Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Vad klassar ni som "Games-As-Art"?


Hej! Jag undrar vilka spel ni andra i GR-Forumet klassar som konst, eller som subgenren kallas, "Games-As-Art"? Jag kan börja med att nämna några stycken.

* Ico
* Shadow of the Colossus
* Tower of Heaven
* Journey

Nu är det eran tur. Vilka spel klassar ni som konst? Ni behöver inte skriva de någon annan skrivit, och ifall ni tycker att något spel inte klassas som Konst så kan ni kommentera varför ni inte tycker det. Blir intressant att se vad andra tycker.

(De två första är ju ganska självklara)
"Fuzzy pickles!"
  • 0
Halo Wars & Skate 2.
God is a concept by which we measure our pain
  • 0
Citerar Polar Bear:
Halo Wars & Skate 2.

Skate 2 var intressant! Skulle du kunna utveckla?
"Fuzzy pickles!"
  • 0
Okami!
The rule is: Jam tomorrow, jam yesterday - but never jam today!
  • 0
Citerar -Rayman-:
Okami!

Håller helt klart med!

Har en till;
Heavy Rain
"Fuzzy pickles!"
  • 0
Alla spel som någonsin har gjorts.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Vill tillägga att delar av Rayman 3 (främst de första banorna) är riktigt atmosfäriska och vackra.

Tillagt 2012-06-29 01:44:
En till: Rayman Origins.
The rule is: Jam tomorrow, jam yesterday - but never jam today!
  • 0
Rayman 2 (som förövrigt hör till ett av mina topp 3 absoluta favoritspel genom tiderna) räknas för mig.

Tillagt 2012-06-29 01:48:
Och Dark Souls, för i helvete!
"Fuzzy pickles!"
  • 0
För mig är konst när något väcker känslor, tankar och idéer utan att direkt slå in det i ens skalle. Det handlar inte om att devarit "artists" eller konstnärer som skapat det (även om Picasso skulle måla om ett hus så är det fortfarande bara ett nymålat hus trots personen som målade det).

Journey är nog det största exemplet jag kommer på just nu då det verkligen låter en utforska olika idéer och liknande vad gäller bland annat social interaktion och så vidare.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
  • Noc
  • Noc
Skyrim

en så levande och trovärdig värld (samt enastående musik) kan inte vara något annat än konst för mig
hakuna matata
  • 0
Deus Ex: Human Revolution.
  • 0
Call of Duty: Moder Warfare 3.

Nej, verkligen inte. Flower och Journey är nog de mest konstnärliga spel jag spelat. Humanistens motivering är förövrigt lysande.
Trying to make a living and doing the best I can
  • 0
Citerar Bjorvy:
Skate 2 var intressant! Skulle du kunna utveckla?


Finns inget spel med större inlevelse och känsla än vad Skate 2 förmedlar, imo.

Journey förstår jag inte riktigt vad det är för känslor som folk upplever. Tyckte spelet var ganska tråkigt och tomt.
God is a concept by which we measure our pain
  • 0
För mig är det stilen, och designen som väcker känslor hos mig, i Journey.
"Fuzzy pickles!"
  • 0
Skulle nog säga Braid, Limbo och FEZ
Antag att du är en idiot. Och antag att du är med i regeringen. Nej, nu upprepade jag mig.
  • 0
Citerar Polar Bear:
Finns inget spel med större inlevelse och känsla än vad Skate 2 förmedlar, imo.




Citerar Polar Bear:
Journey förstår jag inte riktigt vad det är för känslor som folk upplever. Tyckte spelet var ganska tråkigt och tomt.


"I refuse to answer that on the grounds that I don't want to."
  • 0
Braid.
Vik hädan, troll.
  • 0
  • Trog
  • Trog
Citerar Sideshow95:
Alla spel som någonsin har gjorts.


Ja, faktiskt. Spel som konst - man lever sig in i, och avslutar, en historia/oavslutat verk.
I just dont know what went wrong
  • 0
Mycket intressant tema!

För mig så kan vilket spel som levererar berättelser via interaktiva mekanismer klassificeras som konst. Metal Gear Solid 3: Snake Eater är för mig ett konstspel, då trots att handlingen introduceras via radiosamtal, cut-scenes och andra faktorer som tar bort spelaren kontrollen, blir man när man har sett alla cut-scenes och får fått in i handlingen mera gripande spelmoment; man har ett mål som man som spelare kämpar där man från början får motgångar och framgångar som tillhör spelaren och inte direkt Snake i storyn (kan i och för sig avspeglas vid exempelvis Spoiler:tortyrscenen där Volgin kommenterar Snakes kropp beroende på hur mycket skada Snake har åstadkommit genom spelet. ), men ju längre man kommer in i storyn, desto mindre blir gränsen mellan spelare och Snake, vilket speciellt märks vid Spoiler: striden mot The Boss och där man låter spelaren/Snake avrätta henne med ett enkelt knapptryck istället för under en cutscene.

Naturligtvis finns det spel där man låter spel och cut-scene vara var och för sig, men för Metal Gear Solid 3: Snake Eater var det just kombinationen av dessa som utgjorde spelet till en konst.
Skolbetyg är som att bedöma folk efter utseendet.
  • 0
Citerar Trog:
Ja, faktiskt. Spel som konst - man lever sig in i, och avslutar, en historia/oavslutat verk.


Exakt.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Limbo. Helt fantastiskt spel.
this is not even my final form
  • 0
Patapon - designmässig perfektion och spelmässigt suveränt.
Nu var det dags igen...
  • 0
Älskar tråden, så tack för den. Själv tycker jag dock att alla spel är konst. På samma sätt som Pablo Picasso sålde sin konst så säljer spelutvecklarna sin konst. Sedan kan de såklart finnas en variation i hur intressant deras konstnärliga perspektiv är, men det är en annan femma.
twitter.com/nicklas_holm | twitter.com/spelpodcast
  • 0
Citerar Nicklas Holm:
Älskar tråden, så tack för den. Själv tycker jag dock att alla spel är konst. På samma sätt som Pablo Picasso sålde sin konst så säljer spelutvecklarna sin konst. Sedan kan de såklart finnas en variation i hur intressant deras konstnärliga perspektiv är, men det är en annan femma.

Varsågod!
"Fuzzy pickles!"
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!