Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Dragon Age: Inquisition


Här är tråden för Biowares uppföljare Dragon Age Inquisition. Jag kommer att hålla huvudinlägget uppdaterat så fort ny info dyker upp.

Information:

Utvecklare: Bioware
Utgivare: Electronic Arts
Release: Q3 - Q4 2014
Plattformar: Xbox One, Xbox 360, PS4, PS3 och PC
Hemsida: http://dragonage.com/inquisition/
Wikipedia: http://dragonage.wikia.com/wiki/Dragon_Age_Wiki

Historia:

En omvälvande händelse har försatt kontinenten Thedas i kaos. Drakar förmörkar himlen och kastar en skugga av skräck över det en gång så fredliga riket. Magikerna har brutit sig in ett fullskaligt krig mot de förtryckande Tempelriddarna. Nationerna reser sig mot varandra.
Det åligger till dig att återställa ordningen när du leder inkvisitionen och jagar upp agenterna av kaos.
Dina val kommer för alltid förändra drak åldern!

Karaktärsuppbyggnad:

Du kommer att kunna välja kön, utseende, klass och bakgrund till din karaktär.

Spar överföring:

En sparfil från Dragon Age: Origins och Dragon Age II ska kunna föras över och i någon utsträckning påverka olika element i historien.
Hur det kommer fungera mellan ex. Xbox 360 - Xbox One är i dagsläget okänt.

Filmer:

Trailer 1
http://www.youtube.com/watch?v=rh8v3Et4tGE

En informativ video om allt vi så här långt vet om spelet, intervju med Dragon Age producenten Cameron Lee samt spekulationer.
http://www.youtube.com/watch?v=INVe0Z73-2Q

Dessa klipp är från en panel som Bioware höll på PAX våren 2012. Finns en hel del intressant info för den som söker det.
http://www.youtube.com/watch?v=OZhTbhUpixY&feature=relmfu

http://www.youtube.com/watch?v=f0nDyB7Eva8&feature=g-like
I'm Commander Shepard, and this is my favorite post on Gamereactor!
  • 0
Gameinformer har nu spelet som sitt tema! Massor av smaskig info under en månads tid väntar.

http://www.gameinformer.com/p/dai.aspx

Någon på Biowares forum som sammanfattat de intressantaste detaljerna från GI tidningen. För enkelhetens skull har jag kopierat texten hit.

Wants to make the action less frantic and more deliberate, returning to more tactics-oriented approach to encounters. Big return to party-based tactics

Part of that is slowing down speed of attacks, more important is designing enemies that force you to examine the battlefield and choose actions carefully

Battles veer away from button mashing toward a structure where observation and reaction take precedence

Instead of swarming enemies, your foes have specialized roles; work together and force you to size up the battlefield

You won't regularly see waves of new bad guys appearing out of nowhere to extend encounters

PC gamers getting an optimized version; "PC actually is different, especially from a controls standpoint", trying to "recapture the very tailored experience of DA on PC"

Going from Eastern Ferelden to Western Orlais; repetitive environments are nowhere to be found in DAI like in DA2.

Players aren't just funneled down narrow corridors, the demo showed a bog, desert, a mountain range, all enormous and freely explored in third person.

Lots of hidden things to find, caves, dungeons, corpses, etc that create other unique sidequests

"Trying to drive exploration- something that frankly, Bioware hasn't done in a while." "In a way like Baldur's Gate, areas that existed in part just to spaces that you went to, but they had a story of their own."

Want to make sure there a sufficient number of caves in the game that are each unique, and optional. If you have a mage in your group, you can use a spell to reassemble a crumbled bridge to reach a new area.

Can also restore a ruined desert outpost into an Inquisition stronghold

So much ground to cover that mounted creatures are implemented

Monsters, and dragons for example, do not level up with you. Some are vastly more powerful, forcing you to come back later with proper experience

Some environmental destructibility

Warrior class has grappling chain that can pull enemies in close

Enemy scenario: Fighting a massive, armored dragon, you can target a leg, send warrior into melee range to bash off armor, rogue can sneak up and poison the exposed limb, dragon stumbles around allowing others to unleash spells etc

Weather effects can impact exploration, ex. Rainfall, desert sandstorms

Rainy weather can make areas muddy, slowing down your traversal/agility in combat, while sandstorms can inflict damage causing you to seek shelter

A new mage joins your party, Vivienne

Both Varric and Cassandra also join you

Working hard to make large areas interesting; slopes, rocks, elevations and your character has tailored animations for overcoming each. Ease of movement key.

Morrigan is not a party member; not a cameo role though

Collect resources/materials and craft armor for you and all your party members; heavy emphasis on customization

Each armor retains a certain iconic look, but looks different on each character. They want the squadmates to each have an iconic look, but customize armor to tailor to each while retaining elements of that iconic look

3 classes to choose from of course: Warrior, rogue, and mage

At least 3 races to choose from; when asked about Qunari, Mike Laidlaw says "Do we go to four? I don't know. Definitely these are the safe bet".

Your racial choice colors your interactions with others; for example elves may be persecuted in some parts, but an enclave of elves is more likely to open up to one of their own.

Chantry/Templars don't respect your Inquisition, you have "persuade" them through your own means. You can come across a fortress and if refused entry, you can lay siege to it and break down the doors. What you do from there is your choice.

Hinting that you have a base of operations, maybe a castle to call your own

Dialogue wheel returns, but the team has focused a lot on making the selections accurate to what your character says. They've now added an optional addition to the wheel that gives you better idea of what to expect

A lot of loose ends will be resolved in the story; expect full resolutions to things like Red Lyrium, the activities of the Grey Wardens, and Flemeth, and also Morrigan

Working very hard to ensure your saves/decisions will carry over to next-gen consoles
I'm Commander Shepard, and this is my favorite post on Gamereactor!
  • 0
Detta är nog det spel jag ser mest fram emot just nu.
The weak die so that the strong prevail and none shall be spared.
  • 0
Jag är väldigt försiktigt nyfiken.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Jag gillar inte ryktet som går att spelet utgår ifrån att Warden är en alv och att Alister blir kung i första spelet.
The weak die so that the strong prevail and none shall be spared.
  • 0
Citerar Witch King:
Jag gillar inte ryktet som går att spelet utgår ifrån att Warden är en alv och att Alister blir kung i första spelet.


Inte värre än vad som var standard för Mass Effect 2 om man körde utan sparfil.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Witch King:
Jag gillar inte ryktet som går att spelet utgår ifrån att Warden är en alv och att Alister blir kung i första spelet.
Importera annars en egen sparfil om det nu stör dig.
I'm Commander Shepard, and this is my favorite post on Gamereactor!
  • 0
Citerar Lizzarder:
Importera annars en egen sparfil om det nu stör dig


though.. Hur fungerar det om man skaffar det till Next-Gen? Kommer de släppa något som påminner om Genesis till Mass Effect 2?
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Lizzarder:
Importera annars en egen sparfil om det nu stör dig.

Om man kan göra det bryr jag mig förstås inte...
The weak die so that the strong prevail and none shall be spared.
  • 0
Citerar Humanisten:
though.. Hur fungerar det om man skaffar det till Next-Gen? Kommer de släppa något som påminner om Genesis till Mass Effect 2?


Citerar Lizzarder:
Working very hard to ensure your saves/decisions will carry over to next-gen consoles
I'm Commander Shepard, and this is my favorite post on Gamereactor!
  • 0
Citerar Lizzarder:
Working very hard to ensure your saves/decisions will carry over to next-gen consoles


Tvivlar dock på att det går att få cross brand, alltså kanske föra Xbox 360-sparfil till Ps4
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
På tal om att fortsätta på gamla sparfiler. Jag kommer utan tvekan köpa detta till PS4.

1. Tror ni det är möjligt att fortsätta från min DA2 sparfil som jag har på PC?

2. Om det nu inte går att fortsätta från DA2 filen, tror ni det är möjligt att fortsätta från min DAO sparfil som jag har på PS3?
Panophobia: Fear of everything. - Might as well commit suicide then... No wait, I'm afraid of death!
  • 0
Citerar Playarn:
1. Tror ni det är möjligt att fortsätta från min DA2 sparfil som jag har på PC?

2. Om ni inte det går att fortsätta från DA2 filen, tror ni det är möjligt att fortsätta från min DAO sparfil som jag har på PS3?

Bioware har sagt att de undersöker saken. That's it so far.
I'm Commander Shepard, and this is my favorite post on Gamereactor!
  • 0
Kommer storyn i Inquisition knyta an till DA2? Storyn i DA2 känns inte avslutad men någon direkt fortsättning vill jag inte ha då framförallt slutet var dåligt.
  • 0
Citerar odnetnin:
Kommer storyn i Inquisition knyta an till DA2? Storyn i DA2 känns inte avslutad men någon direkt fortsättning vill jag inte ha då framförallt slutet var dåligt.


Jag har hört att om du inte har någon sparfil att fortsätta ifrån, så kommer Alister att vara kung så det lär ju knyta ihop med Origins i alla fall. Mer vet jag inte
Panophobia: Fear of everything. - Might as well commit suicide then... No wait, I'm afraid of death!
  • 0
Citerar odnetnin:
Kommer storyn i Inquisition knyta an till DA2? Storyn i DA2 känns inte avslutad men någon direkt fortsättning vill jag inte ha då framförallt slutet var dåligt.

Lite spoilers.

Kaoset som håller på i DAI är en ganska direkt konsekvens av det som sker under slutet av DA2. Så nog kan man säga att det knyter an till det.
I'm Commander Shepard, and this is my favorite post on Gamereactor!
  • 0
Fördjupning av rivaliteten mellan cirkel och tempel ordern samt vad vi kan förvänta oss av det i DAI.

http://www.gameinformer.com/b/features/archive/2013/08/19/buil
ding-a-dragon-age-rivalry-mages-versus-templars.aspx
I'm Commander Shepard, and this is my favorite post on Gamereactor!
  • 0
Det låter otroligt bra det de pratade om under Gamescom livestreamen. Speciellt hur alla val ska påverka saker och ting. Jag hoppas bara att det kommer bli så bra som de säger.
Panophobia: Fear of everything. - Might as well commit suicide then... No wait, I'm afraid of death!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!