hårdvarurecensioner

HyperX Cloud Revolver S

Herr Lindman, som även kallas för "Ultra Mörzil-Hilux 2000", har spelat spel så öronen blöder med HyperX senaste gaming-lurar

HyperX är ett välkänt varumärke inom pro-gaming och de sponsrar flera kända klaner som till exempel SK Gaming och Navi med deras prylar. Deras hörlurar framförallt syns ofta på stora esporttävlingar och även fast jag själv aldrig har provat eller ägt ett par har jag förstått att de är väldigt bra och när Cloud Revolver S damp ner på redaktionen skrek jag "pax" innan långdrulen Hegevall eller skinntorre Andy ens hunnit svälja påskmusten.

Cloud Revolver S är surround-versionen av den vanliga stereo-varianten Revolver och är utrustad med ett litet USB-ljudkort för att kunna aktivera det nya Dolby-läget. Själva USB-dosan har en 2,2 meter lång kabel som du kopplar in i datorn och en 3,5 millimeters ingång där du ansluter hörlurarna. På dosan kan du välja mellan tre olika EQ-lägen, höja/sänka/tysta mikrofon och volymen, samt aktivera Dolby 7.1 Surround. En mycket genomtänkt och lättskött dosa som du dessutom enkelt kan klicka fast på tröjan när du sitter och spelar.
Det går även att montera på en mikrofon med brusreducering och den fungerar ypperligt med ett väldigt klart och fint ljud.

HyperX Cloud Revolver S
HyperX Cloud Revolver är byggd för action med Plug N Play Virtual Dolby Surround 7.1 ljud - ingen programvara behövs.

Designen på själva lurarna är aggressiv med den svarta metallbågen och dom mattsvarta kåporna. Den vita loggan och det vita mönstret inuti kåporna bryter dock av på ett snyggt sätt.
Hörluren känns väldigt välbyggd och vilar skönt på skallen. Kåporna sitter väldigt tätt runt öronen och är av sluten modell vilket gör att jag har blivit väldigt varm om öronen vid längre spelpass. Det är något jag inte upplevt på andra hörlurar jag testat tidigare men inget större problem eftersom jag kommit underfund med att jag älskar kokheta öron. Det har faktiskt gott så långt att jag nu efter avslutad testversion medvetet försökt värma mina egna öron i mikron.

Något jag däremot inte gillar med dessa lurar är den mjuka bågen som korrigerar höjden på kåporna. Den är helt enkelt på tok för mjuk om du har ett lite mindre huvud som jag har och det gör att hörlurarna glider ner och måste rättas till. Visst det är en liten sak men jag stör mig mycket på att behöva korrigera lurarna då och då vilket inte hade behövts om den varit lite strävare.

HyperX Cloud Revolver S
Bakgrundsbelysta knappar på den clippable ljudkontrollboxen låter dig snabbt aktivera Dolby-ljud, stänga av ljudet och reglera mikrofon- och utgångsnivåer.

Ljudet i Revolver S är riktigt bra med en balanserad ljudbild och en karaktär som går mer mot det varmare hållet. Det finns en tendens till hischh:ighet i diskanten på hårdare musik och den hade kunnat varit lite mjukare men det uppvägs av ett bra mellanregister som smetar ut det vassa lite. Röster låter dessutom mycket behagligt och varmt. Basen är tung och kontrollerad utan att för den skull bli för mycket men det finns bra med kraft om du gillar att spela starkt.

Spela spel fungerar finfint och det märks väl att Kingstons ljudingenjörer har fokuserat stenhårt på de mest lirade esport-titlarna. I till exempel Counter-Strike: Global Offensive är det väldigt enkelt att höra var fienden befinner sig och den lite hårdare diskanten gör att till exempel fotsteg och när spelare laddar om vapnet - hörs väl även under full eldgivning. Klockrent, helt enkelt.

Jag är dock fortfarande skeptisk när det gäller hela den här "Dolby 7.1 Virtual Surround"-grejen, som går att aktivera på dessa lurar. Det saknas konsekvens och balans, det låter väldigt olika beroende på vad du gör. När du tittar på film är det enda som händer att ljudet låter som det kommer längre bort från öronen och även fast det blir större och luftigare förstörs det av att det blir mycket stökigare att lyssna på. Men i vissa spelsekvenser som till exempel när du bergsklättrar i Rise of the Tomb Raider låter det precis som du är mitt i snöstormen och det ger spelupplevelsen ytterligare en dimension och är väldigt häftigt. Det måste bli bättre överlag för att fungera fullt ut i min värld, dock.

HyperX Cloud Revolver S
Den unika Revolver S ljudelement-designen separerar de låga ljuden, mellanregistret och diskant och de omgjorda profilerna producerar ljud som blivit mycket populärt hos flera stora, kända esport-lag.

Efter att ha levt med Cloud Revolver S den senaste veckan och aldrig tidigare hört en HyperX-hörlur är det svårt att inte bli imponerad. Dom låter riktigt bra, har suverän komfort och är bland de bästa gaming-headsets jag provat hittills. Visst är det några småsaker jag inte gillar och priset är något högt kanske men helt klart ett mycket intressant alternativ för dig som spelar mera seriöst och vill lyfta din spelupplevelse.

8 / 10
+
Välbalanserad ljudbild, kvalitativ mikrofon, god byggkvalitet, finurligt USB-ljudkort, trevlig passform