Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Final Fantasy XII-ägare titta hit


Shador, du hade helt rätt.....16:9 läget är fullkomligt fejk. Alla cutscenes är avklippta på höjden för att kompensera bredden. Helt sjukt dåligt.

Så nu blir det 4:3 för min del också Och det finns ju en enorm fördel....bilden blir sanslöst mycket bättre på min Hd-Tv eftersom den inte behöver breda sig ut över hela skärmen. Helt klart värt det, och så blir allt i sina rätta proportioner.
Esike desike luntan tuntan.
  • 0
  • Meme
  • Meme
Spelet är stort, riktigt stort.
Nu har jag spelat 3 timmar effektiv speltid och jag har bara kommit till Sydgrinden för att hämta Månstenen.
Fortsätter det så här tar det flera månader innan jag har klarat av spelet.

Ps: Jag har bara en 21" TV...
Kom ihåg var ni såg Meme första gången.
  • 0
Och? Jag spelar också på en sån (tror t.om att det är 20"

Kan ju spela på den stora dyra 32" som står i ett annat rum men tycker inte att den är lika bra faktiskt. Föredrar stor och fin 4:3 bild också.

...behöver en RGB kabel, min gav upp av någon anledning för några dagar sen. Övergången från RGB till komposit är hemsk.

Har kommit till en hyfsat svår boss nu, kanske ska gå tillbaks och levla några steg innan jag ger mig på den igen.... månsten?
shador | extra dry.
  • 0
  • Meme
  • Meme
Månsten ja. Crescent (någonting) betyder måne, eller månformad, så Crescent Stone blir månsten.
Kom ihåg var ni såg Meme första gången.
  • 0
Jaha, säg det så istället =) Blir lite jobbigt när man börjar översätta vissa ord. Hade inte riktigt stenkoll på vad crescent betydde på svenska heller, ^^
shador | extra dry.
  • 0
  • Meme
  • Meme
Vad har ni för inställningar på spelet, förresten?

Jag gillar ATB så jag har valt det. Jag gillar också snabba strider så jag har valt näst högsta farten.
Det är jävligt snabbt och två sekunders tvekan var potion ligger dödar en.

Detta är helt enkelt nöd att skaffa Gambits.
Kom ihåg var ni såg Meme första gången.
  • 0
Jag kör lite olika, när det börjar bli lite för simpelt switchar jag till active, men bosstriderna klarar jag inte av på active direkt. Tar då hellre wait och tänker någorlunda strategiskt.

Det är bra att gambits har många möjligheter. Men ärligt talat tycker jag att det är lite tråkigt att man måste hitta o köpa alla gambits. Gör ju att de blir halvt oanvändbara från början.
shador | extra dry.
  • 0
Kör wait och lär fortsätta med det, gillar det lite mer strategiska elementet. Det bästa från båda världar helt enkelt Realtime systemet har jag fått nog av i FFXI. Älskar också att leka med kamerapanoreringarna när spelet står stilla
Esike desike luntan tuntan.
  • 0
Yupp, kameran är ritktigt härlig i spelet ^^

Så vart är ni i spelet nu ungefär? Personligen är jag ca 25 timmar in i spelet, konstigt nog känns det fortfarande som att jag bara skrapar på ytan, en härlig känsla =) HUrsomhelst ska jag nog inte säga för mkt med tanke på att ni två förmodligen inte har haft en lika slö vecka med andra saker som jag och hunnit spela mer än ett dygns tid på fem dagar ^^
shador | extra dry.
  • 0
  • Meme
  • Meme
Jag är faktiskt 12 timmar in i spelet.
Jag har bara kommit till Ravanestce (hur stavas det?) andra gången, dvs när man får Becht in i sitt lag.

Jag tar mycket god tid på mig (duh). Jag spenderade 45 minuter vara att gå runt i Rabanastre och prata med allt folket. Jag spenderade en timme innan dess att få så många kedjor med att döda vargar i Östersandet (Eastersand), jag fick 105 innan jag tröttnade och sparade.

Jag älskar de svåra fienderna, jag försökte besegra Varulvarna med fyra kämpar på nivå 10 så här långt in i spelet, det gick inte så bra, jag fick Game Over...

Det jag älskar mest är stridssystemet, jag kan gå runt i timmar och besegra fiender. Än så länge har spelet varit enkelt, fast det beror mest på att jag har sprungit och levlat och köpt bra svärd för mycket. Som exempel kom jag till nivå 8 med Vaan och Pennelo innan jag skulle till gamla gubben Dolan.

Ps: Jag gillar att återhöra John DiMaggios röst i spelet.
Kom ihåg var ni såg Meme första gången.
  • 0
  • Meme
  • Meme
Nu har jag korsat the Sandsea.
Jag försökte slåss mot Elemental, då fick jag fyra 5555 HP Firaga mot mig.
Jag överlevde enbart genom att byta mitt lag i ren panik och totalt fly som fan.
Det tog hela 2 timmar att gå runt hela orådet, samtidigt som jag besegrade alla fiender jag kom åt.

Jag tycker synd om PAL-spelare.
Kom ihåg var ni såg Meme första gången.
  • 0
är det någon som har varvat detta än? Jag har spelat 55 timmar in i spelet och vissat har jag jagat rätt många Marks och sprungit runt och gått upp i levels men det känns som det är rätt mycket kvar av spelet. Jag befinner mig i gorgole Jungle och är på väg till berget i öst, ser fram emot många spel timmar till. Måste bara säga att detta är det grymmaste rollspelet på många många år, älskar stritssystemet, karaktärerna och röstskådespeleriet, Balthiers imponerar mest. Tycker väldigt synd om er som måste vänta till nästa år på detta spel, har haft detta sen i slutet på September, släpptes att ladda ner då och eftersom man har en chippad ps2 så kunde jag inte hålla mig, men hata mig inte för det, jag ska gotgöra square enix och importera en colletor's edition Hare bra
"Groovy"
  • 0
Jag har kommit halvvägs genom the sandsea....verkar aldrig ta slut , men jag älskar flytet i striderna så utforskandet är för det mesta underhållande
Esike desike luntan tuntan.
  • 0
Är det någon som har varvat detta än? Jag har spelat 55 timmar in i spelet och vissat har jag jagat rätt många Marks och sprungit runt och gått upp i levels men det känns som det är rätt mycket kvar av spelet. Jag befinner mig i gorgole Jungle och är på väg till berget i öst, ser fram emot många spel timmar till. Måste bara säga att detta är det grymmaste rollspelet på många många år, älskar stritssystemet, karaktärerna och röstskådespeleriet, Balthiers imponerar mest. Tycker väldigt synd om er som måste vänta till nästa år på detta spel, har haft detta sen i slutet på September, släpptes att ladda ner då och eftersom man har en chippad ps2 så kunde jag inte hålla mig, men hata mig inte för det, jag ska gotgöra square enix och importera en colletor's edition Hare bra
"Groovy"
  • 0
  • Meme
  • Meme
Du spelar långsamt Silke. ^^
Tre dagar och du är kvar på samma ställe ^^

Jag är bara vid Vierra-skogen än så länge. Efter 22-24 timmars spelande, jag har inte koll på tiden.

Det tar så lång tid att spela för jag älskar spelet.

Jag älskar att springa runt i världen efter händelser.
Bara springa genom Rabanestre, Nabina, Bjuhedia och prata med varje person jag möter tar tid, och man får reda på roliga saker.

Jag dyrkar även stridssystemet. Jag sprang runt i Sandsea i två timmar och tog mig igenom allt där, jag fyllde varje ruta.
Fienderna var enkla. Tyvärr råkade jag slå på en Elememtal, dåligt misstag.
Det skrev jag i alla fall där uppe.

Jag älskar att möta Marks, men nu har jag mött för svåra fiender.

Det finns fienden i kloakerna som jag besegrade efter 5 gånger fram och tillbaka till sparpunkten.

Enda nackdelen med spelet är att rösterna har varit svåra att höra.
Det berodde på att jag valde Stereo-ljud med min Mono-TV, dåligt misstag... Nu har spelglädjen förstörts bara för det.

Kort sagt, jag älskar spelet!
Kom ihåg var ni såg Meme första gången.
  • 0
  • Meme
  • Meme
Mer saker jag älskar med spelet är dess djup. Det är verkligen skillnad på vapnen, mer än vad man kan tro.

Hammarna är de kraftigaste vapnen med många Attack-poäng fler än katanorna, fast hammarna är värdelösa. Med dem får man 1/3 av tiden skada under 100 när man är i nivå att slå 500.

Katanas är det bästa vapnet med jämt skadeläge och ibland slåss medhjälparna 3 gånger i följd.

Jag älskar även polbågarna, med dem kan man ta fiender långt borta och inte slösa MP att hela hela tiden.

Jag älskar också Gambits, trots att jag bara använder två sådana.

Att hela med Cura på allierade under 70 procent HP är högsta prio, vilket fungerar mycket bra.
Att de andra slår samma mål som gängledaren är andra prio.

Det är allt jag behöver.

Sedan älskar jag att välja vem som skall vara party-ledaren. Min favorit är Ashe, jag gillar hennes bakdel ^^. Det är en besvikelse att tvingas byta till Vaan bara för att jämna ut gängets level.
Kom ihåg var ni såg Meme första gången.
  • 0
Japp, senaste tiden så har jag mest slaktat monster och skaffat mig pengar och nivåer. Jag har dessutom runt 1200 oanvända licens poäng till varje gubbe....

Så blir det alltid för mig i spel där man får sköta sådant här själv. Jag spelar igenom minst halva spelen utan att spendera mer än att jag får ett par rutor, allt för att inte göra några "dumma" tidiga val som jag sedan får ångra. Sådan är jag....har inte direkt behövt några skills en så länge heller så vi får se hur jag skall utveckla figurerna, någon gång....
Esike desike luntan tuntan.
  • 0
  • Meme
  • Meme
Citerar kvarniz:
Gah lyckostar.. Funderar på att chippa mitt ps2 för att kunna tillgå kärleken till ff12, ntsc-versionen -.-

Det är inte fel att chippa PS2 ändå, för att få NTSC-versioner på alla spel.
Iaf är bara Final Fantays XII värt att chippa för.

Tillagt 2006-11-16 20:28:
Citerar Silke Neryn:
Japp, senaste tiden så har jag mest slaktat monster och skaffat mig pengar och nivåer. Jag har dessutom runt 1200 oanvända licens poäng till varje gubbe....

Jag har slösat bort alla mina LP många gånger om.
Själva slukaren är augmenst (längst upp till vänster) där man kan göra sina karaktärer starkare.

Starkare fysisk styrka, starkare magikraft, mer HP (man får sammanlagt 1000 HP där omkring, nu har min Vaan 2000 HP på nivå 25, och dessa behövs). Det viktigaste är att magierna drar mindre MP, på så sätt får man MP-slukande Cura med 32 MP ned till humana 22 MP.
Kom ihåg var ni såg Meme första gången.
  • 0
Citerar Meme:
Själva slukaren är augmenst (längst upp till vänster) där man kan göra sina karaktärer starkare.


Aha, så det är där de gömmer sig....kanske dags att börja spendera poängen
Esike desike luntan tuntan.
  • 0
  • Meme
  • Meme
Citerar Silke Neryn:
Aha, så det är där de gömmer sig....kanske dags att börja spendera poängen

Mitten vänster, mitten vänster!

Längst upp till vänster är ju vit magi, kom jag på.
Fast det skulle du ha märkt ju...

Det är trist att man får samma LP från 200 EXP-monster där jag är nu som 1 EXP-monsterna från första början av spelet. Fast det är bara att slakta.
Kom ihåg var ni såg Meme första gången.
  • 0
Citerar Meme:
Det är trist att man får samma LP från 200 EXP-monster där jag är nu som 1 EXP-monsterna från första början av spelet. Fast det är bara att slakta.


Jo precis. Det var ju en hel del vargar ute i öknen som fick offra sitt liv för min licensepoäng jakt när jag låg på en klar högre nivå om man säger så
Esike desike luntan tuntan.
  • 0
  • Meme
  • Meme
Spelet är så förbannat beroendeframkallande, det säger jag.

Jag skulle sluta spela, fast jag bestämde mig att möta Mark III-bossen i Westersand innan jag slutade. Jag kom dit och det blev en lång strid. Den hade mer än 10 000 HP, jag skulle tro över 20 000 HP och den helade sig mitt i matchen.Jag överlevde mest tack vare mina Curas, Esunas och stort tålamod, och till slut vann jag.

Sedan sprang jag till Rabanestre hela vägen, dödade alla fienderna jag såg, sprang till Lowtown för att hämnta priset, åkte flyg till Bjuhedia för att lämna brevet till Chief Stewart där samt köpa 30 stycken Teleport Stones, teleporterade till Jahdra, sålde mina Loot, sparade, köpte Armbosten och testade den i flera minuter, kom fram till att den var slöseri med pengar och stängde av.

Allt när jag hade bestämt mig för att sluta spela.

Fan vad jag älskar spelet.

Förresten hade jag inte spelat 22 timmar, jag är på 31 timmars speltid nu.
Kom ihåg var ni såg Meme första gången.
  • 0
Jag är cirka tre-fyra timmar in i spelet och är mycket imponerad av alla intryck hittlls. Stridssystemet funkar jättebra och det verkar ha tillkommit en del intressanta nyheter som License Points och Gambits. Måste tyvvär vänta på en PAL-versionen innan jag kan lägga vantarna på ett eget ex. då min PS2 inte tar import spel Men den som väntar på nåt gott...
  • 0
Elementals är ta mig fan omöjliga. Eller nej, jag lyckades faktiskt ta kol på EN efter x antal omstartningar och nogrant utvald taktik. Deras magiska attacker är ju läskigt starka.

Nåja, har ca 5 timmars ledigt idag då jag kan sitta o spela FFXII =) Ska bli skoj.
shador | extra dry.
  • 0
  • Meme
  • Meme
Hur många timmar har du spelat nu Shador? Du var långt före mig och Silke innan, du lär fortsätta vara långt framme?
Kom ihåg var ni såg Meme första gången.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!