hårdvarurecensioner

Creative Sound Blaster Recon 3D

Du har skärmen och du har en riktig vass dator. Då kan det vara värt att titta närmare på ljudsidan. Recon 3d är ett externt spel-ljudkort som utlovar maffigare ljud och bättre resultat. Och det funkar ganska bra

Recon 3d är ännu en spelprodukt från Creative, som aldrig tycks tröttna på att släppa svartfärgade datorprylar med blå diodbelysning. Nu menar jag inte att vara ironisk, mycket av det Creative gör på den här marknaden är bra, en del riktigt bra. Recon 3d är något av det mer udda man gjort ¬- det är ett externt ljudkort. Det fungerar med PC/Mac såväl som Xbox 360 och PS3. För den som har dator och föredrar interna kort finns förresten Recon också i det formatet.

Varför?

Somliga ifrågasätter kanske nyttan i att köpa ett ljudkort när man redan har ett inbyggt i datorn. Det är en legitim fråga men Recon 3d är vad jag skulle vilja kalla en detaljprodukt. Den är inte nödvändig att ha för att spela, den är inte ens nödvändig att ha för att spela "seriöst". Det är istället en produkt som förbättrar detaljerna, för den som vill vara säker på att verkligen ha det allra bästa.

Om du inte är musiker är chansen stor att ditt ljudkort sitter inbyggt i datorn. Fördelen med det är givetvis att du slipper små boxar på skrivbordet. Recon 3d är en sådan box men tack vare det externa formatet ger den dig en del hårdvarukontroller som förenklar och snabbar upp vissa moment i spelandet. Den medföljande mjukvaran ger dessutom möjlighet till en del effekter som kan vara användbara. Mer om dem senare.

Creative Sound Blaster Recon 3D
Recon 3D är den externa varianten av Creatives serie med spelljudkort.

Knapparna

Recon 3d ligger som en puck på skrivbordet och kontrolleras med knappar och reglage på sidorna och ovansidan. Knapp för att justera mikrofonvolym finns liksom en knapp för att aktivera det man kallar "scout mode" (förstärker fiendens ljud om du vill spåra dem men fungerar inte så bra i verkligheten). Givetvis justeras även hörlursvolym och annat direkt på enheten. Knapparna och reglagen ger enkel och snabb åtkomst till nyckelfunktioner som man kan behöva justera under spel och som sådan fjärrkontroll fungerar Recon bra.

Creative Sound Blaster Recon 3D
I luckan för "wireless card" kan du sätta i ett kort för att använda Recon tillsammans med Creatives trådlösa Omega-headset, som vi testat tidigare. Kortet medföljer i lådan.

Mjukvaran

Det finns också en knapp för att aktivera en uppsättning mjukvaruinställningar för ljudet som till exempel fusk-surround (som låter helt okej) och olika typer av ljudförbättring. Scout mode som vi var inne på tidigare, är en del av detta. Samtliga effekter är helt okej för spelbruk och den inbyggda noise-gaten för att sänka bruset från mikrofonen, fungerar riktigt bra. Du har också en inbyggd spärr som skyddar mot överdrivet höga ljud om någon har sin mikrofon ställd väldigt högt. En bra funktion även det.

Ljudkvaliteten må vara marginellt högre än en standard moderkorts-ljudkrets och dsp och effekter är roligt, men hårdvarukontrollerna är den enskilt största nyttan med Recon 3d.

Sammanfattning

Creative Recon 3D är inte en nödvändig produkt men den har en del fiffiga mjukvaruinställningar som underlättar och förhöjer (något) upplevelsen av ett spel. Den har dessutom en del hårdvarukontroller som kan vara nyttiga. För tusen kronor får man ett PCI-ljudkort som spöar Recon men å andra sidan saknar ett sådant mycket av det som är poängen med den senare. Därför får Recon anses vara en ganska lyckad och om än inte billig så åtminstone inte hutlöst dyr produkt.

Creative Sound Blaster Recon 3DCreative Sound Blaster Recon 3D
8 / 10
+