hårdvarurecensioner

Lexip PU94 Pro

Adam har provat på marknadens första 3D-mus med analoga spakar...

Spelmöss har haft en ganska standardiserad form de senaste åren med ganska få variationer. Vi kan se detaljer som modifierbara vikter, mängder av makroknappar och RGB-belysning upp över öronen, men det var ett bra tag sedan vi hade något företag som försökte revolutionera spelmusen som vi känner den. Här kommer det franska företaget Lexip in som efter sin lyckade Kickstarter-kampanj äntligen lanserat sin spelmus PU94; den första 3D-spelmusen som inte bara har en analog spak, utan två.

Lexip PU94 Pro

Vid försa anblicken så ser PU94 kanske inte så speciell ut. Formmässigt är den av det stubbigare slaget med en hög rygg och ganska kort. Den har även de knappar vi förväntar oss; Knapp för att ändra musens DPI, ett brett och lagom klickigt scrollhjul och två tumknappar. Specifikationsmässigt är musen också ganska solid; Inombords bär den en ADNS-9800 lasersensor med upp till 12000 DPI. På undersidan har musen också 6 stycken keramiska brickor som, tillsammans med Lexips egna B5 musmatta, får musen att flyga fram under mitt användande. Den har såklart också full RBG-belysning och levereras med en klädd kabel på dryga 1,5 meter.

Det är på sidan där vi högerhänta vilar vår tumme som en av musens unika funktioner bokstavligen sticker ut. Den lilla styrpaken må se ut att vara i det minsta laget, men den har stöd för 30 graders lutning och även justerbar dödzon i Lexips medföljande mjukvara. När jag lägger handen på PU94 så känner jag direkt av vart den andra mytomspunna spaken är; nämligen hela musens bas. Med ett fast grett så kan jag gunga hela musen i alla riktningar.

Lexip PU94 Pro
Lexip PU94 ProLexip PU94 Pro
Musen är fullt programerbar för valfria program, även om mjukvaran ofta kan bugga.

Både tumspaken samt musens basspak är fullt programmerbara i den mjukvara vi kan installera och vi kan även med lite pill skapa unika profiler för alla de program och processer som vi kan tänkas använda musen till. Ett exempel var att den direkt hade en profil för Firefox, kände igen att jag använde den processen och utan att jag direkt behövde göra något kunde använda tumspaken för att scrolla över hemsidor medan jag surfar. Nu var den förinställda dödzonen ganska hemsk och spakens acceleration i Firefox gjorde det lite mer opraktiskt än att bara använda det gamla hederliga scrollhjulet, men tanken var god. Det finns även flera andra profiler för för andra webbläsare samt Microsofts Office-paket, vilket kan vara smidigt, men det är först och främst spelpotentialen vi är intresserade av här.

Den första fördelen, något som även Lexip pekade ut under sin Kickstarter-kampanj, är att PU94 är ett utmärkt komplement för den som kanske kör flygspel utan att vilja investera utrymme eller pengar i en stor flight stick och jag är villig att det är ett fint tillägg. Efter att ha lekt runt med inställningarna så hade jag till slut konverterat spelmusen till en spak för Elite: Dangerous och efter lite övning så gjorde jag tricks kring rymdstationer. Det var först en ganska onaturlig känsla att gunga hela handen åt olika håll, men till slut så vande jag mig vid det ganska väl. Det fanns även en redan existerande profil för Kerbal Space Program som låter mig använda basen för att rotera kameran medan jag byggde mina konstant kraschande rymdskepp. Det ska dock tilläggas att jag ofta kunde uppleva buggar med programmet för musen där listan med inställningar fortsätter visas framför andra program och dylikt. Detta kan uppdateras med tiden, men värt att nämna.

Lexip PU94 Pro
Detta är inte den mest bekväma av hållningar i många spel.

Faktum är att när det gäller just spel som har med tredimensionellt användande att göra så har jag få klagomål angående musen. Jag kan tänka mig att de som kanske också arbetar med 3D-modellering kan få användning av PU94 och de programmerbara möjligheter som kommer därtill. Men det är tyvärr där mina goda ord tar slut, för även om Kerbal Space Program och Elite: Dangerous är spel som jag känner kan gynnas av denna spelmus så är det långt ifrån det enda jag spelar och ergonomin håller verkligen inte för intensivt spelande.

Ett av mina favoritspel inom skjutargenren, Doom 2016, är ett spel där musen känns väldigt instabil. Känsligheten och hastigheten är utmärkt men den gungande basen är konstant distraherande när snabbt klickande får den att gunga smått. Lexip har försökt balansera ut detta genom att ha kortare musknappar så användaren inte pressar på musens spets så mycket, men detta resulterar i att mina fingrar alltid måste vara upphöjda för att vara på knapparna.

Lexip PU94 Pro
Lexip PU94 ProLexip PU94 Pro
PU94 är en intressant idé men tills vidare håller jag mig nog till en traditionell mus.

Sedan så har vi tumspaken som är för det mesta i vägen under mitt användande. Denna spaken är klickbar, men att klicka på denna kräver en hel del kraft så jag måste skicka greppet smått för att hålla emot för ett redigt klick. Denna placering har även flyttat de traditionella tumknapparna ganska högt men också långt bak på musen. Dessa knappar är inte heller så hemskt väl markerade heller så att i stridens hetta hitta rätt för er som använder dessa skulle vara ett problem. Detta kan egentligen enkelt åtgärdas genom att helt enkelt flytta handen bakåt ett snäpp. Då har jag fingrarna vilandes på de vanliga knapparna och tumknapparna är aningen mer lättåtkomliga, men då är spakfunktionerna utom räckhåll eller opraktiska och musens lite stubbigare form får den att kännas ännu mindre om jag gör så. Detta ger PU94 en ganska stor antingen-eller-känsla där jag känner att jag offrar komfort och kvalitet för bara en handfull spel jag spelar till och från.

För den som uteslutande spelar spel där förmågan att kunna rotera kameror, kanske flyga rymdskepp eller bara vill ha en mer intuitiv mus för arbete med 3D som modellering så kanske jag kan tänka mig att rekommendera Lexip PU94. Men för den som vill ha något stabilt, pålitligt och bekvämt men kan leva utan förmågan att gunga handen för att loopa i Elite Dangerous, så finns det många bättre och billigare alternativ där ute. För priset har jag inte ens nämnt då den dansar in på mellan 1300-1500kr beroende på vart du köper den och jag skulle på rak arm säga att den inte är värt detta. Jag har inga som helst problem att återgå till min Logitech MX518 Legendary sekunden efter att denna recensionen är över. Musen har ett par fascinerande gimmicks, men dessa gimmicks lever just nu i en bristfällig och dyr produkt jag känner att jag kan leva utan.

Lexip PU94 ProLexip PU94 ProLexip PU94 ProLexip PU94 Pro
5 / 10
+