hårdvarurecensioner

A-Jays Four

Four är ett deluxebetonat headset för Mac-folk. Det låter bra och har en smart trasselfri sladd. Men vi är ändå inte helt övertygade

Fler och fler lyssnar på musik med mobilen, antingen strömmat eller på minneskort. Då kan det vara smutt att ha ett bra headset, så man kan kombinera bra musikljud med en smidig samtalslösning. Det har A-Jays skjutit in sig på i sin serie för Iphoneanvändare.

Testade Four har flera säljargument. Dels ska de enligt A-Jays låta bra, både på musik och under samtal, och dels ska de tack vare den platta sladden vara trasselfria. Dessutom är de ganska snygga och sobra och det är ju alltid viktigt när man säljer till den känsliga Apple-publiken.

Om vi börjar med trasslet så är det ingen marknadsförings-grej A-Jays hittat på. Eller ja, det är det väl i och för sig men Four är verkligen trasselfria och den platta, halvcentimeterbreda sladden kan buntas ihop i en ficka och halas, fram redo att användas, på ett par sekunder. Väldigt trevligt och givetvis viktigt om man skulle råka ha grejerna undanstoppade när det ringer.

A-Jays Four

Bra men obekväma

Ljudmässigt låter Four bra. Det är inte i klass med en del dedikerade in-ear-lurar i samma prisklass men det är inget som någon köpare kommer att reagera på och är man riktigt kräsen, är det i vilket fall som helst aldrig aktuellt med lurar av den här typen ändå.

För att vara petig saknar Four framförallt en närvaro och tyngd i basregistret och det känns även en smula avrullat i diskanten. Det mittre registret låter en aning förhöjt med det är med stor sannolikhet medvetet eftersom det gör att röster hörs lite bättre. För sexhundra kronor och med en inbyggd mikrofon och fjärr på köpet är det inte mycket att orda om här.

Ergonomin är det däremot lite sämre med. Four ser ut som ett par in-ear-lurar. Och de är väl det också, men problemet är att de är väldigt stela och ridiga och inte anpassar och flexar efter örat vilket gör att de kan bli svåra att trycka in för någon med trång hörselgång och i gengäld lite för lösa och riskera att ramla ut om man har större öron. Det är ju inte riktigt så in-ears är tänkta att fungera så ergonomin och passformen får ett ganska saftigt minus.

Att ringa med

Under telefonsamtal låter det bra och ljudet är i samma klass som telefonens inbyggda mikrofon vilket i sammanhanget är ett gott betyg. Det blir som vanligt lite småproblematiskt när man rör sig utomhus och vind kommer att bli ett problem, särskilt med tanke på att man måste låta sladden hänga utanför jacka eller tröja för att mikrofonen ska kunna plocka upp ljudet av ens röst.

Det är dock inget problem som är unikt för A-Jays utan gäller för i stort sett alla lurar av den här typen. Att ha sladden löpande innanför en vinterjacka är inte att tala om och det förstör lite av poängen med dem.

Sammanfattning

A-Jays Four är ett rejält och bra headset som låter godkänt både på musik och telefonsamtal. Trasselfri sladd är trevligt och fjärrkontrollen är bra att ha om man har telefonen undanstoppad i en jackficka. Minus utdelas för brist på clips för att fästa mikrofonen i kläderna samt för en stel utformning på själva öron-budsen, som inte formar sig efter örat tillräckligt mycket och därför inte passar alla användare.

7 / 10
+
Trasselfri sladd, fjärrkontroll