hårdvarurecensioner

OnePlus Nord 2 CE

Oneplus tågar på och förbereder sig för premiären av deras nya budgettelefon och chefredaktör Hegevall har gnuggat Android den gångna veckan, och delat ut betyg...

För varje budgetmodell som bland annat Oppo-ägde OnePlus släpper känner jag mig mer och mer överens med den ganska grundläggande sanning om att man idag inte på något sätt eller vis behöver lägga mer än 5000 kronor på en bra mobiltelefon. För det... Behöver vi ju inte, längre. Nord var en strålande telefon och den kommande uppföljaren Nord 2 CE har nu snurrat runt här på Gamereactor-redaktionen i en dryg vecka, och imponerad på oss alla.

OnePlus Nord 2 CE
Den silvergrå ser ut att vara den snyggare modellen här, helt klart.

Om vi inleder med designen känns denna lur med som en Oppo-telefon än en OnePlus och det är positivt, känner jag. Det finns inte så mycket som en mikromillimeter av designen på Nord 2 CE som känns "budget" eller billig. Tvärtom. Det handlar heller inte om någon ytlig liten uppdatering av designen, OnePlus har mosat på och bytt ut det mesta från föregångaren och bland annat huserar Nord 2 en ny processor och ett nytt kamerahus.

Telefonen är 7,8 millimeter tunn och ligger riktigt fint i näven och vi har testat den nya, skimrande turkosblå färgen "Bahama Blue" som är riktigt läcker och klart mer "djup" än den ganska platta babyblå färgen som Nord levererades i. Batteriet är nytt och rymmer 4500 mAh vilket är mycket bra. Den nya snabbladdningen som Oppo utvecklat är dessutom 51% rappare än i föregående modell och fungerar naturligtvis riktigt väl.

OnePlus Nord 2 CE
Ursnygg design, lagom storlek, grymt fin skärm, brutalt bra batteri med klassens bästa snabbladdning. Ja! Vi gillar verkligen Nord 2 CE.

På insidan har Snapdragon-processorn fått stryka på foten och i dess ställe hittar vi nu en Mediatek Dimensity 900 som presterar väldigt väl. Skärmen är 6,43" stor, körs i 90Hz och är av AMOLED-typ. Vi pratar superb pixeldensitet, fina färger, klockren svärta och väldigt responsiv och premium-doftande touchfunktionalitet. HDR10+ stöds till fullo och under våra spelsessioner med Nord 2 CE har vi varit imponerade av både processorns snabbhet och skärmens finfina bildkvalitet. Supervocc-funktionen (som jag nämnda tidigare) laddar upp batteriet så att det räcker hela dagen på 15 minuter, vilket är väldigt imponerande.

Kameran ligger på 64 MP och precis som i fallet med processorn, batteriet och skärmen fungerar den bra. Riktigt bra. Visst, detta är knappast den bästa kameramobilen på marknaden men den tar bättre bilder än vad en Android-lur för 3990 kronor borde klara av. OnePlus har mekat in ett nytt "Bokeh"-filter som känns väldigt influencer-vänligt och för egen del absolut helt onödigt, men det marknadsförs i alla fall som en nyhet i Nord 2 CE. Det finns ett förbättrat nattfotoläge också som känns klart mer användbart. Överlag är jag nöjd med kameran.

OnePlus Nord 2 CEOnePlus Nord 2 CEOnePlus Nord 2 CE
3990 kronor kommer den att kosta när den släpps den 10:e maj. Snacka om fynd.

När det gäller OnePlus Nord 2 CE har jag svårt att hitta särskilt mycket att klaga på. Den levereras förvisso inte med Android 12 vilket jag tycker känns lite trist men minus det samt det faktum att kameran inte är lika imponerande som de andra delarna i denna välgjorda budgetlur, har jag inget negativt att säga, alls. Nord 2 CE är ytterligare en finfin triumf för OnePlus som fortsätter att övertyga med kvalitetsdesign, snabb prestanda, bra batteritid och fin funktionalitet.

8 / 10
+
Riktigt trevlig display, fantastiskt batteri med grymt bra snabbladdning, otroligt prisvärd