hårdvarurecensioner

Razer Wolverine V2

Lagom till lanseringen av Microsofts nya konsoler, står nu Razer redo med en ny handkontroll tänkt att ta ditt spelande till nästa nivå...

Chansen är ganska hygglig att du som nybliven ägare av Xbox Series S eller X har det rätt bra förspänt med handkontroller. Dels medföljer ju som bekant en helt ny och omdesignad handkontroll med konsolen, och dels kan du använda dina handkontroller från Xbox One utan vidare, vilket ju även är en grej många köpt till sin PC.

Så varför ska du rusa ut och köpa en till som dessutom har sladd? I synnerhet som Microsoft ju fått ner lagget ytterligare med Xbox Series S/X-handkontrollen. Razer Wolverine V2 är naturligtvis en efterföljare till Razer Wolverine Ultimate, som vi tidigare har recenserat. Det ska dock sägas att de utöver namnet inte alls har sådär våldsamt mycket gemensamt. Bland annat är formen och materialvalen helt annorlunda.

Razer Wolverine V2
Mjukare design och fantastisk ergonomi väntar med Razer Wolverine V2.

Faktum är att jag redan när jag tog upp Razer Wolverine V2 blev stormförtjust. Handkontrollen erbjuder nämligen rundade former på ett sätt som för tankarna till att greppa i Play-Doh. Inte sedan jag första gången använde en Gamecube-handkontroll, har jag fått samma känsla av att den liksom flyter ut i nävarna på samma sätt. Trigger-knapparna och LB/RB hamnar också perfekt på ett sätt som överträffar det Microsoft själva erbjuder (och då är ändå Xbox Series S/X-handkontrollen otroligt ergonomisk i sig).

Materialvalet jag nämnde ovan är också något jag tycker förtjänar att kommenteras lite extra. Både fram- och baksidan av handtagen på handkontrollen är nämligen gummerade med ett grovt mönster som gör att man får ett fantastiskt grepp, samtidigt som jag efter timmars används upplever att det även motverkar handsvett. Om jag får gissa, så beror det sannolikt på mängden luft som bildas i fickorna av den skrovliga ytan.

På handkontrollens baksida gömmer sig även två spakar som används för att låsa trigger-knapparna så de direkt registrerar ett tryck för att på så sätt spara millisekunder i exempelvis förstapersonsskjutare. Mellan trigger-knapparna och LB/RB finns även två makro-knappar märkta M1/M2, dit du kan lägga funktioner du vill ha extra snabbt åtkomliga. En bra lösning som dock inte rår på paddlar på baksidan, vilket du får med exempelvis Microsofts egen Elite 2-handkontroll - vilken i rättvisans namn dock har en annan prisbild.

Razer Wolverine V2
Sladden ger onekligen snabbare responstid, men är givetvis inte lika bekvämt.

Det finns även ett 3,5-millimetersuttag för headset nederst och på ovansidan sticker kabeln ut. Select/Start-knapparna (ja, jag vet att de inte heter så) har också flyttats högt upp för att vara snabbare åtkomliga. Om du laddar ner Razer-appen kan du även enkelt mappa om knapparna på handkontrollen för att få alla funktioner där du vill ha dem, vilket är något jag uppskattar.

Styrkorset är också oerhört snabbt och tryckkänsligt, och till skillnad från föregångaren är det just en fysisk D-pad och inte bara fyra knappar placerade som ett styrkors. Liksom övriga knappar har det en väldigt distinkt klick-känsla, vilket Razer menar beror på teknologin som används är en vidareutveckling av deras tidigare handkontroller. De kallar detta Mecha-Tactile, och jag kan bara intyga att de lirar i en egen division när det kommer till snabbhet, så det är inte bara säljsnack.

Så långt allt väl, och efter att ha spelat framför allt Call of Duty: Black Ops Cod War, Tekken 7 och Forza Horizon 4 tycker jag verkligen att Razer Wolverine V2 är en kanonhandkontroll, i synnerhet för det pris man får betala. Det jag har att anmärka på är att trigger-knapparna inte är lika känsliga som originalhandkontrollens till racing, om även överlägsna till actionspel tack vare låsmöjligheten. Analogspakarna upplever jag som mer precisa, men även något halkigare, är den vanliga handkontrollen, vilket är värt att nämna.

Razer Wolverine V2
Du kan själv lägga vilka funktioner du vill på M1/M2-knapparna.

Dess största brist för många lär dock vara sladden. Den ger ofrånkomligen mindre lagg och gör att det är 0% risk att du drabbas av klena batterier i stridens hetta - men är för casual-spelaren ett minus. Proffs vill givetvis ha just sladd och det är denna målgrupp man vänt sig till, men proffs hade garanterat även velat ha makro-paddlar på baksidan.

Sammantaget är det lätt att rekommendera Razer Wolverine V2 till den som vill optimera sitt spelande utan att behöva skinna sig med en handkontroll för det dubbla priset. Den kommer göra dig till en bättre spelare, men du ska vara medveten om att du inte riktigt får allt.

8 / 10
+
Suverän ergonomi, otroligt snabb, lättprogrammerad, bra grepp, låsbara triggers, extra programmerbara knappar