Svenska
nyaste
Atrás

Gamereactor

Här inne pratar vi om Gamereactor som tidning och site.

Hur kunde GR-forumet dö?


Citerar Humanisten:
Citerar Genera:Lägg på att man inte kan diskutera utan att folk för minsta sak man säger ska skrika "KÄLLA TACK!". Det är absolut ingen som är intresserad av att istället motbevisa någon. Diskussioner handlar mer om att folk ska analysera kredibiliteten i någons länk.

Dock så är det samtidigt bra att det verkar finnas någon form av källkritik i det. ett litet plus i ett hav av tråkigt minus


Självklart, men det finns längre ingen gräns mellan konkreta påståenden och spekulationer. När man sen måste källanvisa personliga värderingar och åsikter blir det bara tröttsamt.

Men helt rätt, konkreta påståenden förtjänar lite uppbackning.
  • 0
Citerar Genera:
Självklart, men det finns längre ingen gräns mellan konkreta påståenden och spekulationer. När man sen måste källanvisa personliga värderingar och åsikter blir det bara tröttsamt.


Men det är också något forumet har oerhört svårt för. Vad som är spekulation/personliga åsikter och var som är påståenden och statueranden. Det är på tok för vanligt med att folk försöker avsluta kritik mot deras påståenden med "MIN ÅSIKT!!!"
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Citerar Genera jälvklart, men det finns längre ingen gräns mellan konkreta påståenden och spekulationer. När man sen måste källanvisa personliga värderingar och åsikter blir det bara tröttsamt.

Men det är också något forumet har oerhört svårt för. Vad som är spekulation/personliga åsikter och var som är påståenden och statueranden. Det är på tok för vanligt med att folk försöker avsluta kritik mot deras påståenden med "MIN ÅSIKT!!!"


Det slår absolut över åt båda hållen, det håller jag med om. Den gyllene medelvägen i diskussionerna är som bortblåst.

Vad som ligger till grund för det är jag inte kvalificerad till att svara på.
  • 0
Är den här tråden... död?
"Övriga inställningar"
  • 0
Citerar Schmackadoodle:
Är den här tråden... död?


"One of the things I learned the hard way was that it doesn't pay to get discouraged. Keeping busy and making optimism a way of life can restore your faith in yourself." - Lucille Ball
  • 0
Citerar Schmackadoodle:
Är den här tråden... död?


Ironi
"Use the force, Harry" - Gandalf
  • 0
När blev doodle en sådan trådbumpare?
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Schmackadoodlee, LOL.
Någon som vill spela Shenmue III?
  • 0
  • ram0
  • ram0
Som ny medlem kan jag kanske ge en input.

- Väldigt svårt för nya medlemmar att ta sig in i diskussioner. Gamla roliga medlemmar kommer förr eller senare att lämna sidan. Deal with it. Men genom att få nytt folk att bli mer aktiv kan det hända att nya guldkorn kommer fram som gör sidan roligare att besöka.

- När jag såg hur forumavdelningarna såg ut blev jag rädd. Kändes nästan som att alla trådar var i en hög. Var inte säker på om jag orkade navigera. Designen på sidan var inte särskilt tilltalande. Skrämmer nog nya medlemmar.

- Spel är tråkigare att diskutera än förr.

- Inte tillåtet att ha kul dvs hårdare regler. Face it, sex och bråk is the way to go. (Antar att det har blivit så efter att ha läst folk klaga. Detta ser man i andra forum.)

Sen finns det massa andra saker förstås.
Lamor kommer att ta över Gamereactor. Vänta ni bara.
  • 0
Jag kan jag dig ett par korta förklaringar till två av dina punkter. Det finns en tråd för sex och en annan för kärlek/relationer, att bråka (då menar jag trakasserier, ordval som mest är elaka, ett bråk resulterar i spam) gör endast den som vinner glad och skapar dålig stämning på sidan, och mycket att städa upp för moderatorerna. Man behöver inte bråka för att kunna föra givande eller roliga diskussioner "ha kul", har själv aldrig förstått vad som är så rolig med att bråka med andra medlemmarm det gynnar ingen och inte heller diskussionen.

Mycket av forumen har flyttat ut i bloggarna så ett tips är att även kolla även där, det har varit så i ett par år nu.

Varför har spel blivit tråkigare att diskutera om jag får fråga?
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Citerar Patrikseve:
Varför har spel blivit tråkigare att diskutera om jag får fråga?


Detta tror jag kan bero på att alla redan "vet allt". Vi lever i en ålder där nu alla har Google i fickan och kan kolla vad som är sant, falskt eller mittemellan och då alla har egon pumpade med en önskan att aldrig ha fel så har alla redan klara åsikter om vad som är och inte är. Det är inte kul för folk att spekulera, diskutera eller fråga något om spel längre på grund av detta antar jag. Personligen hade jag gärna fortsatt att diskutera spel i forumet men det verkar lite meningslöst ibland när ingen annan är intresserad. Istället skriver folk en blogg och väntar på reaktioner istället för att mer aktivt delta i något.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Jo det kan mycket väl ligga något i det, men det går ju ofta bra att diskutera spel mer subjektivt om man är med människor som kan diskutera. Vad man tycker om berättelse, spelmekanik osv. Det är svårt med en del dock, de som inte kan ta att ett spel kritiseras, men långt ifrån alla har den formen av mentalitet. Personligen tycker jag att det är väldigt intressant ibland resonera om ens egna favoritspel, vad gillade jag som andra inte uppskattade lika mycket. Eller diskutera vad man tror om kommande spel. Det finns ju inga absoluta sanningar vad kommer till tycke om spel (med undantag för vissa tekniska aspekter, buggiga, trasiga osv), och man ska ju undvika att resonera med dom som tror det. Det kan bli rätt otrevligt om man inte håller med, men alla är inte så.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Är en gammal GR-räv since -05, och har egentligen inte hängt på forumet alls de senaste 7 åren förutom något enstaka inlägg här och där. Så inte utan att jag känner mig lite träffad av trådrubriken. Känns som om jag varit en del av att döda forumet genom att inte vara aktiv. Funderade lite på VARFÖR jag inte varit det och kommit på några anledningar.

En av anledningarna är min ålder. För 7-9 år sen var jag i perfekt ålder för att kunna "relate:a" till de andra forumisterna. Men ju äldre man blivit ju mindre känner man att man får ut något av diskussionerna. Man har inte heller så mycket att lära av ett forum längre. Minns hur mycket jag utvecklade både min förmåga att skriva snabbt, och att formulera mig genom att hänga på GR som yngre. Sedan har man också mindre tid för spel nuförtiden, vilket gör att intresset för ett spelforum således sjunker, samtidigt som många av mina gamla gamer-polare nästan helt slutat spela... sorgligt men sant.

Även om jag, motsträvigt nog, helst inte använder mig av sociala medier är det uppenbart att en hel del folk letar sig dit istället, och ägnar sin tid på internet där. Förr i tiden var GR.se verkligen NAVET i mitt "liv på internet", medan det nuförtiden förmodligen är Facebook. Tråkigt såklart, för att kommunicera med äkta gamers är fan så mycket trevligare än narcissistiskt white trash som man helst önskar att man inte kände.

Sist men inte minst så har inte bara jag åldrats, utan även Gamereactor självt. I princip alla gamla klassiska redaktionsmedlemmar har slutat och ersatts med typ forumiter. No offense mot dem, men det känns... osexigt. Jag saknar Benke, Sunken, Sophie med efternamnet, den där dansken (vad han nu hette)... de var idoler för mig nästan, hur bananas det än må låta. Petter och Mäki är ju kvar, å tacka Gud för det, men GR är inte riktigt vad det brukade vara. Och jag skulle tro att forumiterna, således även jag, försvunnit i takt med redaktionsmedlemmarnas avsked.
...
  • 0
Citerar Carlos_:
Är en gammal GR-räv since -05, och har egentligen inte hängt på forumet alls de senaste 7 åren förutom något enstaka inlägg här och där. Så inte utan att jag känner mig lite träffad av trådrubriken. Känns som om jag varit en del av att döda forumet genom att inte vara aktiv. Funderade lite på VARFÖR jag inte varit det och kommit på några anledningar.

En av anledningarna är min ålder. För 7-9 år sen var jag i perfekt ålder för att kunna "relate:a" till de andra forumisterna. Men ju äldre man blivit ju mindre känner man att man får ut något av diskussionerna. Man har inte heller så mycket att lära av ett forum längre. Minns hur mycket jag utvecklade både min förmåga att skriva snabbt, och att formulera mig genom att hänga på GR som yngre. Sedan har man också mindre tid för spel nuförtiden, vilket gör att intresset för ett spelforum således sjunker, samtidigt som många av mina gamla gamer-polare nästan helt slutat spela... sorgligt men sant.

Även om jag, motsträvigt nog, helst inte använder mig av sociala medier är det uppenbart att en hel del folk letar sig dit istället, och ägnar sin tid på internet där. Förr i tiden var GR.se verkligen NAVET i mitt "liv på internet", medan det nuförtiden förmodligen är Facebook. Tråkigt såklart, för att kommunicera med äkta gamers är fan så mycket trevligare än narcissistiskt white trash som man helst önskar att man inte kände.

Sist men inte minst så har inte bara jag åldrats, utan även Gamereactor självt. I princip alla gamla klassiska redaktionsmedlemmar har slutat och ersatts med typ forumiter. No offense mot dem, men det känns... osexigt. Jag saknar Benke, Sunken, Sophie med efternamnet, den där dansken (vad han nu hette)... de var idoler för mig nästan, hur bananas det än må låta. Petter och Mäki är ju kvar, å tacka Gud för det, men GR är inte riktigt vad det brukade vara. Och jag skulle tro att forumiterna, således även jag, försvunnit i takt med redaktionsmedlemmarnas avsked.


Har själv varit medlem sen 2006 och kan hålla med om detta. Det här är nog mitt första inlägg på ett par år nästan. Jag hänger väl personligen mer på andra forum som behandlar specifika spel jag spelar och sen flashback när det handlar om mer generella grejer, men även spel.
[23:25] [W From] <Parthex>: I did not fail.. how can i fail when i was dead?
  • 0
Har vi skapat samhällsklasser i Gamereactor.se? Det känns som att det finns bloggarna, forumiteterna, experterna (rävarna) och divorna (de som alltid rättar en för att man har felciterat eller skrivit fel).
Någon som vill spela Shenmue III?
  • 0
Citerar NABIL:
Har vi skapat samhällsklasser i Gamereactor.se? Det känns som att det finns bloggarna, forumiteterna, experterna (rävarna) och divorna (de som alltid rättar en för att man har felciterat eller skrivit fel).


öhhh..............

Har väl inget med samhällsklasser att göra.

Handlar ju om intresse. folket som bloggar kanske inte skriver i forumet. Och folket på forumen kanske inte gillar att skriva bloggar. Och att folk tycker dem är experter och så vidare är ju personligheter och inget annat.
  • 0
Jag vet inte, sedan uppdateringen av sidan till 3.0 (eller vad det nu är), kanske tidigare, så har jag personligen tyckt att det varit rätt dött här.
Själv tyckte jag att den nya designen var/är rätt jobbig och det enda jag gör nufördigen är att poppa in och läsa någon blogg då och då.
Kan förövrigt hålla med till viss del angående det Carlos_ säger med att man blivit för "gammal".
Glory to Arstotzka!
  • 0
Okej inte samhällsklasser, my bad men jag menar självklart att det finns olika klasser.
Någon som vill spela Shenmue III?
  • 0
Citerar NABIL:
Okej inte samhällsklasser, my bad men jag menar självklart att det finns olika klasser.


Förklara gärna mer om dessa klasser. Eller hur du tänker?


Det handlar om vad folk tycker om. En del gillar att blogga en del inte. En del gillar att skriva i forumet. Och en del gör det inte. Så är det på alla sidor som har avdelningar där man kan göra flera saker.

Sen att vissa bete sig som "divor" experter" med mera har ju med deras personligheter att göra. Antagligen är dessa personer även såhär utanför "nätet"

Och en del bete sig annorlunda på nätet med givetvis.
  • 0
Citerar dinskugga:
Citerar NABIL kej inte samhällsklasser, my bad men jag menar självklart att det finns olika klasser.

Förklara gärna mer om dessa klasser. Eller hur du tänker?


Det handlar om vad folk tycker om. En del gillar att blogga en del inte. En del gillar att skriva i forumet. Och en del gör det inte. Så är det på alla sidor som har avdelningar där man kan göra flera saker.

Sen att vissa bete sig som "divor" experter" med mera har ju med deras personligheter att göra. Antagligen är dessa personer även såhär utanför "nätet"

Och en del bete sig annorlunda på nätet med givetvis.


Jag menar det du har beskrivit ganska bra, jag är inte så bra på att formulera mig. Jag känner bara att vissa tycker om att hänga i forumen och vissa i bloggarna..a precis som du skrev. Ganska dumt utav mig att göra det till något negativt och kalla det "samhällsklasser". Sorry.
Någon som vill spela Shenmue III?
  • 0
Citerar NABIL:
Jag menar det du har beskrivit ganska bra, jag är inte så bra på att formulera mig. Jag känner bara att vissa tycker om att hänga i forumen och vissa i bloggarna..a precis som du skrev. Ganska dumt utav mig att göra det till något negativt och kalla det "samhällsklasser". Sorry.


Jag vet inte riktigt vart du vill komma med frågan faktiskt. Är väl ganska uppenbart att alla använder GR på olika sätt?

Men var ju bra att vi kom fram till vad du menade hehe
  • 0
Citerar dinskugga:
Citerar NABIL:Jag menar det du har beskrivit ganska bra, jag är inte så bra på att formulera mig. Jag känner bara att vissa tycker om att hänga i forumen och vissa i bloggarna..a precis som du skrev. Ganska dumt utav mig att göra det till något negativt och kalla det "samhällsklasser". Sorry.

Jag vet inte riktigt vart du vill komma med frågan faktiskt. Är väl ganska uppenbart att alla använder GR på olika sätt?

Men var ju bra att vi kom fram till vad du menade hehe


Haha, jag känner mig lite dum. Jag ska försöka att inte ta upp det igen.
Någon som vill spela Shenmue III?
  • 0
Citerar NABIL:
Haha, jag känner mig lite dum. Jag ska försöka att inte ta upp det igen.


Jag höll med dig, du hade inte fel
  • 0
Det är tråkigt att det är så dött Man (eller i alla fall jag) har försökt att få igång några trådar, men det är som att folk inte har nått att skriva eller bara inte ens går in på forumet.

Detta forumet är de enda jag är inne på också och alla andra forum verkar krångliga så jag har aldrig brytt mig om nått annat.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!