hårdvarurecensioner

Turtle Beach Elite Atlas

Vår hårdföre hörlursbödel Fredrik "Too large for medium" har provlyssnat Elite Atlas och satt betyg...

Att undertecknad lyckades snuva den lakrits-älskande Turtle Beach-fantasten herr Mäki på en provlyssning av deras headset Elite Atlas är jag lika överraskad av som ni är. Det finns nästan inte ett enda headset från de amerikanska hörlurstillverkarna som redaktör Jonas inte testat vid det här laget men nu är det min tur.

Det märks direkt när jag plockar upp headsetet ur kartongen att de helt har valt bort flashig design som till exempel blinkande dioder och knepiga formval för utseendemässigt är det svårt att göra det enklare för sig, hela hörluren är svart, svart, svart och lite mera svart, förutom metallbågen som är mörkgrå (nästan svart alltså) och det kan inte spenderats mer än kanske en förmiddag på designen. Vilket jag antar är för att fokusera mer på ljud och komfort men med det sagt gillar jag den ändå lite granna på något sätt, de blir lite tjusiga i sin enkelhet och är du intresserad av ett par lurar som inte sticker ut fungerar dessa helt perfekt.

Turtle Beach Elite Atlas
Den löstagbara mikrofonen låter bra och fångar inte upp bakgrundsljud som till exempel knattrandet från tangentbord.

De känns ganska välgjorda när jag bänder och bryter i dem för att kolla byggkvaliteten och trots det lite plastiga utseendet sitter det faktiskt en metallbygel som håller ihop hela hörluren och den känns rejäl och ger ett rätt gediget intryck. Mjuka material i både bandet över huvudet och runt öronen gör att de är väldigt sköna att ha på sig under långa spelsessioner och trots den slutna konstruktionen på kåporna blir inte öronen nämnvärt varma. En fiffig finess är att det enkelt går att ta av kuddarna runt öronen tack vare att de sitter fast med magneter, väldigt smidigt när du behöver rengöra dem. Lurarna har även en kanal för glasögonbågar som gör det enkelt för dig som spelar med just glasögon att slippa strulet med att bågarna är i vägen och skaver, något som det lätt blir på headset:s som saknar denna smarta lösning.

För att vara ett billigt headset på strax under tusenlappen hade jag ärligt talat inte förväntat mig särskilt mycket ljudmässigt men Elite Atlas låter inte dumt alls, faktiskt. De har stora 50 millimeters Neodymium element som ger ett behagligt ljud med bra balans och helt okej kontroll även i de djupare frekvensområdena. Det är lite hängmatta på ljudbilden och mellanregistret, bröstklang och en del värme försvinner men det är mer en regel än ett undantag på enklare headsets:en och inget konstigt alls. Som ni vet är jag lite känslig på de övre tonerna och om diskanten går mot det vassare hållet är inget som faller mig i smaken men jag tycker dessa klarar sig bra även om det finns vissa tendenser på en del låtar är det inget stör nämnvärt.

Turtle Beach Elite Atlas
De magnetiska kuddarna går snabbt och smidigt att plocka av vid rengöring och det finns en kanal för glasögonbågar som gör att bågarna inte skaver mot huvudet. Mycket smart finess.

Mitt lyssningströtthets-test, som går ut på att spela min favoritspellista utan att bli less på låtarna, klarar de dock inte utan det blir lite stökigt efter en stund och hjärnan orkar inte kompensera de små tidsfelen som finns där. Det drar ner betyget en smula men samtidigt märks inte det alls när jag spelar till exempel Apex Legends och jag kanske är lite väl petig när det kommer till just den punkten, jag vet.

Turtle Beach Elite Atlas är ett klart intressant alternativ därute i djungeln av headsets. De låter bra, sitter skönt på huvudet och du får mycket hörlur för pengarna. Mikrofonen får helt klart godkänt för den blygsamma prislappen och den flätade sladden med volymkontroll och mute-funktion fungerar klockrent. Designmässigt är de inget som sticker ut direkt men det tror jag är ett medvetet val av jänkarna och inget negativt med tanke på alla transformers-doftande headsets därute. Elite Atlas är absolut värd pengarna och för under tusenlappen får du här en hörlur du inte kommer bli besviken på.

7 / 10
+
Härlig komfort, balanserad ljudbild, bra mikrofon, prisvärda