Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Ska man få spela spel när man är vuxen?


Varför skulle man inte få det? Vuxna stå på er, spela spel!
  • 0
Aftonbladet och Fair Play och "seriösa källor" i samma mening måste vara dagens skämt.

Jag erkänner att det finns de som blir beroende av spel på ett negativt sätt, det är inget att förneka. Vad jag dock stör mig på är att man enkelt skyller allt på just spelen som sådana.

Typiskt människor att förneka sitt eget ansvar.
Vart var föräldrarna till de spelberoende?
Varför lät de det gå så långt?
Varför gav de inte sina barn en bättre syn på IRL-livet från början?

Sen att moraltanter hänvisar till Fair Play och Aftonbladet är bara ett bevis
på deras ignorans i ämnet då hela grejjen sitter djupare än så.

Som den texten som har blivit länkad en bit upp,
som dels visar ur ett ganska neutralt perspektiv både de positiva och negativa
effekterna av spelande, samt även menar att det inte enbart är spelens fel
att en del blir sjukligt spelberoende. Men moraltanter kan väl aldrig
erkänna att föräldrar kan hjälpa sina barn genom att vara närvarande och liknande,
för föräldrar är det ju aldrig fel på...
Heinz Ketchup
  • 0
Citerar Mutant1988:
Undrar dock fortfarande exakt vilka negativa värderingar som man får, eller ändrar, genom sitt spelande. Lite svar Ola, tack?

Om man är en lätt påverkad persson så är det inte bra att spela för våldsamma spel.
Haze
  • 0
Citerar jonas aaaa:
Citerar Mutant1988:
Undrar dock fortfarande exakt vilka negativa värderingar som man får, eller ändrar, genom sitt spelande. Lite svar Ola, tack?

Om man är en lätt påverkad persson så är det inte bra att spela för våldsamma spel.


Det säger sig själv det... Och var exakt ligger problemet då? Att personen är lättpåverkad, eller att spelet är våldsamt?

PS: Väljer du det andra alternativet är du en jubelidiot.
Die?
  • 0
Citerar Mutant1988:
Det säger sig själv det... Och var exakt ligger problemet då? Att personen är lättpåverkad, eller att spelet är våldsamt?

PS: Väljer du det andra alternativet är du en jubelidiot.

Nä att det är så otroligt enkelt att få tag på.
Haze
  • 0
Citerar jonas aaaa:
Citerar Mutant1988:
Det säger sig själv det... Och var exakt ligger problemet då? Att personen är lättpåverkad, eller att spelet är våldsamt?

PS: Väljer du det andra alternativet är du en jubelidiot.

Nä att det är så otroligt enkelt att få tag på.


Och varför har vi åldergränser tror du? För att? Just det, förhindra att de mer extrema spelen når unga, mer lättpåverkade invidider. Sedan så ska faktiskt föräldrar ta sitt ansvar också, och om möjligt, så ska psykiskt sjuka av alla sorter diagnostiseras så snart som möjligt, och sedan hållas under uppsikt, med detta i åtanke.

Problemet är att folk inte vill ta ansvar, att de vill välja den enkla lösningen, att förbjuda och censurera, vilket i stort endast förstör för alla oss som inte har några problem.

Citerar jonas aaaa:
Nä att det är så otroligt enkelt att få tag på.


I USA är vapen det också (Legalt, och än mer, illegalt)... Men det vill de inte ändra på (Eller kan i det sistnämnda fallet).
Die?
  • 0
Klart dom kan Största delen av min BF2 klan (Serious Rabarber Squad) är faktiskt vuxna
Life is a glitch
  • 0
Citerar Mutant1988:
Och varför har vi åldergränser tror du? För att? Just det, förhindra att de mer extrema spelen når unga, mer lättpåverkade invidider. Sedan så ska faktiskt föräldrar ta sitt ansvar också, och om möjligt, så ska psykiskt sjuka av alla sorter diagnostiseras så snart som möjligt, och sedan hållas under uppsikt, med detta i åtanke.

Problemet är att folk inte vill ta ansvar, att de vill välja den enkla lösningen, att förbjuda och censurera, vilket i stort endast förstör för alla oss som inte har några problem.

Ja exakt problemet ligger inte i själva spelen det liger på samhället. För det är ju skit enkelt att skylla på spelen. Men dom är ju faktist skadliga för sånna som har problem. Men det är vädligt svårt att förbjuda någon att inte spela tv-spel.
Det där med åldersgränser är vell bara rekomendationer. Sedan tror jag att folk tycker att det är tuft att ha ett 18 + spel när man är elva. För jag tyckt det var skit grymt att spela GTA til playstation 1 när jag var mindre.
Haze
  • 0
Det är upp till föräldern att bestämma vad en minderårig får spela helt enkelt. Och det är bara att hoppas på att dessa föräldrar är väliformerade om ämnet och uppfattar en som mogen nog, annars får man gott vänta. Det är, och ska bedömmas, individuellt, vad man är mogen nog att spela.

Jag känner mig säker på att låta min lillebror spela spel över hans ålder, då jag grundligt gjort klart skillnaderna, och han har bevisat att han förstår detta. Sedan så hålls hans spelande självklart under uppsikt, och minsta tendens till negativa effekter, har jag gjort klart, kommer innebära slut på spelandet på obestämd tid. Har väl gått några år utan en enda sådan situation nu tror jag.

Butiker, kan lika gärna låta bli att sälja spel till minderåriga, vad mig anbelagar.
Die?
  • 0
Citerar Mutant1988:
Det är upp till föräldern att bestämma vad en minderårig får spela helt enkelt. Och det är bara att hoppas på att dessa föräldrar är väliformerade om ämnet och uppfattar en som mogen nog, annars får man gott vänta. Det är, och ska bedömmas, individuellt, vad man är mogen nog att spela.

Butiker, kan lika gärna låta bli att sälja spel till minderåriga, vad mig anbelagar.

Det spelar ingen roll för då springer dom bara till nästa affär. Sedan tror jag att inte det här bara handlar om ålder men till en ganska stor del ja. Sedan så tar nog inte många föräldrar den där märkningen så seriöst.
Haze
  • 0
Citerar jonas aaaa:
Citerar Mutant1988:
Det spelar ingen roll för då springer dom bara till nästa affär. Sedan tror jag att inte det här bara handlar om ålder men till en ganska stor del ja. Sedan så tar nog inte många föräldrar den där märkningen så seriöst.


Då lägger vi fram åldersgränser som ett lagförslag då, enkel lösning, och påverkar endast den målgrupp som det avser.

Och för det andra, ifall föräldrar inte tar det på allvar, är det deras ansvar ifall det slår slint pga det senare.
Die?
  • 0
Citerar Mutant1988:
Då lägger vi fram åldersgränser som ett lagförslag då, enkel lösning, och påverkar endast den målgrupp som det avser.

Och för det andra, ifall föräldrar inte tar det på allvar, är det deras ansvar ifall det slår slint pga det senare.

Men föräldrarna borde kanske informeras om det också hur skadligt det kan bli. Sedan är det här ju inte bara en åldersfråga.
Haze
  • 0
Citerar jonas aaaa:
Men föräldrarna borde kanske informeras om det också hur skadligt det kan bli. Sedan är det här ju inte bara en åldersfråga.


Saken är den, att ifall föräldrarna är uppmärksamma, blir det aldrig skadligt.
Och det är i alla högsta grad en åldersfråga, då så gott som vartenda artikel rörande negativa effekter hänvisar till ungdomar. Gör det omöjligt för dessa att komma över "olämpliga" spel, och ställ mer krav på föräldra kontroll, det är modellen det.

Ifall individen i fråga är mogen att spela spelet ifråga, så köper föräldern det åt denne, idealiskt. Sedan så kan det vara så att de inte anser dig mogen, och det är det inte mycket att göra åt, då föräldern har, och alltid kommer ha, bestämmelserätt över dig (Och ansvar, vilket ofta glöms bort tycks det. Går bra att styra och ställa, men händer något, ska aldrig föräldrarna skyllas för något alls), tills du fyller 18 år.

Sedan är att begränsa tillgågnen på spel för minderåriga det enda rimliga och realistiska restriktionen man kan införa.
Die?
  • 0
"Continue ?" skrivet på gravstenen kanske vore nåt.
Johan Bergström / Gamereactor
  • 0
Citerar Johan Bergström:
"Continue ?" skrivet på gravstenen kanske vore nåt.


Huh? Va?

Stilpoäng för det dock, hur än nu det hör till detta ämne eller inte...

Edit: Ah, ... Förstod kopplingen nu. Trög jag är då...

Gamer4Life, så klart. ;D
Die?
  • 0
Citerar Johan Bergström:
"Continue ?" skrivet på gravstenen kanske vore nåt.


Nja, jag ska nog ha "Rezz, plz" på min
Svampbob Fyrkant finns på riktigt!!
  • 0
Citerar Kazakovich:
Nja, jag ska nog ha "Rezz, plz" på min


Eller "u suck n00b palas heal bett4h nub nub"
Ze magic... I has it.
  • 0
Om spel är farligt så varför rattar ola inte ner på sporter som uteaktiviteter som hockey och skateboarding som man får fysiska skador av.

Spel kan man bara skadas av om man spelar ca 10 tim varje dag som inte många gör men om man ska åka lite skateboard så behöver man bara åka i 10 minuter innan man blir allvarligt skadat.

Ola har det nånsin dött någon bara för den personen spelade för mycket
Story>Gameplay>Graphic
  • 0
Citerar John_Mclane:
Om spel är farligt så varför rattar ola inte ner på sporter som uteaktiviteter som hockey och skateboarding som man får fysiska skador av.

Spel kan man bara skadas av om man spelar ca 10 tim varje dag som inte många gör men om man ska åka lite skateboard så behöver man bara åka i 10 minuter innan man blir allvarligt skadat.

Ola har det nånsin dött någon bara för den personen spelade för mycket

Ja det var en person som dog för att han spela Diablo 2 3 dygn i sträck. Tiden man spelar säger inte allt

Mutant1988 det är väldigt svårt för en förälder att se när änns barn e moget för ett tv-spel. Det är heller inte enkelt att vinna en debbat mot ett barn som kan allt om ämnet.
Haze
  • 0
Citerar jonas aaaa:
Mutant1988 det är väldigt svårt för en förälder att se när änns barn e moget för ett tv-spel. Det är heller inte enkelt att vinna en debbat mot ett barn som kan allt om ämnet.


Värdelös förälder i så fall... Mogen? Kan ungen skilja på verklighet och fiktion? Vad går din gräns, som förälder, när det gäller spelens innehåll? Osv... Det finns massor med måttstockar att ta till, inte minst kan man ta hjälp av det som faktiskt står på spelets fodral, och så spelets innehåll bara genom att läsa lite om det.

Det är inte svårt. Föräldrar är dock lata, oansvariga, oengagerade och obestämda. Och däri ligger problemet.
Die?
  • 0
Citerar Mutant1988:
Värdelös förälder i så fall... Mogen? Kan ungen skilja på verklighet och fiktion? Vad går din gräns, som förälder, när det gäller spelens innehåll? Osv... Det finns massor med måttstockar att ta till, inte minst kan man ta hjälp av det som faktiskt står på spelets fodral, och så spelets innehåll bara genom att läsa lite om det.

Det är inte svårt. Föräldrar är dock lata, oansvariga, oengagerade och obestämda. Och däri ligger problemet.

Ja och det blir inte enkelt att vara den ända föräldern som faktist bryr sig om åldersmärkningen. För då blir ju inte kul för barnet.
Så alla föräldrar borde få reda på vad spelen inehåller så alla kan säga ja eller nej
Haze
  • 0
^ Man kan inte kontrollera allt. Och olika föräldrar kommer självklart bedöma både spel och sina barns mognad olika. Det är oundvikligt.
Die?
  • 0
Vad är alternativet till att spela liksom? Dra ihop ett gäng kompisar och gå ut i trädgården och slåss med pinnar eller?

Citerar John_Mclane:
Om spel är farligt så varför rattar ola inte ner på sporter som uteaktiviteter som hockey och skateboarding som man får fysiska skador av.


Om jag nu skulle, allvarligt talat, skulle bry mig om min fysiska hälsa ännu lite mer än jag gör nu så skulle dessa uteaktiviteter vara det självklara valet. Det skulle gynna min hälsa mer än om jag sitter inne och spelar.
Det lät bra i huvudet innan jag skrev det..
  • 0
Citerar The Sheriff:
Vad är alternativet till att spela liksom? Dra ihop ett gäng kompisar och gå ut i trädgården och slåss med pinnar eller?

Lajv
(egentligen död)
  • 0
Citerar The Sheriff:
Vad är alternativet till att spela liksom? Dra ihop ett gäng kompisar och gå ut i trädgården och slåss med pinnar eller?


Det var ju det man gjorde när man fortfarande var tillräckligt liten för att "leka"
Nigga Stole My Yoshi!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!