Kinesiska Simagic poppade upp på min radar för lite drygt ett år sedan med det som då var världens billigaste direct drive-rattbas (som sedan dess trumfats av den 70% billigare och alldeles briljanta instegsbasen CSL DD från tyska Fanatec) och sedan dess verkar de ha tågat på, ökat upp produktionstakten och utvecklat en rad nya produkter, däribland pedaler samt en sekventiell växellåda.
Här på Gamereactor har vi under de senaste 18 månaderna växlat med hjälp av ryska Aiologs sekventiella låda och har varit gruvligt nöjda med den. Innan dess använde vi oss av Fanatecs växellåda som går att använda som H-låda och sekventiell shifter, vilket gör den otroligt prisvärd - också. Aiologs-lådan kostar 3000 kronor och har en distinkt, metallisk, mekaniskt klick:ig känsla som har fungerat underbart väl i vår Racingrigg när vi framförallt rattat R5 Fiesta (MKII) i Dirt Rally 2.0, men när vi bytte upp oss sett till både pedaler (från Heusinkveld Sprint till Ultimate+) samt uppgraderade vår handbroms till en hydraulisk variant - Kändes det lite som om Aiologs-växellådan var för tunn, minkig, för liten.
Q1-P är klart mer rejäl. En riktig klump även om den väger klart mindre än vad den ser ut att göra eftersom rubbet är byggt av aluminium. Att växla med den är dock en helt annan historia än Fanatecs låda eller Aiologs variant, eftersom den avser att mer emulera den lite grövre, mekaniska känslan man får när man rycker i växlar i en GT-bil med sekventiell låda, eller en rallykärra. Det är en distinkt känsla som ges här, ordentlig. Och det utan uppskruvat motstånd vilket med ett par vrid med insexnyckeln kan göra denna låda till rena rama armbrytnings-träningen.
Att installera Simagic Q1-P Sequential Shifter var busenkelt för vår del. Det finns tre hål på framsidan av själva kroppen och tre hål baktill. Vi linjerade in de inre hålen mot själva skruvkanalen i vår Ultimate-alurigg från Swedish Rig Design och tryckte in dankarna som medföljer i paketet. Två stycken M6-skruvar är allt som krävs och lådan sitter som gjuten. Utan någon som helst risk för flex eller att den skulle lossna. Mjukvarumässigt är Q1-P det enklaste du kan hänga upp på din simrigg eftersom den inte behöver ett särskilt program utan snarare bara dyker upp i Windows och sen känns igen av diverse spel som vi har testat (däribland Dirt Rally 2.0 och Automobilista 2). Det enda som krävs efter detta är att informera spelet i fråga om att det handlar om en växellåda och inget annat, knyta "gear up" samt "gear down" till lådan, och mosa ut på rallysträckan (eller racingbanan).
På ovansidan av Simagic Q1-P Sequential Shifter sitter det fyra stycken högkvalitativa knappar som är programmerbara, likt en extern button box, och detta är en snillrik idé. Det går enkelt att styra det så att knapparna exempelvis aktiverar pit-in, bromsbalans eller radio-snack i exempelvis Assetto Corsa, och hela processen är smidig och simpel, utan bekymmer. Det finns också en liten digitaldisplay på ovansidan av lådan som visar vilken växel man befinner sig i, men med tanke på att denna lilla skärm inte synkas med spelet man kör, är den verkligen 100% helt värdelös. När man exempelvis ligger på maxväxeln (5) i en R5-bil i Dirt Rally 2.0 och snabbt växlar ned, missar displayen i sig ofta detta och fortsätter sen att kliva från fem till växel sex, sju och åtta när man kliver upp i växel i spelet, och även om det absolut inte påverkar funktionaliteten i sig, är det en detalj som Simagic borde ha slopat, helt. Det finns ju såklart heller ingen simracer i världen som vill sitta och blänga ned på sin växellåda snarare än att titta på skärmen, när man kör.
Simagic Q1-P Sequential Shifter är en strålande låda, i slutändan. Visst, 4600 kronor plus frakt (går ej att köpa i Norden, åtminstone inte för tillfället) är en ordentlig slant för en pryl som bara gör en enda liten sak (växlar upp, och ned) men för den som vill nå en verkligare mer trovärdig känsla när man bankar in växlar i framförallt Dirt Rally 2.0 samt WRC 10, är detta en alldeles superb uppgradering till din rigg. Känslan när man växlar är distinkt, hård, metallisk, distinkt och exakt vilket gör racingen roligare, helt enkelt.
Listan över komponenter i Simulatorn:
Dator
Rattbas
Skärmstativ
Pedalerna
Handbromsen
TV-skärmarna
Alu-riggen
Motion-systemet
Traction Loss-plattformen
Växellåda
Surroundförstärkare
Högtalare
Subwoofers
Stolen
Rattbas-fästet
Ratt
Ratten (2)
Mus
Tangentbord
Lurarna
VR-headsetet
Fyrpunktsbältet
Button Boxen
Laptimern