Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      hårdvarurecensioner

Turtle Beach Recon Controller

Turtle Beach som mest är kända för sina headset har släppt sin första handkontroll till Xbox Series S/X och Niclas har klämt på den ordentligt under en veckas tid...

Turtle Beach har alltså släppt sin första handkontroll och vid en första anblick så är den väldigt lik Microsofts original till Xbox Series och det är absolut ingen nackdel, det är en snygg och inte minst ergonomisk design som jag redan uppskattar och är van vid. Den känns också som Microsofts egen kontroll, den ligger väldigt skönt i händerna och väger lagom mycket. Den är lite lättare än Microsofts men det utan att den på något vis känns billig eller plastig, vilket är ett stort plus. Avtryckarknapparna samt kantknapparna är knottriga för bättre grepp, ger bra med motstånd, förvånansvärt bra vibration och även resterande knappar känns överlag stabila och inte alls så plastiga som ofta kan vara fallet med framför allt billigare tredjeparts-kontroller. Handkontrollen är trådad, något som jag oftast tycker är en nackdel men den USB-C sladd som följer med är tre meter lång och känns tämligen rejäl, plus att kontrollen ju är relativt billig så det är inget som drar ner betyget på något vis denna gång. Det är ju även ett faktum att trådade handkontroller ger mindre lagg än en trådlös och det är ju definitivt ingen nackdel, särskilt inte i multiplayer-spel där varje millisekund kan spela roll.

Turtle Beach Recon Controller
      Den både ser ut och känns till stor del som en originalhandkontroll om man bortser från de översta knapparna.

Under kontrollen finns även två programmerbara knappar, vilket kort och gott innebär att du exempelvis kan programmera den högra till att fungera som Y-knapp för smidigare vapenbyte i till exempel actionspel eller helt enkelt vad man än själv tycker känns bra, det går att göra detta med vilken knapp man vill förutom då styrspakarna, men det säger sig nog självt. Här råkar jag också på ett av få frustrerande ögonblick med handkontrollen, det är inte supersmidigt att programmera knapparna nämligen. Det följer med en liten instruktionsbok eller snarare snabbstartsguide men jag kan inte påstå att den gör en särskilt mycket klokare. Till slut kollade jag på en Youtube-video om det hela och det visade sig att det var fler steg än vad den medföljande guiden antydde vilket då också förklarade varför jag inledningsvis inte lyckades få det att fungera. När man väl vet hur man ska göra så är det ganska enkelt men det är inte helt lätt att klura ut detta baserat på guiden så där hade de helt klart kunnat anstränga sig lite mer och gjort det lite tydligare.

Turtle Beach Recon Controller
      På undersidan finns två programmerbara knappar som man kan ställa in efter eget tycke och smak.

Som jag tidigare nämnde så har kontrollen ett antal knappar med olika funktioner så som att programmera de undre knapparna men det är utan tvekan alla ljud-inställningar som sticker ut mest. Här återfinns separata volymkontroller för ljud och chatt, en dedikerad knapp för "superhuman hearing" där man bland annat hör fotsteg och andra små detaljer tydligare, något som visade sig vara väldigt användbart när jag testade kontrollen i Battlefield V. Det finns även en equalizer med fyra olika lägen som till exempel kan ge djupare bas eller mer diskant. En dedikerad mute-knapp finns också och även om många headset har samma eller liknande funktionalitet så är det ändå ganska smidigt att ha allt detta på kontrollen tycker jag, särskilt om man som jag inte sitter med ett mer avancerat headset än mina trogna Marshall-lurar och en 3,5 mm sladd. Värt att nämna är också att det finns en intressant funktion som heter Pro-Aim som låter en byta mellan fyra olika lägen med olika mycket känslighet i den högra styrspaken, något som förstås också kan komma väl till pass i framför allt actionspel och som säkerligen lär kunna ge fördelar om man lär sig hantera det på rätt sätt.

Turtle Beach Recon ControllerTurtle Beach Recon Controller

Som helhet så är det här en riktigt bra handkontroll, för prislappen på runt 600 kronor är det nog rentav svårt att hitta en bättre med samma funktionalitet och känsla. Men då den ju ger samma funktionalitet som ett genomsnittligt headset så är det nog inte så lockande om man redan sitter på ett bra headset och en bra handkontroll, då blir det lite kaka på kaka av det hela. Men för den som inte har något av det så är det här definitivt ett bra köp och det är ändå ganska mycket handkontroll för pengarna. Turtle Beach kan som bekant det där med headset och jag tycker de har fört över den kunskapen på ett fint sätt till sin första handkontroll, det blir onekligen spännande att se vad de hittar på framöver.

8 / 10
      +
      Fin byggkvalité, fast och skönt grepp, ger full headset-funktionalitet till vanliga 3,5 mm hörlurar