En av tyska simjätten Fanatecs mest populära specialkringlor genom alla tider stavades McLaren GT3, men innan jag ens hann ropa "erotiiiiik!" försvann den från Fanatecs egen hemsida och slutade därmed att säljas. orsaken till detta? Växelpaddlarna var klena, pajade enkelt och quick release-lösningen var i det närmaste värdelös. Detta insåg Fanatec snabbt och lovade att återkomma i framtiden med en uppdaterad och förbättrad version av denna GT3-ratt.
Jag har väntat, väntat och väntat. Under tiden köpte jag V1-versionen på Ebay via en tysk säljare och slogs då ganska omedelbart av hur otroligt ergonomiskt perfekt denna kringla är, även om växelpaddlarna mycket riktiga pajade redan efter jag hade hunnit spela cirka tio timmar i Assetto Corsa. Nu är Fanatec CSL Elite McLaren GT3 V2 här och den har, som utlovat, förbättrats på alla de punkter där den första versionen var bristfällig. Växelpaddlarna är nu magnetiska och har en push/pull-funktion för den som vill växla både upp och ned med hjälp av enbart hand. Elektroniken inuti ratten är helt ny, själva kroppen är tillverkad i tjockare och därmed styvare plast vilket gör att den känns hårdare och mer rejäl. Det sitter numer en liten OLED-display i rattens överkant och knapparna känns bättre. Allt känns bättre, och quick release-funktionen är utbytt mot den som sitter på WRC-kringlan. Jag bytte dock direkt ut den delen mot en metall-variant för att kunna njuta av "high torque mode" via min Fanatec DD2.
Mer då? Det finns nya multifunktionsknappar också som är utmärkta framförallt när man rattar open wheel-kärra som i F1 2020 eller i Iracing, där man kalibrerar bilens bromsar och annat, medan man är ute på banan. Ergonomin och storleken på Fanatec CSL Elite McLaren GT3 V2 är dock intakt, identisk. Jag hade nog kanske trott att Fanatec skulle välja att förändra delar av formen på ratten eller på materialvalet, men eftersom denna är formad som en exakt replika efter den riktiga McLaren 650S GT3-ratten, är formen och storleken identisk med V1-varianten.
Det finns enligt mig få rattar inom simvärlden som är skönare att hålla i än denna. Den är stor. Klart större än den snordyra F1-ratten med magnetiska shifters, som Fanatec släppte i början av året. Jag gillar greppen, storleken och tjockleken på greppen och gummit som de klätts med. Knapparna känns bra också även om det är lite trist att Microsoft slantat upp och därmed fått den nya V2-versionen "Xbox"-certifierad med A, B, X och Y-knappar på framsidan. I slutändan är detta en kanonratt, särskilt med tanke på att priset ligger på hyperblyga 2000 kronor. Visst, man får inte riktigt den där härliga Podium/premium-känslan här när det kommer till materialval, men detta är en ordentligt förbättrad version som naturligtvis är alldeles lysande för den som avser att smiska GT3-kärror runt banor som Imola, Monza, Hockenheim, Silverstone med flera. Själv väntar jag nu ytterst ivrigt på den kommande, FiA-godkända Podium-kringlan BMW M4 GT4 som släpps till våren. Den kommer att bli pervers.