Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

StarCraft 2


Grupp C är heeelt galen
  • 0
Tycker nästan synd om Idra nu.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Vill tipsa om en skön stream med en skön tjej som spelar...skönt? http://en.twitch.tv/msspyte Oftast online på kvällarna.
  • 0
Citerar -Ando:
http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=41184
0

Idra released from Evil Geniuses.

BOOM


Bra. Tror både Idra och Starcraft kommer må bättre av det här i långa loppet.
Do you have any good old ham?
  • 0
Alltså... Idra... Holy shit.

Jag är väldigt kluven till vad jag tycker om det. Efter all drama som varit omkring killen får han sparken för en kommentar på TL där han skriver att folk i communityt är korkade? Är inte det lite som att arrestera Helikopterrånarna för fortkörning?

Jag menar, nog för att inlägget var ganska hårt, men att acceptera att en spelare konsekvent snackar skit om spelet han spelar och alla i det varje dag under sin karriär men sen ge honom en fot i röven när han kallar folk på TL för "fucks"? Är inte det ganska konstigt?

Jag gillar verkligen EG i allmänhet, och har inget emot att de kanske är mer kända för att vara väl marknadsförda snarare än resultatmässigt imponerande, men det här får mig att klia mig i huvudet. Alex Garfield skrev ett långt TL-inlägg om att det inte är ok att en spelare är respektlös mot communityt och att det var det som ledde till att Idra fick lämna laget. Jag kanske gör fel som tolkar in mer i det, men det här känns snarare lite som ett kallt affärsbeslut. Att Idra snackar skit om andra spelare ger honom bara mer uppmärksamhet och är bra för tittarsiffror, att han snackar skit om communityt är dålig PR? Han biter handen som föder EG, och därför måste han bort?

Det ska tilläggas att Idra i inlägget innan det folk reagerade på skrev ett utförligt och ganska välskrivet resonemang om att Underhållning > Resultat när det gäller att tjäna pengar på Starcraft, vilket kanske inte gör saken bättre.

Nåja, jag kanske bara är onödigt cynisk nu. Jag hyser iaf någonstans något slags naivt hopp att det här är precis det Idra behöver för att ta nya tag, försöka se spelet på ett annat sätt och sen komma tillbaka. Jag var faktiskt ett Idra-fan ganska länge och även om mycket av det han har gjort och fortsätter göra verkligen stör mig kan jag inte låta bli att tänka på hur det vore om han kunde ta sig tillbaka till toppen igen. Han är den kanske mest omtalade spelaren i scenen, och var en av de spelare som jag först blev intresserad av när jag mitt eget Starcraft-intresse tog fart. Jag antar att jag inte var den enda.
Det här är en signatur. Här kan man skriva något fyndigt i hopp om att någon kommer att läsa den och säga "Det var minsann en fyndig signatur", men ingen kommer någonsin att göra det. Vilket är rätt sorgligt, om man tänker efter. :(
  • 0
Citerar RaZorwire:
Det ska tilläggas att Idra i inlägget innan det folk reagerade på skrev ett utförligt och ganska välskrivet resonemang om att Underhållning > Resultat när det gäller att tjäna pengar på Starcraft, vilket kanske inte gör saken bättre.


Du skulle inte kunna länka det?

Själv tycker jag att det hela är sorgset, IdrA har många problem med sin mentalitet och det är synd att EG inte tagit bättre hand om honom. Han har enligt mig behövt psykologisk rådgivning de senaste året men det har han inte fått. Jag hoppas nu att han hamnar i ett Kespa-lag eller ett koreabaserat lag, en coach kan göra så mycket för en spelare och inga NA-EU lag har en duglig coach.
Folkhushållningsminister, ledare för Folkhushållningsdepartementet i Gamereactorpartiet
  • 0
Citerar RaZorwire:
Det ska tilläggas att Idra i inlägget innan det folk reagerade på skrev ett utförligt och ganska välskrivet resonemang om att Underhållning > Resultat när det gäller att tjäna pengar på Starcraft, vilket kanske inte gör saken bättre.


Den där mentaliteten irriterar mig. På ett sätt så har han en poäng, det är svårt att leva på den inkomsten man har som progamer idag om man inte är riktigt bra och vinner en turnering här och där, då och då, men när jag ser honom leave'a i en så jämn match, och sedan skriva att han inte bryr sig eftersom att detta i slutändan generar mer underhållning och på så sätt mer pengar så förlorar jag all respekt för honom, Starcraft 2 är en sport (för honom), och om du inte vill bli bättre/bäst och vinna så mycket som möjligt i sporten du håller på med och vill istället bygga upp någon slags image som gör dig populär så kan du lika gärna hålla ägna dig åt wrestling.

Tillagt 2013-05-10 12:53:
Citerar Lordbeijer:
Han har enligt mig behövt psykologisk rådgivning de senaste året men det har han inte fått.


Har han fått har jag för mig.

Tillagt 2013-05-10 12:55:
Trots detta så måste jag faktiskt säga att detta känns konstigt, hur ser en värld ut utan Idra i EG och EG utan Idra? My brain is confused.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Citerar M7Jagger:
Har han fått har jag för mig.


Han hade ett möte, det räknas enligt mig inte som psykologisk rådgivning.

Hans föräldrar kastade i princip ut honom ur familjen när han åkte till Korea istället för att gå ur skolan. Ingen kan må bra efter det.
Folkhushållningsminister, ledare för Folkhushållningsdepartementet i Gamereactorpartiet
  • 0
Citerar Lordbeijer:
Han hade ett möte


Vart har du hört det ifrån? Han sa i en intervju att han träffar en psykolog som ska förbättra hans mentalitet.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Citerar M7Jagger:
Vart har du hört det ifrån? Han sa i en intervju att han träffar en psykolog som ska förbättra hans mentalitet.


Vad jag har hört (intervjuer, TL, Reddit ect) så gjordes detta aldrig under en längre tidsperiod, jag tror vi hade hört mycket mer om det då, hans mentalitet har dessutom inte förändrats utav blivit värre vilket innebär att Psykologen A) inte gjorde sitt jobb eller De gav upp. Hur som helst har EG som organisation ett ansvar för sina spelare, på samma sätt det inte borde vara acceptabelt för Taeja att genomgå akupunktur för hans handleder.
Folkhushållningsminister, ledare för Folkhushållningsdepartementet i Gamereactorpartiet
  • 0
Citerar Lordbeijer:
Du skulle inte kunna länka det?


Absolut:

http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=41148
3&currentpage=4#73


Tryck "Show nested quote" för att se hans tidigare inlägg.

Citerar Lordbeijer:
Själv tycker jag att det hela är sorgset, IdrA har många problem med sin mentalitet och det är synd att EG inte tagit bättre hand om honom. Han har enligt mig behövt psykologisk rådgivning de senaste året men det har han inte fått. Jag hoppas nu att han hamnar i ett Kespa-lag eller ett koreabaserat lag, en coach kan göra så mycket för en spelare och inga NA-EU lag har en duglig coach.


Jag tror faktiskt inte att det är EG som är problemet.

Det är naturligtvis svårt att veta exakt vad som hänt i laget, men det intryck jag fått av intervjuer och kommentarer är att de gett honom vad han har velat ha. Idra och Incontrol är väldigt nära vänner, och Geoff nämnde bara för några dagar sen på sin stream att Idras inställning till communityt är något de diskuterar flitigt och beskrev laget som en familj där man tar hand om varandra, etc. Idra har så vitt jag vet inte varit särskilt intresserad av att jobba med sin mentalitet (han kommenterade i samband med WCS i november att det är något han inte jobbat särskilt mycket med) och han sa redan för ett år sen att han inte tycker om Starcraft överhuvudtaget. Han spelar det bara för att det är något han varit involverad i länge och är bra på.

Det känns konstigt att spekulera och leka amatörpsykolog och jag kan absolut ha fel, men jag tror inte att han har saknat hjälp. Det är iaf det intryck jag har fått.

Chansen att han hamnar i ett Koreanskt lag tror jag är nästan noll. En spelare som inte tycker om spelet längre lär inte kunna konkurrera i såna sammanhang. Så vitt jag vet har han (och andra spelare också) sagt tidigare att man måste stanna i Korea ganska länge innan man börjar se resultat, eftersom man först bara kommer förlora hela tiden. Man måste riva hela sin spelidé och bygga upp den från grunden. Jag tror inte han skulle orka/vara intresserad av att gå igenom hela den processen för att tjäna betydligt mindre pengar än han gjorde för EG och eventuellt få bli utkallad att spela i Proleague då och då. Nja. Man kan alltid hoppas, förstås, men chansen är minimal.

Jag tror snarare att han antingen kommer att sluta med Starcraft eller bli en fristående streamare, typ som Dragon. Ganska sorgligt, men det känns som det troligaste alternativet.


Citerar M7Jagger:
Den där mentaliteten irriterar mig. På ett sätt så har han en poäng, det är svårt att leva på den inkomsten man har som progamer idag om man inte är riktigt bra och vinner en turnering här och där, då och då, men när jag ser honom leave'a i en så jämn match, och sedan skriva att han inte bryr sig eftersom att detta i slutändan generar mer underhållning och på så sätt mer pengar så förlorar jag all respekt för honom, Starcraft 2 är en sport (för honom), och om du inte vill bli bättre/bäst och vinna så mycket som möjligt i sporten du håller på med och vill istället bygga upp någon slags image som gör dig populär så kan du lika gärna hålla ägna dig åt wrestling.


Han skrev kommentaren innan sin WCS-match mot Polt, så det handlade inte om det. Han försvarade inte att han lämnar matcher, etc, han bara skrev ett inlägg i en större diskussion om EG och om deras affärsidé.

Och även om jag också stör mig på att ger upp för lätt i stället för att försöka alldeles för ofta håller jag med honom i övrigt. Att vara populär och ha en igenkännbar personlighet ger mer pengar än resultat. Bortsett en kanoninsats i WCS 2012 har Idra inte gjort särskilt mycket resultatmässigt på över ett år och får ändå lätt 5000 tittare på sin stream. Roro och Sniper har båda vunnit ett GSL det senaste halvåret, hur många skulle titta på deras streams? 300?

Starcraft 2 skulle inte finnas som e-sport om det inte fanns spelare som alltid ville bli bäst och vinna så stora titlar som möjligt, men det betyder inte att ALLA spelare måste vara så. Det är ok att vissa spelar mer för underhållning än resultat. Alla måste inte vara Naniwa eller Mvp, det finns plats i communityt för Dragon och MaximusBlack också.

Det betyder naturligtvis inte att allt Idra har gjort genom åren är beundransvärt, men det är inget fel med själva idén att spela mest för att tjäna pengar och samtidigt underhålla folk, enligt mig.
Det här är en signatur. Här kan man skriva något fyndigt i hopp om att någon kommer att läsa den och säga "Det var minsann en fyndig signatur", men ingen kommer någonsin att göra det. Vilket är rätt sorgligt, om man tänker efter. :(
  • 0
IdrA-tråden på Reddit har ju 2600 kommentarer och 10k upvotes samt 7k downvotes. Det kan vara det största på /r/Starcraft på väldigt länge.
Folkhushållningsminister, ledare för Folkhushållningsdepartementet i Gamereactorpartiet
  • 0
Citerar RaZorwire:
Jag är väldigt kluven till vad jag tycker om det. Efter all drama som varit omkring killen får han sparken för en kommentar på TL där han skriver att folk i communityt är korkade? Är inte det lite som att arrestera Helikopterrånarna för fortkörning?


Detta var annorlunda eftersom han drog in EG i det hela och sa att de betalar honom för att behandla folk som skit. Du ska aldrig skriva något negativt om ditt jobb på internet, vare sig det är på ett öppet forum eller din privata Facebook. Det är grundläggande folkvett nu för tiden och därför är det konstigt att Idra gjorde det.

Jag tror han skulle fått stanna på EG om han enbart sa att hans fans var idioter och stoppade där. EG skulle möjligtvis kunna gett honom något straff som de gav Stephano efter hans pedofil-skämt och förbjuda honom från att delta i en turnering på 2 månader - vilket knappt skulle påverkat honom ändå.
Do you have any good old ham?
  • 0
Citerar -RadiuZ-:
Detta var annorlunda eftersom han drog in EG i det hela och sa att de betalar honom för att behandla folk som skit. Du ska aldrig skriva något negativt om ditt jobb på internet, vare sig det är på ett öppet forum eller din privata Facebook. Det är grundläggande folkvett nu för tiden och därför är det konstigt att Idra gjorde det.

Jag tror han skulle fått stanna på EG om han enbart sa att hans fans var idioter och stoppade där.


Antar att det kan stämma. När han skrev att han får betalt för att behandla folk som skit antog jag - med tanke på inlägget som startade diskussionen - att han menade att folk i communityt gjorde det möjligt för honom att få betalt för att behandla dem som skit snarare än att EG gjorde det. Marginell skillnad kanske, jag vet inte.
Det här är en signatur. Här kan man skriva något fyndigt i hopp om att någon kommer att läsa den och säga "Det var minsann en fyndig signatur", men ingen kommer någonsin att göra det. Vilket är rätt sorgligt, om man tänker efter. :(
  • 0
Incontrol pratar lite mer om Idra-situationen här:

http://sv.twitch.tv/incontroltv/b/401859913?t=211m

Han hade tydligen fått en varning för en kommentar han gjorde på laddern en vecka innan han fick sparken, och EG-ledningen hade försökt prata med honom om det och försökt reda ut hans problem. Han hade fått något slags straff, och efter påtryckningar från sponsorer hade de förklarat för honom att han inte fick göra något liknande igen. En vecka senare skrev han sin kommentar, och fick sparken.
Det här är en signatur. Här kan man skriva något fyndigt i hopp om att någon kommer att läsa den och säga "Det var minsann en fyndig signatur", men ingen kommer någonsin att göra det. Vilket är rätt sorgligt, om man tänker efter. :(
  • 0
Helvete vad irriterande det är med Zergs som går spire, hur i helvete ska jag veta om han comittar till mutas? Zerg kan enkelt välja att inte bygga mutas, istället kan dom bygga corruptors eller inte använda sin spire alls. Det är ett problem, särskilt i PvZ då mutas är fruktansvärt bra om man inte är förberedd.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
GGWP Stephano & IdrA.
"Who the hell do you think I am?"
  • 0
Parting.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Citerar M7Jagger:
Parting.


Såg inte matcherna, men trist att han åkte ut. Verkar som om Kespa-spelarna dominerar lite den här säsongen. Jag vet inte riktigt om det är så att de bara är bra, det känns märkligt nog som om många av 2012s giganter (DRG, MKP, MVP, MC) har hamnat i en svacka samtidigt.


Citerar ZchmeKko:
GGWP Stephano & IdrA.


Trist såklart, även om det var väntat att det skulle hända förr eller senare för båda två (men av helt olika anledningar). Idra ska fortsätta som kommentator, iaf. Tungt avbräck för EG, dock. Det är långt till augusti, men jag kan inte låta bli att fundera redan nu på vem de kommer att skaffa in som ersättare.
Det här är en signatur. Här kan man skriva något fyndigt i hopp om att någon kommer att läsa den och säga "Det var minsann en fyndig signatur", men ingen kommer någonsin att göra det. Vilket är rätt sorgligt, om man tänker efter. :(
  • 0
Citerar RaZorwire:
Det är långt till augusti, men jag kan inte låta bli att fundera redan nu på vem de kommer att skaffa in som ersättare.


Den icke-korean som går längst i WCS?
Do you have any good old ham?
  • 0
Citerar -RadiuZ-:
Den icke-korean som går längst i WCS?


Suppy är redan med.

Blärgh vad Naniwa spelade tråkigt mot Vortix igår, föresten. Ingen skam i att förlora mot ena halvan av Duran Duran, men han spelade verkligen som om han inte riktigt orkade bry sig. Jag trodde att han skulle gå långt i WCS efter kanoninsatsen på Dreamhack (speciellt som hans grupp såg ut som en av de lättare), och sen åker han ut efter 0-4 i kartor. Synd.
Det här är en signatur. Här kan man skriva något fyndigt i hopp om att någon kommer att läsa den och säga "Det var minsann en fyndig signatur", men ingen kommer någonsin att göra det. Vilket är rätt sorgligt, om man tänker efter. :(
  • 0
Citerar RaZorwire:
Blärgh vad Naniwa spelade tråkigt mot Vortix igår, föresten. Ingen skam i att förlora mot ena halvan av Duran Duran, men han spelade verkligen som om han inte riktigt orkade bry sig. Jag trodde att han skulle gå långt i WCS efter kanoninsatsen på Dreamhack (speciellt som hans grupp såg ut som en av de lättare), och sen åker han ut efter 0-4 i kartor. Synd.


Jag upplevde det också som att han inte brydde sig, efter att han förlorat första matchen mot Vortix så såg han hur lugn som helst, som han sket i ifall ha förlora eller vann.

Tippar på att han åker till Korea och försöker spela i Code S.

Tillagt 2013-05-16 18:12:
Och ifall någon bryr sig så ska jag börja lira som Zerg. Har inte spelat som Zerg tidigare då larva mekaniken verkar skumt och otraditionellt, men nu ska jag försöka och se ifall Zerg är något för mig.

Ska givetvis börja spela unranked.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Ja det var tråkigt med Naniwa. Han spelade verkligen illa inte till sin fulla potential. Det var dock löjligt hur uppmärksammat den stoppade handskakningen efteråt fick. Nog för att Naniwa bara skulle skakat Vortix hand men folk gjorde en hel hönsfarm av en fjäder.

Roligt att se Lucifron vinna sin första match idag. Hoppas på honom och Sase.
Do you have any good old ham?
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!