Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Är 3DS och NGP dödsdömda?


Jag tänker förstås på konkurrensen från smartphones.

Den 14 februari visade LG upp sin nya smartphone Optimus 3D som precis som 3DS kan visa 3D utan glasögon, och som till och med har ett helt gäng spel inbyggda från start. I 3D. Alla tar med sig sina smartphones, men varför ska någon släpa med sig en konsol också, när man lika gärna kan spela på telefonen?

Apple kommer säkerligen att släppa iPhone 5 långt innan Sony hinner få ut NGP, och iPhone 5 kommer knappast att vara klenare än Sonys maskin med tanke på hur kraftfull fyran var. Återigen, varför bära med sig en extra konsol när man har sin telefon?

Visst, jag vet vad ni tänker nu. Smartphones har inte lika välgjorda spel som 3DS och NGP. Men spelar det någon roll? Folk nöjer sig med att spela Angry Birds i tio minuter på tåget, det är ingen som sitter i timmar och spelar Zelda på resande fot. Väldigt få i alla fall. Spel till mobilen är precis så små och så billiga som folk vill ha på en bärbar enhet. Vill man spela "på riktigt" gör man det hemma framför tv:n eller datorn.

LG Optimus 3D släpps redan till våren i Storbritannien, alltså nästan samtidigt som 3DS.

Jag kan inte se någon annan framtid än att både Nintendo och Sony slutar göra bärbar hårdvara och istället gör som Sony delvis redan har gjort - släpper licensierade spel till smartphones.

Vad tror ni om den bärbara framtiden?
  • 0
3DS skulle jag nog personligen köpa om jag reser längre sträckor ofta då mobilspel för det mesta inte håller kvalitéen för att man ska ha lust att spela dem längre stunder, iaf inte för mig. Nu kommer jag i sig inte köpa en 3DS eller annan bärbar konsol då jag inte har något behov av att spela när jag är på resande fot men jag skulle tro att de knappast är dödsdömda med tanke på att många kommer köpa dem för att ha något att göra på längre restider, hålltimma i skolan osv.

För övrigt så de flesta jag känner anser att batteritiden (ligger väl runt 5-6h?) är för kort just för när man ska åka länge och de då vill kunna sitta och spela exv Zelda hela resan
History will be kind to me, because I intend to write it
  • 0
Jag tänker på hur DS har tappat otroligt i försäljning sedan iPhone-spelen etablerade sig.

Det finns liksom ingen anledning för folk att köpa en spelkonsol när man kan spela och göra så otroligt mycket mer på en smartphone. 3DS enda chans var att vara unik med 3D-effekten, men nu ser vi att de första smartphones med 3D lanseras i princip samtidigt.

Det var liksom spiken i kistan. Och NGP ska vi inte ens tala om.
  • 0
Citerar Tobbebobbe:
Det finns liksom ingen anledning för folk att köpa en spelkonsol när man kan spela och göra så otroligt mycket mer på en smartphone. 3DS enda chans var att vara unik med 3D-effekten, men nu ser vi att de första smartphones med 3D lanseras i princip samtidigt.

Det är också en prisfråga. 3DS är med all säkerhet billigare än telefoner med motsvarande grafik och mycket, mycket billigare än telefoner med motsvarande grafik och 3D-skärm. Och telefoner har heller inte riktiga kontroller utan bara touchscreen vilket inte lämpar sig för alla sorters spel.
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
Citerar Ridley:
Det är också en prisfråga. 3DS är med all säkerhet billigare än telefoner med motsvarande grafik och mycket, mycket billigare än telefoner med motsvarande grafik och 3D-skärm. Och telefoner har heller inte riktiga kontroller utan bara touchscreen vilket inte lämpar sig för alla sorters spel.


Men de flesta köper telefoner genom ett abonemmang som man betalar lite på varje månad och där får själva telefonen gratis. Så priset är knappast ett stort hinder.

Det skulle vara avsaknaden av knappar då, men gamers har aldrig någonsin spelat seriöst på bärbara konsoler, utan de har varit leksaker för barn. Det visar sig också i bärbara konsolers låga attach ratio samt att i princip bara Mario och Pokémon säljer till DS.
  • 0
NGP är dödsdömd just på grund av priset. Batteritiden vare extremt kort, och de flesta som vill spela högupplösta spel med monstergrafik köper en konsol. Det hela luktar flopp enligt mig. Lite som att släppa en konsol som bara är kompatibel med 14tums TV-apparater. Sony skjuter sig själva i foten.

Nintendo 3DS lär göra succé, med tanke på att Nintendo har en enorm fanbase som sträcker sig över både hardcore- och mainstream. Bara Mario och Zelda är nog anledning till att 3DS kommer göra succé. Nintendo har till skillnad från Sony förstått vilka som är målgruppen på den bärbara marknaden. En stor del är barn och tonåringar. Jag tror att föräldrar hellre lägger pengar på en billigare Nintendo 3DS med barnvänliga spelserier, än en svindyr monstermaskin.

När det gäller smartphones, är den bärbara en helt egen marknad. Nintendo och Sony kommer kunna fortsätta sitt krig utan någon större konkurrens från smartphones. Detta tack vare sina exklusiva spelserier och det faktum att de ofta ligger före mobilerna rent teknikmässigt. Sen ska vi inte snacka om batteritiden på smartphones som blir löjligt kort när man dessutom använder den till att surfa, ringa och smsa. Den dagen Sony (vilket jag antar det blir) ger vika för Nintendo, ger upp den bärbara marknaden och satsar på spel på smartphones, då kommer Nintendo få börja tänka om och kanske skapa en Nintenphone.
If you try to fail but succeed, what have you done then?
  • 0
Jag tror att det här är den 20:de tråden du skapat
Yoko Ono är en asiat. Asiater är folk från asien. -Lurkman
  • 0
Citerar Revival:
Nintendo har en enorm fanbase


Som bara köper Mario-spel.

Citerar Revival:
En stor del är barn och tonåringar. Jag tror att föräldrar hellre lägger pengar på en billigare Nintendo 3DS med barnvänliga spelserier, än en svindyr monstermaskin.


jag kan ha fel, men är det inte vanligt idag att föräldrar köper smartphones till sina barn för 8000 SEK?

Citerar Revival:
Nintendo och Sony kommer kunna fortsätta sitt krig utan någon större konkurrens från smartphones.


Det tror jag inte en sekund på. Bege dig ut till tågstationen. vad spelar folk på? Jo, sina smartphones. Ingen drar upp en DS ur fickan.

Citerar sammiboii:
Jag tror att det här är den 20:de tråden du skapat


Eftersom de inflytesrika personerna på detta forum har tagit ditt parti så ignorerar jag detta försök till att reta mig så att jag skriver fler "fel" saker.
  • 0
Är också lite orolig, men samtidigt jag vill gärna tro att så länge japanerna kan köpa sitt Dragon Quest och sitt Monster Hunter så finns det pengar att tjäna på bärbara konsoler.

Sedan tror jag inte heller spel som Pokemon, New Super Mario Bros, Mario Kart, Animal Crossing osv dör ut omedelbart för att man kan spela Angry Birds istället. Det är lite olika typer av underhållning och målgrupp.

Citerar Tobbebobbe:
Det skulle vara avsaknaden av knappar då, men gamers har aldrig någonsin spelat seriöst på bärbara konsoler, utan de har varit leksaker för barn.

DS har haft ett sjukt bra och varierat spelutbud som absolut lämpar sig för "seriöst" spelande. Man har om och om igen visat att det går att släppa nischade och mer tidskrävande spel som faktiskt inte driver företagen i konkurs.

Sedan att 3DS ser så tråkig ut i dagsläget kan ju förstås vara ett problem. D:

Men jag tror iaf att bärbara konsoler kan leva tillsammans med mobiltelefoner, så länge man inte bara försöker satsa på casualspelande (för där är telefonerna alldeles för stora konkurrenter.)

Uppskattar verkligen dem här diskussionstrådarna du pumpar ut btw. Tänk om vi haft 10 personer till som du, vilken livlig sida det hade blivit. =D
  • 0
Citerar metalknuckels:
Sedan tror jag inte heller spel som Pokemon, New Super Mario Bros, Mario Kart, Animal Crossing osv dör ut omedelbart för att man kan spela Angry Birds istället. Det är lite olika typer av underhållning och målgrupp.


Självklart inte.

Citerar metalknuckels:
DS har haft ett sjukt bra och varierat spelutbud som absolut lämpar sig för "seriöst" spelande. Man har om och om igen visat att det går att släppa nischade och mer tidskrävande spel som faktiskt inte driver företagen i konkurs.


Ändå är det nästan bara barn som spelar DS. Alla som är 20 år eller äldre spelar iPhone.


Citerar metalknuckels:
Sedan att 3DS ser så tråkig ut i dagsläget kan ju förstås vara ett problem. D:


Det enda som lockar är 3D:n, och nu finns ju snart smartphones med 3D. Personligen vill jag ha DoA Dimensions också, men jag tror inte många håller med mig där.

Citerar metalknuckels:
Men jag tror iaf att bärbara konsoler kan leva tillsammans med mobiltelefoner, så länge man inte bara försöker satsa på casualspelande (för där är telefonerna alldeles för stora konkurrenter.)


Rätt tänkt, men frågan är om bärbara spelare (haha, lät konstigt) bryr sig om mer matiga spel?

Citerar metalknuckels:
Uppskattar verkligen dem här diskussionstrådarna du pumpar ut btw. Tänk om vi haft 10 personer till som du, vilken livlig sida det hade blivit. =D


Ja, tänk... vad olika folk kan vara.
  • 0
Jag är 22 år och spelar både på både min DS och på min Iphone, men vill ju inte säga att jag tillbringar större delen av speltiden vid Iphonen. Spelen till Iphonen är ju endast om man har extremt tråkigt
Aliquando et insanire iucundum est
  • 0
Citerar Litengunnar:
Jag är 22 år och spelar både på både min DS och på min Iphone, men vill ju inte säga att jag tillbringar större delen av speltiden vid Iphonen. Spelen till Iphonen är ju endast om man har extremt tråkigt


Intressant. Kan du förklara mer utförligt om dina spelvanor?
  • 0
Sure thing.

Något speciellt herrn vill veta?
Aliquando et insanire iucundum est
  • 0
Citerar Litengunnar:
Sure thing.

Något speciellt herrn vill veta?

Nu är han bannad, men du kanske vill berätta ändå.

Själv spelar jag både på iPod touch och DS. Jag blir oftast mer inne i spelen jag spelar på DS, på iPod spelar jag kortare stunder. Och jag spelar faktiskt mestadels hemma, trots att det är "bärbart". I skolan blir det sällan läge att spela, och när jag reser blir jag oftast bara åksjuk om jag spelar. Jag tycker att spelkänslan är bättre på en bärbar konsol än på en smartphone, så för min del spelar argumentet "att man alltid har den med sig" ingen roll. Jag har båda hemma, och spelar då hellre på en bärbar konsol.


Citerar Tobbebobbe:
Folk nöjer sig med att spela Angry Birds i tio minuter på tåget, det är ingen som sitter i timmar och spelar Zelda på resande fot.

Jag spelar mest hemma, och då spelar jag hellre Zelda än Angry Birds. Om jag sen spelar ett stationärt eller bärbart Zelda spelar inte så stor roll, ofta är upplevelsen likvärdig.


Citerar Tobbebobbe:
Vill man spela "på riktigt" gör man det hemma framför tv:n eller datorn.

Jag tycker absolut bärbart spelande är att spela på riktigt. När nu 3DS och NGP blir ännu kraftfullare blir upplevelsen ännu mer lik konsolupplevelsen, men den kan ändå erbjuda ett annat sätt att spela.
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
Citerar Revival:
NGP är dödsdömd just på grund av priset. Batteritiden vare extremt kort, och de flesta som vill spela högupplösta spel med monstergrafik köper en konsol. Det hela luktar flopp enligt mig. Lite som att släppa en konsol som bara är kompatibel med 14tums TV-apparater. Sony skjuter sig själva i foten.

Nintendo 3DS lär göra succé, med tanke på att Nintendo har en enorm fanbase som sträcker sig över både hardcore- och mainstream. Bara Mario och Zelda är nog anledning till att 3DS kommer göra succé. Nintendo har till skillnad från Sony förstått vilka som är målgruppen på den bärbara marknaden. En stor del är barn och tonåringar. Jag tror att föräldrar hellre lägger pengar på en billigare Nintendo 3DS med barnvänliga spelserier, än en svindyr monstermaskin.

När det gäller smartphones, är den bärbara en helt egen marknad. Nintendo och Sony kommer kunna fortsätta sitt krig utan någon större konkurrens från smartphones. Detta tack vare sina exklusiva spelserier och det faktum att de ofta ligger före mobilerna rent teknikmässigt. Sen ska vi inte snacka om batteritiden på smartphones som blir löjligt kort när man dessutom använder den till att surfa, ringa och smsa. Den dagen Sony (vilket jag antar det blir) ger vika för Nintendo, ger upp den bärbara marknaden och satsar på spel på smartphones, då kommer Nintendo få börja tänka om och kanske skapa en Nintenphone.


Oj när fick du veta priset på psp2,isånafall vad är priset?
Batteri tid extremt kort? Vad jag läst kommer det var ungefär samma som 3DS om inte mer(När 3D är på på 3DS)
PSN:Kivi95
  • 0
Citerar kiviboy:
Oj när fick du veta priset på psp2,isånafall vad är priset?

I senaste GR står det att priset ryktas bli lite under 4000, men det är alltså ett rykte.
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
Citerar Ridley:
I senaste GR står det att priset ryktas bli lite under 4000, men det är alltså ett rykte.


Senaste är väl runt 3000
It's time for PS VITA!!!
  • 0

Är 3DS och NGP dödsdömda?


Egentligen är det bara Xperia Play som man ens kan kalla konkurrent, att spela utan fysiska knappar är ruttet.

Kommer skaffa 3DS NGP och Xperia play.
Jesus was black, Ronald Reagan was the devil, and the government is lying about 9/11
  • 0
Citerar Ridley:
Citerar Litengunnar ure thing.

Något speciellt herrn vill veta?
Nu är han bannad, men du kanske vill berätta ändå.


Jag spelar mkt blandat. Av de bärbara spelar jag mest DS, och efter denne kommer PSP. Iphonen funkar som sagt när man åker tåg en stund & är sugen på lite Fruit Ninja ;) Jag spelar aldrig bärbara på tåg eller i skolan, men det handlar mest om att jag oftast har andra saker att göra på dessa platser

Dock spelar jag mest PS3 just nu. TDU kom ju i fredags, så min tid går åt det ;)
Aliquando et insanire iucundum est
  • 0
Jag vet för lite om NGP, men jag är ändå intresserad av den. Kommer antagligen köpa den, om den blir bra liksom.

När jag tittar på 3DS så får jag nästan ståfräs, spelen som kommer är ju underbara, själva ideén med 3D skiter jag i, men jag tror att folk tycker det är intressant. Så jag tror inte de är dödsdömda. Det vore tråkigt.

Nintendo DS är ju den näst mest sålda konsol någonsin.
  • 0
Citerar Tobbebobbe:
Som bara köper Mario-spel..


Mariospelen är överlägset världens mest sålda spelserie. Det räcker att de sätter Mario i en speltitel för att det ska sälja miljoner.

Citerar Tobbebobbe:
jag kan ha fel, men är det inte vanligt idag att föräldrar köper smartphones till sina barn för 8000 SEK?


Nja, vanligt och vanligt. Vissa föräldrar med en bra inkomst gör det, men då är det oftast på delbetalning. En stor skillnad jämfört med bärbara konsoler, där man oftast får betala allt på en gång.


Citerar Tobbebobbe:
Det tror jag inte en sekund på. Bege dig ut till tågstationen. vad spelar folk på? Jo, sina smartphones. Ingen drar upp en DS ur fickan.


Jo, fast då får du också räkna med att Nintendo DS och PSP har ett par år på nacken. Smartphone-marknaden har hunnit ikapp, och det är klart att det är enklare att spela på sin mobil just nu. Men när 3DS släpps kommer det vara en ny, häftig grej för många. Då lär du se börja se fler som spelar på bärbar konsol igen. Sen så är även Japan en av de viktigaste marknaderna, där Nintendo och Sony tjänar mest pengar. Och där spelar ungdomar mycket mer på bärbara konsoler.

Nintendo är smarta på det sättet. De ser Apple som ett hot, och gör istället bärbara konsoler med funktioner som smartphones inte har. 3D-funktion den här gången. Det lär bli en lika stor trend som Wii blev. Det är det felet Sony gör. De satsar enbart på prestanda och gör inget unikt. På så sätt riskerar de att bli utkonkurrerade av inte bara Nintendo, utan även alla smartphones som hela tiden får bättre och bättre prestanda. 3D-funktionen lär dröja tills det kommer till mobilmarknaden. Och när det kommer, lär det inte dröja länge innan Nintendo utannonserar nästa stora grej. De har lärt sig att ligga steget före sina konkurrenter, se bara på hur både Sony och Microsoft tvingades efterapa Wii med Kinect och Move.

I mobilvärlden är det Apple som sätter trenden. I spelvärlden är det Nintendo.
If you try to fail but succeed, what have you done then?
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!