Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Införskaffa xbox one eller Ps4?


Hej! Går med tankar kring att köpa en konsol igen, jag har ägt både 360 och ps3 men hoppade över till PC i slutet av den generationen. Men nu när några år gått så börjar jag sakna konsol lirandet.Min fråga är då som rubriken skvallrar om vilken konsol jag borde satsa på. För att ge er en liten bild av vad jag gillar så kan jag skriva vad jag tyckte bäst om på vardera konsol från förra generationen.

PS3
- Första parts spelen (älskar framför allt uncharted serien)
- layouten
- utseende på själva konsolen

Xbox 360
- achivements (det som jag saknade absolut mest när jag gick över till ps3 och en av de främsta anledningarna varför jag är sugen på xbox one nu)
- Kontrollen

Jag har alltid värdesatt grafiken mycket (såpass mycket att jag gick över till PC som jag annars inte har gillat som plattform) så därför är ju prestandan av stor vikt. Hur mycket skillnad märker man mellan konsolerna när det gäller grafiken?

Ett problem som jag märkt nu när jag börjat kika på konsoler igen är att jag numera är van med 60 fps. Jag testade Assasins Creed Unity, Destiny och Halo anniversary hos en vän på xbox one och tyckte att alla smålaggade lite (särskilt Unity som enligt mig knappt var spelbart). Är fps något fler av er lider av? När grafiken flyter på i 30 fps så är det ingen större fara för mig, men det är när den går ner och dippar som det känns värre. Vilken konsol i fråga har bäst fps i spel? är det någon skillnad mellan konsolerna? Kan trophies systemet på ps4 stå sig jämnt med achivements?
Ursäkta om jag varit rörig, kan försöka precisera mig bättre sen om det behövs.
Tack för hjälp!
  • 0
Skillnaden är bara märkbar om du jämför ordentligt sida vid sida. Så prestandan tycker iaf jag inte är något att bry sig om i det här valet.

Du ska istället välja efter exklusiva titlar, vilken konsol dina kompisar har (om du kör online) eller den kontroll du föredrar.

Angående FPS så är det oftast 30 eller 60fps som gäller. Nya MGS V kommer ha 60fps till båda konsolerna.
  • 0
Jag brukar säga att om man ska ha en ren spelkonsol med lite intressanta sociala delningsfunktioner så är Ps4 det bästa valet, medan Xbox One överlag är en roligare konsol att äga med sina små knepiga funktioner och dylikt. Båda konsolernas exklusiviteter är än så läge halvtrista tycker jag (men lär ändras i höst/2016).
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Jag är verkligen jättenöjd med min Xbox One, men eftersom grafiken verkar vara nummer ett för dig så skulle jag nog rekommendera PS4 även om skillnaderna är minimala. Det är ju den maskin som utvecklarna har som "lead console". Och DS4:an är mycket skönare än DS3:an.

Såvida du inte har sambo/fru/barn som du delar teve med för då rekommenderar jag helt klart Xbox One. Dels för att du kan kolla på teve genom konsolen och blixtsnabbt kan byta till spel när läge uppstår. Och dels för att streamingen till valfri Windows 10 dator/platta fungerar jävligt bra.
  • 0
Köp en PS4

Vill du ha en konsol med grymma exklusiva titlar som The Last of Us, Uncharted och God of War osv så är det PS4 som gäller. Jag tycker att om man ska spela spel som kräver online så är det Xbone som gäller. Men om du vill spela grymma Single-player spel så är det PS4 som gäller.

Om man tittar på framtiden och vilka spel som kommer så ser jag också en bättre anledning att skaffa PS4

Framtida spel

- Uncharted 4
- The Last of Us 2
- No Mans Sky

Och fler kommer det
  • 0
Jag tycker att båda konsolerna har sina för och nackdelar och att det i slutändan handlar om vad ens kompisar valt för konsol samt eventuellt vilka förstaparts exklusiviteter man föredrar.
"Is there a gun in your pocket or are you just happy to see me?" Mae West
  • 0
Det är ju väldigt personligt vad man föredrar. Då jag föredrar Xbox One före PS4an så är ju risken att jag vinklar detta åt fel håll (eller rätt).
Men det som gjorde att jag valde en Xbox One före PS4 är följande:

Kontrollen (gillar inte PS4 kontrollen tyvärr)
Forza-serien
En ogrundad känsla av att Xboxen ger mer vill-ha känslor för mig än vad PS4an gör
Sen så finns det ju många roliga multimedia-funktioner att leka med, ex; streaming mellan Win 10 och datorn och massa appar att ladda ner som visserligen oftast är totalt ointressanta för mig.

Fördelarna med PS4an enligt mina personliga preferenser är;

- Hårdvaran, dvs grafiken (även om skillnaderna är väldigt små för blotta ögat so far i konsolernas livstid)
- Vissa exklusiva titlar som är intressanta
- Designen på burken
  • 0
Jag köpte PS4an efter två generationer med Xbox. Är skitnöjd med konsolen över lag, men börjar smått känna ånger över mitt köp. Eftersom att mina två måste-ha-titlar släppts (Witcher 3) och släpps (Battlefront) till både Xbone och PC så hade jag lika gärna kunnat lägga på achievements på den redan existerande högen snarare än att börja på ny kula. Lägg därtill en hetare höst gällande exklusiviteter för Xboxägarna och besvikelsen är snubblande nära ett faktum.
Hade jag väntat 14 dagar (dvs. till efter E3) med mitt köp så hade jag säkert valt Xbone, men jag är ändå inte missnöjd med ps4. Jag kan ju köra alla multiformatspel, dessutom med/mot massa kompisar som äger samma konsol och det kommer komma feta exklusiva titlar såsmåningom.
Följ hjärtat, ta den det lutar mot, titta inte tillbaka och jämför, för när du inser att vindrutan är större än backspegeln så blir du nöjd med din konsol oavsett vad du väljer. Du får spela massor av grymma spel oavsett.
  • 0
tack för alla svar! Velar fortfarande fram och tillbaka vad jag ska välja..svårt det här En nackdel om jag väljer PS4 är att jag knappt har några vänner som spelar där, de flesta spelar på xbox..När det gällde detta med fps, är det någon här som övergått från att spela på PC med 60 fps tillbaka till konsol med 30 fps? Hur funkade det? var det något ni led av grafikmässigt, att det kändes hackigt liksom?
Citerar Mattemaniac:
Jag köpte PS4an efter två generationer med Xbox. Är skitnöjd med konsolen över lag, men börjar smått känna ånger över mitt köp. Eftersom att mina två måste-ha-titlar släppts (Witcher 3) och släpps (Battlefront) till både Xbone och PC så hade jag lika gärna kunnat lägga på achievements på den redan existerande högen snarare än att börja på ny kula. Lägg därtill en hetare höst gällande exklusiviteter för Xboxägarna och besvikelsen är snubblande nära ett faktum.
Hade jag väntat 14 dagar (dvs. till efter E3) med mitt köp så hade jag säkert valt Xbone, men jag är ändå inte missnöjd med ps4. Jag kan ju köra alla multiformatspel, dessutom med/mot massa kompisar som äger samma konsol och det kommer komma feta exklusiva titlar såsmåningom.

Följ hjärtat, ta den det lutar mot, titta inte tillbaka och jämför, för när du inser att vindrutan är större än backspegeln så blir du nöjd med din konsol oavsett vad du väljer. Du får spela massor av grymma spel oavsett.
Följ hjärtat, ta den det lutar mot, titta inte tillbaka och jämför, för när du inser att vindrutan är större än backspegeln så blir du nöjd med din konsol oavsett vad du väljer. Du får spela massor av grymma spel oavsett.

Min kompis sa: du kommer nog ångra dig vilken konsol du än väljer (han äger båda) så när jag väl gjort mitt val är det bara att köra på det ^^

Tillagt 2015-08-12 12:28:
oj då...skumt med citated där skulle bara ha sista biten
"Följ hjärtat, ta den det lutar mot, titta inte tillbaka och jämför, för när du inser att vindrutan är större än backspegeln så blir du nöjd med din konsol oavsett vad du väljer. Du får spela massor av grymma spel oavsett"
  • 0
Jag kör både på en bra pc (med 144hz skärm) och Xbox One. Har inte stört mig så jättemycket på fps-skillnaden. Många är ju i 60fps ändå. Forza Horizon 2 körs i 30fps och det tänker man inte ens på.
  • 0
Jag har både PS4 och Xbox One, och Xbox One är favoriten av de två.

Fördelar jag ser hos Xbox One:

+ Jag föredrar Xbox One handkontrollen framför DS4 alla gånger. Offset-spakarna är något jag riktigt vuxit in i och inte vill vara utan. Att det är lägre motstånd i spakarna än på 360 är för mig ett plus under längre sittningar. Skönare triggers, även om DS4's plattare motsvarigheter till A, B, X, Y är skönare att trycka på.

+ Trots vad som står på pappret finns det ett flertal exempel på multiplattformsspel som flyter bättre på Xbox One än på PS4, om man värdesätter framerate mer än upplösning, vilket jag gör. The Witcher 3 t ex. Skillnaderna oavsett format är marginella, men de finns där.

+ Kompatibilitet med extern hårddisk. Mycket användbart.

+ Även om Windows 10 ska komma så gillar jag ändå gränssnittet som finns idag. Tiles passar mycket bättre på konsol än det gjorde på dator, även om jag kunde önska att jag kunde organisera dem bättre efter hur jag vill ha det.

+ De kommande exklusiva titlarna. För första gången på mycket länge börjar jag fundera på hur jag ska få råd till alla kommande spel jag vill ha. Rise Of The Tomb Raider (förvisso tidsexklusivt, men ett år är ett helt år), Scalebound ser riktigt hett ut, Quantum Break är min kopp te, och Cuphead med sin underbara design blir jag våt i byxan bara av att se på. Om Halo 5 har mer gemensamt med fyran än med tidigare delar så blir det troligtvis också ett måste. Sedan är jag ingen racing-fantast, men när jag fick Forza Horizon presents Fast and Furious gratis genom Xbox Live blev jag så förtjust att jag var tvungen att köpa Forza Horizon 2.

+ Xbox One-konsolen är större, men tystare och svalare än min PS4. Eftersom konsolen står i en tv-bänk där jag i princip bara ser fronten, och eftersom jag inte bär omkring konsolen, så är storleken inget bekymmer.

+ Jag sitter med 100/100-uppkoppling och nedladdningar går snabbast via Xbox Live vad gäller spel och uppdateringar.

+ Bakåtkompabilitet är alltid en trevlig bonus. Det finns många spel jag är nyfiken på men inte hann spela på Xbox 360. I vinter (?) kommer jag kunna göra det, utan att behöva koppla in 360'n. Och dessutom spela med en skönare kontroll. Att kunna spela gamla spel man redan betalt kanske 600 för när det begav sig är vad jag kallar god service, en betydligt bättre gest mot kunden än att ta betalt för samma spel (som inte är en remaster) flera gånger.

+ Xbox Live är en stabilare onlinetjänst med långt mindre tid ur funktion än PSN, och min uppfattning är att den är säkrare att koppla kort eller paypal på än vad PSN är.

Fördelar jag ser med PS4:

Nu är jag ju uppenbarligen partisk och ser därmed inte lika många fördelar, så du får ta mina åsikter för vad de är - åsikter.

+ The Last Of Us är mitt absoluta favoritspel alla kategorier. Det är ett fantastiskt spel, men tyvärr ganska ensamt i utbudet av filmiska äventyrsspel förutom Tomb Raider Definitive Edition (som också finns till XBO), och då är TLOU en port av ett spel från 2013 fortfarande det bästa och mest imponerande jag spelat på både PS3 och PS4.

+ Priserna i onlinebutiken tycks överlag vara aningen lägre än priserna i Xbox Live Store för samma spel.

+ Utbudet av indietitlar känns mer intressant på PSN Store än på Xbox Live Store. Vanishing of Ethan Carter, Olli Olli 2, Hotline Miami 2, Rocket League, Binding Of Isaac, Journey och nu senast Everybody's gone to the rapture. Inget av dessa kritikerrosade spel finns på Xbox One vad jag vet.

+ Priset för ett års PS Plus är något lägre än ett års Xbox Live, i respektive onlinebutik.

+ J-rpg är en genre som är i princip helt frånvarande på Xbox och är en ganska stor anledning till att Xbox One är allt annat än en succé i Japan. Inte mig emot, jag föredrar västerländska spel alla dagar i veckan.

+ Fler spel får fysiska utgåvor till PS4 än XBO (t ex Giana Sisters, Lara Croft a t Temple of Osiris), åtminstone i Sverige, och fler spel är lokaliserade med svenska som tillval i undertexter t ex.
Gamertag: II Linus II
  • 0
Citerar Blodpixel:
+ Priset för ett års PS Plus är något lägre än ett års Xbox Live, i respektive onlinebutik.


Man tjänar på att köpa från butik (antingen med kod som mailas till dig eller lapp man skrapar).

Xbox Live 12 månader - 31kr/månad (368kr just nu)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=961066

PSN Plus verkar jag inte ens hitta på prisjakt. Kanske endast finns digitalt?
  • 0
Citerar Danne89:
Man tjänar på att köpa från butik (antingen med kod som mailas till dig eller lapp man skrapar).

Xbox Live 12 månader - 31kr/månad (368kr just nu)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=961066

PSN Plus verkar jag inte ens hitta på prisjakt. Kanske endast finns digitalt?


Webhallen säljer kort för både XB Live och PSN, och där kostar de lika mycket. Jag köper dem billigare annorstädes förstås (aldrig över 400), men jag ville bara poängtera att Sony är billigare om man tecknar abonnemang direkt genom konsolen. Eller har varit i alla fall, det var faktiskt längesen jag jämförde nu.
Gamertag: II Linus II
  • 0
Ibland verkar ps4 välja upplösning istället för frame rate vilket känns underligt men det är ju vad man prioriterar.
Båda enheterna är ju mer eller mindre jämnbördiga, ps4 har en del bättre saker och Xbox andra prestandamässigt så kommer mer eller mindre ner till exklusiva spel och vilken jojje man gillar bäst. Dual shocken har ju fått en rejäl uppgradering sedan PS3 iaf.
Klaatu Verata Nikto
  • 0
En annan fördel med xbox är ju EA access för typ 240kr/år då man dels får rabatt på alla ea spel men också många gratis,typ nhl och fifa 15, bf4, titanfall, dragon age, plants vs zombies mm! Typ alla spel jag gillar så det passar mig super!!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!