Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

The Last of Us - Officiell Tråd


Citerar Runko:
Indeed Ellie är stjärnan i spelet och ett DLC med henne är de bästa dem kunde göra. Dock verkar de som att den är baserad på comicen och den var ingen höjdare tyvärr

"Left Behind follows on from a Dark Horse comic called The Last of Us: American Dream TBD"

Det är en fortsättning med andra ord. Inte läst comic:en så jag har ingen aning hur den är. Men tydligen slutar comic:en innan.. ja, det som Ellie berättar till Joel mot slutet (angående Riley ).
"Look kid: We don't get to choose how we start in this life. Real greatness... is what you do with the hand you're dealt."
  • 0
Citerar kraz:
699kr kostade det på release, sen får jag lite p-rabatt också men det håller jag för mig själv

Hittat något?


Bestämde mig precis för att köpa både Ellie- och Joel-edition.

Finns det någon som känner till ett ställe som säljer spelen för under 1600 kr, nytt? Vill helst slippa betala 1600 kr/st på gameshop.se. Men kommer att göra det ifall jag inte hittar något bättre. Någon som kan hjälpa? = )
The fuzz is here!
  • 0
Citerar gameplayer:
Bestämde mig precis för att köpa både Ellie- och Joel-edition.

Finns det någon som känner till ett ställe som säljer spelen för under 1600 kr, nytt? Vill helst slippa betala 1600 kr/st på gameshop.se. Men kommer att göra det ifall jag inte hittar något bättre. Någon som kan hjälpa? = )


De finns på Amazon för £100 styck. Men annars känns det faktiskt som den första sådana här utgåvan som faktiskt var aningen limiterad. På riktigt.
  • 0
Citerar Aaandy:
De finns på Amazon för £100 styck.


Jo, fast det är inte den "svenska" utgåvan. Portugisiska. Vill enbart ha den svenska.

Ser även att de säljer Survival Edition. Aldrig ens hört talas om det.
The fuzz is here!
  • 0
Citerar gameplayer:
Bestämde mig precis för att köpa både Ellie- och Joel-edition.

Finns det någon som känner till ett ställe som säljer spelen för under 1600 kr, nytt? Vill helst slippa betala 1600 kr/st på gameshop.se. Men kommer att göra det ifall jag inte hittar något bättre. Någon som kan hjälpa? = )


http://gameshop.se/playstation-3-nya-spel-the-last-of-us-ellie-editi
on

Ingen aning om vad det där är för sida.. det var dock den enda som kom upp på prisjakt, med gott omdöme. Sen är det ju inte mycket billigare heller... men du sparar ju någon hundralapp!


Ha, så tokigt det kan bli... det var ju den sidan du pratade om
Panophobia: Fear of everything. - Might as well commit suicide then... No wait, I'm afraid of death!
  • 0
Citerar Playarn:
Ha, så tokigt det kan bli... det var ju den sidan du pratade om


Haha! Jo, Gameshop är en bunt veteraner. Har funnits sedan 90-talet... dock alltid med överpriser.
The fuzz is here!
  • 0
Några nyheter angående singleplayer DLC:n? ^^
"Vad som är roligt är subjektivt din dumme jävel."
  • 0
Något som orkat spela igenom både firefly och Hunters 12 veckor?
"I've made a huge mistake
  • 0
Citerar Marik:
Något som orkat spela igenom både firefly och Hunters 12 veckor?


Flera gånger Diggar verkligen multiplayern i TLOU. Allt händer inte lika fort som i b.la COD, utan man har tid på sig och det känns skönt..
Är 1 genomspelning ifrån platinum, typ. Behöver bara hitta alla collectibles. Hatar verkligen att leta efter saker sådär, även med hjälp av internet.
Panophobia: Fear of everything. - Might as well commit suicide then... No wait, I'm afraid of death!
  • 0
Må vara lite sen till kalaset, men klarade just ut spelet. Utan tvekan ett fantastiskt spel. Men hur attans övertalar man sina vänner att införskaffa det!? Någon av er måste väl lyckats?
Brum Brum!
  • 0
Citerar Marik:
Något som orkat spela igenom både firefly och Hunters 12 veckor?


Maaassor av gånger.
Indecent exposure is fun.
  • 0
Jag gillade inte alls spelet. Ska försöka förklara varför, men det kan hända att jag repeterar saker som redan sagts. Jag orkar dessvärre inte nöta igenom hela tråden. Det är inte säkert att ni håller med mig... men jag kan verkligen inte släppa dessa punkter.

1. Spel som konstform handlar om interaktion, åtminstone enligt mitt tycke. Finns ingen interaktion kan det lika gärna bli film. I The Last of Us representeras storyn nästan uteslutande av cutscenes. Dialoger under gameplayet var mest triviala skämt. Utöver det var spelandet enformigt och handlade mest om döda monster på samma sätt, eller hjälpa Ellie förbi en vattenbassäng för tjugofemte gången. Jag kom på mig själv önska efter nästa cutscene för att komma vidare till nästa kapitel, nästa del i skildringen. Sjävla spelandet blev ett hinder, snarare än en drivkraft. Jag tycker inte att ett bra spel ska kunna upplevas på det viset, av någon.

Men, jag är medveten om att den här punkten ovan är mer subjektiv än många andra. Upplever man gameplayet som intressant och underhållande så blir det här argumentet överflödigt, naturligtvis. Men för oss som tyckte det var svintråkigt fanns bara storyn kvar, och då kunde man lika gärna kikat igenom alla cutscenes på YouTube.

1.5. Spelet är alldeles för linjärt. Om du inte gör det utvecklarna vill att du ska göra, då blir du respawnad. Det förstörde, för mig, hela stämningen. Spoiler:(Jag tänker naturligtvis på scenen där man ska skjuta läkaren.) Linjäriteten gör att spelet kan bli mer cinematiskt, fine. Men återigen, då kan det lika gärna göras till film. På vilket sätt är The Last of Us ett häpnadsväckande spel? Jag kan verkligen inte förstå hur det blev nominerat till GOTY.

2. Det finns en diskrepans mellan filmsekvenserna och själva spelandet. När spelet först skapades gjordes det som ett TPS. Resten, alltså manuset, den imponerande grafiken och läppsynken etc., producerades i efterhand och hamnade aldrig på samma frekvensnivå som själva gameplayet. Det var som att man spelade ett spel i trettio minuter för att sedan ta en paus och slå på en kortfilm. Det fanns ingen konvergens mellan storyn och spelandet i The Last of Us.

Jag tycker att The Last of Us är imponerande på många punkter, men jag ser det inte som ett banbrytande spel. Det hade för mig varit mer intressant som film. Men det är bara min åsikt.
  • 0
Skulle behöva lite hjälp med en sak här, det är så att min bror har spelat The Last of Us en hel del den senaste tiden. Men så igår när han skulle spela det så gick det inte att klicka på knappen för att fortsätta spelet, utan det står bara New Game överst i menyn som man möts av direkt när man sätter igång spelet. Han har klarat spelet och spelade så sent som dagen innan (eventuellt tidigare samma kväll t.o.m.) igenom gamla banor för att få alla objekt och liknande.

Vet att det finns/fanns en bugg men den rörde mer autosave-funktionen och att den inte fungerade ibland, som jag har förstått det i alla fall. Men grejen är att sparfilen fortfarande finns på konsolen och går man in på sina sparade filer i konsolens menyer så finns spelet där och det står då att man spelade på den sparfilen (d.v.s. när han var inne i menyerna men inte kunde fortsätta spelet) när spelet var igång.

Hur ska man lösa problemet?
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Scalpz:
Jag tycker att The Last of Us är imponerande på många punkter, men jag ser det inte som ett banbrytande spel. Det hade för mig varit mer intressant som film. Men det är bara min åsikt.


Jag förstår helt klart din poäng och jag kan hålla med om att gameplay och story hade kunnat sammarbeta, i brist på bättre ord, på ett bättre sätt. Jag gillade dock spelet som tusan ändå, både själva spelandet och storyn. Jag tyckte ändå att de lyckades föra över det känslomässiga från cutscenes till själva spelandet. Speciellt delen där Spoiler poiler:Joel och Ellie är separerade och jag tyckte att känslan av utsatthet övergick väl från spelande till story. Jag ville också gärna ta mig vidare till nästa cutscene men till skillnad från dig så såg jag det mer som en morot och inte att spelandet blev ett hinder.

Men det är en intressant diskussion! För visst vore det bättre om den berättande delen av spel var mer integrerad i själva spelet. Det finns en massa spel som gör det här bättre än the Last of Us (speciellt på indie-fronten) men det som gör the Last of Us till ett så banbrytande spel är avtrycket storyn gjorde och hur pass känslomässigt involverad man blev, så var det för mig i alla fall. Jag minns att vi satt länge på mitt jobb och diskuterade fram och tillbaka om slutet, om det var rätt eller fel etc. Alla hade olika tolkningar om vad slutet innebar. Det var det som gjorde det speciellt och banbrytande för mig. Aldrig tidigare har jag spelat något med så starka och väskrivna karaktärer för den delen.

Sen ska jag även tillägga att jag tyckte att själva spelet var jätteroligt. Jag försökte smyga så ofta jag bara kunde och tyckte det var precis lagom utmanande. Tyckte man inte att spelet var så kul att spela så förstår jag att man ser på spelet på ett annat sätt.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Klarade spelet igår. Herrejesus vilket fantastiskt spel, har aldrig berörts så mycket utav ett spel.
"One of the things I learned the hard way was that it doesn't pay to get discouraged. Keeping busy and making optimism a way of life can restore your faith in yourself." - Lucille Ball
  • 0
Passar på att skriva av mig lite om spelet och DLC:n Left Behind, då jag missade att göra detta när jag först klarade av det:

Du vet att någon har skapat något fantastiskt, oavsett medieform, när det lämnar dig trollbunden flera dagar efter du tagit del av det. Det är endast ett fåtal spel, böcker och filmer vars berättelser och karaktärer haft en sådan effekt på mig, och The Last of Us tillhör definitivt den gruppen.

Även om originaläventyret är fulländat som det är lyckas Left Behind göra Ellie, som är en av mina favoritkaraktärer någonsin, ännu mer intressant och mångfacetterad. Som om inte det vore nog får vi även stifta bekantskap med ännu en extremt välgjord karaktär i Riley. Hoppen mellan Ellie i nutid och Riley/Ellies lilla äventyr är mästerligt tajmade, och temposkiftningarna kunde inte ha gjorts bättre.

The Last of Us är ett av de bästa exemplen på spelens potential att berätta en historia bättre än vad en film någonsin kan göra, och Left Behind är bara grädden på det redan gyllene moset.

Någon mer än jag som är extremt kluven mellan att vilja ha en uppföljare bara för att se mer av Ellie, men samtidigt inte? Kanske är det bättre att låta The Last of Us och dess karaktärer (främst Ellie) stanna på topp, oavsett hur bitterljuvt slutet än var?
The Cole Train runs on whole grain baby! WHOOO
  • 0
Så, har ni spelat Left Behind?

Vad tyckte ni?

Hur reagerade ni på Spoiler:kyssen mellan Ellie och Riley?
Indecent exposure is fun.
  • 0
Citerar Mr Smiley:
Hur reagerade ni på Spoiler


Well.. ska man reagera på något särskilt sätt?
Spoiler:Jag hade inget emot det. Det var välgjort, inte helt oväntat men samtidigt väldigt oskyldigt. Inte i ens face. Det är även öppet för tolkning då Ellie inte är strikt lesbisk heller utan mycket väl kan vara bi eller bi-curious. Men hur som helst, en öm liten historia som fyller ut hennes karaktär och som samtidigt är relevant för själva spelets story och visar att hon inte är helt olik Joel i motivationen att ta hand om sin resekamrat.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
You said it Humanisten.

Fruktansvärt charmigt DLC och väldigt välgjord. Kanske lite kort för 130 kr. Men det är The Last of Us. Jag vill alltid ha mer.
Pepole love to see death. It reminds them that however mean, however low,however horrible ther lives become...... At least they have one
  • 0
Citerar Mr Smiley:
Så, har ni spelat Left Behind?

Vad tyckte ni?

Hur reagerade ni på Spoiler


Spoiler:Den var helt oväntad enligt mig. Blev riktigt förvånad faktiskt. Men jag tyder den mera som en vänskapskyss än en bi/lesbisk kyss. Men som Humanisten sa, den fyllde ut hennes karaktär som var relevant för själva spelets story.

Edit: Hittade precis detta! Naughty Dog jobbar på den nya Multiplayer DLC + kanske något annat.
Link: http://www.reddit.com/r/IAmA/comments/1ykno8/hi_were_neil_dr
uckmann_creative_director_and/cflcz9n
After all we've been through... Everything that I've done... It can't be for nothing.
  • 0
Precis tänkt att börja lira Left Behind, men nu när jag försöker starta The Last of Us så hänger det sig i uppstarten! Det är bara en svart bild och så blinkar loggan nere i hörnet. Någon som varit med om liknande eller vet vad man kan göra åt det?

Har testat installera om Last of Us, men fortfarande samma problem! Otroligt frustrerande!
  • 0
Måste jag ha skivan i för att kunna spela Left Behind?
Köpte DLCn igår men efter att jag installerat hittar jag inte spelet...

Har nämligen lånat ut originalspelet till en polare
  • 0
Citerar Blockad:
Måste jag ha skivan i för att kunna spela Left Behind?
Köpte DLCn igår men efter att jag installerat hittar jag inte spelet...

Har nämligen lånat ut originalspelet till en polare


Ja det behöver du.
Protect ya neck
  • 0
Okey, då ska vi se. Har mycket mumsigt att dela med mig av för er som inte kan få nog av The Last of Us. Förhoppningsvis har ni inte redan tagit del av allt!

1. En otroligt välgjord trailer gjort av ett fan. http://www.youtube.com/watch?v=2fqXNk5qXUw

2. En 30 minuter lång video av ett fan som visar på små detaljer och hur han som person påverkats av spelet. http://www.youtube.com/watch?v=3sJA-C1yrtk

3. Den officiella "making of" av spelet. Drygt 80min av grymt intressant material. Allt från musik, story och röstskådespelare: http://www.youtube.com/watch?v=R0l7LzC_h8I

4. En keynote där Neil Druckmann (director) pratar om hur TLoU växte fram som spel. Cirka 80min. http://www.youtube.com/watch?v=Le6qIz7MjSk

5. Bra sammanfattning som tar upp allt TLoU gör så jäkla rätt. https://www.youtube.com/watch?v=xKzVwbs-lsg

6. Det finns en serie vid namn "American Dreams" som handlar om Ellies tid innan hon träffar Joel (och innan Left Behind), då hon bodde på militärlägret och först träffade Riley. Tyvärr väldigt kort men det adderar till storyn.

7. Sist men inte minst får man verkligen inte missa soundtracket. Finns ett tiotal låtar som enligt mig är helt och hållet magiska. Båda albumen (ena från DLC't) är att rekommendera!
Brum Brum!
  • 0
Då var det äntligen bekräftat. Det kommer en Playstation 4-version!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!