hårdvarurecensioner

Sennheiser Ambeo Soundbar

25 000 kronor för en ljudlimpa är bisarrt. Håller tyska Sennheisers flaggskepp måttet?

När den tyska hörlursjätten Sennheiser nu fått för sig att bygga ljudlimpor har de dundrat igång satsningen med en groteskt stor, påkostat avancerad historia som inte bara beskrivs som produktsegmentets nya värsting, men också kostar hisnande 25 000 kronor. Under de senaste 11 dagarna har vi på Gamereactor kopplat ur vår för/slutstegs-rigg och istället enbart kikat på film, serier samt spelat spel med hjälp av Sennheiser Ambeo, och nu är jag alltså redo att dela ut betyg.

Sennheiser Ambeo Soundbar
Det fejkade surroundet som styrs via vallande av ljud mot sidoväggarna fungerar ganska precis som det gjort i Yamahas dyraste limpor sedan snudd-på tio år tillbaka. Dugligt.

Ambeo är enorm. Låt mig börja med att klargöra det. Gigantisk. Den väger dessutom 20,4 kilo vilket gör att den inte riktigt går att hänga på väggen. Eller jo, Sennheiser tar 1000 kronor för ett väggfäste som verkar fungera lite som en minihylla där man kan ställa den, men med tanke på den fysiska storleken skulle det bara se märkligt ut. Istället kräver denna best till limpa en rejäl TV-bänk och detta eftersom Ambeo huserar 13 stycken individuella högtalarelement som alla är större än allt som går att hitta i ljudlimpor från exempelvis Samsung, Sony eller LG. Varje element har sin egen förstärkare (!) och det är en tvåkärnig Sharc-processor på 500 Hz som styr samtliga av slutstegen.

En funktion som Sennheiser menar är absolut avgörande för ljudkvaliteten som Ambeo spottar ur sig är den med följande mikrofonlösningen som tillåter för aktiv rumskalibrering, en märkligt utformat stavmik som man ställer i soffan för att sedan låta limpan läsa av rummet via en frekvensresponsmätning för att sedan under en dryg minut aktivera mjukvara som optimerar Atmos för rummets storlek och uppbyggnad. Precis som i fallet med 98% av dagens hembioförstärkare som alla har någon variant av denna funktion anser jag dock att det fungerar rätt mediokert. Här på Gamereactor har vi lyssnat på Ambeo utan kalibrering samt många timmar med uppmätt rum via den medföljande mikrofonen och även om "surroundeffekten" som erbjuds blir en smula tightare efter uppmätningen har vi istället upplevt att musik som spelas genom limpan framstår som en smula tunnare sett till ljudkaraktär.

Sennheiser Ambeo Soundbar
Sehhneiser borde absolut ha skickat med en subwoofer samt byggt chassit av aluminium.

För att kunna nyttja fejk-surroundet som Ambeo producerar (inklusive Atmos) krävs det mer eller mindre att man har ett symmetriskt rum utan särskilt mycket textilier på väggarna. Vi har sex längder tunga, tjocka, ljud- och ljusabsorberande sammetstyger som hänger längs hela vår västra väg i Gamereactors nuvarande testrum, något som vi tvingas plocka bort för att kunna optimera ljudet från denna limpa.

Väl igång låter Ambeo såklart riktigt bra. Det går liksom inte förvänta sig något annat från en 25 000 kronor snordyr flaggskeppslimpa från Sennheiser, som i omgångar, under åren, skåpat ut konkurrensen med sina suveräna hifi-lurar. Men det låter aldrig så pass bra att jag inte saknar vår förstärkare, eller så pass bra att jag på riktigt skulle kunna rekommendera denna framför en förstärkare för låt säga 15 000 kronor, plus ett mindre 5.1-högtalarpaket för 10 000 kronor. Det är framförallt bas som saknas i Ambeo, enligt mig. Ganska mycket bas dessutom. Limpan blir tunn framförallt när man kikar på film eller spelar, och det var först när vi på Gamereactor lyfte in en Dynavoice-subwoofer på 12" och kopplade in, som rummet började låta riktigt trevligt. Med tanke på priset borde Sennheiser absolut skicka med en sub. Det tycker jag känns nästan självklart ju mer jag tänker på det.

Sennheiser Ambeo Soundbar
250 watt. 13 element. 13 små slutsteg. Sennheiser har verkligen inte sparat på krutet.

Och det är lite där som skon klämmer för egen del. Visst, det finns gott om tryck här med tanke på att Ambeo ligger på 250 watt och separationen liksom upplösningen i ljudet är precis som den mängd kontroll som finns framförallt i mellanregistret - superb. Men ljudbilden känns tunn och toppig och det är inget som jag någonsin skulle vilja leva med efter att ha pungat ut hiskeliga 25 000 spänn på en limpa. Sägas ska dock att man som sagt enkelt löser problemet med en medelprisad bas för 3000 kronor. Då... Men först då, blir detta en set-up som jag absolut skulle kunna tänka mig att rekommendera för den som vill ha mycket ljud i sitt vardagsrum men inte orkar dra kabel och montera fem stycken separat högtalare.

7 / 10
+
Läcker design, hela 13 högtalarelement, massa tryck via 250-watts kapacitet, superb kontroll, tonalt neutral