Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

MEST överskattade spelet?


Bioshock Infinite är sjukt överskattat.
  • 0
Citerar torbli79:
Citerar Blodpixel:med risk för att piska upp lynchstämning, Halo. Har bara spelat igenom seriens första tre delar och de är okej, men inte så fantastiska som många vill göra gällande. Master chef är helt personlighetsbefriad, fienderna parodiska och vapnen leksaksaktiga, att spela Halo känns lite grann som att nörda loss med actionfigurer i plast.

Körde du dem när det begav sig? Vissa spel tappar "känsla" med åren trots att spelkvaliteten i sig är bevarad. För mig var Halo det som öppnade upp FPS-genren i och med att man nu kunde spela vettigt på konsol (kom aldrig riktigt överens med N64-kontrollen och Goldeneye).

Har du upplevt MP-scenen i Halo 2 och Halo 3? Där snackar vi grejer!


Jodå, jag spelade spelen när de begav sig, låt säga att jag drogs med i hypen. Halo 2 var det första och enda spel jag köpt på ett midnattssläpp i en spelbutik. Det enda jag spelat online är Halo 3, och det var ju kul även om jag är mer för single player. Melee-attacks var för effektiva och drog ner upplevelsen en del kände jag. Hur många gånger stod man inte och matade ett halvt magasin i en anstormande fiendespelare bara för att bli knockad av kolven när han nådde fram. /Ragequit...

Det är kul och bra spel, men väldigt överskattade tycker jag. Som sagt, Master Chief saknar all form av karisma, jag bryr mig väldigt lite om storyn. Man kan säga att de är väldigt snygga och tekniskt kompetenta spel, men det är väl inte alla som uppskattar den här blänkande action-man-estetiken, och det är nog just det jag har störst problem med. Jag vill ha mer smuts, mer tyngd och rekyl i vapnen, mer gore, mer story att bry mig om. Lite mer Killzone. Lite mer av District 9 och Elysium, Mutant Chronicles, och lite mindre Star Wars / Star Trek. Det jag tyckte om mest med Halo-spelen var nog utomhusmiljöerna, de var helt makalösa på sin tid.

Och så fattar jag inte grejen med det här så kallade episka ledmotivet som prisas och hyllas överallt jag hört det komma på tal. För mig är det ett tämligen intetsägande stycke musik, men på vissa håll verkar man hålla det som ett större verk än t ex Beethovens nia. Kan komma på många ledmotiv till spel jag tyckt väldigt mycket mer om men som det aldrig pratats om i spelmedia överhuvudtaget, t ex ledmotiven till Uncharted-spelen, eller min favorit Rainbow Six: Rogue Spear.

Men men, naturligtvis handlar allting i slutändan bara om smak.
Gamertag: II Linus II
  • 0
Citerar Blodpixel:
även om jag är mer för single player.


Då tror jag att du har missat en stor del av spektaklet. Från och med Halo 2 och framåt så var MP-delen en enorm del av det hela, som jag förmodar att du förstår.

Citerar Blodpixel:
Melee-attacks var för effektiva och drog ner upplevelsen en del kände jag. Hur många gånger stod man inte och matade ett halvt magasin i en anstormande fiendespelare bara för att bli knockad av kolven när han nådde fram. /Ragequit...


Det är lika för alla.

Jag gillade det. När Halo 3 hade patchats ordentligt och var som bäst så fungerade stridssystemet perfekt. De taktiska valmöjligheterna var oändliga och gick att skräddarsy efter ens eget spelsätt. Gillar du inte närkamper? Håll dem borta med välplacerade BR-bursts.

Citerar Blodpixel:
Master Chief saknar all form av karisma


Den tystlåtne antagonisten må vara ett överexploaterat fenomen inom FPS-genren, men i det här fallet (sett till storyn) så tycker jag det fungerar utmärkt. Gillar man sedan inte storyn i stort så förstår jag om man har problem med det.

Citerar Blodpixel:
Och så fattar jag inte grejen med det här så kallade episka ledmotivet som prisas och hyllas överallt jag hört det komma på tal. För mig är det ett tämligen intetsägande stycke musik, men på vissa håll verkar man hålla det som ett större verk än t ex Beethovens nia. Kan komma på många ledmotiv till spel jag tyckt väldigt mycket mer om men som det aldrig pratats om i spelmedia överhuvudtaget, t ex ledmotiven till Uncharted-spelen, eller min favorit Rainbow Six: Rogue Spear.


Oj, intressant! Själv älskar jag all Halo-musik, varje spel tillförde något nytt. ODST var magiskt!

Citerar Blodpixel:
Men men, naturligtvis handlar allting i slutändan bara om smak.


Jo men så är det!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Agreed, ODST musiken är magisk! Jag gillar Halo storyn, och tycker att böckerna tillför en hel del till den annars okarismatiska spartanen. Men! Inget slår Mass Effect i Sci-Fi genren i mina ögon. I jämförelse (storymässigt) blir Halo överskattat tycker jag, trots ME trilogins något pinsamma avslut.
  • 0
Överskattad är ett svårt ord. Det antyder ju på en serie som många hyllar men man själv aldrig uppskattade på samma sätt. Borderland serien är nog en sådan för mig. Otroligt älskad serie som jag inte uppskattar särskilt mycket.

Kings Bounty är en annan, många älskar den och som Heroes fantast vore det nästan gjutet att älska den men, jag gillar inte designen och delar av spelmekaniken.

Sen finns det säkert fler spel jag inte gillar som andra älskar. Med det sagt är jag medveten om styrkorna spelen har och förstår att det är älskade. Sen att spelet inte riktigt klickar för mig är som det är

//PS På tal om Halo, jag köper de som tycker serien är överskattad men det går inte att bortsee från vilken påverkan det hade på hela genren. Goldeneye lade grunden och Halo blev fadern till de flesta moderna fps på konsol. Det är tre serier på konsoler som verkligen satte ribban för skjutar spel:

Goldeneye (visade att det gick med 3d fps på konsol och var revolutionerande för sin tid)
Halo (satte ribban och grunden för alla framtida fps på konsol, del 2 populariserade inte bara health regensystemet utan var en stor del i att popularisera online multiplayer på konsoler.)
Gears of Wars (kan nästan tituleras som grundare av den moderna tps genreen även om det inte var det första, men det är härifrån cover systemet i de flesta spelen inom tps kommer ifrån)
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Citerar Martinski:
Bioshock Infinite är sjukt överskattat.


Oj, är inte GTA 5 som släpptes samma år det heller?
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Citerar Bulletproof:
SPLINTER CELL!!!!!!!! ARRGGGH!!!!!!!!! SÅ MYCKET JAG HATAR DET SPELET!!! HUR KAN MAN TYCKA DET ÄR KUL!!!!????


Bästa stealthspelet som finns ju
  • 0
  • over
  • over
Halo serien är utan tvekan den mest överskattade.

ps. let the hate flow through you .mohahah
The time you enjoy wasting is not wasted time.
  • 0
Citerar Patrikseve:
Överskattad är ett svårt ord. Det antyder ju på en serie som många hyllar men man själv aldrig uppskattade på samma sätt.


Ja, man får tänka efter hur man definierar begreppet. Jag skrev såhär några sidor tillbaka:

Ett spel som mer eller mindre definierar sin genre och fortfarande håller spelmässigt mer än tio år efter release kan omöjligt vara överskattat. Till och med jag inser att Skyrim är ett riktigt bra spel, men det är för mig oförklarligt hur folk kan tycka det är roligt. Non the less, jag finner det tråkigt/intetsägande, men inte överskattat.

Ett överskattat spel är för mig ett spel med medelmåttig framgång, ett spel som inte har tillfört något till sin genre, som i mångt och mycket står på andras ben, men som trots allt detta har en enorm (ofta hätsk och envis) fanbase. Helt enkelt, spel som folk älskar för vad de borde/kunde ha varit, inte för vad de egentligen är.

Bara för att man inte förstår charmen i ett spel så betyder det inte att ingen annan gör det. Man får ha ett öppet sinne, helt enkelt. Men vi har alla olika definitioner.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Call of Duty: Black Ops. Var EXTREMT överskattat när det kom ut.
  • 0
Citerar Father Grigori:
Call of Duty: Black Ops. Var EXTREMT överskattat när det kom ut.


Oh you did not just say that.
Protect ya neck
  • 0
Counter Strike och Minecraft tycker jag är överskattat.
"In the land of the blind the one eye man is the king"
  • 0
Assasins creed.... 1an och 2an var bra. Alla andra är bara enformiga och tråkiga.
  • 0
Citerar williamcool:
Assasins creed.... 1an och 2an var bra. Alla andra är bara enformiga och tråkiga.


Jag fann även ettan och tvåan enformiga. Hade dock mest kul med ettan då det var nytt och fräscht. Nu är jag mest trött på serien.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Alla CoD-lir efter CoD MW2.
"Don't just teach your children to read...Teach them to question what they read.Teach them to question everything." -George Carlin
  • 0
Citerar Nizyo:
Gillar inte det estetiska i Halo. Tycker det är så fruktansvärt simpel och tråkig design.


De som är soft ju
  • 0
The Last of us är sjukt överhypat och överskattat.
  • 0
Watch dogs lätt
  • 0
Mass effect 3 tycker jag, 2.an var roligare och mer wow känsla.
i'll Be Back
  • 0
Crysis 2, Left 4 Dead 2, Need for Speed Shift 1 o 2 och Just Cause, typ.
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0
Ocarina of Time
*Barrikaderar alla dörrar och fönster i huset*
Laugh, and the world laughs with you. Weep and you weep alone.
  • 0
Just nu verkar Minecraft väldigt överskattat.
Jesus was black, Ronald Reagan was the devil, and the government is lying about 9/11
  • 0
Citerar DennisL:
Watch dogs lätt


Dem mesta som har spelat de tycker att det är dåligt. Bara kolla på metacritic. Den ligger nånstans på 40-49 skalan om man ser på folkets röst.

Citerar Siegfried:
Just nu verkar Minecraft väldigt överskattat.


Har visserligen inte spelat det, men vilket spel kommer i närheten av den kreativitet och innehåll som det svenska spelet bjuder på? Jag personligen gillar inte Minecraft för jag har otroligt svårt för dess grafik, men i övrigt så är det en av spelvärldens viktigaste byggstenar. Det kan man inte säga ifrån dock.

Citerar Ironfist00:
Need for Speed Shift 1 o 2


Igen, kolla på vad internetvärlden säger. Shift var aldrig heller en storsäljare, kom visserligen aldrig lika lågt som det horribla Pro Street. När man tittar bakom storsäljarna inom racingliren från EA så är arkadracing oftast det som fansen förväntar sig mest av. Jag hade nästan aldrig några problem med Shift, det var ett rätt stabilt racingspel. Däremot tvåan var en enda stor katastrof enligt. Även om man valde den lättaste svårighetsgraden och hade det bästa fordonet var motståndarna orättvist överlägsna. Bara kolla på nattbanan då man ska köra mot en Caterham och andra motståndare. Jag tar Apex:en hur perfekt som helst, men ändå måste jag blockera den djävla bilen så att den inte kör förbi.

Btw, kan vi inte för en gångs skull vara eniga om att Monkey Island är sjukt överskattat? Det är trots allt ett point & klick-spel.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Citerar AG Jati:
Btw, kan vi inte för en gångs skull vara eniga om att Monkey Island är sjukt överskattat? Det är trots allt ett point & klick-spel.


Monkey Island är snarare en pionjär i sin genre och absolut inte överskattat.
Om sjukdomen varken kan botas med sprit, tjära eller bastun så dör man av den.
  • 0
GTA, Half Life, WoW, CoD och Super Mario.

Fattar inte vad folk ser i serierna med kul för dem.
And in despair I bowed my head; There is no peace on earth, I said; For hate is strong, and mocks the song of peace on earth, good-will to men!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!