hårdvarurecensioner

Razer Kishi

Med Razer Kishi förvandlar du din smartphone till en bärbar spelenhet. Det låter fiffigt såklart, men hur bra fungerar det egentligen?

Vi fortsätter kolla in de alternativ som finns för den som är sugen på att använda sitt Xbox Game Pass-abonnemang till att spela via xCloud eller vill spela mobilt med Google Stadia. Den mest uppmärksammade lösningen är förmodligen Razer Kishi, som till skillnad för den väldigt prisvärda PowerA Moga Mobile Gaming Clip, kostar en bit över tusen kronor. Den säljs även via Microsoft Store, vilket får betraktas som ett gott tecken.

Det här är en till synes väldigt liten tingest som liggandes i lådan för tankarna till två stycken Joy-Cons placerade mot varandra som ett slags minihandkontroll. På baksidan finns ett bakstycke som fungerar som låset som håller dessa båda handkontrollshalvor ihop, får att det ska vara en stabil och liten pryl att ta med sig på resor. Genom att dra isär två små hakar, kopplas de loss från varandra och blottar ett gummiband.

Razer Kishi
Förvandla din smartphone till en fullfjädrad bärbar spelenhet.

Sidan med knapparna X, Y, A och B ansluts sedan till din smartphone via USB-C (enbart) och den andra hakas lätt fast i mobilens ovansida. Det är en överraskande stabil konstruktion, som jag nästan skulle vilja jämföra med hur en Switch med fasthakade Joy-Cons känns.

Jag har provat att ansluta en Samsung Galaxy S20 5G, Huawei P30 Pro och Google Pixel 4, och tycker det fungerar klockrent oavsett dessa modeller. Maxstorlek är enligt Razers hemsida 163,7 och det betyder att exempelvis Samsung Galaxy S20 Ultra inte kommer passa, medan Samsung Galaxy Note 10+ och Samsung Galaxy S20+ alltså bör fungera. Brasklapp för att precisionen i konstruktionen gör att du troligen inte kan ha skal på när du spelar oavsett modell.

Razer KishiRazer KishiRazer Kishi
Razer Kishi finns även för Iphone, men vi har testat Android-versionen.

Tack vare att enheten ansluts direkt till din smartphone, behöver du inte ha med några batterier eller tänka på laddning, och viktigaste av allt; lagget blir minimalt. Med tanke på att molnspelande alltid ger visst lagg, är det av yttersta vikt att skala av där det går, och det gör du alltså här.

Razer Kishi marknadsförs som en "universal gaming controller for Android", och medan detta såklart är sant, är det ändå en sanning med modifikation. Knapparna är nämligen redan förutbestämda, och i flera stora Android-spel (inte minst Call of Duty: Mobile) får de inte användas. Spelar du Xbox Game Pass eller Google Stadia, fungerar det däremot klockrent och alla knappar finns med, inklusive triggers.

Nåväl, med det avklarat, hur är det att spela då? Razer Kishi gör ett utmärkt jobb med att förvandla din smartphone till en bärbar spelenhet, och jag tycker känslan påminner mig om hur det är att lira Switch. Att damma igång xCloud eller Stadia förvandlar verkligen min smartphone till en konsol. Jag hade nog föredragit en millimeter eller två "kortare" analogspakar för att behöva mindre tumrörelser och även knapparna kunde ha haft aningen kortare tryckdistans, men det är inget problem att spela multiplayertitlar med verktygen som finns till hands.

Razer KishiRazer Kishi
Det är en kvalitativ men lite kostsam tingest som Razer erbjuder.

Jag vill ge ett litet pluspoäng också till det faktum att det finns en genomkoppling som låter dig ladda mobilen medan du lirar med Razer Kishi. Du kan dock inte använda den till hörlurar eller liknande, dessa måste vara trådlösa, vilket är något jag tror folk generellt har idag. Dess minuspoäng är utan tvekan den rätt styva prislappen, och har du främst tänkt använda den till Android-spel finns risk för kompatibilitetsproblem. Lyckligtvis anser jag att du får vad du betalar för (kvalitet) och ska du använda den till xCloud eller Stadia vågar jag påstå att du på detta sätt förvandlat din smartphone till en tvättäkta bärbar spelenhet av hög klass.

8 / 10
+
Stabil konstruktion, har alla knappar/spakar från Xbox One-handkontrollen, smidig hopfällning, inget onödigt lagg, fungerar med nästan alla populära smartphones