hårdvarurecensioner

Marshall Emberton

Helsvenska Zound Industries har på licens tillverkat en trådlös högtalare väl värd att bära det legendariska förstärkarnamnet och Hegevall är mycket, mycket imponerad...

Marshall JCM 80 kombinerat med dubbla Marshall MR1960 med en Gibson Les Paul Custom inkopplat är mitt favoritgitarrljud, genom alla tider. Jag har som trumslagare, genom åren, spelat i ett par band där denna kombination gått varm och den där tonen är för egen del direkt hypnotisk. Brittiska Marshalls mångåriga historia som legendarisk förstärkartillverkare och deras varma, mustigt fylliga ljudkaraktär är det väl i min värld ingen som inte gillar och när de för lite drygt tre år sedan licensierade ut sitt ikoniska varumärke till helsvenska Zound Industries för att bredda sitt produktbibliotek till moderna hörlurar och högtalare, var jag nog inte ensam om att rynka lite på näsan.

Marshall Emberton
Snyggast är den ju i svart med den där tjusiga guldknappen på ovansidan.

Idag står det ett tiotal olika bluetooth-högtalare mer Marshalls lätt igenkännbara utseende och logotyp på elkedjornas butikshyllor och snopet nog har vi här på Gamereactor, trots att vi specialiserat oss på bland annat bluetooth-högtalare under de senaste fyra åren, aldrig recenserat någon av deras produkter. Den första produkt vi lagt vantarna på är nysläppta minihögtalaren Emberton som på flera sätt än ett avser tävla mot bland annat Bose Soundlink, JBL Flip 5 och Sonos Roam. Efter ett par veckors testande av Emberton kan vi glädjande nog konstatera att Marshall via svenska Zound Industries knäcker samtliga av de tre konkurrenterna.

Marshall Emberton
IPX7-klassningen gör att den tål att kastas i poolen, ja.

Emberton är precis som samtliga av Marshalls bluetooth-högtalare designad som en liten gitarrförstärkare. Den mäter 16 centimeter på bredden och sju centimeter på höjden och väger endast 700 gram. Den är med andra ord liten. Som en halvliters-läskburk, ganska precis och den är gjord av ett slags greppigt gummimaterial med ett metallnät på fram- och baksidan, som skyddar högtalarelementen i sig. Den finns i svart (såklart), gräddvitt och i mörk olivgrönt och på toppen sitter det en flerriktad styrknapp som inte bara aktiverar eller stänger av Emberton men även styr volymen. Och det fungerar fläckfritt.

Marshall Emberton
Det finns idag ingenting på marknaden som vi på Gamereactor lyssnat till som klår Emberton när det hur den låter när man spelar musik dränkt i distade elgitarrer. Åtminstone inte för 1500 kronor.

På sidorna om huvudknappen finns det en stor och tydlig batterimätare samt en parningsknapp och rent funktionellt finns här inget att klaga på, alls. Emberton slås på med ett enkelt knapptryck, parar ihop sig med min Iphone 13 Pro Max på två sekunder och berättar för mig hur mycket batteri som finns kvar i den samt hur högt den just nu spelar. På så sätt har jag noll problem med att jämföra Emberton med exempelvis JBL Flip eller Charge, som är precis lika intuitivt problemfria och funktionellt smidiga att hantera. Emberton är likt JBL:s motsvarighet IPX7-klassad och kan därmed sänkas ned en meter under vattenytan i 30 minuter innan den börjar ta in väta. Och den jobbar med bluetooth 5.0 och laddas med hjälp av en medföljande USB C-sladd. Inge konstigheter alls, med andra ord.

Marshall Emberton
USB C-laddning gäller och Emberton erbjuder 20 timmars batteritid.

Att tillverkare som Sonos, Sony och Bose primärt kalibrerar sina ljudprodukter mot den mest populära listmusiken är såklart vare sig någon hemlighet eller särskilt konstigt. Kikar man på topplistorna på Spotify just nu domineras de av Kanye West, Drake, Justin Bieber, The Weekend, Travis Scott samt Ed Sheeran (huga!). Musik där det nästan helt och hållet saknas analoga inspelningar av riktiga instrument utan där man istället fyllt ljudbilden med datorbaserade trummor och effektdränkta elpianon. Detta gör i många fall att hörlurar och högtalare som trimmats för att primärt spela upp denna listmusik kanske inte alltid låter så himla bra när man dunkar på med Black Dog av Led Zeppelin, Cochise signerat Audioslave eller varför inte nya singeln Harridan från progbossarna som utgör Porcpine Tree. Det Marshall, sin goda vana trogen, gjort - däremot - är raka motsatsen. Jag säger inte att Ed Sheerans överproducerade dravvel inte låter fint genom Emberton men den stora skillnaden här handlar om hur bra rockmusik låter ur Marshalls lilla låda.

Jag känner mig lite gammal när jag konstaterar hur mycket Emberton gillar distade elgitarrer men det går liksom inte att beskriva Emberton på något annat sätt än just en högtalare som fullständigt skriker "rock n roll". Bara en sån sak som att det är ludet av när man trampar ned distpedalen, genom en Marshall-stärk, som spelas upp varje gång man slår igång Emberton säger väl egentligen allt och jag slås i omgångar av hur mycket rock som framförallt mellanregistret här erbjuder. Det blir aldrig toppigt eller oangenämt. Det blir aldrig skränigt eller vasst och heller aldrig sådär hängmatte-muddigt eller slappt i de lägre frekvenserna. Tvärtom. Emberton innehåller tonvis med kontroll och riktigt fin dynamik som gör att musiken som jag älskar verkligen känns levande. Diskanten är tydligt klar och separationen strålande och det saknas aldrig bas, inte någonstans.

Marshall Emberton
Huvudknappen gör flera olika saker och känns finurlig och enkel att förstå sig på.

För 1490 kronor och i den här storleken skulle jag vilja påstå att det på svenska marknaden, just precis nu, inte finns en trådlös högtalare med funktionerna som Marshall Emberton erbjuder - som låter såhär förbaskat bra. Och det gör ju naturligtvis att jag helt enkelt dundrar på med vårt allra högsta betyg, bara sådär.

10 Gamereactor Sverige
10 / 10
+