Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Europa Universalis


Såg att det inte fanns någon tråd om denna spelserie! Här snackar vi om Europa Universalis spelen, tips och tricks, taktiker, hur det går för ert rike m.m.

Försöker för tillfället lära mig Eu3 och sen kanske gå vidare till fyran om det är något att ha. Det tar ju lite tid att komma in i det.
"You hear about the Chinese godfather? He made them an offer they couldn't understand."
  • 0
Eu4 är både enklare och bättre för nybörjare, utan att offra djupet serien är känd för. Jag har älskat serien sedan del 1, även om jag inte varit vidare bra på spelen ifråga, så har det alltid underhållit. Jag tycker Eu 4 träffar precis rätt när det kommer till få tekniska problem, har inte träffat på en enda bugg än. Spelet flyter på helt galet bra kontra min favorit Hearts of Iron 3, och det fokuserar på rätt saker. Det har också en del bättre system än Eu3 som är fenomenalt, om än lite daterat kontra del 4. Eu3 och Eu4 är så pass lika att du lika gärna kan börja med del 4. Men om du äger del 3 utan att äga del 4 kan du ju spela det. Oavsett vilket du spelar är dom båda toppen. Jag tycker dock att del 4 är det bättre spelet trots att det inte har några större dlc än minus amerika/koloni dlct som nyligen släpptes.

Den här killen är otroligt duktig på serien och han förklarar väl grundläggande funktioner för nybörjare. Han har också många underhållande walktroughs flr EU serien och Victoria.
http://www.youtube.com/user/quill18
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Jag tycker du ska köpa 4:an, den är värd det. Som nämns ovan är det teknisk väldigt stabil och 4:an är om något det mest vänligaste spelet i form av menyer och översikt över ditt gameplay. Det är också grafiskt så mycket snyggare än eu3 som tyvärr börjat se ganska tråkigt ut.
Vill också säga att jag gillar verkligen den nya expansionen som släpptes nu i veckan med ny mekanik kring kolonisation. Tycker utvecklingen är på väg åt rätt håll i hur de fortsätter utveckla spelet.

Just nu satsar jag på att utvidga mitt Sveriges makt genom att försvaga tillväxten hos andra stormakter i Europa medan jag samtidigt expanderar hårt i Amerika med flera stora kolonier redan. Mitt senaste krig gjorde att jag vann flera kolonier i Karibien vilket just nu iallafall lutar mot att jag leder kolonisations racet. Nu börjar jag bara oroa mig för att min allierade Frankrike börjar bli för starka bara. De har börjat äta sig in i både Spanien , Holland och Italien.
  • 0
Jag klarade en kampanj som Sverige i EU 4 nyss fast helt utan kolonisation... genom att expandera runt balkan en bit in i ryssland. Danmark och Norge var även under mitt rike som jag omformade till Scandinavien, tyvärr fick man en ful gulröd flagga istället för den snyggare blå gula svenska. Det var lite kul att manipulera och delta i den rad krig i tyskland som ofta rent historiskt skedde tills Tyskland enade sig. I min kampanj lyckades dock det heliga tyska riket ena sig en kortare period. Portugal var den största kolonialmakten som då hade en union med Spanien som var starkare men en lydstat och aldrig ens bytte namn till spanien utan fortsatte som Castille hela spelet igenom. Ottomanska riket lyckades trycka djupt ini Europa och Österike var bara en skugga av sitt historiska jag. Frankrike och England puttrade på mer historiskt, med kolonier och krig mot varandra. Asien regionen domnierades helt utav Kina med sina allianser. Det var kul minst sagt.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Citerar zunjin:
Just nu satsar jag på att utvidga mitt Sveriges makt genom att försvaga tillväxten hos andra stormakter i Europa medan jag samtidigt expanderar hårt i Amerika med flera stora kolonier redan. Mitt senaste krig gjorde att jag vann flera kolonier i Karibien vilket just nu iallafall lutar mot att jag leder kolonisations racet. Nu börjar jag bara oroa mig för att min allierade Frankrike börjar bli för starka bara. De har börjat äta sig in i både Spanien , Holland och Italien.


Citerar Patrikseve:
Jag klarade en kampanj som Sverige i EU 4 nyss fast helt utan kolonisation... genom att expandera runt balkan en bit in i ryssland. Danmark och Norge var även under mitt rike som jag omformade till Scandinavien, tyvärr fick man en ful gulröd flagga istället för den snyggare blå gula svenska. Det var lite kul att manipulera och delta i den rad krig i tyskland som ofta rent historiskt skedde tills Tyskland enade sig. I min kampanj lyckades dock det heliga tyska riket ena sig en kortare period. Portugal var den största kolonialmakten som då hade en union med Spanien som var starkare men en lydstat och aldrig ens bytte namn till spanien utan fortsatte som Castille hela spelet igenom. Ottomanska riket lyckades trycka djupt ini Europa och Österike var bara en skugga av sitt historiska jag. Frankrike och England puttrade på mer historiskt, med kolonier och krig mot varandra. Asien regionen domnierades helt utav Kina med sina allianser. Det var kul minst sagt.


Jag började köra som Sverige. Men dem är ju inte direkt någon nybörjare nation kanske. Men roligt att försöka bryta sig loss från dansken!


Jo, kanske köper del 4 lite senare. Just nu känner jag att jag vill lära mig 3:an. Sen kanske försöka hoppa på Hearts of Iron III som jag också har men inte orkat lära mig än. Men det ska nog gå det också. (Älskar historia, så alla Paradox-spelen lockar) Gillar dock Europa Universalis serien mer än HoI då man kan spela som en liten handelsstat om man så känner för det. Spelet är dock inte så svårt som jag kommer ihåg det. Tittade på en 25 dels tutorial så fick lite grepp om det.

Körde en lätt runda med Castille så jag fick testa lite. Nu så kör jag och brorsan som Österrike och Ungern.

En fråga dock som jag undrar över. Hur fungerar byggnader egentligen? Jag ser ju att man får bonusar och så. Men är det nödvändigt att bygga t.ex. kyrkor överallt i alla provinser om jag kan det? Eller ska jag bara sätta dem där dem mest behövs. Vad ska man ha för taktik egentligen?
"You hear about the Chinese godfather? He made them an offer they couldn't understand."
  • 0
Byggnader är bra om du ser på lång sikt att du kan få problem med saker. Det kan höja skatter i provinsen, bidra till mindre revoltrisk. Det finns bra guider för sånt här på internet. Kika lite och i Paradox forumen. Det var länge sedan jag spelade Eu3 Så mitt minne är inte så färskt :/

Mjo, Hearts of Iron fokuserar ju på krig totalt... diplomatin och ekonomin är ett sidostick. Dock är stridssystemen desto djupare. Eu är lite allt i allt och minst djup men med mest bredd av hela serien. Victoria 2 lägger fokuset på diplomati och ekonomi och resten har en andra plats. Jag skulle vilja påstå att Victoria 2 är den svåraste av bunten där Eu serien är den enklaste och Hoi serien någonstans emellan dem. Sen har du ju också Crusader Kings 2 som lägger fokuset på inrikes politik/politik och dynastier istället.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Om nån skulle vilja lira ett eu4 spel här på gr tycker jag vi borde göra det !
  • 0
Citerar Patrikseve:
Mjo, Hearts of Iron fokuserar ju på krig totalt... diplomatin och ekonomin är ett sidostick. Dock är stridssystemen desto djupare. Eu är lite allt i allt och minst djup men med mest bredd av hela serien. Victoria 2 lägger fokuset på diplomati och ekonomi och resten har en andra plats. Jag skulle vilja påstå att Victoria 2 är den svåraste av bunten där Eu serien är den enklaste och Hoi serien någonstans emellan dem. Sen har du ju också Crusader Kings 2 som lägger fokuset på inrikes politik/politik och dynastier istället.


Ska nog prova på lite mer av Paradox spelen. När man väl lär sig så är det svårt att slita sig ifrån dem.

Citerar zunjin:
Om nån skulle vilja lira ett eu4 spel här på gr tycker jag vi borde göra det !


Om jag skaffar 4:an så är jag på! (Fast just nu duger ju 3:an rätt fint) Även om jag inte alls är särskilt duktig!

Har ytterligare en fråga till någon kunnig! Har googlat och letat men hittar inte något svar. Jag är just nu Österrike och är kejsare i Holy Roman Empire. Jag försöker skaffa imperial authority så mycket som möjligt. För att få det så kan man ju "Ta bort icke medlemmars "sphere of influence" över medlemmar". Var gör jag detta? Har letat men hittar inte!
"You hear about the Chinese godfather? He made them an offer they couldn't understand."
  • 0
Citerar Gamerman1:
För att få det så kan man ju "Ta bort icke medlemmars "sphere of influence" över medlemmar". Var gör jag detta? Har letat men hittar inte!


Skulle säga att det är krig som gäller. Antingen genom att göra det direkt via ett fredsavtal eller genom att försvaga det andra landet till den grad att det inte längre kan upprätthålla sfären. Annars går det också att bryta genom att göra landet som är i sfären starkare, men det är ju lite svårare att styra över.
X5O!P%@AP[4\PZX54(P^)7CC)7}$EICAR-STANDARD-ANTIVIRUS-TEST-FILE!$H+H*
  • 0
Citerar Silky:
Skulle säga att det är krig som gäller. Antingen genom att göra det direkt via ett fredsavtal eller genom att försvaga det andra landet till den grad att det inte längre kan upprätthålla sfären. Annars går det också att bryta genom att göra landet som är i sfären starkare, men det är ju lite svårare att styra över.


Jaha okej, tack!
"You hear about the Chinese godfather? He made them an offer they couldn't understand."
  • 0
  • Phip
  • Phip
Spelet gick från att gå ganska bra till att knappt ha råd med någonting! Dels för att jag hamnade med ett onödigt krig med Frankrike och att det där kolonierna jag har bara drar massa pengar!
"In this world, nothing is certain but death and taxes."
  • 0
Nu har jag startat igång eu4 igen och försöker lära mig ändringar och nya features. Mitt första spel som Sverige utspelade sig så att jag lyckades bryta mig ur min union med Danmark men med stora problem. Danmark annakerar Norge och Hollenstein samt allierar sig med Muscowy medan jag söker hjälp från Polen och Lithuania. Mitt nästa krig blir en desperat kamp mot danskarna och deras nu dubbelt så stora arme medan mina allierade och Muscowy slår ut varandra och lämnar kriget snabbt. Tyvärr verkar det som mina stormaktsplaner blev krossade snabbt med ett förvånansvärt starkt danskt motstånd

Jag tar gärna och kör igång ett mp spel med någon eller flera som vill spela några gånger i vecka . Bara att säga till
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!