Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

The Last Of Us [SPOILERS]


Så hur många här spelade utan avlyssningsförmågan från första början? SHOW YOURSELVES!
"Look kid: We don't get to choose how we start in this life. Real greatness... is what you do with the hand you're dealt."
  • 0
Citerar Peddi93:
Så hur många här spelade utan avlyssningsförmågan från första början? SHOW YOURSELVES!


Enda gången jag använde den var när dom visade hur man använde den. Sen glömde jag helt bort att den fanns. Men ska jag vara helt ärlig så behövdes den funktionen verkligen inte, funkade galant att spela utan.

Citerar putterman:
Btw, vad vill ni se för DLC? Har en del saker jag skulle vilja se. Dels något med Ish. Det skulle kunna bli mycket läskigare än vad spelet var. Sedan hade det varit kul att följa Joel och Tommy när allt bröt ut och även Bill och Frank hade varit roligt att följa!


Jag tror nog en Joel & Tommy hade varit intressant, det verkar ju ha hänt ganska spännande saker med dom.

Ish skulle nog också kunna bjuda bra story, man skulle ju få reda på vad som hände med honom och henne(Susan?). Men hoppas isåfall att det blir lite nya miljöer och inte bara återkomma till kloakerna mm.

Bill & Frank är jag mindre intresserad av. Visst, lite kul kanske det hade varit, Bill är ju rätt så skön karaktär, men vet inte om jag skulle vilja köra flera timmar med honom. Jag tror att man skulle tröttna lite på honom, han är ju inte så jätte intressant om man frågar mig.
  • 0
Borta. Skrev i den riktiga tråden istllet
Vart än vägarna bär, jag längtar alltid hem till gullmarsplan
  • 0
Citerar Kimmo1992:
sh skulle nog också kunna bjuda bra story, man skulle ju få reda på vad som hände med honom och henne(Susan?). Men hoppas isåfall att det blir lite nya miljöer och inte bara återkomma till kloakerna mm.


Hade gärna varit i kloakerna faktiskt. Hade nog kunnat bi rätt läskigt att vara där helt själv..
Vart än vägarna bär, jag längtar alltid hem till gullmarsplan
  • 0
Citerar Peddi93:
Så hur många här spelade utan avlyssningsförmågan från första början? SHOW YOURSELVES!


me :3
"Vad som är roligt är subjektivt din dumme jävel."
  • 0
Undrar hur långt DLCn kommer vara.
"Look kid: We don't get to choose how we start in this life. Real greatness... is what you do with the hand you're dealt."
  • 0
Citerar -Ando:
Det troliga är antagligen Tommy och Joels resa efter Sarah och innan uppbrottet alternativt Marlenes väg till Salt Lake City med resten av Fireflies. Skulle gilla båda.


Det troligaste kan vara Ish handling som var en skön metahandling.
  • 0
Jag tvekar på att vi får något riktigt ambitöst men vi får helt enkelt se. ND sa ju att de vill visa att de går och göra ett bra singleplayer dlc.
"Look kid: We don't get to choose how we start in this life. Real greatness... is what you do with the hand you're dealt."
  • 0
Har inte mycket mer att tilllägga än det som redan har sagts, bara att det här spelet är ett sant mästerverk. Hade tänkt att påbörja min tredje genomspelning lite senare idag på svårigheten survival och skulle förstås uppskatta lite hjälp och tips från er som har klarat spelet på survival.

1. Finns det mindre supplies att hitta med tanke på att det är en svårare svårighetsgrad? Läste på ett forum att en kille hade spelat 5 timmar på survival och endast hittat 14 pistolskott allt som allt.

2. Hur många skott/slag kan man överleva innan man dör? Svårighetsgraden fruktansvärd på Uncharted är nämnligen något av det jävligaste jag någonsin spelat då man dör av endast 1-2 pistolskott.

3. Vad borde jag fokusera på att uppgradera allra först? Gällandes både vapen och Joels egenskaper. Ska jag börja med att uppgradera hans liv så att han tål mer stryk, eller ska jag uppgradera hans förmåga att tillverka föremål snabbare?

Skulle vara jätte tacksam för svaren på dom här tre frågorna, har ni något eget att tilllägga så är det bara att skriva på, känns som att jag kommer behöva all hjälp som jag kan få.
  • 0
@Gamer95
Jag hade en hel del supplies men det tog mig 25 timmar att klara spelet på Survival då jag verkligen kollade varje hörn (och trots det missade visst lite alternativa konversationer och collectibles haha) men det beror mest på hur du spelar.

Jag typ ogillar att göra av med grejer när jag väl har jobbat så hårt för att samla på mig grejer. Speciellt när jag vet att det finns New Game + => Det du har går vidare när du börjar en ny spelomgång. Med det sagt så tycker jag att man borde spela Survival och liksom.. tillåta sig själv att klanta till sig. Spelet är så härligt när allt går åt helvete och du försöker överleva . Du dör på typ 3 skott skulle jag tro. Uppgradera health till 1, weapon sway till 1, shivmaster till 1, health till 2, weapon sway till 2 och shivmaster till 2. Resten är lite onödigt. Shivs är sååå värdefulla på survival så att ens använda en är nog lite onödigt. Spara så mycket du kan tills dörrar osv.

Det är inte alls så svårt enligt mig. Men det beror nog på att jag undviker konfrontation och dödar när jag vet att jag har övertaget. Spela som om det vore verkligt. Stå inte och ta emot skott xD
"Look kid: We don't get to choose how we start in this life. Real greatness... is what you do with the hand you're dealt."
  • 0
Haha, tack för tipsen Peddi! Tror nog att jag kommer att klara det på survival, men hur lång tid det kommer att ta. Det vet jag inte Tror dock att new game plus på survival kommer att bli mycket enklare då man resan har känt av hur det är att spela på survival. Plus att man får behålla alla sina uppgraderingar
  • 0
Jag gillade verkligen inte scenen där man tvunget måste skjuta ner en av kirurgerna, för att rädda Ellie. Spelet tvungar mer eller mindre på en det valet, och man måste göra det spelet vill att man ska göra för att komma vidare.

Om Joel hade skjutit ner kirurgerna under en mellansekvens så hade det fungerat bättre för mig. Som det är nu så förlitar spelet sig på att man lever sig in i Joel som karaktär, och rycks med i hans beslut. Om man inte känner som Joel gör i just den scenen så känns ens handlingar mest påtvingade.

Någon mer som reagerade på samma sak?
  • 0
Citerar Zaito:
Jag gillade verkligen inte scenen där man tvunget måste skjuta ner en av kirurgerna, för att rädda Ellie. Spelet tvungar mer eller mindre på en det valet, och man måste göra det spelet vill att man ska göra för att komma vidare.

Om Joel hade skjutit ner kirurgerna under en mellansekvens så hade det fungerat bättre för mig. Som det är nu så förlitar spelet sig på att man lever sig in i Joel som karaktär, och rycks med i hans beslut. Om man inte känner som Joel gör i just den scenen så känns ens handlingar mest påtvingade.

Någon mer som reagerade på samma sak?

Det är just det som avgör lite. Det är Joel och Ellies historia: Inte din egen. Frågan är om Naughty Dog lyckades få dig att känna att valet var uppenbart för just Joel då du har följt hela hans utveckling genom spelet.

Personligen sköt jag inte bara en, jag sköt alla tre. Den första hann inte ens hota mig. Jag var helt besluten av att rädda Ellie. Allt annat kvittar och jag står fortfarande fast vid det beslutet
"Look kid: We don't get to choose how we start in this life. Real greatness... is what you do with the hand you're dealt."
  • 0
Jag sköt den första i samma stund som jag kom in i rummet, sedan lät jag de andra gå då de inte verkade vara något slags hot överhuvudtaget.
Nigga Stole My Yoshi!
  • 0
Tycker slutet är ren perfektion, mellansekvenserna, soundtracken, storyn och Joel. Jag måste vara den ende som förstår Joel och är villig att försvara honom till fullo. Jag tycker spelet tar en vändning i storyn vid universitetet när Joel får stålröret genom sig och Ellie tvingas ta hand om honom. Hela den sekvensen när hon pushar honom ut till hästen visar hur mycket de bryr sig om varandra.

Innan den delen, så skyddade Joel enbart Ellie från faror, och han tyckte det var pest, han ville ju lämna över henne så fort som möjligt. Vi universitetet så börjar han öppna sig upp mer för henne och visar att han egentligen bryr sig om henne.

När Ellie har tagit hand om Joel, så inser han att de båda bryr sig om varandra. Det handlade inte bara om att Joel skulle föra Ellie till Fireflies när hon räddade honom, hon ville rädda honom desperat för att hon hade fäst sig vid honom. Joel inser ju redan då att han har fått en ny "dotter" och han vill inte ge upp det. Han är desperat med att inte förlora henne, till varje pris. Han skulle inte klara av det en gång till.

Sen kommer vi till Seattlesjukhuset där man tvingas döda Ellie för att successivt få ut ett vaccin. Joel vill inte det, det går bara inte, det finns inte i hans värld, han älskar henne för mycket och han vill inte förlora det. Jag förstår att han dödade allt eftersom han vilel skydda det enda han älskade, han ville lyckas denna gången.

Spelet handlar egentligen inte direkt om fungus infektionen, firefiles eller vaccinet. Det handlar om två individer som fäster sig vid varandra så mycket att de inte är villiga att ge upp varandra, därav titeln "The Last of Us".

Vaccinet som skulle skapas, det skulle inte kunna bota dem som redan vara fullt angripna av viruset, eftersom människan i dem dött och fungusen tagit över (undantag Runners och bitna). Så frågan är, hur mycket hade vaccinet hjälpt? Och hur vet vi att det hade lyckats 100% i och med att Ellie var första försökskaninen? Jag tror att Joel insåg att det vara en för stor risk och därför gjorde han allt för att rädda Ellie.

Det är ett underbart vackert spel om man väljer att förstå slutet och hur Joel resonerar. Karaktärerna är så otroligt bra välskrivna, det finns bara inte, och ND fångar det så jävla bra.

Håller för övrigt med er, Joel är ingen good guy, utan han tänker på vad som skulle varit bäst för honom (och kanske även Ellie) istället för mänskligheten. Men det är ju det som är det vackra med spelet, och det bästa möjliga slutet för en eventuell uppföljare.

Bästa spelet jag spelat, alla kategorier och har fått mig att köpa Uncharted serien. Från Crash Bandicoot till detta, vem hade gissat? Grattis, ND, jag står och applåderar!
  • 0
Citerar LoadingGame:
Jag tror att Joel insåg att det vara en för stor risk och därför gjorde han allt för att rädda Ellie.


Jag håller inte med dig. Joel befinner sig inte i ett tillstånd eller position där han har en möjlighet att kalkurera ut den risken, eller överhuvud taget tänka rationellt. Han älskar nu Ellie och hans impuls är att inte låta henne dö. Jag tror inte att ditt resonemang är något som han tänkte i den situationen även det är rimligt när man tänker efter såhär i efterhand.

Om vi antar operationen hade varit helt och hållet garanterad att finna ett botemedel och rädda mänskligheten, så hade det inte varit svårt att tro att Joel hade reagerat på samma vis i situationen han är i.
  • 0
Citerar Alexis:
Jag sköt den första i samma stund som jag kom in i rummet, sedan lät jag de andra gå då de inte verkade vara något slags hot överhuvudtaget.

Jag är helt förbluffad såhär på efterhand. När jag såg Ellie liggandes på bordet så tog något över mig. Jag tänkte inte ens, jag bara sköt ner alla. Not a single fuck was given

Tillagt 2013-07-11 11:55:
Citerar LoadingGame:
Text

Jag försvarar Joel då jag anser att jag hade gjort samma sak i hans sits. Men jag tror att all snack om att det var en stor risk att det inte skulle gå, mänskligheten är inte värd att rädda osv är enbart faktorer som man säger till sig själv för att dölja den själviska sidan av oss människor.

Tydligen finns det människor som hade offrat sin dotter för ett vaccin. Men jag hade gjort precis det Joel gjorde (om vi pratar rent teoretiskt). Hade jag förlorat min dotter en gång tidigare och sedan gått igenom det jag gjort med Ellie hade jag inte kunnat förlora henne. Hell jag hade nog inte klarat ge bort Ellie även om jag inte förlorat en dotter tidigare haha. Jag hade vart övertygad att jag behöver Ellie. Men samtidigt tror jag att jag kan göra Ellie lycklig. Ellie förlorade chansen till att möjligtvis "rädda världen" medans jag förlorade min dotter. Men som Joel säger "You always keep finding something to fight for".

Spelet fick mig att verkligen älska Ellie. Det var inget snack om saken att alla skulle dö när Marlene sa det hon sa för min del. Ville bara high five-a Joel för sitt val .

Naughty Dog lyckades att övertyga mig om att jag skulle agera lika själviskt som Joel. Jag försvarar honom enbart för att jag verkligen förstår honom. Inget spel har gett mig en.. självinsikt på det sättet.

Med det sagt skulle jag nog förmodligen inte döda alla tre kirurger i det rummet om jag verkligen var där. Fast jag vet inte faktiskt. Det är trots allt lättare att ta liv i spel än i verkligheten tänker jag. Men samtidigt så kanske det inte är så svårt när man är en mördare som Joel och som en stor majoritet verkar vara i världen vi ser inom The Last of Us. Svårt att säga...
"Look kid: We don't get to choose how we start in this life. Real greatness... is what you do with the hand you're dealt."
  • 0
Citerar Peddi93:
Med det sagt skulle jag nog förmodligen inte döda alla tre kirurger i det rummet om jag verkligen var där.


I en verklig situation så hade man nog inte behövs döda någon alls. Den enda kirurgen som spelet tvingade en att döda höll i en liten skalpell, och Joel hade enkelt kunna tagit sig förbi honom om knockade honom med en träpinne eller dylikt först. Att brutalt döda honom kändes som en stor överdrift, och ännu en liten anledning till att jag fann scenen påtvingad.
  • 0
Citerar Zaito:
Jag håller inte med dig. Joel befinner sig inte i ett tillstånd eller position där han har en möjlighet att kalkurera ut den risken, eller överhuvud taget tänka rationellt. Han älskar nu Ellie och hans impuls är att inte låta henne dö. Jag tror inte att ditt resonemang är något som han tänkte i den situationen även det är rimligt när man tänker efter såhär i efterhand.

Om vi antar operationen hade varit helt och hållet garanterad att finna ett botemedel och rädda mänskligheten, så hade det inte varit svårt att tro att Joel hade reagerat på samma vis i situationen han är i.

Jag är benägen att hålla med Zaito här. För mig handlar The Last of Us om att inte kunna släppa taget. Det är svårt att argumentera för Joels handlingar i slutet ur ett rationellt eller utilitärt perspektiv. Det känns inte bara rimligt, utan ganska uppenbart att han inte kunde släppa taget om Ellie. Hans relation med Sarah, Ellie, ja, till och med Tess, visar på de traumatiska erfarenheter han hade av sociala relationer. Han var ärrad och skärrad. Det tog honom runt 21 år för att ens kunna prata om Sarah (med Ellie f.ö.) utan att rygga sig tillbaka.

I grund och botten handlade Joel egoistiskt, men samtidigt också mänskligt. Det är enkelt att prata om rationalitet, men svårare att applicera det på verkligheten. Likt andra människor var han ofullkomlig, och han hade många skäl till att vara det.
  • 0
Citerar Zaito:
I en verklig situation så hade man nog inte behövs döda någon alls. Den enda kirurgen som spelet tvingade en att döda höll i en liten skalpell, och Joel hade enkelt kunna tagit sig förbi honom om knockade honom med en träpinne eller dylikt först. Att brutalt döda honom kändes som en stor överdrift, och ännu en liten anledning till att jag fann scenen påtvingad.

SItuationen i The Last of Us är inte verklig dock. Glöm inte det

Nej men hur skiljer sig Kirurgen från alla andra hunters du dödat? Visserligen attackerar han inte men han hotar dig och står i vägen för dig och Ellie. Joel misslyckades att rädda Sarah och han tänker inte lämna något åt slumpen. Just därför sköt jag alla 3. Det kändes så naturligt för min del.
"Look kid: We don't get to choose how we start in this life. Real greatness... is what you do with the hand you're dealt."
  • 0
Citerar Zaito:
Citerar LoadingGame:Jag tror att Joel insåg att det vara en för stor risk och därför gjorde han allt för att rädda Ellie.

Jag håller inte med dig. Joel befinner sig inte i ett tillstånd eller position där han har en möjlighet att kalkurera ut den risken, eller överhuvud taget tänka rationellt. Han älskar nu Ellie och hans impuls är att inte låta henne dö. Jag tror inte att ditt resonemang är något som han tänkte i den situationen även det är rimligt när man tänker efter såhär i efterhand.

Om vi antar operationen hade varit helt och hållet garanterad att finna ett botemedel och rädda mänskligheten, så hade det inte varit svårt att tro att Joel hade reagerat på samma vis i situationen han är i.


Tror det har skett en missuppfattning. Det jag menade var att Joel tyckte att det var en allt för stor risk att förlora Ellie, vare sig vaccinet skulle tillverkas eller inte. Han ville bara inte förlora henne. Får ta på mig det, fel ordval.
  • 0
Citerar Peddi93:
SItuationen i The Last of Us är inte verklig dock.


Är du säker? Kan det hända myror så kanske det kan hända människor i framtiden.


Citerar Peddi93:
Nej men hur skiljer sig Kirurgen från alla andra hunters du dödat?


Jägare utger ett direkt hot, som skulle döda en om man inte dödar först . Undantagen, de som inte ser en, har man valet att inte döda om man så vill det. Egentligen så går det att ta sig förbi rätt många fiender om man bara springer, även efter att de har sett en. Då har man mera kontroll över hur man tar sig vidare.

Kirurgen, å andra sidan, hade det förmodligen inte varit några problem med att kasta åt sidan eller ta sig förbi med annat våld och inte med mord. Hans hot, en blockering mellan Joel och Ellie, känns på något vis mer konstgjort än vad övriga konflikterna mot hunters gör..


Men visst, Joel i den situationen hade nog reagerat med att skjuta ner kirurgen. Det kan jag acceptera. Hans val där hade varit försvarbart, men i och med spelarens kontroll så känns det mindre som Joels val och mera som spelarens.

Jag som spelare gjorde dock inte det så fort jag kom in i rummet, utan gick runt och letade efter något annat sätt att få spelet att fortsätta. Ifrån era reaktioner så verkar det som att scenen fungerar bra om man gör precis vad spelet vill vad man ska göra just där (in och pang-pang direkt), men för mig som inte var inne i Joel som karaktär just då så blev det lite konstigt.. Vilket är varför jag lättare skulle kunna köpa scenen om den hade varit en mellansekvens. Då hade det varit tydligt att det var Joel som hade gjort valet. Nu är det istället jag som spelare som har kontrollen, vilket fick det att kännas som att det var jag som valde att eliminera en kirurg, och inte Joel. Men trots kontrollen jag hade så fanns det inte något annat vis att lösa det på, vilket fick det hela att kännas lite konstgjort, och som sagt påtvingat.
  • 0
Någon mer som tycker att multiplayer är sjukt roligt? Jag är helt fast, brukar väldigt sällan spela multiplayer då jag inte alls finner det särkilt roligt (sportspel är ett undantag). Senaste gången jag fastnade för ett multiplayerläge var i Max Payne 3 och då spelade jag det i ungefär 8 timmar som max, sedan tröttnade jag. Men det här, riktigt roligt och spännande trots allt. Är inne på tionde veckan dag tre på min hunter-journey, hur långt har ni kommit?
  • 0
Citerar Zaito:
Är du säker? Kan det hända myror så kanske det kan hända människor i framtiden.


Lägg av. Hoppas verkligen inte det. Drömmer inte direkt om att bli biten av en clicker...
"Who the hell wants to hear actors talk?" - H. M. Warner, Warner Brothers, 1927.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!