Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Oculus Rift - Revolution eller gimmick?


Surfade Zeh Interwebz, när jag plötsligt hamnade på en video där det snackades om ett par "goggles" som tydligen skulle vara ganska imponerande. Efter att ha kikat igenom videon kan jag ju inte annat än att säga: Mind freakin' blown. Detta ser ut att ha sjukaste potentialen att bli något större än det Microsoft, Sony och Nintendo har erbjudit oss på senaste tiden.

Oculus Rift heter den och är ett såkallat: "Virtual Reality Gaming Headset" och dess funktion är att helt enkelt ge en slags virtuell känsla när du har på dig dem, genom att ge dig 360° synvinkel, vilket du får genom att vrida på ditt egna huvud. Du kan dessutom vinkla huvudet lite snett och därmed också få den upplevelsen, något som är helt nytt och som demonstreras väl i videon som jag länkar här nedanför.

Ta en koll själv och diskutera dina egna intryck! Gimmick eller revolutionernade?
http://www.youtube.com/watch?v=KJo12Hz_BVI&feature=share
Nigga Stole My Yoshi!
  • 0
Galet häftigt!!
"You hear about the Chinese godfather? He made them an offer they couldn't understand."
  • 0
NÄR?
Jets are like comets at sunset
  • 0
Så länge priset blir relativt lågt, problemen som finns i dagsläget fixas och den får stöd från diverse tillverkare, kommer den garanterat revolutionera.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Kommer nog slå, åtminstone på en liten skala. Hur det tas emot i det långa loppet återstår att se. Finns ett flertal problem med att spela med såna här glasögon trots allt.

Inlevelse, visst. Men spel behöver optimeras för glasögonen om de ska fungera bra. Saker som att höjden en spelkaraktär är spelar in. Dörröppningar. Höjd på möbler osv. Det blir helt enkelt en massa extra saker att tänka på.

Siktsystemet. I prototypen spelar man med handkontroll, skjuter rakt fram från kroppen, men kan titta sig omkring. Ska man ha det så, eller ska man sikta dit man tittar? Ska man kunna köra med mus? Kommer det göra en yr?

Med tanke på att man kommer sitta och spela så kommer det inte handla om några 360 graders frihet direkt. Snarare 180 (nacken vrids 90 grader åt höger och vänster). Och vad gör detta för inlevelsen? Måste man egentligen kunna titta sig omkring med det här headsettet. Kan man inte bara ha det som en stor skärm, som inte påverkas av ens huvuds rörelser?

Många problem att lösa.

Citerar Aaandy:
Så länge priset blir relativt lågt,

Under 3000kr gissar man.
  • 0
Blir bara mera och mera hypad!
Jets are like comets at sunset
  • 0
Revolution helt klart. Längtar 2~3 år fram i tiden.
  • 0
Den verkar sjukt häftig. Vill så gärna ha en nu och testa Det är sånt här jag har drömt sen jag var liten, så om den verkligen fungerar som alla säger, så kommer jag bli så lycklig!
White whale, holy grail
  • 0
HypHypHypHypHypHypHypHyp!
Jets are like comets at sunset
  • 0
Citerar felixisac:
HypHypHypHypHypHypHypHyp!


Haha lugna dig! Vi får ju se hur det blir, kanske inte blir en sådan braksuccé som man förväntar sig.
Nigga Stole My Yoshi!
  • 0
En gimmick helt klart. Ingen Virtual Reality, utan en skärm som täcker ögonen på dig, varken mer eller mindre. Möjligen skulle det vara häftigt första gångerna man prövade men, men sen tror jag det blir rätt lamt fort.

Skulle möjligtvis kunna funka för mer immersion i Storydrivna FPS som Bioshock eller Half-Life 2, men för 3000 spänn? Aldrig.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Grodorna:
Ingen Virtual Reality, utan en skärm som täcker ögonen på dig, varken mer eller mindre

Den täcker ögonen. Även om skärmen inte är böjd så böjer man ljuset med hjälp av optik, vilket gör att skärmen tar upp hela ens synfält.

Det bra med VR är att 3D kommer fungera som det är tänkt. Ett monster på 3 meters avstånd som är 2.5 meter långt kommer verkligen se ut och upplevas som ett sådant.
  • 0
Känns som om man kommer få ont i nacken efter ett tag.
Idag är historia imorgon.
  • 0
Citerar Grodorna:
En gimmick helt klart. Ingen Virtual Reality, utan en skärm som täcker ögonen på dig, varken mer eller mindre. Möjligen skulle det vara häftigt första gångerna man prövade men, men sen tror jag det blir rätt lamt fort.


Du verkar ju inte förstått vad det handlar om. Skärmen kommer täcka hela ditt synfält, så det kommer inte bara vara som att se på en skärm lite framför sig. Dessutom kommer det vara 3D som kommer höja inlevelsen. På detta, använder de även väldigt följsam headtracking som gör att du kan se runt i spelet med ditt eget huvud.

Rift vann ju även "Best in Show" på CES av The Verge: http://www.theverge.com/2013/1/11/3865786/verge-awards-ces-2
013
White whale, holy grail
  • 0
Ja det blir verkligen FPS då
Jets are like comets at sunset
  • 0
har inte de första dev riftarna skickats ut och landat nu?
"My hat is my friend, it helps me relax"
  • 0
Citerar Keyman:
har inte de första dev riftarna skickats ut och landat nu?


Vet inte, var ju någon nyhet om Oculus Rift på GR häromodagen.
Nigga Stole My Yoshi!
  • 0
Ja, en massa utvecklare har fått prototyper för att hinna göra/anpassa spel innan storsläppet.
  • 0
Tror det blir att köpa, verkar rätt fett.
Bara glider liksom
  • 0
Kommer antagligen skaffa en rift, särskilt eftersom man har stöttat några spel som ska använda sig av den
"My hat is my friend, it helps me relax"
  • 0
Av i princip allt jag hört så verkar det faktiskt fungera asbra! Inget jag är sugen på själv dock då FPS-genren inte lockar alltför mycket, men coolt är det!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Fick en kort svängom med OR för ett tag sedan, och om konsumentversion kostar 10,000 så kommer jag lik förbannat att köpa en; så jävla coolt är det.

Hade innan suttit x antal timmar och glott på Youtube-videos med folk som testar den, men inget kan förbereda den.
Det är en upplevelse som inte kan beskrivas i ord. Visst ser man helt klart att det är ett spel, men det känns ändå som att man FAKTISKT ÄR DÄR! Står man vid en klippa och kollar ner så får man svindel, hjärnan blir helt lurad. Spel med t. ex. flygplan är också helt sjukt coolt. Provade War Thunder och det var helt sjukt häftigt. Att sitta i en cockpit och kunna följa fienden med blicken genom att vrida på huvudet är grymt hjälpsamt och coolt.

Kommer att få en till chans att testa OR den 22a, och jag är om möjligt ännu mer peppad inför den här gången. Någon annan som testat?
  • 0
har inte testat, hoppas att få chansen innan konsument versionen kommer ut.
har hört att third person funkar rätt bra :3
"My hat is my friend, it helps me relax"
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!