hårdvarurecensioner

Panasonic TX-65JZ1500

Panasonic har med hjälp av UHD Alliance och The Film Foundation byggt en OLED-TV som stoltserar med marknadens bästa bildkvalitet... Petter har delat ut betyg

Ofta säljs AV-produkter i dagens teknikklimat med någon slags påhittad reklamdevis eller "certifiering" som i många fall inte betyder något, alls. "True Motion", "3-D Sound" eller "THX" är idag tre stycken typiska certifieringar som slängs på framsidan av varenda produktkartong men som i någon slags realitet inte betyder ett smack.

Med det sagt ska man vara alldeles på det klara med att "Filmmaker Mode" som är en viktig del i marknadsföringen av Panasonics flaggskepps-OLED:s inte bör blandas ihop med något annat. För till skillnad från "THX" (som idag verkligen inte står för nånting längre, precis som "Dolby Atmos" - numer) eller "True Motion", är Panasonics förinställda, fabrikskalibrerade bildläge en smärre revolution för den som söker efter den enskilt bästa, mest färgmässigt TV-bilden på marknaden just nu. Det är ett bildläge som på flera sätt än ett ger en mer rättvis bild av hur Hollywoods mastringstudios ser på en "perfekt" inställd TV-bild och detta via användning av D65-vitbalans, DCIP3-gamut för HDR-material och 709 för SDR samt BT1886-gamma och ST2048 för HDR-gamma. Kraftigt förenklat är detta den mest mätbart "korrekta" bilden, ur kartong, du hittar i en TV idag. Med ganska ordentlig marginal.

Panasonic TX-65JZ1500E
JZ1500 är tunn, lätt och minimalistiskt stilig.

JZ1500 stödjer alla tänkbara HDR-format såsom Dolby Vision, Dolby Vision IQ, HDR10, HDR10+ samt HDR10+ Adaptive och man behöver bara kika på några sekunders högkvalitativt HDR-material för att inse att Panasonic klår samtliga konkurrenter här, särskilt när det kommer till HDR. TX-65JZ1500 baseras ju (som alla dagens OLED-skärmar från såväl Sony som Philips och Panasonic) på en LG OLED-panel men eftersom dessa levereras från LG Display i ett öppet format har Panasonic precis som närmaste konkurrenten i årets skärmar trimmat och förändrat mer än någonsin tidigare vilket inneburit att den här TV:n är mer ljusstark än allt på marknaden förutom just LG Evo. JZ1500 kan skjuta ur sig över 850 nits enligt våra mätningar vilket gör den ljusstarkare än både LG C1 och Sony A90J.

Designmässigt märks det redan när man packar upp JZ1500 att det är en premium-TV. Den påminner om LG C1, är lövtunn upptill och huserar tuners och högtalarelement i nederkant där den är cirka tre centimeter tjock. Det finns två stycken HDMI 2.1-ingångar på JZ1500 vilket ärt två mindre än på LG C1 och även om två räcker gott för våra behov (vi har alla våra källor kopplade till ett försteg från Onkyo, oavsett) känns det lite surt att en TV baserad på LG C1-panelen som kostar 40% mer, inte har samma mängd 2.1-ingångar. De två HMDI 2.1-portarna som här finns inkluderade har dock fullt stöd för 4K/120Hz, HFR och VRR samt AMD Freesync. När det gäller input lag har vi mätt upp JZ1500 i 60Hz till 14,4 millisekunder i input lag och 10,1 millisekunder i 120Hz via Playstation 5. Väldigt bra för gaming, med andra ord.

Panasonic TX-65JZ1500E
För dig som först och främst värdesätter färgkorrekt bildkvalitet med perfekt svärta och rörelsehantering - Är detta det bästa valet du kan göra just nu.

Det har gått några år sedan vi senast recenserade en TV från Panasonic och för mig brukade den enskilt största svagheten i deras skärmar vara det inbyggda operativsystemet som var segt, buggigt och framförallt rent utseendemässigt gammalt med estetik som kändes som om det hämtats från en multimediapresentation från sent 90-tal. Det nya gränssnittet heter Panasonic OS och är en klar förbättring även om väl valda delar ur den där gamla multimediapresentationen bisarrt nog kvarstår. Det är dock mycket snabbare idag än för ett par år sedan, fritt från buggar och har inbyggt stöd för bland annat Disney Plus, som saknades i fjolårets skärmar från Panasonic. Fjärrkontrollen är ny, också. Eller ny och ny. Den är omgjord sedan jag senast recenserade en TV från Panasonic och den här gången gillar jag den skarpt. Det finns en premiumkänsla här som trots plastchassi passar denna suveräna high end-skärm som handen i handsken och här bör framförallt Sony anteckna. Lägger man över 30 000 kronor på en TV vill åtminstone inte jag sitta med en fjärrkontroll som lika gärna kunnat tillhöra en bordsfläkt från Rusta och där har Panasonic gjort en del viktiga förbättringar.

När det gäller ren bildkvalitet, särskilt när vi kikar på film via Panasonic DP-UB900, är denna TV bäst på marknaden just nu. Det finns liksom inget annat sätt att beskriva den på. Filmmaker Mode är ett stensäkert sätt att garantera att processorn inte pysslar med någon slags filtrering eller interpolering och precis som UHD Alliance går i god för ser film via detta bildläge verkligen ut som film ska. Rörelsehanteringen är absolut superb precis som färger och svärta, för att inte tala om den uppskruvade ljusstyrkan som gör att framförallt HDR-material verkligen briljerar. Även som gaming-TV är JZ1500 förkrossande bra, mycket tack vare den kraftfulla HCX Pro-processorn. Bilden är rapp, mängden input lag är låg och precis som i fallet med Filmmaker Mode är rörelsehanteringen fantastisk. Att kalibrera JZ1500 är enligt oss verkligen inte nödvändigt men om du skulle vilja göra det märks det även här att Panasonic satsat på high end-känsla och den typen av funktionalitet, rakt igenom. Calmans testmönster samt PatternGens kalibreringssystem fungerar ypperligt och det är enkelt för den insatte att korrigera de minimala avvikelserna som kan finnas, ur kartong.

Panasonic TX-65JZ1500E
Bordsstativet är runt, tungt och gjort av stål.

De små minuspunkter som Panasonic TX-65JZ1500 för med sig handlar för egen del om det inbyggda operativsystemet som fortfarande inte kan mäta sig med LG:s WebOS samt det faktum att det finns fyra stycken HDMI 2.1-portar i LG C1 medan denna premium-OLED enbart erbjuder två stycken. Det är dock det enda jag har att gnälla på här och i övrigt, där det verkligen spelar roll, råder det absolut inga som helst tveksamheter kring det faktum att Panasonic tillverkat en alldeles rasande bra OLED-TV både för dig som kikar på film och TV samt spelar mängder av spel.

9 / 10
+
Fantastisk bildkvalitet, Filmmaker Mode är rasande bra, urtjusig design, klockren fjärrkontroll, låg input lag och minimalt med eftersläpningar i bilden när man spelar