänger in ett barn så att Shepard, spelaren, kan känna någonting. Riktigt tråkigt grepp av utvecklarna, på gränsen till lathet.

Varför inte redan där fokusera på de storslagna vyerna av en hel stad som förstörs av monstruöst stora självmedvetna farkoster? För den som tittade utanför fienderna uppenbarade sig en underbart detaljerad stad och Reapers. Jag kan kritisera Bioware hela dagar i sträck, men de gör antagligen de vackraste bakgrunderna någonsin. Varför inte implementera detta i avslutet? Varför inte fokusera på vad de verkligen är mästare på? Någonting grandiost som verkligen ser och känns storslaget ut.

När jag själv kontrollerade Shepard kunde jag känna hur stort allting var, medan Bioware tappade tråden i mellansekvenserna och fokuserade enbart på två små skepp som sköts itu av en stor manick. Jämför det med den fantastiska scenen från ettan med Citadellet, oräkneligt stort antal skepp och Harbinger. Den scenen var storslagen, denna var mjäkig. Inte mäkig, utan mjäkig.


Det här är vad jag tyckte om demot. Jag kommer inte att spela om det, men jag kommer att spela Mass Effect 3 när det kommer. När jag ändå har spelat ettan och tvåan i kanske 100 h totalt är jag tillräckligt nyfiken för att avsluta Shepards historia. Jag och Jennifer Hale mot världen.

Angående Kinect: Det förhöjer inte upplevelsen. Jag tror inte att någon trodde det egentligen, men jag försökte att gå in utan någon förutfattad åsikt. Att öppna dörrar genom att säga "Access" till TV:n var lite kul de första gångerna, men att läsa upp rubrikerna i dialogvalen kändes bara onödigt. I vilket fall som helst kommer inte jag som har Kinect att använda det till spelet. Det förhöjer inte upplevelsen och förtar inte. I slutändan är det bara lättare att trycka på A istället.
electronic monolith throw a jam upon the disc
  • 0
Citerar Livlig:
Spoiler


Spoiler:Fast vi har sett soldater dö sedan början av första spelet. Jag tycker barnet var ett bra sätt att visa att det numera inte bara är Shepard och de som aktivt försökt hindra Reapers som är i fara, utan varje (oskyldig) varelse i galaxen. Även om det blir, som du säger, en aning påtvingat emotionellt.

Det jag imponerades av var dock den inledande scenen i kontrast med den avslutade. Först får vi se den hittills orörda Jorden, omringad av den mänskliga rymdflottan. Sist får vi se samma planet, omringad av trasiga skepp och attackerat av ett regn av Reapers. Den scenen var mäkig. Inte mjäkig, utan mäkig.
Indecent exposure is fun.
  • 0
Ni som spelat demon, är det spelets inledning man får spela eller en senare sekvens mitt i spelet (kanske den med Atlas-bossen som man fick se på Gamex)?

Är intresserad av att spela men vill inte spoila spelets inledning.

Tillagt 2012-02-14 22:41:
Citerar Baxter:
Äh vafan, köper både ettan och tvåan på nätet istället, får båda för 150 spänn, funkar xboxhandkontrollen till pc versionen?


De går att spela med handkontroll om man använder speciell programvara men det finns inget direkt stöd i spelen för handkontroll. Hela spelen är designat för att dra nytta av mus och tangentbord. Ytterst tråkigt att de inte kastade med konsol-UI:n som ett extraval.
The smell of strange colours are heard everywhere.
  • 0
Citerar nighthawk:
Ni som spelat demon, är det spelets inledning man får spela eller en senare sekvens mitt i spelet (kanske den med Atlas-bossen som man fick se på Gamex)?


Båda.
electronic monolith throw a jam upon the disc
  • 0
  • X
  • X
Gillar inte början, alldeles för snabbt och självspelat.
Kött är till för att ätas.
  • 0
Citerar Livlig:
Citerar nighthawk:
Ni som spelat demon, är det spelets inledning man får spela eller en senare sekvens mitt i spelet (kanske den med Atlas-bossen som man fick se på Gamex)?


Båda.


Så både introt och Atlas-delen alltså?

Atlas-delen hade jag gärna provat själv men introt vill jag spara på tills det inte finns några hinder för att fortsätta spela. Går det att välja vilken del man får spela eller måste man spela introt först?

Visst var det så att multiplayern kickar igång först om några dagar? Den kan jag nog ge mig in på, hade riktigt skoj med den på Gamex. Jag antar att den är valbar direkt från menyn och inte intryckt i själva spelet?
The smell of strange colours are heard everywhere.
  • 0
Delarna med Spoiler:Ungjäveln hatade jag. Det var bara äcklgt manipulativt. Om man hade Spoiler:sprängt en hel buss med civila eller sett en gata med dom pulvriseras hade allt varit fine.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Demot till PC: Buggy, buggy, buggy. Klarade inte hela då det krachade 2ggr innan jag gav upp, man måste ju spela om hela skiten om man stänger av...

Känns lite konstigt, lite för snabbt om man jämför med tidigare Mass Effect.
"Our place in the world, should it be as small as we stand, or as large as we desire?" / Talor (från Mouse Guard!)
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!