Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Generationens Bästa Spel


Jag kunde inte hålla mig. Även om denna generation inte är slut ännu så var jag bara tvungen att skapa den här tråden då jag är väldigt nyfiken på vad ni anser vara den här generationens bästa spel.

Visst, det återstår några till släpp som skulle kunna toppa listan, så som GTA V men dem flesta har vi redan spelat.

För min egen del så är det ett gammalt spel som toppar listan. Ett spel som släpptes ganska tidigt på generationen och som även var avslutet på en underbar trilogi. Jag talar självfallet om Halo 3.

Jag ser Halo 3 som en av världens bästa spel någonsin och ser det som en självklar etta, som den här generationens bästa spel. Jag har spenderat tusentals timmar online samt spelat igenom Campaign flertal gånger, både själv och co'op. Även om många inte håller med mig så ser jag även Halo 3 som det bästa MP-spelet i serien. Det här är verkligen det ultimata spelet den här generationen och det bästa avslutet man kan önska sig på den underbara trilogin.

Förutom Halo 3 så toppar även Bioshock (ettan) och Dead Space ett och två den listan. Red Dead Redepmtion och Deus Ex: Human Revolution är också två underbara spel som släpptes till den här generationen.

Det finns dock en hel del spel som jag missat som till exempel Uncharted 2 & 3, The Last of Us, The Witcher, Mass Effect 2 & 3 och Batman Arkham City.

Vilket spel tycker ni har varit det bästa den här generationen?
The fuzz is here!
  • 0
Dark Souls
En gnutta förlorad självrespekt från att kissa i flaskor
  • 0
Bioshock, Super Mario Galaxy, Portal eller Braid
  • 0
Svårt, väldigt lång, skiftande och händelserik generation som bjudit på det mesta!Det finns dock ett flertal kandidater:

- Mass Effect: Tog mig med häpnad och sög in mig i en helt ny värld som jag nu klassar som världens bästa sci-fi-värld. Två väldigt bra uppföljare samt en grym community, det näst bästa spelet BioWare skapat!

- Halo 3: Jag har aldrig haft så kul online, så länge, så ofta. För att inte tala om alla LAN. Eller det episka avslutet på en bransch-förändrande trilogi. Inget är likt Halo.

- Mirror's Edge. En oslipad diamant som jag dock håller väldigt högt. DICE satsade och vann! Designmässigt generationens absoluta vinnare.

- Dead Rising: Även här ett väldigt innovativ spel, som dessutom förverkligade en dröm som alla zombie-älskare någonsin haft. Ett köpcentrum - 10 000 zombies. Med sin djävulska sparfunktion och konstanta tidsstress så hatälskar jag fortfarande det här spelet. Och vilka achievements!

Runner ups:
- Portal
- Bioshock
- Battlfield Bad Company 2

It's been a good long eight years. Bye bye!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Ingen lätt fråga, då det har släppts oerhört många spel den här generationen som enligt mig har varit riktigt bra. Då har jag också missat en del utav de spel som anses vara riktigt bra.

Men det absolut bästa spelet denna generation får jag ändå säga är The Elder Scrolls IV: Oblivion. Visste inte exakt vad som väntade mig när jag började på spelet, och stunden när jag kom ut ur kloakerna och fick bevittna Cyrodiils vackra landskap så tappade jag hakan på ett sätt som jag aldrig gjort tidigt eller har gjort sedan dess. Jag vet inte exakt hur många timmar jag lagt ned på detta spel (är dock säker på att jag spenderat mer tid med Skyrim), men jag vet att jag älskade varenda sekund utav det.

Andra riktigt bra spel denna generation som förtjänar att nämnas:
- Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
- Call of Duty 4: Modern Warfare
- Killzone 2
- Uncharted 2: Among Thieves
- Heavy Rain
- Battlefield: Bad Company 2
- Portal 2
- The Elder Scrolls V: Skyrim
- Metro: Last Light
- The Last of Us
"In the halls of Valhalla! Where the brave may live forever!"
  • 0
  • kraz
  • kraz
Både Skyrim och Oblivion har jag lagt 200h+ på, och det kan jag faktiskt inte säga om något annat spel (CoD4 kommer nog nära). Så det måste bli dem för mig. Tröstpriset får gå till Red Dead Redemption, även Arkham Asylum.

Sen är det lite synd, jag har ju varit världens Mass Effect-nut under den här generationen. Jag älskade verkligen de första två spelen. Men i och med att jag blev så besviken på den sista delen så glömmer jag nästan bort hur mycket jag älskade de första två. Det är jättesynd faktiskt. Jag kan liksom inte förmå mig att ta med Mass Effect på min lista när jag vet hur äventyret slutar.

Men Elder Scrolls über alles!

Sen ser jag dock väldigt mycket fram emot GTA 5 och Last of Us är hittils en riktig fröjd så ingenting är väl hugget i sten än så länge ;D fan det finns ju så mycket bra!
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Kom just på att jag glömt skönheter som Braid och Bionic Commando: Rearmed. Things just got harder.

Citerar kraz:
GTA 5


På förhand ser det onekligen starkt ut. GTA San Andreas var ett av de bästa spelen förra generationen, utan tvekan.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar AsdfRtu6H:
Dark Souls


Jag ser det personligen som ett ganska överskattat spel. Det är svårt på ett dåligt utfört sätt. Man är som spelare väldigt låst. Jag antar dock att det finns väldigt många som delar din åsikt.

Citerar dimentio:
Braid


Citerar torbli79:
Braid


Ja, juste! Jag har också glömt väldigt många spel och detta är ett av dem. Det bästa XBLA-spelet denna generation. Så sinnessjukt välgjort och värt lika mycket som ett fullpris-spel.

Citerar torbli79:
Mirror's Edge


Ännu ett bortglömt spel. Även om jag inte ser det som en del av toppen på den här listan så är jag så otroligt glad över att detta gjordes. Ett väldigt bra spel som har så otroligt mycket potential. Innehåller alltså en del negativa punkter, något som jag dock hoppas på åtgärdas till tvåan.

Citerar Imperial scout:
Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots


Jag har så otroligt mycket att säga om det här spelet men jag borde definitivt spela om det innan jag uttalar mig. Av det lilla jag kommer ihåg så var detta en stor besvikelse för mig. Jag borde dock spela om det. Jag fick i alla fall punga ut nästan 2 000 kr för Limited Edition-utgåvan jag köpte vid release.

Citerar Imperial scout:
Heavy Rain


Också ett bortglömt spel. En av topparna på min lista, utan tvekan.

Citerar Imperial scout:
The Elder Scrolls IV: Oblivion


Citerar kraz:
Men Elder Scrolls über alles!


Känns smått tråkigt att läsa för min del då jag aldrig någonsin testat ett Elder Scrolls-spel.

Citerar kraz:
fan det finns ju så mycket bra!


Ja, verkligen. Detta är utan tvekan den bästa generationen någonsin, och jag tror nog att majoriteten håller med mig.

Det är redan väldigt blandade spel som nämnts och sådant är alltid skoj. Variation är bra. =)
The fuzz is here!
  • 0
Citerar gameplayer:
Känns smått tråkigt att läsa för min del då jag aldrig någonsin testat ett Elder Scrolls-spel.


Då är det tamejfan på tiden. Även om du kanske inte älskar det så är jag övertygad om att du inte kommer bli besviken.

Själv skulle jag nog säga Red Dead Redemption. Fantastiskt spel, fantastisk frihet, fantastiskt roligt att spela och fantastisk story.
Men jag tror och hoppas att generationens bästa spel inte släppts ännu.
Jag hatar djurvänner.
  • 0
Citerar Vanilla Thunder II:
Då är det tamejfan på tiden. Även om du kanske inte älskar det så är jag övertygad om att du inte kommer bli besviken.


Ja, jag vet. Jag vet inte hur jag kunnat missa det. Otroligt dåligt av mig. Jag tror dock att det är nästa försent nu. Jag kommer högst troligt vänta på nästa spel som släpps till dem nya konsolerna.

Citerar Vanilla Thunder II:
Själv skulle jag nog säga Red Dead Redemption. Fantastiskt spel, fantastisk frihet, fantastiskt roligt att spela och fantastisk story.


Verkligen! Jag längtar enormt mycket till tvåan.

Citerar Vanilla Thunder II:
Men jag tror och hoppas att generationens bästa spel inte släppts ännu.


Det finns dock inte så värst mycket kvar.
The fuzz is here!
  • 0
Citerar gameplayer:
Citerar Vanilla Thunder II:
Men jag tror och hoppas att generationens bästa spel inte släppts ännu.


Det finns dock inte så värst mycket kvar.


GTA V har fortfarande en chans
  • 0
Citerar gameplayer:
Jag ser det personligen som ett ganska överskattat spel. Det är svårt på ett dåligt utfört sätt. Man är som spelare väldigt låst. Jag antar dock att det finns väldigt många som delar din åsikt.


Det enda som var dåligt svårt enligt mig var draken på bron, stenarna som ändrar riktning i Sens Fortress, spökena som gömmer sig i väggar man inta kan träffa i, transient curses som är krångliga att använda och Bed of Chaos.
Sedan finns det ju betydligt mer än utmaning i spelet. Världen är fantastiskt uppbyggd, atmosfären är grym och covenants är häftigt (även om PVP egentligen är skit pga lagg).
Vad menar du med att man som spelare är väldigt låst?

Citerar Vanilla Thunder II:
Då är det tamejfan på tiden. Även om du kanske inte älskar det så är jag övertygad om att du inte kommer bli besviken.


Enda TES jag har spelat är Skyrim och det var uselt.
En gnutta förlorad självrespekt från att kissa i flaskor
  • 0
Jag tycker att Oblivion är tämligen överskattad. Då jag är väldigt konservativ (läs: bitter) så gillade jag inte hybriden action/RPG, där action-delen tog för mycket plats. Sedan klarar jag inte av Bethesdas usla spel när det kommer till buggar och (brist på) röstskådespelare.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar AsdfRtu6H:
Enda TES jag har spelat är Skyrim och det var uselt.


Varför? Jag kan köpa att man tycker serien är överskattad av anledningar som Torbil nämner ovan, eller att man som främmande för RPG tycker att det är för komplicerat. Men uselt? Det känns inte som att du är seriös.

Citerar gameplayer:
Ja, jag vet. Jag vet inte hur jag kunnat missa det. Otroligt dåligt av mig. Jag tror dock att det är nästa försent nu. Jag kommer högst troligt vänta på nästa spel som släpps till dem nya konsolerna.


Herregud, det är aldrig försent att spela ett bra spel. Jag upptäckte Fallout och Fallout 2 efter att ha spelat igenom Fallout 3 och det är definitivt något av det bästa jag spelat, trots att jag avnjöt dessa mer än typ 10 år "försent".
Spelade KOTOR för första gången för bara några år sedan och fullkomligt älskade det. Tyckte det höll minst samma klass som Mass Effect, trots ålderskillnaden så var det inte mycket mer än grafiken som var bättre i Mass Effect.

Jag tycker absolut att du bör ge både Oblivion och Skyrim en chans.

Citerar camicazi:
GTA V har fortfarande en chans


Precis.
Jag hatar djurvänner.
  • 0
Demon's Souls är kanske världens bästa jävla spel. Som tvåa kommer den lite sämre uppföljaren Dark Souls som fortfarande är fantastiskt bra. Annars är jag väldigt besviken på den här generationen.
Gamer FL <3
  • 0
Citerar Vanilla Thunder II:
för komplicerat


Omöjligt.

Citerar Bad_mongo:
Herregud, det är aldrig försent att spela ett bra spel. Jag upptäckte Fallout och Fallout 2 efter att ha spelat igenom Fallout 3 och det är definitivt något av det bästa jag spelat, trots att jag avnjöt dessa mer än typ 10 år "försent".
Spelade KOTOR för första gången för bara några år sedan och fullkomligt älskade det. Tyckte det höll minst samma klass som Mass Effect, trots ålderskillnaden så var det inte mycket mer än grafiken som var bättre i Mass Effect.


Vi är dock få som känner såhär, de flesta har inte tålamodet eller rätt sinneslag. Kul att du gillade de äkta Fallout-spelen i alla fall!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Absolut bäst den här generationen måste nog vara Skyrim. Tätt följt av Oblivion och The Last of Us. Fallout 3 ligger också väldigt högt på min lista.

Andra kandidater:

Grand Theft Auto IV
Little Big Planet
Mount & Blade: Warband
Demon's Souls
Portal
Uncharted-serien
Red Dead Redemption
The Witcher 2
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Vanilla Thunder II:
Varför? Jag kan köpa att man tycker serien är överskattad av anledningar som Torbil nämner ovan, eller att man som främmande för RPG tycker att det är för komplicerat. Men uselt? Det känns inte som att du är seriös.


Det var tomt på ordentliga RPG-element. Inga val, inga attribut, enormt simpel utrusting, få stats, tråkiga skillträd och perks. Level scaling straffar en hårt om man inte satsar tillräckligt på combat-skills.
Världen är livlös och inkonsistent, NPCs överallt är likadana pch man bombarderas av samma röstskådespelare hela tiden, slumpmässigt genererade delar kan bli stendumma, att bli ledare över guilds betyder ingenting för omvärlden och en stendum krigare kan bli archmage genom att använda en enda magi. Essential NPCs finns överallt och hejdar ens slakt totalt.
Combat är stel och saknar tyngd och det finns inget utrymme för spelaren att göra mycket mer en att trycka på en knapp. Man kan när som helst slänga upp menyn och använda hur mycket potions och mat man vill.
Dungeons är linjära och innehåller alltid bara slumpmässigt genererade skatter. Det finns cirka 4 olika utseenden de kan ha. De flesta tycks ha varit outsourcade till billigaste asiaterna som kunde hittas.
En gnutta förlorad självrespekt från att kissa i flaskor
  • 0
Denna generation så har jag tyckt flera spel varit fantastiska. Generationens bästa är Uncharted 3 enligt mig.

Andra bra spel denna generation:

Bioshock
The Last of Us
Portal 2
Red Dead Redemption
StarCraft II: Wings of Liberty
Half-Life 2: Episode Two
All you care about is money. This town deserves a better class of criminals and I'm going to give it to them.
  • 0
Det här kräver en ordentlig funderare innan jag avlägger några motiveringar, men spel som ligger nära till hands som generationens bästa spel är Bioshock, Portal, Mass Effect, Hitman: Blood Money och Mirror's Edge.
  • 0
Alan wake Spec ops the line left 4 dead 2 Max payne 3 Hitman blood money Gta 4 (5) The elder scrolls 5 skyrim Bioshock infinite Borderlands 2.
Jets are like comets at sunset
  • 0
Citerar AsdfRtu6H:
Vad menar du med att man som spelare är väldigt låst?


Kontrollen är bedrövlig. Den skapar en känsla av att man som spelare är väldigt låst. Gubben känns otroligt seg. Det finns inget flyt i spelet. Att man sedan bara någon minut in på spelet helt plötsligt får möta en drake som dödar en på bara ca. två slag skapar en hel del frustration. Ifall jag ska jämföra det med exempelvis Ninja Gaiden Black, som också var ett otroligt svårt spel, så var Ninja Gaiden svårt på ett väldigt bra sätt. Jag kände mig aldrig begränsad eller låst som spelare.

Citerar Vanilla Thunder II:
Herregud, det är aldrig försent att spela ett bra spel. Jag upptäckte Fallout och Fallout 2 efter att ha spelat igenom Fallout 3 och det är definitivt något av det bästa jag spelat, trots att jag avnjöt dessa mer än typ 10 år "försent".
Spelade KOTOR för första gången för bara några år sedan och fullkomligt älskade det. Tyckte det höll minst samma klass som Mass Effect, trots ålderskillnaden så var det inte mycket mer än grafiken som var bättre i Mass Effect.

Jag tycker absolut att du bör ge både Oblivion och Skyrim en chans.


Det är sant iofs. Jag har också spelat många spel i "efterhand" och ändå tyckt om dem.



Citerar Bad_mongo:
Annars är jag väldigt besviken på den här generationen.


Hahaha wtf?!?

Citerar Aaandy:
Hitman: Blood Money


What? Var det så otroligt bra?

Förvånansvärt många som tycker att Oblivion eller Skyrim är bäst denna generation. Jag blir nästan tvungen att ge det en chans. Känns som att jag verkligen missat något.
The fuzz is here!
  • 0
Citerar gameplayer:
Förvånansvärt många som tycker att Oblivion eller Skyrim är bäst denna generation. Jag blir nästan tvungen att ge det en chans. Känns som att jag verkligen missat något.


Börja med Morrowind, håller än idag. Särskilt om du slänger på ett par grafikmoddar. Kan rekommendera senaste versionen av MGSO. Blir snyggare än Skyrim, i vissa avseenden.

~

Om du orkar med supergammal grafik, buggar, jobbiga kontroller och DOS-program så är Daggerfall också en höjdare. Arena kan man skippa, det är på tok för svårt. Helt orimligt.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar gameplayer:
What? Var det så otroligt bra?


Jag skulle nog kalla det generationens bästa "stealth game".

Citerar gameplayer:
Förvånansvärt många som tycker att Oblivion eller Skyrim är bäst denna generation. Jag blir nästan tvungen att ge det en chans. Känns som att jag verkligen missat något.


Skyrim är faktiskt en spelupplevelse utöver det vanliga. Du måste spela det!
  • 0
Citerar Aaandy:
Hitman: Blood Money


Tyvärr är det ju faktiskt så att Blood Money tillhör en annan generation...
"I refuse to answer that on the grounds that I don't want to."
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!