Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Ska man få spela spel när man är vuxen?


  • Vebe
  • Vebe
Jag är snart 34 och har spelat sen jag var 6 år. Då på en orange, batteridriven pong-historia. Bra grejor! Sen har det rullat på med Vic20, C64, Atari, Amiga500 & 1200, PC, NES, Gamecube, Jaguar, PS1, PS2, PS3 och Wii. Jag kommer inte sluta spela, däremot är inte spelandet högprioriterat längre. Nu blir det högst en timme om dagen.

Att ge upp en hobby bara för att man når en viss ålder är skadat. Ska jag börja samla frimärken eller fågelskåda nu när jag passerat 30-strecket?
Eller så kanske jag borde stå över nästa spelinköp och införskaffa en blazer? Börja "klä mig min ålder"...

Nej, strunta i vad omgivningen och konventionerna säger och lev era liv annars kommer ni sluta på psykakuten med depression och ångest...
"We live on a placid island of ignorance in the midst of black seas of infinity, and it was not meant that we should voyage far.." - H.P. Lovecraft
  • 0
Håller med ovanstående talare. Det här är en ganska onödig diskussion, jag tvivlar på att det finns någon på detta forum som tycker att spelande är olämpligt när man nått vid en viss ålder.
Om sjukdomen varken kan botas med sprit, tjära eller bastun så dör man av den.
  • 0
Spel är som vilken hobby som helst. Och får man inte ha en hobby som vuxen, vad fan har man att leva för då (Och säg inte familjen, eller kärleken eller något sådant, man måste tillåtas att även leva endast för egen del, utan behov till och från andra, simultant med allt annat)?

Nej, en hobby ska man alltid ha, och spelande, är nog det jag kommer fortsätta med tills jag dör.
Die?
  • 0
På ålderdomshem så har dom ju införskaffat wii och hur kan det vara skadligt att ha roligt fastän man är 80 år.

på ålderdomshem så har dom ju knappast någon möjlighetatt spela riktig golf eller bowling så det kan man ju sätta igång wii:et och spela lite.

Om man mår bra så förbättras hälsan
Story>Gameplay>Graphic
  • 0
Min kompis farmor köpte hans Wii härom dagen, ganska bra tecken på att spelande inte är dedikerat till en viss ålder. När jag blir gammal som gatan är mina planer att bli den nya Old Grandma Hardcore http://oghc.blogspot.com/
Om sjukdomen varken kan botas med sprit, tjära eller bastun så dör man av den.
  • 0
Citerar Vebe:
Nej, strunta i vad omgivningen och konventionerna säger och lev era liv annars kommer ni sluta på psykakuten med depression och ångest...


Bra sagt, men glöm inte att leva ett liv IRL. Mat, sömn och någon godvän och eller ett trivsamt arbete är några vuxna konventioner man inte bör ignorera.
Sluta jiddra, börja trolla..
  • 0
Citerar JonguN:
Citerar Vebe:
Nej, strunta i vad omgivningen och konventionerna säger och lev era liv annars kommer ni sluta på psykakuten med depression och ångest...


Bra sagt, men glöm inte att leva ett liv IRL. Mat, sömn och någon godvän och eller ett trivsamt arbete är några vuxna konventioner man inte bör ignorera.


Visst kommer allt det där i första hand
Story>Gameplay>Graphic
  • 0
  • Vebe
  • Vebe
Citerar Ola_Skinnarmo:
Det är bevisat att interaktionen har skadliga effekter på hjärnan.


Du, min bäste herre, måste vara ett troll. Ingen kan klaga på att man använder hjärnan istället för att sitter som en grönsak framför Days of our lives eller melodifestivalen. Forskning visar att personer som spelar får förbättrad rumsuppfattning, bedömer situationer snabbare under stress samt får förbättrad öga-hand-koordination.

Det som övertygade mig om trolleriet är din profil och favoritfilmen "Göta kanal 2". Ingen människa kan uppskatta den filmen, bara troll...
"We live on a placid island of ignorance in the midst of black seas of infinity, and it was not meant that we should voyage far.." - H.P. Lovecraft
  • 0
Citerar Vebe:
Du, min bäste herre, måste vara ett troll.


Det är vad vi alla misstänker, tills du langar fram lite bevis för din teori, Mr Ola.

Citerar John_Mclane:
Visst kommer allt det där i första hand


Jepp. För ärligt talat, vem vill sitta och spela om ens kompis har fest, till exempel.
Svampbob Fyrkant finns på riktigt!!
  • 0
Hellre så gör man något med familjen eller kompisarna men efter enhårdskoldag så är det skönt att slå på 360 och koppla av lite
Story>Gameplay>Graphic
  • 0
http://www.youtube.com/watch?v=fUxLEVp2T0w

Jag tror rent av det kan vara "bra" för gammla att spela tvspel när den tiden kommer (när vi blir gammla o gaggiga). De riktigt gammla orkar inte göra så mycket. Det finns väldigt många som bara sitter ensamma i sin lägenhet och tittar på tv 24 timmar om dygnet. TVspel sitter man ju iförsej också bara still men det kanske vore lite bättre att som gammal ge sig in i ett fläskigt MMORPG med massa andra spelare, iallafall lite kontakt + att när vi är så gammla så den generationen har kommit så vem vet vilken interaktion man har med varandra, ett säkert kort är nog iallafall att man pratar live med varandra när man spelar. Blir lite mindre ensamt då.
Världens överlägset bästa spel alla kategorier heter Outcast
  • 0
Pffft, det är ju som vuxen spelandet blir ju best, slipper ha föräldrar bakom dig och att höra tjatande att du spelar för mycket och fokusera mer på läxorna

Spelvärlden började för mig när jag var 3 år gammal och spelade Super Mario Bros. till den gamla NES burken, och mitt liv kommer säkerligen sluta likadant.
I can do that.
  • 0
Jag är med i en klan med över 70 medlemmar där väldigt många passerat 30-strecket och har familj, ungar, jobb o.s.v. och de har inga som helst problem med att hinna med att spela.

Spel är ju liksom snarare ett perfekt nöje på fritiden när man inte längre har ork eller tid att flänga runt och göra annat hela tiden. Då är det nog rätt skönt att bara kunna sätta sig i soffan, starta ett spel och ge sig ut på Live för att på samma gång vara lite social med andra trötta föräldrar där ute.
twitter.com/nicklas_holm | twitter.com/spelpodcast
  • 0
Om man är vuxen, är gift och har barn och ändå har tid att spela, då är det något konstigt på gång. Familjen i första hand, eller?
Every night before going to sleep, Chuck Norris checks under his bed for Liam Neeson
  • 0
Jag kommer hålla hårt kvar i min hobby och vem har sagt att ens barn inte kommer gilla tv-spel?

Tillagt 2008-03-12 14:44:
Det verkar som om Lotta-potta är nedröstad
in your rearview mirror is the motherfucking law
  • 0
Får se om jag fortsätter sen. Nu är ju intresset på topp, men jag vet inte hur jag kommer att känna då. Tycker hursomhelst att det absolut inte är något fel med att spela i vuxen ålder.
Att slåss med troll, befria prinsessor och döda varulvar, det är att leva. - Strindberg
  • 0
Självklart ska vuxna spela spel.
Men det känns lite konstigt när man sitter och klinkar på morsans gamla akustiska gitarr medans hon går upp och lirar Guitar Hero
  • 0
Hoha, självklart ska man få göra det. Om intresset lever än det vill säga (vilket jag tror starkt på) Får jag en avkomma som är intresserad av spel ska jag aktivt spela med och uppmuntra intresset, förstås. Fast det var ett sidospår

Hoppas att jag får en fru som gillar spel också...

Varför tänker jag på familj och skit? Vad händer...?
  • 0
Det finns inget fel med att spela spel när man är vuxen.
Det är en hobby likt alla andra. Blir man för gammal för fotboll till exempel? Nej, självklart inte. (Dock växte jag själv aldrig in i det )

Dock finns det en stor chans att man växer ur spel när nya saker dyker upp i ens liv. Jag upplever själv detta då, när jag var mindre, var spel något av en livsstil, sen blev det en hobby vilket det fortfarnade är även om jag inte längre blir särskilt exalterad av än ny release eller bryr mig om spel blir försenat. Detta är naturligt när man försöker prioritera andra saker, men det är inget fel om intresset aldrig svalnar.
"Meditation brings wisdom; lack of meditation leaves ignorance. Know well what leads you forward and what holds you back." - The Buddha
  • 0
Citerar Ribcage:
Du skriver med allt för korkade personer på msn verkar det som. Fast hur gammal kan han vara egentligen när han tydligen inte kommer att vara vuxen när PS4 släpps?


Lotta-Potta (min vän) kan ha knäppa åsikter men jag skulle inte kalla han korkad, han är ganska smart i skolan ju. . Fast hans åsikter är väl...konstiga oftast. Fast han är smart.

Om 10-15 år (om jag har familj då) skulle det vara en dröm om dom ville spela med mig Mario Kart. Att få till ett fin skal på min son när han precis håller på att vinna att krascha medans alla andra i familjen åker förbi...pwned!
è il momento del Capitano, del nostro Capitano, del simbolo di Roma, del gladiatore giallorosso, del Bimbo d'Oro, con il numero 10, Francesco .. TOTTI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • 0
Näe, mitt intresse för spel kommer aldrig att slockna. Annars blir jag en väldigt tråkig människa.
  • 0
Beror på vilken typ av spel vi pratar om. Ni kan säga vad ni vill men för mig är det nåt fel på den vuxna människa som lirar LasseMajas detektivbyrå.
George W. Bush is the kind of a man that you would use as a blueprint to build an idiot.
  • 0
Självklart ska man ska få spela som vuxen, om man inte fick skulle det ju inte finnas några spelutvecklare...
  • 0
Jag börjar närma mig tjugoårs dagen och därmed kommer övergå till vuxenvärlden. Nu hoppas jag bara att Fable 2, Endwar och Fallout 3 kommer ut innan dess, jag vill ju trots allt uppleva dessa spel innan jag lägger kontrollen på hyllan och fyller vardagen med finanssidor och piprökning.

Yeah right, sen måste man vara en gubbe(helst utländsk) för att spela schack och komma från rikemansfamilj för att kunna njuta av en kostym på en vardag. Dagens födommar tar aldrig slut. Kan dock konstantera att ju äldre jag blir, desto färre spel har jag tid och lust att prova. Förut kunde jag lira allt men nu blir det antingen nostalgi, gamla klassiker som man bör ha spelat (ska påbörja Anachronox, Outcast och Grim Fandango snart) eller ett par enstaka spel som tilltalar min smak väldigt mycket. Så kanske finns det en gnutta sanning att man blir mer konservativ med sitt spelande med åldern...eller så är det bara jag som börjar bli väldigt torr av mig.
Rökning förkortar dit liv och skratt förlänger det. Men vad händer om du är en skrattande rökare?
  • 0
Många spel är ju 18+ varför skulle inte vuxna få spela det då?
Jesus was black, Ronald Reagan was the devil, and the government is lying about 9/11
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!