Svenska
nyaste
Atrás

Gamereactor

Här inne pratar vi om Gamereactor som tidning och site.

Bann Mania


  • Räv
  • Räv
Citerar Ageless Force:
Fast det är fortfarande inte ett regelbrott och borde därmed inte ens ha resulterat i en varning. Jävla CP-regler som verkar gälla lite hur som helst.


Reglerna är ju tydligen inte så mycket värda nu för tiden heller, så vad vet jag. Tror helt enkelt att Gamereactor inte gillat hennes tävlingsblogg och röjt henne ur vägen bara.

Eller nu låter jag kanske onödigt dramatisk. De gillade inte att hon tävlade ut saker på sidan på det viset, sa till, hon blev sur och ja, nu är vi här och spekulerar.
"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."
  • 0
Förståeligt, när den tjugofjärde luckan i adventskalendern är en jävla COD-samling är det klart att Gamereactor blir bittra när en medlem kan erbjuda en PS4.

Hahahaha, fan vad svinig jag låter nu. Men det spelar ingen roll. Tycker det är väldigt märklig beteende bara
It Can't Rain All the Time
  • 0
Eller så blev de bittra på upplägget av tävlingen, som gick ut på att medlemmarna var tvungna att spamma ner bloggsektionen.
  • 0
Hon bröt ju mot reglerna upprepade gånger.
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Räv:
Reglerna är ju tydligen inte så mycket värda nu för tiden heller, så vad vet jag. Tror helt enkelt att Gamereactor inte gillat hennes tävlingsblogg och röjt henne ur vägen bara.


Det är ingenting som vi moderatorer har fått någon information om i så fall, så jag tror inte att det är så. Däremot så bröt hon mot forumets regler flera gånger precis som Lurkman skriver.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
  • Räv
  • Räv
Citerar kraz:
Det är ingenting som vi moderatorer har fått någon information om i så fall, så jag tror inte att det är så. Däremot så bröt hon mot forumets regler flera gånger precis som Lurkman skriver.


Med Gamereactor syftar jag på redaktionen, och jag syftar heller inte på hennes banning utan anledningen till att hon valde att radera precis alla sina bloggar samt sin presentation.
"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."
  • 0
Citerar Räv:
utan anledningen till att hon valde att radera precis alla sina bloggar samt sin presentation.


Varför försvann hon så plötsligt? Antingen är jag blind eller för dum för att förstå hennes blogg men ett förtydligande hade inte skadat! Please.
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
Strääv har alltså aldrig fått ett datum för sin återkomst, hur ska han då veta när han får komma tillbaka? Väldigt konstigt det där. Jag tycker att man skall skicka ut ett mail med bannperiod till användaren som blivit bannad. Och man kan inte förvänta sig att bannade medlemmar skall skapa ett litet konto och fråga någon mod om när de får komma tillbaka, för det står ingenstans. Ger man inte någon banntid så är alltså medlemmen helt oviss om när denne får återvända. Jag hoppas att ni iaf hade en konversation med honom innan den nya bannen, men det tvivlar jag på.

Han var väl borta ganska länge? Jag menar, får man efter 10 bann komma tillbaka efter en blinkning så borde Strääv få sin nya chans utan problem? Av det jag hann se av Strääv var han okej och hans attityd bröt ju inte mot några regler så vitt jag vet. Man kan inte banna folk för att de inte tillför någonting? Ja, jag vet att så inte var fallet här, men det är konstigt att uttala sig så om det inte stämmer en gnutta? Att det har inflytande på domen, alltså.



När jag ändå är här så kan jag ju ställa frågan angående varningarnas vikt nuförtiden.

Jag har fått förklarat för mig att det inte funkar som det gjorde förut, som det står i regelboken, att man har två chanser sen är man rök. Tydligen så har alla varningar sin egna vikt beroende på vad man gjort. En varning kan alltså inte betyda ett skit eller så kan den vara en full bägare. Väldigt konstigt system enligt mig då man inte har någon koll på var man ligger. Förr fick man en tillsägelse, sen en varning (ifall två mindre förbrytelser skett tätt inpå), sen en bann (ifall två förbrytelser skett tätt inpå). Det var simpelt och bra. Nu har jag alltså fått en varning för att fråga om "det var den veckan på månaden" till en medlem, efter att ha varit felfri i 4 år. Ska jag se det som en tillsägelse? Eller ska jag se det som en riktig varning?

"Om du, medvetet eller ej, bryter mot någon av våra mycket enkla regler får du ett privat meddelande (PM) i ditt krypin skickat från någon av Gamereactors moderatorer (eller någon på redaktionen). Om du sedan bryter mot reglerna ytterligare en gång stängs du av."

Denna bit måste väl då ändras ifall det funkar annorlunda nu? Att man kan få tio "små varningar".

Och helt ärligt tycker jag att det är en dålig balans på moderatorerna. Inget emot moderatorerna dock, utan det känns som att de har fått lika svaga riktlinjer som vi medlemmar fått regler. Ibland är de för slappa, då säger en medlem till, så blir de för hårda. Eller bara att vissa moderatorer tycker si om en situation och andra moderatorer tycker så. Visst är många situationer bedömningsfrågor som är svåra att sätta några specifika riktlinjer på, men att två moderatorer kan döma heeeelt olika tyder ju bara på ett bristande koncept. Då handlar det om att ha turen att inte få den hårda moderatorn som vaknat på fel sida. Tänk, jag kanske får en sådan nu? Trots att jag inte brutit mot några regler kanske denne bannar mig för att denne tycker att jag inte tillför någonting, eller för att denne tycker att jag skriver i fel tråd (vilket jag inte tycker att jag gör), eller för att denne tycker något annat som inte är utskrivet i reglerna. Väldigt mycket tycker, och så kan det ju givetvis inte vara alla gånger.

Något måste göras, enligt mig, då jag inte känner att det funkar som det är just nu.
You give me a time and a place, I give you a five-minute window. Anything happens in that five minutes and I'm yours. No matter what. Anything happens a minute either side of that and you're on your own.
  • 0
Citerar Ageless Force:
Fast det är fortfarande inte ett regelbrott och borde därmed inte ens ha resulterat i en varning. Jävla CP-regler som verkar gälla lite hur som helst.


Sant, man lär sig reglerna med tiden. Tycker dock inte att "hej då-bloggar" ska börja tillåtas för det. Slutar du vara aktiv på sidan så kan du skriva anledning i ditt krypin.

Citerar Räv:
Tror helt enkelt att Gamereactor inte gillat hennes tävlingsblogg och röjt henne ur vägen bara.


Tävlingen med konsolen gjorde ju så att man inte kunde besöka bloggsidan under en hel dag, men annars var det väl inga andra tävlingar? och tävlingar bör ju inte vara ett problem så länge som de inte leder till att bloggsektionen spammas sönder, vilket den nu gjorde.
One swallow does not make a summer
  • 0
Citerar antonfusk:
Sant, man lär sig reglerna med tiden.

Och det är helt absurt att det ska vara så.
You give me a time and a place, I give you a five-minute window. Anything happens in that five minutes and I'm yours. No matter what. Anything happens a minute either side of that and you're on your own.
  • 0
Citerar The Vision:
Och man kan inte förvänta sig att bannade medlemmar skall skapa ett litet konto och fråga någon mod om när de får komma tillbaka, för det står ingenstans.


"Om du känner att du förstått varför du blivit avstängd och kan följa våra regler är du välkommen att skicka ett PM via en annan medlem eller om absolut inget annat är möjligt, skapa ett tillfällig konto för att skicka ett PM. Detta konto är bara till för att kontakta moderatorer. Skulle du börja skriva i forumet, gästböcker o.s.v. kommer du att stängas av och din ev. "återkomst" kommer automatiskt nekas."

Taget från regelverket.

Citerar The Vision:
När jag ändå är här så kan jag ju ställa frågan angående varningarnas vikt nuförtiden.

Vad räknar du som nuförtiden? För sättet som moderatorerna jobbar på nu fungerar på samma sätt som för flera år sedan: Att grundregeln är två varningar (som är relativt tätt inpå varandra) och sedan bann. Men eftersom olika "brott" är olika allvarliga och att olika medlemmar bidrar olika mycket på siten så måste en bedömning göras. Regelverket på Gamereactor är ett regelverk, inte en lag som är lika för alla. Har inte varit under min tid som moderator, är inte det nu heller.

Citerar The Vision:
Eller bara att vissa moderatorer tycker si om en situation och andra moderatorer tycker så.

Så kan det absolut vara, det är därför de flesta (om inte alla) fall tas upp på mod-forumet innan allvarligare åtgärder sker. Får man en varning av en moderator för något som du själv anser vara "minimalt" så kan du ju ändå se det som en tankeställare om ditt beteende.

---

Angående Straholic så gick det över moderatorernas huvuden, vi kan svara på det lika lite som ni.
  • 0
Vision, eftersom du inte vet hur vi Moddar arbetar, så kan jag förstå att du spekulerar.
Må så vara, att vissa Moddar är hårdare än andra, Men... vi har alltid en öppen dialog med varandra om varför en viss medlem har fått en varning, eller har blivit avstängd.
Det är inte så att vi surfar runt på sidan som cowboys och agerar lite som vi vill.

Just i ditt fall så var det en lättare varning, som sagt, och jag fick medhåll ifrån andra om att det var rätt agerat.

Cheers
  • 0
Citerar Iqaros:
Vad räknar du som nuförtiden?

Nångång efter att jag blev bannad.

Citerar Iqaros:
För sättet som moderatorerna jobbar på nu fungerar på samma sätt som för flera år sedan: Att grundregeln är två varningar (som är relativt tätt inpå varandra) och sedan bann. Men eftersom olika "brott" är olika allvarliga och att olika medlemmar bidrar olika mycket på siten så måste en bedömning göras. Regelverket på Gamereactor är ett regelverk, inte en lag som är lika för alla. Har inte varit under min tid som moderator, är inte det nu heller.

Fast att tillsägelserna är slopade är inte en förändring? Jag fick det förklarat att jag skall se min varning som en tillsägelse, men det fick jag ju bara veta efter att jag frågat runt självmant.

Tillsägelse eller varning borde ju inte spela någon roll egentligen, för får man någon utav dem så skall man se till att man inte bryter mot reglerna igen. Problemet ligger i att ingen vet var gränsen går då alla moddar har sina egna gränser. Tillsägelserna brukade peka ut den lite nätt på en måttstock, så att man vet var gränsen ligger kring för tillfället. Nu vet man inte hur grov överträdelse man gjort då alla varningar heter samma sak. Du säger att jag ska få en tankeställare över mitt beteende, men det jag får en tankeställare över är regelsystemet.

Jag har varit här tillräckligt länge. Därför har jag alltid känt att jag vet var gränsen går. Jag har ju klarat mig i fyra år liksom utan att få höra ett knyst. Jag kom på i efterhand att min kommentar inte var den bästa, men att det skulle bli en varning för den fanns inte. Knappt en tillsägelse. Speciellt efter allt annat man sett orört på forumet. Men lite press på moddarna i den här tråden fick dem att bli ovanligt hårda och hugga på allt för en liten stund. Ska man varna för småsaker så får man hålla den nivån, och inte dra till när medlemmar ropar efter det.

Citerar Slacky-Kun:
Men... vi har alltid en öppen dialog med varandra om varför en viss medlem har fått en varning, eller har blivit avstängd.

Något ni har efter att varningen delats ut. Får inte moderatorn medhåll, vad händer då? Plockar ni bort varningen då och berättar det för medlemmen?

Citerar Slacky-Kun:
Just i ditt fall så var det en lättare varning, som sagt, och jag fick medhåll ifrån andra om att det var rätt agerat.

Medhåll från andra. Röstar ni eller hur funkar det? För du kan ju inte fått medhåll från alla? Eller är det ingen som vågar säga emot i detta "mod-forum"? Medhåll på mod-forumet men inte när man skriver till mig? Ju fler moderatorer jag ser skriva privat/offentligt desto klarare blir det för mig hur rubbat systemet är. Alla moddar är på olika plan, men i detta "mod-forum" så är alla på samma sida? Frågar jag flera olika moderatorer så får jag skiljande svar på frågor där det inte alls är lämpligt för att det skall funka. Hur är det möjligt? Det är ju nästan som du beskriver att det inte är, lite vilda västern.

Tillagt 2014-01-14 22:18:
Och som sagt, ta inte åt er personligt, jag gillar de flesta av er. Jag talar enbart om systemet som jag upplever det och hur osyncade ni verkar vara med varandra, vilket enbart kan bero på ett svagt system.
You give me a time and a place, I give you a five-minute window. Anything happens in that five minutes and I'm yours. No matter what. Anything happens a minute either side of that and you're on your own.
  • 0
Citerar The Vision:
Han var väl borta ganska länge?


Över 3 år!

Skandal återigen!
  • 0
Citerar The Vision:
Strääv har alltså aldrig fått ett datum för sin återkomst, hur ska han då veta när han får komma tillbaka? Väldigt konstigt det där. Jag tycker att man skall skicka ut ett mail med bannperiod till användaren som blivit bannad. Och man kan inte förvänta sig att bannade medlemmar skall skapa ett litet konto och fråga någon mod om när de får komma tillbaka, för det står ingenstans. Ger man inte någon banntid så är alltså medlemmen helt oviss om när denne får återvända. Jag hoppas att ni iaf hade en konversation med honom innan den nya bannen, men det tvivlar jag på.

Han var väl borta ganska länge? Jag menar, får man efter 10 bann komma tillbaka efter en blinkning så borde Strääv få sin nya chans utan problem? Av det jag hann se av Strääv var han okej och hans attityd bröt ju inte mot några regler så vitt jag vet. Man kan inte banna folk för att de inte tillför någonting? Ja, jag vet att så inte var fallet här, men det är konstigt att uttala sig så om det inte stämmer en gnutta? Att det har inflytande på domen, alltså.


Angående Strääv var fallet så att han blev avstängd för väldigt längesedan. På grund av den tidsramen och att han inte försökt göra någon ny användare för att smyga tillbaka, så lät vi honom vara kvar under nolltolerans. Något som han själv borde förstått med tanke på hans historik. Att han sedan strövar omkring med samma gamla dåliga attityd som förr gjorde att vi stängde av honom igen.

Citerar The Vision:
Denna bit måste väl då ändras ifall det funkar annorlunda nu? Att man kan få tio "små varningar".


Regelverket är föråldrat, ja, och borde ändras. Enligt mig får se över detta.

Citerar The Vision:
Något måste göras, enligt mig, då jag inte känner att det funkar som det är just nu.


Denna diskussion kan vidare tas i Förslag till förbättring på gamereactor.se.

http://www.gamereactor.se/forum/?forum=3&thread=9805&page=
222
  • 0
Tyckte dessutom inte jag... Eller aaa han, var värd att bannas denna gång Vad är det frågan om???

Tillagt 2014-01-14 22:21:
Citerar Aaandy:
Att han sedan strövar omkring med samma gamla dåliga attityd som förr gjorde att vi stängde av honom igen.


Vart hade jag dålig attityd???
  • 0
Citerar Aaandy:
Något som han själv borde förstått med tanke på hans historik. Att han sedan strövar omkring med samma gamla dåliga attityd som förr gjorde att vi stängde av honom igen.

Men är dålig attityd ett regelbrott? Och har inte alla f.d. bannade medlemmar nolltolerans?

Citerar Aaandy:
Regelverket är föråldrat, ja, och borde ändras. Enligt mig får se över detta.



Citerar Ra11e:
Denna diskussion kan vidare tas i Förslag till förbättring på gamereactor.se.

Det kommer ju tyvärr bara döda diskussionen, men okej. Varsågoda.
You give me a time and a place, I give you a five-minute window. Anything happens in that five minutes and I'm yours. No matter what. Anything happens a minute either side of that and you're on your own.
  • 0
Citerar The Vision:
Men är dålig attityd ett regelbrott? Och har inte alla f.d. bannade medlemmar nolltolerans?


Jag var medveten om nolltoleransen och jag tycker inte jag hade "dålig attityd". Kan jag få ett exempel pleaseeeeeeee??? Av modzen alltså
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar The Vision:
Det kommer ju tyvärr bara döda diskussionen, men okej. Varsågoda.


Det finns väl ingen anledning för den att göra det? Jag är intresserad av allt du/ni har att säga, speciellt eftersom jag själv blev moderator för bara ett par månader sen. Jag kan hålla med om att de senaste veckorna har varit något luddiga på flera sätt.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar The Vision:
Men är dålig attityd ett regelbrott? Och har inte alla f.d. bannade medlemmar nolltolerans?


Ifall man har den historiken går man under nolltolerans. Är det liksom ens femtioelfte återvändande, samt att man varit inblandad i andra incidenter, borde man inse på hur skör lina man går på.

Angående nolltolerans i allmänhet är det många som här följer regelverket. Man blir avstängd, väntar ett tag, hör av sitt till oss moderatorer genom en vän på hemsidan eller ett temporärt konto, vi inleder en diskussion, bestämmer ett datum för medlemmens återkomst, och därefter återkommer medlemmen på det datumet. Om det sköts på detta sätt behöver man oftast inte oroa sig för nolltolerans, utan stå inför regelverket på samma sätt som alla andra medlemmar.
  • 0
Jag hoppades på att Strääv skulle vara här lite längre, vilken var hans senaste användare? Tetra typ? Det var ju runt 2010 han bannades och det var pga. mig, men hade varit roligt om han varit kvar.
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0
Väl talat Ironfist. Man måste lära sig att förlåta, kära moderatorer.
  • 0
Citerar kraz:
Det finns väl ingen anledning för den att göra det?

Egentligen inte, förutom att folk inte orkar byta tråd. Speciellt inte till en tråd ingen läser. Som du ser nu så dog diskussionen och det beror ju på att folk slutade svara. Varför vet jag inte.
You give me a time and a place, I give you a five-minute window. Anything happens in that five minutes and I'm yours. No matter what. Anything happens a minute either side of that and you're on your own.
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar The Vision:
Egentligen inte, förutom att folk inte orkar byta tråd. Speciellt inte till en tråd ingen läser. Som du ser nu så dog diskussionen och det beror ju på att folk slutade svara. Varför vet jag inte.


Nej du orkade ju inte byta tråd själv. Bann Mania är en tråd om bannade medlemmar, det är väl inte så konstigt att förslag om förbättringar tas i en annan tråd?
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
moviefreak?

Tillagt 2014-01-20 14:14:
Varför har ni inte bannat honom än, alltså.
Indecent exposure is fun.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!