hårdvarurecensioner

Samsung Odyssey G9

Vi testar Samsungs senaste värstingskärm, Odyssey G9, för att se vad dess storlek och kurvning har att tillföra vårt spelande...

På pappret låter det nästan för bra för att vara sant. En snygg, välvd bildskärm med en bilduppdateringsfrekvens på 240Hz samt bildyta på 49 ultrabreda tum. Den levereras i en kartong stor nog att rymmas en normalstor fransk personbil, och utifrån vikten att döma vore gissningen inte ens helt orimlig. För detta är ett as, så är det bara.

Men med det sagt, vilket jäkla as sedan. För de knappt 16 000 kronor du får betala för bjässen får du ett stycke elektronik där Samsung inte behövt kompromissa någonstans och bland annat är böjningen 1000R, vilket motsvarar ett naturligt synfält. Det kan låta som typiskt försäljningstugg, men faktum är att just denna del är en av de jag uppskattat mest med skärmen Samsung Odyssey G9, vars upplösning för övrigt är 5120 x 1440.

Men om vi ändå rabblar lite data, så är det på sin plats att nämna att skärmen har en responstid på en millisekund (stödjer G-Sync och AMD FreeSync Premium Pro) och VESA DisplayHDR 1-certifiering. Eftersom det är en Samsung, är skärmen som väntat också QLED, och den är bestyckad med ett tillbörligt antal ingångar. Det inkluderar dubbla DisplayPort, två USB 2.0, två USB 3.0, Mic In/out och en HDMI.

Samsung Odyssey G9Samsung Odyssey G9

Byggkvaliteten imponerar direkt och trots att pjäsen väger 17 kilo, känns det aldrig som att jag behöver vara överdrivet försiktig eller hör det där typiska plastgnekandet som tyngre elektronik med mycket plast ibland ger ifrån sig. Skärmens överväldigande kurvning kunde man ju misstänka skulle göra den överdrivet framtung, men faktum är att den står ytterst stabilt och har dessutom bra justeringsmöjligheter för ergonomin. Stativet fungerar dessutom som en fiffig sladdgömma. Dessutom är Samsung själva omåttligt stolta över Infinity Core Lighting Design-systemet med lysande detaljer. Själv är jag så tråkig att jag stängde av det nästan omgående efter att ha testat, men för den som vill, finns det i alla fall.

Menysystemet är föredömligt finslipat och känns riktigt intuitivt tack vare att du kontrollerar allt via en liten mini-joystick på undersidan, men jag upplever att det är förhållandevis lite som behöver pillas med eftersom det mesta är utmärkt förinställt och bilden välkalibrerad. Så hur är det att spela på denna bjässe då?

Jag skulle vilja säga att det finns två svar på det. Ett bra och ett mindre bra. Och jag tänkte börja med sistnämnda. Att spela på en skärm med den här bredden och storleken gör att du får titta runt på skärmen en hel del, vare sig du lirar Apex Legends, Counter-Strike: Global Offensive eller Command & Conquer Remastered Collection. Jag skulle rent av vilja säga att det gör mig till en sämre gamer då musförflyttningarna antingen måste göras så snabba att jag tappar motorik eller så får jag flytta musen så mycket (vi snackar två decimeter i alla fall) att reaktionsförmågan tar stryk.

Samsung Odyssey G9Samsung Odyssey G9

Det här kunde man ju tycka skulle vara ett minus, men det tycker jag faktiskt inte. Varför? Jo, för att det vore direkt oseriöst att ge en större skärm lägre betyg för att den är större. Köper man en större skärm så är det vanligtvis för att man vill ha en större skärm, svårare är det ju inte. Och inget hindrar mig från att spela kompetitiva spel i mitten av skärmen eftersom det finns inställningar för det.

Och det för mig till det positiva. För i spel som inte är specifikt kompetitiva med krav att hålla koll överallt, så är det här det överlägset bästa jag spelat på. Det är en ren fröjd att lira Doom Eternal och vara helt insvept i all helvetisk action, Forza Horizon 4 ger mer kupékänsla, menytunga spel som Escape from Tarkov och Final Fantasy XIV blir mer behändiga och till och med en klassiker som The Elder Scrolls V: Skyrim får en helt ny lyster när man omvälvs av spelvärlden som man gör här.

Om det inte är superviktigt för dig att spela på maxnivå, så vågar jag även påstå att spel som Apex Legends och just Counter-Strike: Global Offensive också är betydligt roligare att lira när man hamnar mitt i spelvärlden, även om det innebär mer vridande på huvudet. Och spelar du med handkontroll, som många ju gör idag, så påverkar heller inte de längre musförflyttningarna på samma sätt.

Samsung Odyssey G9Samsung Odyssey G9

Så var det ju böjningen på 1000R. Enligt Samsung är det samma synfält som vi människor naturligt har. Innan jag hade använt Samsung Odyssey G9, tänkte jag inte mer på det, men faktum är att det betyder något. Det är otroligt vilsamt att ha samma distans från ögonen till alla ytor på skärmen. Visst känns det som händer i skärmkanterna lite perifert mellan varven, men det är mäktigt hur mycket av skärmen jag hela tiden uppfattar tack vare den skarpa välvningen.

För att summera så kommer det bli svårt att någonsin gå tillbaka till en vanlig skärm efter att ha recenserat Samsung Odyssey G9. Det är ett stycke otroligt kompromisslös elektronik som är en fröjd att använda med kvalitet i varenda liten detalj. Visst kan man klaga på att skärmen inte nödvändigtvis gör dig till en bättre gamer (även om responstiden och klarheten i bilden gör det) på grund av storleken, men det blir lite som att köpa den största pickup man kan hitta och ge avdrag för att den inte gör mig till en bättre förare samt inte ryms i garaget. Samsung Odyssey G9 gör spel bättre och är en fröjd att använda, och inget annat än maxbetyg kan rimligen komma ifråga här.

10 Gamereactor Sverige
10 / 10
+